millaisilla aterioilla keski-ikäinen pysyy hoikkana?
terveisin epätoivoinen. tuntuu, että mahdoton tehtävä, ja myös se että miten pitäisi liikkua? ei liikaa ettei mene ylikuntoon mutta kuitenkin siten että keho pysyy kunnossa? miten keski-ikäiset naiset teetye sen, joilla on keho hoikahko?
Kommentit (272)
Syön ja juon ihan samoin kuin 25 vuotta sitten. Eli sitä mitä haluan, silloin kun tuntuu siltä. En usko mihinkään proteiinivouhotuksiin tai muihin hetkittäisiin hössötyksiin. Eikös viimeksi tänään kerrottu kuinka nyt banaanikin on pahasta. Huoh. Evvk ja hoikkana ja energisenä pysyn.
Lihalla, kaljalla, perunalla, ruisleivällä, oikealla voilla ja stressittömällä elämällä.
Maailman vanhimmiksi eläneet ihmiset ovat syöneet juuri niitä ruokia eniten jotka nykyään muka ovat myrkkyä keholle.
Vierailija kirjoitti:
Olen 44. Olen vuosien mittaan ottanut selvää omasta peruskulutuksesta ja itselleni sopivista ruuista. Kaikki menee hyvin niin kauan, kun pysyn omalla tielläni. Silloin mitat ovat noin 160/52-54 (josta paljon lihasmassaa). Ruokavalio on koostunut kananmunasta, jogurtista, vihersmoothiesta, pähkinöistä, siemenistä, juustosta ja hedelmistä. Ateriat yleensä kaavalla pihvi/kala+kasvislisuke.
Elämässäni on ollut muutama kausi, kun olen joutunut syömään paljon aterioita työ- tai kyläilypaikoissa. Paino on aina lähtenyt nousemaan, kun ruuan koostumus on itselleni väärä. Peruna, viljatuotteet, sokeri, liian tiheä ruokarytmi, liian suuret ateriat, näillä tulee helposti useita kiloja kuukaudessa. Ihan jo pari tällaista ateriaa viikossa saa minulla painonnousun käyntiin.
Odotan nyt esikoistani ja sain raskausdiabeteksen vuoksi verensokerimittarin. Oletan, että insuliiniherkkyys on kulkenut minulla mukana jo pidemmän aikaa, koska oman ruokavalion ruuat pitävät sokerin alhaisena ja nuo muiden koostamat ateriat ovat aiheuttaneet insuliinipiikin. Nyt on entistä helpompaa pitää kiinni hyvistä valinnoista ja paino kurissa. Enää en aio kuunnella tukevoituneiden ikätovereiden (ja vanhempien) puheita siitä, että olisin muka liian laiha tai että jotain tärkeää jäisi puuttumaan, jos en puputa hiilareita. Kuinkahan monella on insuliiniherkkyys tai esidiabetes painonnousun taustalla.
Tästä olisi mielenkiintoista kuulla, mitä päivässä käytännössä syödään, ja kuinka usein.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön vatsan täyteen, mutta vain kolme kertaa päivässä. Syön vain, kun on nälkä.
Noin voi ylläpitää nykyistä painoaan tai laskeakin sitä, jos samalla muuttaa muita ruokatottumuksiaan pysyvästi. Korostan edellisen lauseen viimeistä sanaa. Olisi hyvä syödä kotonatehtyä ruokaa. Puuroa, keitettyjä perunoita, pastaa, joskus riisiä, kalaa, kanaa tai liharuokaa. Paljon kasviksia eikä niiden tarvitse olla kaikkein kalleimpia ja eksoottisia. Kannattaa syödä porkkanoita, halpoja omenoita, tomaatteja ainakin kesällä ja syksyllä, paprikaa, marjoja, joskus sitrushedelmä. Jos syö leipää, kannattaa lukea uoteselostus ja valita sellainen, jossa on kuitua. Kevyttuotteita on ehkä parempi vältellä, kun ne saattavat häiritä kylläisyyden tunnetta aterian aikana. Toisalta niitä varman voi välillä nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään suurin osa on ylipainoisia. Eli onko nykyään normaalipainoinen uusi hoikka?
