Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, jotka ovat jääneet pois työelämästä ilman mitään tukia tms.

Vierailija
17.10.2025 |

Itsellä kuudes vuosi menossa. Olen mielestäni terve ja työkykyinen, mutta kyllästyin työntekoon. Moraalini ei salli esittää työkyvytöntä tai jotenkin olla työnhakijana ja sitten torpedoida mahdollisuudet valituksi tms. En katso olevani oikeutettu näin ollen mihinkään yhteiskunnan tukiin. Olen elänyt säästöilläni pelkästään. Ovea alan nostaa heti kun mahdollista. Varsinaiseen eläkkeeseen siis vielä useampi vuosi. Valitsin olla terveenä ja hyväkuntoisena "eläkkeelle" kun ei sitä tiedä mikä elämässä voi iskeä. Jos terveys säilyy yli 65 v jälkeen niin silkkaa bonusta.

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yrittänyt rakentaa omavaraista elämä, eli lämpö omasta metsästä ja ruoka pellosta ja merestä. Säästöjä on noin 150000 ja eläkkeelle matkaa 17 v. Uskon että se riittää kuin vuosikulut ovat noin 7500. Eläke tulee olemaan noin 1200 netto. Omasta mielestä vapauttaa ei voi mitata rahassa. Nykyään tuntuu että joka päivä on kuin lottovoitto niin kauan kuin saa olla terve. 

Vierailija
82/116 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on ihmisiä, joilla on tarpeeksi rahaa ilman työntekoa ja tukiakin. Puoliso elättää, perijöitä, lottovoittajia, yrityksensä myyneitä jne. Tai sitten eläkeikä on niin lähellä, ettei edes tarvitse kummoisia säästöjä.

Kyllä. Nuorempana olin välillä eripituisia jaksoja töissä niin että kesät oli vapaata. Olin isäukon apuna rakennushommissa. Rakennettiin viljankuivureita, auto- ja konehalleja yrittäjille ja maatiloille ja tehtiin kattoremontteja ynnä muuta. Faija oli hommissa ennakkoverokortilla, minä käteismaksulla, se sopi aina myös työn tilaajille. Usein tehtiin pitkiä päiviä ja viikonloppuisin ja vastapainoksi saattoi olla pari viikkoakin vapaata kun urakat valmistui. Oleilin tyttöystävän luona ja kotonani, en tiedä tai muista saiko hän jotain tukia kun opiskeli, ehkä. Maksoin hänelle vähän vuokraa ja ostelin ja laitoin ruokia, ostin auton, opetin ajamaan, maksoin autokoulun ym. Se oli surutonta huoletonta - 80- ja -90- lukua. Ilman työntekoa en ole pärjännyt mutta ilman virallista verollista palkkaa ja tukia kylläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Jään tässä kuussa omalle eläkkeelle. Ansiosidonnainen 500 päivää ja sen jälkeen on tarkoitus pärjätä pääomatuloilla ja säästöillä eläkkeelle asti. N58

Et saa 500 pv ansiosidonnaista 

Joo ei saa enää, viime vuoden elokuussa vielä sain viimeisen viissatasen alulle.

Vierailija
84/116 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin töistä pois 38- vuotiaana kun muutettiin pois Suomesta. Aluksi mulla ei ollut työlupaa ja myöhemmin päätettiin miehen kanssa että ei mun kannata mennä töihin ellen itse halua. Oon nyt ollut kotona yli 10 vuotta. Meillä on miljoonien omaisuus ja mies lopettaa työt varmaan myös seuraavan viiden vuoden jälkeen. Sitten täytyisi vaan päättää missä halutaan asua. 

Vierailija
85/116 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisin n. 20 000 eurolla netto / vuosi.

Eli mahdollistahan se on, pitää vaan tehdä se päätös.

Me ainakin pärjätään ihan hyvin, ollaan työttöminä ja tulot on olleet viime vuosina yhteensä noin 35 tonnia netto. Puoliso matkustaa joka vuosi kuukaudeksi- kahdeksi anopille, pari kertaa ja muitakin matkoja tehdään yhdessä ja erikseen. Vuokralla asutaan eikä muuta saada kuin nuo työtömyysrahat eikä mistään ole tarvinnut tinkiä ja säästöönkin jää muutama tonni vuodessa. Tietysti kahdestaan on kaikki edullisempaa kuin jos olisi yksin.

Vierailija
86/116 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Köyhänä pysyy huhtomattakin rahaa kapitalisteille.

