Erilaiset valtadynamiikat suhteissa
Minä olen 32v nainen ja mieheni on suunnilleen saman ikäinen. Teen suhteessamme kaikki päätökset, olemme yhdessä sopineet tämän dynamiikan suhteen alussa, ja nyt tuli juuri kuusi vuotta täyteen. Olemme onnellisia näin.
Me olemme kumpikin autismin kirjolla. Mieheni käy töissä, on IT-alalla, varsin hyväpalkkainen työ. Itse olen kotona. Mies pitää työstään, mutta se kuormittaa häntä sen verran paljon, ettei hän jaksaisi tehdä töiden ulkopuolella minkäänlaisia päätöksiä. Hänen mielestään on ihanaa, kun kotona saa vain olla ja minä huolehdin kaikesta. Mies tekee kyllä kotitöitä, mutta päätöksiin hänen ei tarvitse osallistua. Toki josksu hän saattaa jotain ehdottaa, esim. Jotain reissuja ja otan näitä kyllä huomioon päätöksissäni.
Meillä ei ole seksiä, mutta läheisyyttä, hellimistä, hoivaamista ja pusuja on paljon. En ole ikinä ollut kiinnostunut seksistä, unelmasuhteeni on aina ollut sellainen, että minä saan hoivata ja huolehtia miehestä .Tykkään leperrellä hänelle, ja hän pitää siitä myös paljon. Miehelläni olisi jonkinlaisia seksihaluja, joten siinä asiassa halut eivät täysin kohtaa, mutta muuten olemme täydellinen match. Olemme naureskelleet, että emme varmaan kumpikaan pystyisi olemaan kenenkään muun kanssa.
Onko kenelläkään muulla tavallisesta poikkeavaa suhdemuotoa/valtadynamiikkaa ja jos on, kuinka se toimii?
N32
Kommentit (300)
Vierailija kirjoitti:
Miksi halusit muuttaa tasa-arvoisen suhteen (seurustelun alussa) epätasa-arvoiseksi? Eihän tuossa ole mitään järkeä kun kaikki oli aluksi hyvin
Hyvä ja hankala kysymys.
Ehkä vastaus on se, että parisuhteen ei kuulu minun mielestäni olla tasa-arvoinen kaikilta osin. Minusta se voi olla tasa-arvoinen silloin kun halitaan, pussaillaan, katsotaan telkkaria, syödään, ulkoillaan, tavataan ystäviä ja nukutaan. Eli tykkään tehdä asioita mieheni kanssa juuri samalla tavalla kuin tavalliset pariskunnat tekevät.
Sitten on kuitenkin pari extraa:
Minä haluan olla myös se henkilö, joka huolehtii miehestäni parhaalla mahdollisella tavalla. Tältä osin suhde ei voi olla tasa-arvoinen, minä huolehdin, ja mies on se, kenestä huolehditaan. Tämä näkyy kahdessa asiassa, päätöksenteossa ja hoivaamisessa.
Koska minä huolehdin miehestäni, hän ei voi olla mukana tekemässä asiaan liittyviä päätöksiä. Hänen täytyy luottaa, että minä osaan hoitaa asiat niin että ne ovat hänen parhaakseen. Eli siis vain minä päätän, ja minä hoidan myös täysin arjen pyörittämisen.
Ja sitten hoivaaminen. Kaikki muu koskettaminen on meillä tasavertaista, mutta haluan välillä hoivahetkiä, joissa hellin ja hoivaan miestäni. Silloin lässytän ja lepertelen hänelle, silittelen ja katson, kuinka kaikki huolet haihtuvat häneltä ja onnellisuutta virtaa tilalle. Tällaisen hoivaamisen aikana minä koen kaikkein voimakkainta rakkautta miestäni kohtaan, joten se on minulle äärimmäisen tärkeää.
Eli siis sellainen parisuhde, jonka haluan, on tasa-arvoinen vain joiltain osin, mutta ei kaikilta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hmm, jos miehellä on ollut aiemmin seksiä sisältäviä suhteita, niin on kyllä riski että mies vain joku päivä kyllästyy, vaikka ap miten lepertelisi. Tosin voi olla että miehen libido ei ole kovin voimakas, jolloin tilanne on win-win.
Miehellä on ollut joitain seksisuhteita aiemmin, mutta seksi ei ole ollut hänen mielestään kovin ihmeellistä. Sen sijaan tissejäni hän rakastaa, olen ihan varma että tältä osin ne riittävät hänelle
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, jos miehellä on ollut aiemmin seksiä sisältäviä suhteita, niin on kyllä riski että mies vain joku päivä kyllästyy, vaikka ap miten lepertelisi. Tosin voi olla että miehen libido ei ole kovin voimakas, jolloin tilanne on win-win.
Miehellä on ollut joitain seksisuhteita aiemmin, mutta seksi ei ole ollut hänen mielestään kovin ihmeellistä. Sen sijaan tissejäni hän rakastaa, olen ihan varma että tältä osin ne riittävät hänelle
Ap
Mies ei varmaan vaan ole osannut panna...Vaikuttaa siltä, että hän on sinulle oikeasti täydellinen kumppani. Tai pikkuinen, jos jossain kohtaa meinaat jatkaa pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mies ei varmaan vaan ole osannut panna...Vaikuttaa siltä, että hän on sinulle oikeasti täydellinen kumppani. Tai pikkuinen, jos jossain kohtaa meinaat jatkaa pidemmälle.
Kyllä hän on varmaankin seksiä osannut harrastaa. Sanoi että se ei ollut kummankaan kumppanin kanssa kovin hellää. Ja kun miettii, kuinka hellä minä olen hänelle kun halaamme tai suutelemme - saati silloin kun hellin häntä, niin tiedän hänen olevan paljon onnellisempi näin kuin tavallisessa seksiä sisältävässä suhteessa
Ap
No jos mies on kuusi vuotta selvinnyt ilman seksiä niin eiköhän se selviä tästä eteenpäinkin. Luulen että matalan libidon ihmiselle joka pitää läheisyydestä, teidän malli on paljon parempi kuin perinteinen parisuhde. Oliko niin ap että sun osalta seksi on ihan poissuljettu?
Joillakin miehillä on alhainen libido, ja hyvä jos heille löytyy sopiva kumppani.
Mutta tuo mitä ap sanot kumppanisi sanoneen hellyydestä kuulostaa joltain mitä sanotaan kumppanin mieliksi. Saattaa hän sen hellyyden lisäksi kaivata panoa, vaikka ei sitä sinulle sano. Mutta aikuinen ihminen tekee omat valintansa ja hyvä niin.
Mutta älä nyt itse ala vakuuttelemaan, että mies olisi kyllä halutessaan ihan sonni, ei mitään järkeä ;)
Vierailija kirjoitti:
Joillakin miehillä on alhainen libido, ja hyvä jos heille löytyy sopiva kumppani.
Mutta tuo mitä ap sanot kumppanisi sanoneen hellyydestä kuulostaa joltain mitä sanotaan kumppanin mieliksi. Saattaa hän sen hellyyden lisäksi kaivata panoa, vaikka ei sitä sinulle sano. Mutta aikuinen ihminen tekee omat valintansa ja hyvä niin.
Mutta älä nyt itse ala vakuuttelemaan, että mies olisi kyllä halutessaan ihan sonni, ei mitään järkeä ;)
Niin, eihän sitä koskaan varmuudella tiedä, milloin toinen mielistelee. Mutta minun kanssani täytyy pärjätä kokonaan ilman panoja, koska itse en halua harrastaa ikinä seksiä, enkä myöskään hyväksyisi ulkopuolisia suhteita. Ainakin tähän asti on mennyt hyvin :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
No jos mies on kuusi vuotta selvinnyt ilman seksiä niin eiköhän se selviä tästä eteenpäinkin. Luulen että matalan libidon ihmiselle joka pitää läheisyydestä, teidän malli on paljon parempi kuin perinteinen parisuhde. Oliko niin ap että sun osalta seksi on ihan poissuljettu?
