Onko täällä muita, jotka ovat jääneet pois työelämästä ilman mitään tukia tms.
Itsellä kuudes vuosi menossa. Olen mielestäni terve ja työkykyinen, mutta kyllästyin työntekoon. Moraalini ei salli esittää työkyvytöntä tai jotenkin olla työnhakijana ja sitten torpedoida mahdollisuudet valituksi tms. En katso olevani oikeutettu näin ollen mihinkään yhteiskunnan tukiin. Olen elänyt säästöilläni pelkästään. Ovea alan nostaa heti kun mahdollista. Varsinaiseen eläkkeeseen siis vielä useampi vuosi. Valitsin olla terveenä ja hyväkuntoisena "eläkkeelle" kun ei sitä tiedä mikä elämässä voi iskeä. Jos terveys säilyy yli 65 v jälkeen niin silkkaa bonusta.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni säästää vanhuuden varalle ja elämästä jää osa nauttimatta. Rahat menee sitten tulevaisuudessa pahimmillaan hoitomaksuihin ja/tai perinnöksi jo eläkeikää lähestyville lapsille.
Ööh, jos menee perinnöksi niin silloin ei olla elossa?! Puhuttiinko tässä kuitenkin rahan käyttämisestä kun ollaan hengissä? Perintö, jos sellaista jää, menee kuitenkin johonkin suuntaan joka tapauksessa?
Ennakkoperintö on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on ihmisiä, joilla on tarpeeksi rahaa ilman työntekoa ja tukiakin. Puoliso elättää, perijöitä, lottovoittajia, yrityksensä myyneitä jne. Tai sitten eläkeikä on niin lähellä, ettei edes tarvitse kummoisia säästöjä.
Jos eläkkeeseen ei ole kovin montaa vuotta ja elinkulut tolkulliset ja asunto maksettu, niin ihan vaikka kesämökki myymällä ja autoilu lopettamalla tai myymällä vaihtaa tyhjäksi jäänyt perheasunto pienempään,aika moni voisi vähentää työntekoa merkittävästi. Tai jopa lopettaa kokonaan. Poismuuttaneen lapsen huone kotimuseona, vieras/työhuoneena on helposti 50-100 000 euroa kulutukseen PKS seudulla.
Asunnon myynti toimi vielä joitakin vuosia sitten, ja se meilläkin oli suunnitelmana, mutta nyt on hinnat niin alhaalla, että ei kannata vaihtaa isommasta pienempään. Asuntojen hintojen lasku tuntuu etenkin perheasuntojen hinnoissa. Tällä hetkellä noin 20 000 voisi saada verojen jälkeen kun vaihtaisi, eikä sillä pitkään pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Olen ilman työtä mutta minulla ei ole miljoona omaisuutta..
Saan toki työmarkkinatukea mutta se ei ole oikeastaan mitään..omalla varallisuudella pitää pönkittää maksuja..en voi asua vuokra asunnossa enkä omistusasunnossa kun en voi saada asumistukea..
Myin ennen työttömyyttä asuntooni ja ajattelin käyttää varat uuden elämän alkuun jossain muualla mutta työttömyys pitkittyy.
Jossain on kuitenkin asuttava. Missä siis asut, jos et vuokralla etkä omassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on ihmisiä, joilla on tarpeeksi rahaa ilman työntekoa ja tukiakin. Puoliso elättää, perijöitä, lottovoittajia, yrityksensä myyneitä jne. Tai sitten eläkeikä on niin lähellä, ettei edes tarvitse kummoisia säästöjä.
Jos eläkkeeseen ei ole kovin montaa vuotta ja elinkulut tolkulliset ja asunto maksettu, niin ihan vaikka kesämökki myymällä ja autoilu lopettamalla tai myymällä vaihtaa tyhjäksi jäänyt perheasunto pienempään,aika moni voisi vähentää työntekoa merkittävästi. Tai jopa lopettaa kokonaan. Poismuuttaneen lapsen huone kotimuseona, vieras/työhuoneena on helposti 50-100 000 euroa kulutukseen PKS seudulla.