Vähän sinnepäin. Siitä on jotain 30 vuotta, kun perhe katsoi amerikkalaista TV-dokumenttia ja siellä käveli kadulla meidän mielestämme tavattoman paljon ylipainoisia ihmisiä. Nykyään täälläkin on samannäköistä porukkaa kadulla, joten siihen on totuttu.
Ruokarytmi,pienet annokset ja yön yli paasto 12h.Kotiliikuntaa,ulkoilua ja kuntosalia.
Syön 3 krt päivässä klo 9 - 19 välisenä aikana, paastoa tulee 14 tuntia vuorokaudessa.
Ensimmäinen ateria on kreikkalaista jogurttia proteiinilisällä, marjoilla ja pähkinöillä. Lounaaksi syön yleensä salaatin jossa on reilusti proteiinia sekä oliiviöljyä. Iltaruoka koostuu kasviksista ja proteiinin lähteestä.
Vältän lisättyä sokeria ja ultraprosessoituja tuotteita. En käytä maitoa, leipää enkä alkoholia.
Käyn kerran viikossa spinning tunnilla, salilla 2 tai 3 kertaa sekä hölkkäämässä pari kertaa viikossa. Teen toimistotyötä mutta yritän saada askeleita kasaan vähintään 7500 päivässä. Valitsen portaat aina kun voin.
N46
Vierailija kirjoitti:
Maailman vanhimmiksi eläneet ihmiset ovat syöneet juuri niitä ruokia eniten jotka nykyään muka ovat myrkkyä keholle.
Maailman vanhimmiksi eläneitä on hyvin hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön vatsan täyteen, mutta vain kolme kertaa päivässä. Syön vain, kun on nälkä.
Noin voi ylläpitää nykyistä painoaan tai laskeakin sitä, jos samalla muuttaa muita ruokatottumuksiaan pysyvästi. Korostan edellisen lauseen viimeistä sanaa. Olisi hyvä syödä kotonatehtyä ruokaa. Puuroa, keitettyjä perunoita, pastaa, joskus riisiä, kalaa, kanaa tai liharuokaa. Paljon kasviksia eikä niiden tarvitse olla kaikkein kalleimpia ja eksoottisia. Kannattaa syödä porkkanoita, halpoja omenoita, tomaatteja ainakin kesällä ja syksyllä, paprikaa, marjoja, joskus sitrushedelmä. Jos syö leipää, kannattaa lukea uoteselostus ja valita sellainen, jossa on kuitua. Kevyttuotteita on ehkä parempi vältellä, kun ne saattavat häiritä kylläisyyden tunnetta aterian aikana. Toisalta niitä varman voi välillä nauttia.
Kun jättää listastasi puurot, perunat, pastat ja riisin pois, niin elämä on paljon helpompaa ja saa syödä paljon paremmin. Ruokavalioon mahtuu sitten juustoja, punaviiniä ja skumppaakin paljon enemmän.
Ruoan määrää pitää vähentää ja paljon. Syön paljon vähemmän kuin nuorena jolloin en lihonut millään. Nyt paino jojoilee n. 6kg:n sisällä. Yhtä timmiä ei minusta saa enää sillä vartalon muotokin on muuttunut. Olen onneksi vielä normaalipainon rajoissa ja viikonloppuisin jopa herkuttelen. Jos paino lähtee selvään nousuun niin vähennän syömisiä huomattavasti mutta herkuista en luovu. Syön 3-4 ateriaa päivässä. Joskus kaksi lämmintä pientä annosta joskus vain yhden pienen annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Syön 3 krt päivässä klo 9 - 19 välisenä aikana, paastoa tulee 14 tuntia vuorokaudessa.