Vierailija
87/116 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ainakin pärjätään ihan hyvin, ollaan työttöminä ja tulot on olleet viime vuosina yhteensä noin 35 tonnia netto. Puoliso matkustaa joka vuosi kuukaudeksi- kahdeksi anopille, pari kertaa ja muitakin matkoja tehdään yhdessä ja erikseen. Vuokralla asutaan eikä muuta saada kuin nuo työtömyysrahat eikä mistään ole tarvinnut tinkiä ja säästöönkin jää muutama tonni vuodessa. Tietysti kahdestaan on kaikki edullisempaa kuin jos olisi yksin.

Mutta te siis nostatte tukia?

Ketju on niille, jotka eivät nosta tukia, vaikkeivät käy töissä, vaan pärjäävät ilman tukia eri tavoin.

Vierailija
88/116 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppaus

Vierailija
89/116 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Jään tässä kuussa omalle eläkkeelle. Ansiosidonnainen 500 päivää ja sen jälkeen on tarkoitus pärjätä pääomatuloilla ja säästöillä eläkkeelle asti. N58

Et saa 500 pv ansiosidonnaista 

Saan. "Ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan enintään 300, 400 tai 500 päivää, riippuen työhistoriasi pituudesta ja iästäsi työttömyyden alkaessa. Jos sinulla on alle 3 vuoden työhistoria, enimmäisaika on 300 päivää. Yli 3 vuoden työhistoriasta maksetaan 400 päivää. Jos olet täyttänyt 58 vuotta ja sinulla on vähintään 5 vuoden työhistoria viimeisen 20 vuoden ajalta, enimmäisaika on 500 päivää"

Et saa. Tuo on vanhaa tietoa.

Tuskin sillä 100 päivällä on oikeasti kenelläkään 58-vuotiaalla merkitystä, joka on jäämässä omaehtoisesti pois työelämästä. Symbolisesti voi toki olla, mutta muuten ei.

Vierailija
90/116 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on ihmisiä, joilla on tarpeeksi rahaa ilman työntekoa ja tukiakin. Puoliso elättää, perijöitä, lottovoittajia, yrityksensä myyneitä jne. Tai sitten eläkeikä on niin lähellä, ettei edes tarvitse kummoisia säästöjä.

Jos eläkkeeseen ei ole kovin montaa vuotta ja elinkulut tolkulliset ja asunto maksettu, niin ihan vaikka kesämökki myymällä ja autoilu lopettamalla tai myymällä vaihtaa tyhjäksi jäänyt perheasunto pienempään,aika moni voisi vähentää työntekoa merkittävästi. Tai jopa lopettaa kokonaan. Poismuuttaneen lapsen huone kotimuseona, vieras/työhuoneena on helposti 50-100 000 euroa kulutukseen PKS seudulla. 

Kotimuseona?!? Ja meinaat että yhtä huonetta voisi vuorata 4000- 8000 euron kuukausihintaan? Ei taida onnistua edes ääkaupunkiseudulla.

Vierailija
91/116 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainittakoon, että olen ns. työläisperheen poika. Varmaan sukumme ensimmäisiä ylioppilaita. Varallisuus on kertynyt palkkatyöstä, josta on maksettu ansiotulon mukaan eli progression myötä aika paljon. Perintöäkin on saatu, ehkä n. 5% nettovarallisuudesta.  Eläkeikä alkaa olla joo lähellä. Mutta 9 vuotta ennen eläkeikää lopetin hommat. Puolisoni on ollut työssä, mutta hänen nettotulojen verran on melkein laitettu säästöistäkin. Hieman lyhyemmän työurani aikana nettotienasin ainakin 3 kertaa hänen  liki täyspitkän työuransa aikana ansaitseman. Ja avioparinahan kaikki on faktisesti yhteistä. Sain elämän pokerissa ihan hyvät kortit en

Tässäpä tulikin avainsanat: puoliso on työelämässä ja kaikki on yhteistä. 

Vierailija
92/116 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Sain burnoutin ja vain lähdin. Kiusaaminen riitti. Tällä tiellä ollaan. 

Vierailija
93/116 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajani tunne pisto sydämessäsi. Olet paha ihminen ja olet tehnyt huonoja asioita toisille ihmisille. 

Vierailija
94/116 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat pakolliset menot vuodessa on 7200e, eli 600e/kk. Vastike, sähkö/vesi/puhelin, vakuutus ja syömiset sisältyy tähän. Lapseton yksineläjä eikä autoa, niin todella pienellä pärjää. Sijoitussalkku on tällä hetkellä 200k ja eläkkeeseen on noin 15 vuotta aikaa, joten voisin jäädä vaikka heti oloneuvokseksi, mutta ajattelin keikkua työelämässä johonkin 55-vuotiaaksi saakka. Jos jaksaa kiinnostaa. :)

1000e/kk olen itsekin budjetoinut tulevalle exitille, niin pystyy käymään reissuissakin. Ja tottakai nostan sitten ansiosidonnaiset ensin loppuun, koska siitä olen koko työurani ajan maksanut. Mutta muuten en kenenkään höykytettäväksi jää, joten siinäpähän laittavat karenssia..

On vapauttava tunne olla tässä elämäntilanteessa!

Vierailija
95/116 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa olisi tuohon vaikka heti mutta jään pois työelämästä kolmen vuoden kuluttua kun täytän 58. En tosin jätä tukia ottamatta. En kylläkään tarvitse niitä mutta otan veronpalautusta niistä täysin kohtuuttomista veroista mitkä olen hyvätuloisena maksanut. Tälle rahalle en ole saanut juuri mitään vastinetta. Kaikki on mennyt sosiaalisiipeilijöiden ja huonolaatuisen maahanmuuton sponsorointiin. Nyt olen sitä mieltä että minun kuuluu myös saada jotain. Tuo 58 siksi koska jos säännöt pysyy nykyisellään niin saan täydet 500 päivää ansiosidonnaista. Osittaista eläkettä otan täyden määrän heti kun sitä alkaa saamaan. Varsinainen eläke alkaa sitten joskus ja sitä on kertynyt niin paljon ettei minulla nyt työelämssä ollessakaan kulu sellaista määrää rahaa vaikka huomioidaan osittaisen eläkkeen pienentävä vaikutus. Suurin "ongelma" on mihin kulutan kaikki rahani kun en varsinaisesti tarvitse mitään, kaikki tarpeellinen ja tarpeeton on jo

Mä oon "hävittänyt" rahani kahteen lapseeni yksinhuoltajana  - lähes kaiken mitä tuli eli n n 1700-2500 euroa (netto)/kk työtehtävistä riippuen. Toi alin oli väitöskirjatutkijan apurahaa, eli kyse ei ole koulutuksen puutteesta. Totaali yksinhuoltajana 3 ihmisen kulut ja perheasunnon vastikkeet/vuokrat syö kaiken kokoaikatyön tuoton. Kun lapset muutti pois, muutin samantien pieneen asuntoon. Nyt olen työkyvytön, joten lisää en pysty tienaamaan halusin tai en. Ei ole tarvinnut miettiä "mihin saan rahaa kulutettua?" koskaan. Oon 55+

Vierailija
96/116 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin myös pois 50 vuotiaina.  Olin yrittäjä  koko ikäni lopetin ennen kuin alko kaikilla meneen huonosti. 

Vierailija
97/116 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa tulee täyteen 2 vuotta, 53 vuotiaana löin pillit pussiin. Ainoa tulonlähde on säästöt ja sijoitusten tuotot. Sijoitukset kattaa vain osan elinkuluista, säästöt hupenee, mutta pärjään eläkkeelle.

Vierailija
98/116 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni säästää vanhuuden varalle ja elämästä jää osa nauttimatta. Rahat menee sitten tulevaisuudessa pahimmillaan hoitomaksuihin ja/tai perinnöksi jo eläkeikää lähestyville lapsille.

Toisaalta jos silloin tulevaisuudessa ei ole rahaa hoitomaksuihin on mahdollista, että saa huonompaa hoitoa. Siihen suuntaan täällä kai ollaan menossa. 

Ihan samoissa laitoksissa makaat joko ilmaiseksi tai 5000 euroa maksavana. Jos oikeasti haluat parempaa hoitoa niin se on sitten 10-15 000 kuussa. Monimiljonäärien hommaa. 

Tuskin tulevaisuudessa maataan laitoksessa. Mun äiti sai edellispäivänä 4 sivun listan yksityisistä palveluntarjoajista sosiaalityöntekijöiltä.

Siinä oli lueteltu kaikki mahdollinen. Ruoka, peseytyminen, pihatyöt, sähkötyöt, seuranpito jne. 

Tämän lisäksi saa kameran, joka valvoo liikkumista. (Siis kaikki toki maksetaan itse.) Myös sen saa estettyä, että vanhus jättää lieden päälle, tai lähtee ulos haahuilemaan. Sänky hälyttää, jos siitä ei nouse päiväkausiin -on siis kuollut. Lääkkeiden annostelija muistuttaa robottiäänellä, että nyt pitäis ottaa pilleri. Kaikki sukulaiset käydään läpi, että voisiko joku auttaa ilmaiseksi.

Tähän on hyvä varautua. En tiedä miten ne pärjäävät, joilla ei ole rahaa tai sukulaisia auttamassa. Eivät kenties mitenkään.

Vierailija
99/116 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tarvitse rahaa niin miksi vaivautua? Eikös siellä lähes kaikki käy rahan takia. Jos itsellä olisi miljoonia niin tuskin tekisin minäkään mitään, ainakaan nykyisiä hommia.

Vierailija
100/116 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuolet toimeen taloudellisesti ilman tukia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän