Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erilaiset valtadynamiikat suhteissa

Vierailija
18.10.2025 |

Minä olen 32v nainen ja mieheni on suunnilleen saman ikäinen. Teen suhteessamme kaikki päätökset, olemme yhdessä sopineet tämän dynamiikan suhteen alussa, ja nyt tuli juuri kuusi vuotta täyteen. Olemme onnellisia näin.

Me olemme kumpikin autismin kirjolla. Mieheni käy töissä, on IT-alalla, varsin hyväpalkkainen työ. Itse olen kotona. Mies pitää työstään, mutta se kuormittaa häntä sen verran paljon, ettei hän jaksaisi tehdä töiden ulkopuolella minkäänlaisia päätöksiä. Hänen mielestään on ihanaa, kun kotona saa vain olla ja minä huolehdin kaikesta. Mies tekee kyllä kotitöitä, mutta päätöksiin hänen ei tarvitse osallistua. Toki josksu hän saattaa jotain ehdottaa, esim. Jotain reissuja ja otan näitä kyllä huomioon päätöksissäni.

Meillä ei ole seksiä, mutta läheisyyttä, hellimistä, hoivaamista ja pusuja on paljon. En ole ikinä ollut kiinnostunut seksistä, unelmasuhteeni on aina ollut sellainen, että minä saan hoivata ja huolehtia miehestä .Tykkään leperrellä hänelle, ja hän pitää siitä myös paljon. Miehelläni olisi jonkinlaisia seksihaluja, joten siinä asiassa halut eivät täysin kohtaa, mutta muuten olemme täydellinen match. Olemme naureskelleet, että emme varmaan kumpikaan pystyisi olemaan kenenkään muun kanssa.

Onko kenelläkään muulla tavallisesta poikkeavaa suhdemuotoa/valtadynamiikkaa ja jos on, kuinka se toimii?

N32

Kommentit (804)

Vierailija
721/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä taas? Eikö se ole ihan normaalia, että molemmat makailee toistensa rintakehän päällä (naisella siinä nyt on tissit) ja toinen silittelee? Kai siinä usein tulee vähän leperreltyäkin. Ja jokainen omista kumppaneistani on kyllä tisseistäni tykännyt. Minua ei varsinaisesti kiihota se, että toinen siinä tisseillä makailee, mutta kyllä seksin aikana rintojen koskettaminen, suutelu jne kiihottaa kovastikin.

Paras paikka maailmassa on maata miehen rintakehän päällä kaikessa rauhassa ilman aikomustakaan pitkään aikaan nousta ja höpötellä ja leperrellä. Sairastako tämäkin?

Ollaanko jo vaiheessa, jossa on jotenkin erikoista, että miehestä naisen rinnat, etenkin hyvänkokoiset ja kiinteät, ovat kiihottavat?

Vierailija
722/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ylipäätänsä aloitte "tissitellä". Eikö tuo ollut miehen kiusaamista sitten kun seksiä ei kuitenkaan saa?

Päätin aloittaa sen, koska tiesin, että tisseillä on mahdollista helliä ja hoivata todella tehokkaasti. Ja kaikkein eniten haluan olla hoivaaja. Tiesin myös että mieheni rakastaisi tissittelyä, kunhan vaan malttaisi olla ajattelematta sitä seksuaalisesti.

Aluksi meillä meni niin, että minä tykkäsin lepertelypuolesta ja mies tissipuolesta, mutta nykyään molemmat nautimme yhtä paljon molemmista <3 Olen iloinen, että uskalsin tässä kokeilla jotain mikä tuntui aluksi itselleni vieraalta

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hiukan samantapainen kuvio kuin ap;lla. Tosin vain minä olen autisti. Ja olen kyllä aika haastaviakin töitä tehnyt mutta flippasin. Ja meillä on seksiä, koska pidän siitä. Ja annan mieheni päättää melkein kaikesta, uuvun päätöksenteosta ja fiksuna naisena otin miehen joka a) haluaa samanlaisia asioita ja b) tahtoo ottaa minut aina huomioon.

Eli samanlaista on lähinnä se, että mies elättää. Naimisissa on oltu 15 vuottta.

Ja kun joku kumminkin miettii raha-asioita, meillä on muutama isompi velkakirja, joissa minä olen saamapuolella. Oikeastikin olen maksellut aika paljon kaikkea, mutta omaisuus on miehen nimissä, koska en tahdo omistaa mitään. Lisäksi tulen perimään kohtalaisesti. 

En kyllä erikoisemmin passaa tai hemmottele miestä, tietysti enemmän kuin naiset keskimäärin mutta en paljoa. Olen vähän kuin isä Brownin lady Felicia, paitsi että mieheni on läsnä ja pitää minusta huolta.

Ja jos joku ihmettelee mitä mieheni saa tästä järjestelystä, niin luoja sen tietää. Mutta miehenikin onn selvästi onnellisempi nyt kuin silloin kun tein töitä. Luulen että sille on huikeaa egobuustia voida pitää vaimoa kotona. Ja tietysti se rakastaa minua, seksi on hyvää ja olen helppo kumppani, kun viihdyn hyvin itsekseni ja toisaalta tykätään samanlaisista asioista.

Vierailija
724/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä taas? Eikö se ole ihan normaalia, että molemmat makailee toistensa rintakehän päällä (naisella siinä nyt on tissit) ja toinen silittelee? Kai siinä usein tulee vähän leperreltyäkin. Ja jokainen omista kumppaneistani on kyllä tisseistäni tykännyt. Minua ei varsinaisesti kiihota se, että toinen siinä tisseillä makailee, mutta kyllä seksin aikana rintojen koskettaminen, suutelu jne kiihottaa kovastikin.

Paras paikka maailmassa on maata miehen rintakehän päällä kaikessa rauhassa ilman aikomustakaan pitkään aikaan nousta ja höpötellä ja leperrellä. Sairastako tämäkin?

Ollaanko jo vaiheessa, jossa on jotenkin erikoista, että miehestä naisen rinnat, etenkin hyvänkokoiset ja kiinteät, ovat kiihottavat?

Kiitos, ihanasti kirjoitettu <3 

Olin varautunut siihen että dynamiikkamme osa tuomitsee, mutta yllätyin siitä, että samalla täällä tuomittiin normaali läheisyyskin. Olen ainakin kuvitellut, että ihan tuollainen päällekkäin/sylikkäin/kainalossa oleminen ja toisen silittely kuuluisivat useimpiin suhteisiin, mutta täällä moni piti sitä jopa sairaana. Ja osan oli ihan mahdotonta ymmärtää että kumppanin tissit ovat eri asia kuin oman äidin tissit.

Ap

Vierailija
725/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun oli niin tärkeää saada miehesi rajojen käyttöoikeudet

Vain ja ainoastaan helpottaakseni elämäämme. Miehelläni on raskas työ, enkä halunnut että hän joutuu sen lisäksi huolehtimaan vielä ostoksistamme, laskuista tai muusta rahankäytöstämme. Enkä minä niistä pystyisi huolehtimaan, jos minulla ei olisi käyttöoikeuksia, kun ei minulla itselläni ole lainkaan tuloja tai rahaa.

Täällä joku vaan koitti vääntää tuonkin niin että mies maksaisi minulle jostain tissileikeistä...

Ap

Vierailija
726/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun oli niin tärkeää saada miehesi rajojen käyttöoikeudet

Vain ja ainoastaan helpottaakseni elämäämme. Miehelläni on raskas työ, enkä halunnut että hän joutuu sen lisäksi huolehtimaan vielä ostoksistamme, laskuista tai muusta rahankäytöstämme. Enkä minä niistä pystyisi huolehtimaan, jos minulla ei olisi käyttöoikeuksia, kun ei minulla itselläni ole lainkaan tuloja tai rahaa.

Täällä joku vaan koitti vääntää tuonkin niin että mies maksaisi minulle jostain tissileikeistä...

Ap

Meillä taas minä annan miehen päättää yhteisistä raha-asioista, juuri siksi, että se ON stressaavaa. Omat rahani hoidan itse. Kyse ei ole siitä, ettenkö osaisi, olen ollut ison firman talousosastolla töissä jne, mutta en vaan kestä sitä. 

Meillä siis mies sekä tienaa, että hallinnoi raha-asiat, mutta hän onkin normaali ja poikkeuksellisen resilientti ja kyvykäs ihminen. 

Luulen että moni kommentoija ei yksinkertaisesti ole sisäistänyt, että miehesikin on autisti, eikä ne kykene ymmärtämään, miten vaikeita asiat voi meille olla. Vaikka kyllähän neurotypaalisetkin puhuvat päätöksentekouupumuksesta. 

----

Ihmisillä muuten yksi tapa saada sosiaalista statusta on altruismi. Että olet niin kova jätkä, että voit omastasi jakaa. Luulen että tämäntapaiset "pidän vaimoa kotona" -suhteet voivat olla siinä mielessä miehelle tosiaan hyvinkin palkitsevia. Ja siihen tulee päälle kaikki biologian sanelemat protect&provide -jutut. Mies saa tuntea olevansa tärkeä, kun vaimo on kotona ja mies pitää siitä huolta. 

Ap:n suhde on oikeastaan tasavertaisempi kuin omani, koska ap sitten ottaa mieheltään päätöksenteon taakan vastineeksi ylöspidosta. Minä kun en tienaa enkä tee päätöksiä, niin olen lähinnä lemmikkieläimen asemessa. Pelkkää riesaa niistäkin on ja silti niitä pidetään ja rakastetaan. 

"lady Felicia" 

Vierailija
727/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä voisi elää tuollaisessa suhteessa mutta se on jokaisen oma asia mitä tekee. Ap vastailee kyllä asiallisesti ja hyvin, kuulostaa siltä että te olette tyytyväisiä eikä millään muulla pitäisi olla väliä

Vierailija
728/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö näe siinä mitään väärää että mies on joutunut niin monessa asiassa mukautumaan tahtoosi? Minua hiertää tässä juurikin se että mies on pakotettu muuttumaan

Vierailija
729/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö näe siinä mitään väärää että mies on joutunut niin monessa asiassa mukautumaan tahtoosi? Minua hiertää tässä juurikin se että mies on pakotettu muuttumaan

En ole!

Vierailija
730/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua kun on seurannut tämän muutaman päivän, on tullut sellainen olo, että pikkutissiset naiset lyttäävät aloittajan sen takia, koska hänellä nyt on upeat tissit, joita osaa käyttää hyödykseen. AP:n mies on ns. tissimies, jolle ei alapää ja paneminen ole se juttu, vaan tuo "tissittely". Ovat onnellisia yhdessä, sekin ottaa koville monelle palstalaiselle, jolla ei kumppania ole tai suhde on huono. Niin tai näin, itse toivon ap:lle ja miehelleen hyvää jatkoa elämässä ja lisää onnellisia vuosia.

Vierailija
731/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjua kun on seurannut tämän muutaman päivän, on tullut sellainen olo, että pikkutissiset naiset lyttäävät aloittajan sen

Mitä kadehdittavaa on aivopesussa? AP käyttää siihen tissejään.

Vierailija
732/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, en itse kyllä tahtoisi edes tehdä mitään suunnitelmia, joissa toisen mieltä aletaan muuttamaan johonkin suuntaan. Mutta oliko siitä edes kyse, eikö se vain ollut niin, että esim. rahoista oli päätös jo tehty, mutta AP löysi tavan, jolla päätöksestä tulee miehelle helpompi?

Kyllä se, että antaa kosketella itseään alastomana voi olla aseksuaalille kova paikka, joten AP on kyllä siinä tehnyt myönnytyksen, joskin melko laskelmoivasti. Mutta AP on oppinut nauttimaan tästä, joten hänkin on suhteen aikana muuttunut.

Sen verran on itsellä elämää takana, että ajattelen, että jos ihmiset oikeasti viihtyy keskenään ja rakkautta riittää, millään muulla ei ole väliä. Etenkään sillä, mitä muut ihmiset ajattelee. Lapsiakaan ei ole eikä tule, joten kenen muun asia tämäkään suhde on?

Vierailija
733/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole sitten seksiä haluavalle miehelle kova paikka kosketella alastonta naista saamatta seksiä? Ei pelkkä sively tai tissit poista fyysisen seksin, eli yhdynnän tarvetta. Purkaako mies sitten itse paineitaan? Mutta sekään ei korvaa naisen kanssa suoritettua aktia. Mies on joutunut tuossakin antamaan periksi. Normaali mies menisi vieraisiin, mutta tästä miejhestä en tiedä. 

Vierailija
734/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole sitten seksiä haluavalle miehelle kova paikka kosketella alastonta naista saamatta seksiä? Ei pelkkä sively tai tissit poista fyysisen seksin, eli yhdynnän tarvetta. Purkaako mies sitten itse paineitaan? Mutta sekään ei korvaa naisen kanssa suoritettua aktia. Mies on joutunut tuossakin antamaan periksi. Normaali mies menisi vieraisiin, mutta tästä miejhestä en tiedä. 

Nyt et ymmärrä käsitettä tissimies. Joillekin miehille(vaikkakin harvoille) seksin harrastaminen naisen kanssa = "tissittely". Tai se ainakin riittää, eivät vaadi enempää.

Vierailija
735/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, enpä ole naisena sitten tavannut yhtään tuontyyppistä tissimiestä. Että tissit korvaavat seksin. Mutta kertoohan ap miehen haluavan toisinaan oikeata seksiäkin? Hän sitten korvikkeeksi antaa loikoilla ryntäillään. 

Tuontyyppisessä suhteessa ja muissa vastaavissa kyllä miltei aina toinen joutuu luopumaan jostain, vaikka saakin tilalle jotain muuta. Luulisi ajan mittaan katkeroittavan. 

Vierailija
736/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuontyyppisessä suhteessa ja muissa vastaavissa kyllä miltei aina toinen joutuu luopumaan jostain, vaikka saakin tilalle jotain muuta. Luulisi ajan mittaan katkeroittavan. 

Kummallinen ajatus, että yleisesti ottaen suhteet olisivat täydellisiä, eikä kumpikaan joudu luopumaan mistään. Minä olen ihan tavisheterosuhteessa ja olen kyllä joutunut luopumaan asioista.