Joo, täysin poissuljettu, ja myös kaikenlainen genitaalien koskeminen molemmin puolin on poissuljettu.
Ap
Matalankin libidon mies pettää lopulta jos ei saa kotona. Onhan se voinut jo pettääkin
Mitä teet jos miehesi kuitenkin pettäisi tai jättäisi? Olet rakentanut kaiken hänen varaansa ja tuskin löytyisi toista kumppania joka täyttäisi kaikki sinun kriteerisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Semmosta tissidynamiikkaa. Eihän ne suotta tissejään isontele ja lyö tiskiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet jos miehesi kuitenkin pettäisi tai jättäisi? Olet rakentanut kaiken hänen varaansa ja tuskin löytyisi toista kumppania joka täyttäisi kaikki sinun kriteerisi
Ei ole siihen suunnitelmaa. Muta tiedän ihan varmasti ettei hän ikinä tekisi niin. Hän on fiksu ja rakastaa yli kaiken minua ja sitä mitä meillä on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, täysin poissuljettu, ja myös kaikenlainen genitaalien koskeminen molemmin puolin on poissuljettu.
Ap
Miksi genitaali on niin koskemattomat?
Luin koko ketjun läpi, olipahan keskustelu. Olen itse elänyt useammassakin parisuhteessa joihin liittyy jonkinlainen valta-asema, joten ajattelin arvioida tätä. Ensinnäkin, uskon jokaisen ap:n kirjoittaman sanan, hyvin kuvailtu ja kuulostaa realistiselta. En ole koskaan ennen ajatellut, että tällainen dynamiikka voisi toimia kokonaan ilman seksiä, mutta tässä se pyörii hyvin. Yli 5 vuoden kestollekin nostan hattua. Minusta ap:n ja tämän miehen välinen dynamiikka on poikkeuksellisen toimiva, mutta muutama kysymysmerkki siihen jää.
AP:lla on ollut selvä suunnitelma, minkälaisen suhdedynamiikan haluaa ja hän on onnistunut rakentamaan sellaisen lempeästi ja määrätietoisesti. Ehkä miestä olisi kuitenkin voinut pitää vähän paremmin kärryillä tulevasta. Pohdin tässä, onko suhteen jatkolle mitään riskejä, ja ehkä ainoa liittyy siihen, hyväksyykö mies pohjimmiltaan tuon epätasa-arvoisen aseman, vai suostuuko siihen vain rakkauden tai muiden etujen vuoksi. Käyn tässä läpi kaikki elementit, joista tekstissä puhuttiin.
Tissittely toimii, mies selvästi rakastaa sitä -eikä ihme. Teen samaa itse välillä kumppanini kanssa ja se on ihanaa. Sinä käytät/olet käyttänyt tissejä ovelasti myös kannustimena ja palkintona, mikä on nerokasta. Voiko tissittely korvata seksin? Ehdottomasti. Monelle miehelle tuo voi olla yhdyntää nautinnollisempi kokemus, joten tällä taklaat samalla potentiaalisen ongelman liittyen seksittömyyteen. Tämä on miehelle selvästi se ykkösjuttu, jonka vuoksi hän on valmis suostumaan oikeastaan kaikkeen muuhun.
Hoivaaminen ja lepertely ovat ap:lle tosi tärkeitä. En ole ikinä ennen kuullut, että jollakin ne olisivat se voimakkain tapa ilmentää romanttista rakkautta, äärimmäisen mielenkiintoista. Tämä on selvästi ap:lle tärkeää ja ymmärsin että teillä on tällaista lähes päivittäin. Ap kirjoitti, että aluksi mies ei välittänyt lepertelystä mutta on oppinut nauttimaan siitä suuresti. Toivotaan että näin on, eikä mies mielistele.
Sitten se suurin kysymysmerkki, eli ap tekee kaikki päätökset. Tämä on selvästi tosi tärkeää ap:lle eikä tässä näytä olevan joustovaraa. Kirjoitit, että miehellä meni pidempään hyväksyä tätä muutosta ja sen piti olla ensin väliaikainen, mutta se jäikin kokoaikaiseksi. Pohdin vähän, odottaako mies kuitenkin saavansa jossain kohtaa jotain päätösvaltaa takaisin, tai pohtiiko hän sisällään, kuinka kauan pystyy jatkamaan näin. Voisit harkita tässä pientä kompromissia. Kerroit myös, että tässä asiassa mies on joskus asettunut poikkiteloin, ja yhteisymmärrykseen (eli tehdään kuten ap määrää) on päästy lepertelemällä ja tissittelemällä. Tämä on nerokas tapa pitää valtaa itsellään, tässä muistutetaan miehelle mitä hän saa vastineeksi kun antaa päätösvallan naiselle. Ap:n mies on selvästi edelleen aivan lääpällään joten hänellä on helppo vähän leikkiä.
Eli minä harkitsisin että annat miehellesi jossain/joissain asioissa mahdollisuuden osallistua päätöksiin, niin riski katkeroitumisesta pienenee. Yleisesti ottaen hän vaikuttaa onnelliselta kanssasi jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi genitaali on niin koskemattomat?
Olen aseksuaali tms. Ajatuskin tuollaisesta on mulle tosi vastenmielinen
Ap
KYSYKÄÄ jos on kysyttävää :) Ehdin vielä tänään hyvin vastailla kun olen vähän kipeänä. Myös miehelleni voi esittää kysymyksiä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun läpi, olipahan keskustelu. Olen itse elänyt useammassakin parisuhteessa joihin liittyy jonkinlainen valta-asema, joten ajattelin arvioida tätä. Ensinnäkin, uskon jokaisen ap:n kirjoittaman sanan, hyvin kuvailtu ja kuulostaa realistiselta. En ole koskaan ennen ajatellut, että tällainen dynamiikka voisi toimia kokonaan ilman seksiä, mutta tässä se pyörii hyvin. Yli 5 vuoden kestollekin nostan hattua. Minusta ap:n ja tämän miehen välinen dynamiikka on poikkeuksellisen toimiva, mutta muutama kysymysmerkki siihen jää.
AP:lla on ollut selvä suunnitelma, minkälaisen suhdedynamiikan haluaa ja hän on onnistunut rakentamaan sellaisen lempeästi ja määrätietoisesti. Ehkä miestä olisi kuitenkin voinut pitää vähän paremmin kärryillä tulevasta. Pohdin tässä, onko suhteen jatkolle mitään riskejä, ja ehkä ainoa liittyy siihen, hyväksyykö mies pohjimmiltaan tuon epätasa-arvoisen aseman, vai suostuuko siihen vain rakka
Kiitos hienosta analyysistä. Ensin selvennys, että meidän tissittely ei sitten tarkoita imettämistä vaan kasvojen painamisesta rintoja vasten.
Dynamiikan alussa minä päätin vain joistain asioista yksin, mutta se ei toiminut yhtään. Tässä on ajatuksena, että miehen ei tarvitse töiden ulkopuolella huolehtia mistään vaan minä hoidan ja päätän kaiken. Nuo siihen liittyvät haastavat tilanteet olivat enemmän sieltä alkuajoilta, nyt mieskin jo sanoo, että on ihanaa kun töiden jälkeen ei tarvitse vaivata päätään millään. Alussa esim. en saanut suoraan mieheni rahoja, ja se teki sitten arjen pyörittämisen tosi hankalaksi. Toki jossain turhassa asiassa voisin antaa hänelle päätösvaltaa, mutta sekin sekoittaisi työnjakoa, joka on nyt ihanan selkeä.
Ja vielä se, että kun minä päätän kaikesta, myös fyysinen huolenpito tuntuu sen jälkeen tosi luonnolliselta ja lepertelypäivinä mies pääsee nykyään tosi syvälle.
Ap
Melkoisen suhteen olet onnistunut rakentamaan. Onko matkalla ollut jotain yhtä isoa käännekohtaa?
M33, vähän kateellinen miehellesi
AP:n mies voisi nyt kertoa, että tiesikö oikeasti, mihin lähti mukaan? Ja jos tiesi, miksi lähti
HOT