Asunnon myynti toimi vielä joitakin vuosia sitten, ja se meilläkin oli suunnitelmana, mutta nyt on hinnat niin alhaalla, että ei kannata vaihtaa isommasta pienempään. Asuntojen hintojen lasku tuntuu etenkin perheasuntojen hinnoissa. Tällä hetkellä noin 20 000 voisi saada verojen jälkeen kun vaihtaisi, eikä sillä pitkään pärjää.
En mene kiistämään väitettäsi, kun en tiedä nykyisen asuntonne hintaa tai muutakaan teistä. Jos asutte jo nyt tosi halvassa, niin voi olla vaikea löytää halvempaa, mutta yleensä pienemmässä asunnossa on halvemmat vastikkeetkin, joten säästöä tulee myös sitä kautta.
Vaikka olisitte saaneet voittoa 50 000 euroa, niin eihän sekään nyt loputtomiin riitä.
Oma asunto sijoituskohteena on siinä mielessä hyvä (ainakin toistaiseksi) ettei myyntivoitosta mene veroa. Jos osaa ja haluaa luopua turhista neliöistä sitten kun lapset ovat muuttaneet pois, niin hyvällä paikalla olevalla okt talo tai muukin perheasunto on hyvä syömävara, jos vaihtaa pienempään. Etenkin jos voi ja haluaa sitten muuttaa vaikka vähän syrjemmälle. Ihan korpeen ei kannata 60+ kyllä enää lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ilman työtä mutta minulla ei ole miljoona omaisuutta..
Saan toki työmarkkinatukea mutta se ei ole oikeastaan mitään..omalla varallisuudella pitää pönkittää maksuja..en voi asua vuokra asunnossa enkä omistusasunnossa kun en voi saada asumistukea..
Myin ennen työttömyyttä asuntooni ja ajattelin käyttää varat uuden elämän alkuun jossain muualla mutta työttömyys pitkittyy.
Jossain on kuitenkin asuttava. Missä siis asut, jos et vuokralla etkä omassa?
Maakuopassa.
Olen miettinyt tuota vaihtoehtoa, viimeksi tänä aamuna.
Nyt olen työttömänä ja saan työttömyystukea. Kyllästyttää kuitenkin tämä tilanne, että pitää rahan vuoksi hakea työpaikkoja, joita ei oikeasti ole. Juuri aamulla hain yhtä omaan alaan etäisesti liittyvää työpaikkaa, vaikka tiedän, että en niin kauas pysty lähtemään ilman että pitäisi hankkia toinen asunto, ja se oli määräaikainen, joten eihän muuttamisessa olisi järkeä, eikä ole oikein mielenkiintoakaan sitä tehtävää kohtaa.
Mutta ei minulla ole niin paljon säästöjä, että voisin luopua työttömyyskorvauksista ja heittäytyä pelkkien säästöjen varaan.
100 000e pääomatuloilla elelee ihan mukavasti.
En ole itse, mutta pari ystävääni on. Toisella on varallisuutta tehdä noin. Toinen ei jäänyt lopullisesti pois vaan tekee töitä silloin kun tarvitsee lisää rahaa. Sitten jää taas pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin töistä 57-vuotiaana. Eläkettä ei saa, vaikka työkykyä ei enää ole ellei kysymys ole mielenterveysongelmista. En ole nostanut euroakaan työttömyyskorvausta tai sossutukia. Osasin varautua asiaan jo vuosikymmeniä sitten ja elin sen mukaan. Säästöt ja pääomatulot toimeentulona. En ole ratkaisuani katunut.
Eihän toi ole mikään ylpeydenaihe, minun isä ainakin otti kaikki sovitellut päivärahat vastaan kun oli kausitöissä, vaikka tilillä puoli miljoonaa. Nyt tosin eläkkeellä, mutta teki aiemmin töitäkin vielä pitkään vaikka eläke juoksi.
No jotkut haukkuvat tukia nostavia työttömiä loisiksi, niitä joiden on pakko nostaa tukia (joihin heillä on täysi oikeus!!) kun ei ole varallisuutta jolla itsensä elättää. Niin miksei sitten voi arvostaa jos joku ei tukia hae kun pystyy ilmankin olemaan?
Tuo kiinnostaa kyllä. Minulla on kysymys teille, jotka olette jääneet pois töistä. Kuinka isoilla säästöillä olette jääneet pois töistä ja montako vuotta ennen eläkeikää?
Vierailija kirjoitti:
"jotenkin olla työnhakijana ja sitten torpedoida mahdollisuudet valituksi tms."
Olet poikkeuksellisessa asemassa, jos olet noin varma, että pääset heti töihin kun haluat. Kovin monella ei tällä hetkellä ole tuollaista luksusta. Ei tarvitse torpedoida mitään, kun ahkerasta ja vilpittömästä hakemisesta huolimatta ei pääse edes haastatteluun.
Kyllä sellaisiakin ihmisiä on. Tunnen yhden koodarin, jota pyydettiin koko ajan töihin kun se oli vuosia masennuksen takia kuntoutustuella. Aina se menikin ja kokeilu päättyi siihen että yritti päättää päivänsä. Sai koko ajan sähköhoitoa ylläpitohoitona jne, lopulta sitten sai pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen. En tiedä, miten on sen jälkeen mennyt.
Mutta tosiaan ihan koska vaan olisi päässyt hyväpalkkaisiin töihin, ja menikin.
Ja muutenkin ihminen ei elämässä useinkaan saa sitä, mitä epätoivoisesti haluaa, mutta kaiken sen kyllä, mitä yrittää vältellä.
Varaa olisi tuohon vaikka heti mutta jään pois työelämästä kolmen vuoden kuluttua kun täytän 58. En tosin jätä tukia ottamatta. En kylläkään tarvitse niitä mutta otan veronpalautusta niistä täysin kohtuuttomista veroista mitkä olen hyvätuloisena maksanut. Tälle rahalle en ole saanut juuri mitään vastinetta. Kaikki on mennyt sosiaalisiipeilijöiden ja huonolaatuisen maahanmuuton sponsorointiin. Nyt olen sitä mieltä että minun kuuluu myös saada jotain. Tuo 58 siksi koska jos säännöt pysyy nykyisellään niin saan täydet 500 päivää ansiosidonnaista. Osittaista eläkettä otan täyden määrän heti kun sitä alkaa saamaan. Varsinainen eläke alkaa sitten joskus ja sitä on kertynyt niin paljon ettei minulla nyt työelämssä ollessakaan kulu sellaista määrää rahaa vaikka huomioidaan osittaisen eläkkeen pienentävä vaikutus. Suurin "ongelma" on mihin kulutan kaikki rahani kun en varsinaisesti tarvitse mitään, kaikki tarpeellinen ja tarpeeton on jo hankittu. Kaikki tämä normaalilla työnteolla perusinsinöörinä. Enkä todellakaan ole säästellyt elämäni aikana. Ihmettelen miten joillain ei ole rahaa tällaisessa maassa missä on kaikilla käytännössä samat mahdollisuudet kouluttautua ammattiin ja mihin ihmiset rahansa onnistuvat hävittämään.
Vierailija kirjoitti:
On varmasti hieno tunne jos on varaa jättäytyä viranomaismyllyn ulkopuolelle ja ikään kuin "näyttää keskisormea" järjestelmälle. Itselläni ei tuohon ole varaa mutta jälkeläiseni ovat nuoresta asti sijoittaneet tavoitteena juurikin tuo 5-kymppisenä pois työelämästä. Toivottavasi ei tule mitään isompia romahduksia sijoitusten arvoon ja pääsevät aikaisin nauttimaan elämästä.
Eihän tuo ole mitään "keskisormen näyttämistä järjestelmälle", vaan ihan normaalia vastuunottoa omasta elämästä. Ei töissä ole pakko käydä, eikä varsinkaan tukia nostaa, jos pystyy rahoittamaan elämänsä muuten. (Säästöt, perinnöt, pääomatulot, puoliso elättää..)
Jos viranomaismyllyllä tarkoitat työkkäriä/kelaa, on ihan oikein ettei sieltä voi omalla ilmoituksella nostaa rahaa. Se taas, että EI mene sinne käsi ojossa, ei ole millään lailla keskisormen näyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin töistä 57-vuotiaana. Eläkettä ei saa, vaikka työkykyä ei enää ole ellei kysymys ole mielenterveysongelmista. En ole nostanut euroakaan työttömyyskorvausta tai sossutukia. Osasin varautua asiaan jo vuosikymmeniä sitten ja elin sen mukaan. Säästöt ja pääomatulot toimeentulona. En ole ratkaisuani katunut.
Eihän toi ole mikään ylpeydenaihe, minun isä ainakin otti kaikki sovitellut päivärahat vastaan kun oli kausitöissä, vaikka tilillä puoli miljoonaa. Nyt tosin eläkkeellä, mutta teki aiemmin töitäkin vielä pitkään vaikka eläke juoksi.
No jotkut haukkuvat tukia nostavia työttömiä loisiksi, niitä joiden on pakko nostaa tukia (joihin heillä on täysi oikeus!!) kun ei ole varallisuutta jolla itsensä elättää. Niin miksei sitten voi arvostaa jos joku ei tukia hae kun pystyy ilmankin olema
Jaa no minä en arvosta yhtään enempää, jos on oikeus nii kannattaa hakea. Ei ne vaatimukset siellä isoja ole. Mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
100 000e pääomatuloilla elelee ihan mukavasti.
Riippuu iästä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kiinnostaa kyllä. Minulla on kysymys teille, jotka olette jääneet pois töistä. Kuinka isoilla säästöillä olette jääneet pois töistä ja montako vuotta ennen eläkeikää?
Sijoitusfoorumeilla moni on sitä mieltä, että pitää olla miljoonasalkku, että voi sitten elää n. 4% tuotolla. Moni haluaa olla koskematta pääomaan. Mutta miksi? Mitä iloa siitä millin salkusta on 70-80 vuotiaana, saati kuollessa? Ellei elämän suurin arvo ole jättää iso perintö. (Ei mitään väärää siinä). Ainakin osan voi syödä eläessään.
Laske kaikki varallisuutesi + tulevat eläkkeet ( + ehkä perinnötkin, jos tiedät ja vähennä perinnöt jotka haluat jättää tai antaa etukäteen) ja vertaa summaan, jolla tulet toimeen haluamallasi elämäntyylillä. Tutkimusten mukaan eläkkeellä kulutus laskee loppua kohden.
Jos eläkkeeseen ei ole kovin monta vuotta niin moni yllättyy, miten 'vähän' rahaa ehkä tarvitaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olin työttömänä, hankin kolme lasta. Työmarkkinatuen lapsikorotuksilla lyhensi kivasti asuntolainaa. Lisäksi ei tarvinnut viedä lapsia päiväkotiin. Olen tyytyväinen.
Huomaa miten tarpeetonta noiden lisien maksu on ollut. Hyvä, että poistettiin.
Täällä yksi. Varallisuutta on sen verran että elän tuotoilla oikein mukavasti. En nosta mitään tukia, tuskin mitään saisinkaan vaikka hakisinkin.
MInä jäin pois jo monta vuotta sitten, syön säästöjäni ja nyt on aikaa harrastaa, mitä työaikana ei voinut, tein 7 pv viikkoa ympäri vuodet ja osan vuodesta sesonkina 14 tuntia/ pv