Ensimmäinen ateria on kreikkalaista jogurttia proteiinilisällä, marjoilla ja pähkinöillä. Lounaaksi syön yleensä salaatin jossa on reilusti proteiinia sekä oliiviöljyä. Iltaruoka koostuu kasviksista ja proteiinin lähteestä.
Vältän lisättyä sokeria ja ultraprosessoituja tuotteita. En käytä maitoa, leipää enkä alkoholia.
Käyn kerran viikossa spinning tunnilla, salilla 2 tai 3 kertaa sekä hölkkäämässä pari kertaa viikossa. Teen toimistotyötä mutta yritän saada askeleita kasaan vähintään 7500 päivässä. Valitsen portaat aina kun voin.
N46
mun pitää kysyä, juotko aterioiden välissä esim. (maidotonta?)kahvia, teetä, muita juomia? aina mietin, että onko harvemmin syövät vain kuviin suin vai pitääkö nuo sitten sitä nälkää (ja vähäistä välipalojen tarvetta)., esimerkiksi vaikka illalla, kun herkkuhimo itsellä iskee..
Aloitan päiväni juomalla kupillisen yrttiteetä (sokeriton ja makeuttamaton tietysti) ja aamun aikana juon kupillisen tai kaksi kahvia mustana. Päivän mittaan juon vain vettä.
Hiilihydraatit ylläpitää nälkää ja kun niitä sisällyttää ruokavalioonsa vain vähän niin ei tule tarvetta välipaloille tai iltanapostelulle.
Mulle suurinta herkkua on tuoreet marjat ja niitä syönkin päivittäin. Makeasta en suuremmin välitä enkä syö juuri hedelmiäkään. Jäätelön ehkä kerran kuukaudessa.
Olen 62. Kohtuulliset annoskoot, riittävästi vettä ja vihanneksia monipuolisesti. Välttelen sianlihaa, alkoholia, en käytä leivänpäällä rasvoja ja syön yleensä aika vähän leipää, tyyliin 1 pala aamullla. Marjoja syön paljon. Olen myös terve. Viimeksi flunssa 2022, joka tosin olikin silloin tosi paha korona.
Vierailija kirjoitti:
Aloitan päiväni juomalla kupillisen yrttiteetä (sokeriton ja makeuttamaton tietysti) ja aamun aikana juon kupillisen tai kaksi kahvia mustana. Päivän mittaan juon vain vettä.
Hiilihydraatit ylläpitää nälkää ja kun niitä sisällyttää ruokavalioonsa vain vähän niin ei tule tarvetta välipaloille tai iltanapostelulle.
Mulle suurinta herkkua on tuoreet marjat ja niitä syönkin päivittäin. Makeasta en suuremmin välitä enkä syö juuri hedelmiäkään. Jäätelön ehkä kerran kuukaudessa.
Mua taas kiinnostaa toi proteiinilisä jogurtissa, mitä tykkäät käyttää? Ja miten toimit vieraisilla, reissuilla tms. kun on "sosiaalisista syistä" pakko syödä epäterveellisemmin?
Syön sitä mitä mieli tekee ja silloin kun on nälkä. Kuuntelen siis kehoani
Sokerista en tykkää ollenkaan.
Liikun päivittäin edes jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se paras, mutta 50 v se ei enää riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömällä vähemmin ja liikkumalla enemmän, siinä hoikkuuden salaisuus.
Joskus tuo jankutus on pitänyt paikkansa, mutta ei enää. Ihminen tarvitsee tietyn määrän kaloreita päivässä että koneisto toimii, ja liikunta vaan lisää ruokahalua. Neuvoisin ap:tä ottamaan yhteyttä ravitsemusterapeuttien joka neuvoo mikä ruokavalio olisi sinulle hyvä.
ei liikunta kaikilla lisää ruokahalua, vaan päinvastoin. Meetkö löntystellen?
Vierailija kirjoitti:
Tämä, ja raitista ulkoilmaa päivittäin niin pysyy mielikin virkeänä.
Kun ei syö enempää kuin kuluttaa