Minä olen seurallisempi, joten ns. ystäväviikonloppuja, joita sinkkuna oli usein on nykyään harvoin. Pieni asia tavallaan, mutta kyllä kaipaan niitä joskus kovastikin. Olen luopunut myös kaupunkikeskustassa asumisesta.

Suhde on silti näiden asioiden arvoinen, enkä ole katkera tippaakaan. Mies on luopunut myös. 

Itse ajattelen, että nimenomaan terve suhde on sen balansseeramista, mistä luopuu ja mitä saa tilalle. Ja että molemmat sen tekee katkeroitumatta, kun mää määä en nyt saakaan kaikkea.

Vierailija
737/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjua kun on seurannut tämän muutaman päivän, on tullut sellainen olo, et

Et taida tietää mitä aivopesu tarkoittaa, tuo ei ihan sitä ole. Tämä nainen on kyllä älykäs ja jotenkin sellainen että osaa ottaa sen mitä haluaa. Mutta tissien painaminen oman miehen kasvoille ei mitään aivopesua ole

Vierailija
738/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjua kun on seurannut tämän muutaman päivän, on tullut sellainen olo, että pikkutissiset naiset lyttäävät aloittajan sen

Kiitos <3  En tiedä onko kyse kateudesta vai jostain ihan muusta mutta etenkin nämä tisseihin liittyvät asiat suhteessamme ovat aiheuttaneet pahaa verta täällä. 

Minä en leiki mieheni äitiä, siitä ei ole todellakaan kyse. Kaikki eivät tajua että omaa kumppaniaankin voi hoivata. Ja osa kai luulee että tisseissäni on joku erityistoiminto jolla voi syöttää ajatuksia toisen päähän :D

Kiitos kun toivotti meille lisää hyviä yhteisiä vuosia. Kaikkea hyvää sinullekin <3

Ap

Vierailija
739/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku kirjoittikin, kaikissa suhteissa täytyy varmaankin jonkin verran mukautua ja tehdä jotain muutoksia ja myönnytyksiä suhteen eteen. Mieheni on tehnyt ainakin seuraavat:

1) Ei seksiä. Tämä on sinänsä selvä, koska minä olen aseksuaali. Meillä on kuitenkin paljon läheisyyttä, ja mies rakastaa etenkin tuota tissittelyä, jota meillä on paljon. Mieheni on sanonut minulle nauttivansa siitä enemmän kuin on koskaan nauttinut seksistä. Ja minä tiedän, että näin todella on.

2) Minä hoidan arjen ja teen siihen liittyvät päätökset. Minusta ei vain ole järkeä, että mies joutuisi tällaisia töiden jälkeen hoitamaan, kun hän on vielä herkkä kuormittumaan. Jos taas kaikki pitäisi keskustella yhdessä, menisi tuohottomasti aikaa, emmekä ehtisi nauttia toisistamme miehen töiden jälkeen. Niinpä toimivin ratkaisu on, että minä hoidan ja päätän, ja mies luottaa. Miehelläni meni kyllä aika kauan, että oppi päästämään irti, ja hän tarvitsi siihen jonkin verran minun tukeani. Nyt hän on kuitenkin oikein tyytyväinen tilanteeseen, eikä useimmiten edes muista, että on joskus joutunut töiden ulkopuolellakin tällaisia asioita hoitamaan. Hän on nyt paljon energisempi ja iloisempikin ja hoiva onnistuu paremmin kun arjessakin on tällainen dynamiikka.

3) Minä hoivaan ja hellin miestäni ja huolehdin hänestä. Meillä on siis myös molemminpuolista tavallista läheisyyttä, mutta minä tarvitsen paljon noita hoivahetkiä ja että saan leperrellä hänelle yms. Mies on pitänyt hellimisestä alusta asti muuten, mutta muutos tässä on ollut se, että hän on oppinut nauttimaan suuresti myös lepertelystä. Sen minä opetin hänelle tissittelyn yhteydessä, se oli kieltämättä aika laskelmoitua psykologiaa, mutta nyt hoivahetkemme ovat molemmille täydellisiä. Jos olisin vain todennut että ei sitten leperrellä kun se on miehen mielestä outoa, niin tosi paljon ihania juttuja olisi jäänyt tapahtumatta. 

Eli mieheni on kyllä muuttunut, mutta ei niin paljoa kuin täällä osa väittää. Minä olen kyllä tukenut häntä näissä muutoksissa ja johdatellutkin, mutta ne ovat kuitenkin lähteneet hänen omasta halustaan ja lopputulos on ollut aina mieheni kannalta hyvä. En koe toimineeni tässä väärin.

Ap

Vierailija
740/804 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Ap kun palasit selvittämään asioita vielä. Tuli heti paljon parempi kuva sinusta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä