Miksi Suomessa on niin paljon hajusteyliherkkiä ihmisiä?
Kommentit (126)
Välilevyn pullistumasta ja olkapäävaivoista puhumattakaan. Kumman notkeaa on meno, kun luulee, ettei muita ole näkemässä.
Minä käytin ennen joka päivä hajuvesiä ja paljon,minulle huomautettiin siitä.No nyt on ollut sekamuotoinen paha astma n 3olen saanut tosi pahan astma kohtauksen,työkaverit nauroi,eikä auttaneet ja lähtivät pois tilasta.Olin sitten viikon sairaslomalla ja 3viikkoa meni kun toivuin.Ja kun lääkkeet ei aina auta,kuvot ja haukot henkeä.Minulla on ollut astma yli 20v en kestä mitään tuoksuvaa,eli itse altistin itseni tuoksulla astma sairaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytin ennen joka päivä hajuvesiä ja paljon,minulle huomautettiin siitä.No nyt on ollut sekamuotoinen paha astma n 3olen saanut tosi pahan astma kohtauksen,työkaverit nauroi,eikä auttaneet ja lähtivät pois tilasta.Olin sitten viikon sairaslomalla ja 3viikkoa meni kun toivuin.Ja kun lääkkeet ei aina auta,kuvot ja haukot henkeä.Minulla on ollut astma yli 20v en kestä mitään tuoksuvaa,eli itse altistin itseni tuoksulla astma sairaaksi.
Parfyymithän, samoin tuoksukynttilät ovat pahinta sorttia ja myrkkyä.
Suomessa nyt ollaan kaikelle erittäin herkkiä. Minä minä minä ja minun erityistarpeeni ja kiukutikiuk kuin pieni lapsi saa raivarin.
Suomessa on paljon puita. Ne ovat keskinäisen kommunikaation avulla vuosien saatossa kehittäneet ärtsympiä siitepölyjä "kostona" avohakkuille. Tuo on sittä hissukseen yleistynyt myös esim. voimakkaisiin synteettisiin hajuihin??
Onko kohtalontovereita, kärsin pahasta sähköallergiasta?
Hyvä hajuaisti erottaa oikeasti hyvän ja pahan tuoksun. Siinä missä toinen ei.
On helppo arvostella kanssaihmisiä nipotuksesta, jos näillä on hajusteyliherkkyys. Jos itsellä ei ole vaikeuksia, on asiatonta heitellä kommentteja tietämättä todellisia taustoja. Itselläni on läheinen, joka sairasti vuosia vaikeaa masennusta. Nyt elämä on helpottunut, mutta lääkityksen seurauksena hänelle jäi yllättävänä seurauksena hajusteherkkyys.
Ja sama juttu tupakanhajun kohdalla. Ollaan hysteerisiä jos tupakansavu jostain tulee nenään.
Näillä ihmisillä on asiat liian hyvin ja eivät kestä mitään, mistä voisi valittaa ja vedota johonkin omaan henkilökohtaiseen alueeseen. Ihme nillitystä joka asiasta, matkustakaa vähän sen pankin omistaman-velka-omistusasunnon nurkista johonkin, mielellään kauas. Siinä nenuliini saa vähän uutta haisteltavaa eikä ketään kiinnosta paskaakaan.
Vierailija kirjoitti:
On helppo arvostella kanssaihmisiä nipotuksesta, jos näillä on hajusteyliherkkyys. Jos itsellä ei ole vaikeuksia, on asiatonta heitellä kommentteja tietämättä todellisia taustoja. Itselläni on läheinen, joka sairasti vuosia vaikeaa masennusta. Nyt elämä on helpottunut, mutta lääkityksen seurauksena hänelle jäi yllättävänä seurauksena hajusteherkkyys.
Ihmiset oppivat monesti vasta kun omalle kohdalle osuu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on astma, mutta kestän kyllä hajusteita, jos eivät ole ihoa vasten saan ihottuman. Toki niin kuin aina hajusteissa liika on liikaa, mutta ei liikaa käytä kuin nuoret.
Epäilen kyllä, että nyt on muodissa olla yliherkkä kaikelle. Hajusteita on käytetty vuosikymmeniä ja nyt vasta tullut yliherkkiä
Riippuu ihan hajusta. Ne vanhojen mummojen käyttämät on ihan hirveitä.
Ainakin omalla kohdallani kävi niin, että altistuin työssäni sisäilmaongelmille ja hajusteille. Ennen olin itsekin tuoksujen (hajuvedet, suitsukkeet, tuoksukynttilät jne) ystävä mutta yhtäkkiä minusta tuli työkyvytön pihisijä. Samasta työpaikasta oli aiemminkin jäänyt ihmisiä pois keuhko- ja ääniongelmien kehittymisen vuoksi.
Pärjään nykyisin joten kuten astmalääkkeiden avulla ja olen löytänyt suht tuoksuttoman työpaikan. Tosin viime viikolla jouduin käymään korttikoulutuksessa paikallisella ammattikoululla ja sen hajuvesipölläkän jälkeen on ollut viikon keuhkot kipeänä. Samassa porukassa olleet raavaat miehetkin kertoivat omista ongelmistaan hajusteiden kanssa.
Se Hätä-Miikan haastattelu aiheesta YLEllä oli kiinnostavaa luettavaa. Toivoisin, että joku juntimpikin siitä ymmärtäisi, millainen sairaus tämä on.
Hometalot, jonka jälkeen tämä herkistyminen.
Junttien tuoksut. Niitä ei ole Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nyt on suurin osa autisminkirjolla ja siihen kuuluu tuo yliherkkyys.
Monella on myös voimakas tarve saada kontrolloida muiden ihmisten tekemisiä. Kaikki jotka eivät suostu elämään kuten he haluaisivat ovat itsekkäitä minäminä-ihmisiä.
Hajusteissa kylpevä ei kontrolloi vaan viis veisaa siitä, ettei suuri osa kanssaihmisistä jaa hänen ihastustaan omaan löyhkäänsä. Useinhan hajusteilla korvataan tuikitarpeellinen suihkussa käynti tai vaatteiden pesu.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siis makuasiasta. Jos ei tykkää mummon hajuvesimausta, sitten ollaan tuoksuyliherkkiä?
Varmaan sama syy kuin hometaloluuloisilla sisäilmahysteerikoilla... eli LUULOTAUTI.
Muualla euroopassa ei panikoida ja muka-oireilla sisäilmasta.
Sisäilmahysteerikko onkin usein mt-tapaus, joka pyrkii kääntämään ongelmansa muiden viaksi.
Lääkärien virallinen kanta kun on: itsensä diagnosoimalla et ole sisäilmasairas, se vaatii nimittäin virallisen diagnoosin.
Pelkkä luulo ja muiden (kiinteistön omistajien) syyttely ei asiassa riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siis makuasiasta. Jos ei tykkää mummon hajuvesimausta, sitten ollaan tuoksuyliherkkiä?
Kummempaakin on kuultu. Mulla on ollut tupakoiva hajusteyliherkkä työkaveri. Ei se juuri mitään haistanut meihin muihin verrattuna, mutta kun haistoi, oli heti kauhea päänsärky.
Migreeni, reuma ja eturauhassyöpä ovat myös yliherkkien mielikuvituksen tuotetta, halua olla tärkeitä.