Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, jotka ovat jääneet pois työelämästä ilman mitään tukia tms.

Vierailija
17.10.2025 |

Itsellä kuudes vuosi menossa. Olen mielestäni terve ja työkykyinen, mutta kyllästyin työntekoon. Moraalini ei salli esittää työkyvytöntä tai jotenkin olla työnhakijana ja sitten torpedoida mahdollisuudet valituksi tms. En katso olevani oikeutettu näin ollen mihinkään yhteiskunnan tukiin. Olen elänyt säästöilläni pelkästään. Ovea alan nostaa heti kun mahdollista. Varsinaiseen eläkkeeseen siis vielä useampi vuosi. Valitsin olla terveenä ja hyväkuntoisena "eläkkeelle" kun ei sitä tiedä mikä elämässä voi iskeä. Jos terveys säilyy yli 65 v jälkeen niin silkkaa bonusta.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeskelen.

Pärjäisin ilman tukia eläkkeeseen, joka on neljän vuoden kuluttua, mutta varsin niukkaa elämää se olisi.

Toisaalta aika on kyllä tässä iässä se suurin valuutta.

"Toisaalta aika on kyllä tässä iässä se suurin valuutta." Tämä on juuri se juttu. Ostaisitko hyvin halvalla (1/4 hintaan)  maailmanympärimatkan, joka tapahtuu 20 vuoden päästä ja jonka saa käyttää vain itse eikä voi myydä? 2-kymppinen: kyllä, 4-kymppinen: ehkä ,7-kymppinen: ei tietenkään.

Moni ei ymmärrä millä vauhdilla juoksee vastaan se aika, jolloin ei oikein saa siitä mammonasta nautintoa, koska ei vaan pysty enää.

Vierailija
62/116 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Jään tässä kuussa omalle eläkkeelle. Ansiosidonnainen 500 päivää ja sen jälkeen on tarkoitus pärjätä pääomatuloilla ja säästöillä eläkkeelle asti. N58

Et saa 500 pv ansiosidonnaista 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin töistä 57-vuotiaana. Eläkettä ei saa, vaikka työkykyä ei enää ole ellei kysymys ole mielenterveysongelmista. En ole nostanut euroakaan työttömyyskorvausta tai sossutukia. Osasin varautua asiaan jo vuosikymmeniä sitten ja elin sen mukaan. Säästöt ja pääomatulot toimeentulona. En ole ratkaisuani katunut. 

Masentavaa. 

Ai kun et kykene samaan?

Vierailija
64/116 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso elättää. On myös säästänyt minulle "eläkettä". Omia säästöjäni (en kaikkia) sijoitan. Jäin pois palkkatyöstä yhdeksän vuotta sitten. Halusin hoitaa vanhempani, ja sitten kun heistä molemmista aika jätti, niin miehen kanssa tuumattiin, että hienosti ollaan pärjätty ilman minun palkkatuloa.

Saan kuulla kauhisteluja kun minulle ei eläke kerry. No, sitä sopii laskea paljonko tavallisena palkansaajana eläkettä saa. Ei ole hurraamista. Paremmat tienestit minä teen tällä järjestelyllä.

Vierailija
65/116 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Jään tässä kuussa omalle eläkkeelle. Ansiosidonnainen 500 päivää ja sen jälkeen on tarkoitus pärjätä pääomatuloilla ja säästöillä eläkkeelle asti. N58

Saan. "Ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan enintään 300, 400 tai 500 päivää, riippuen työhistoriasi pituudesta ja iästäsi työttömyyden alkaessa. Jos sinulla on alle 3 vuoden työhistoria, enimmäisaika on 300 päivää. Yli 3 vuoden työhistoriasta maksetaan 400 päivää. Jos olet täyttänyt 58 vuotta ja sinulla on vähintään 5 vuoden työhistoria viimeisen 20 vuoden ajalta, enimmäisaika on 500 päivää"

Vierailija
66/116 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo, jota lainasit, on jäämässä pois töistä tässä kuussa muttei ole selvittänyt työttömyyskorvausten nykyistä kestoa...

Onko todellistakaan?

Vierailija
67/116 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan. "Ansiosidonnaista päivärahaa maksetaan enintään 300, 400 tai 500 päivää, riippuen työhistoriasi pituudesta ja iästäsi työttömyyden alkaessa. Jos sinulla on alle 3 vuoden työhistoria, enimmäisaika on 300 päivää. Yli 3 vuoden työhistoriasta maksetaan 400 päivää. Jos olet täyttänyt 58 vuotta ja sinulla on vähintään 5 vuoden työhistoria viimeisen 20 vuoden ajalta, enimmäisaika on 500 päivää"

Et saa. Tuo on vanhaa tietoa.

Ansiosidonnainen puyosi 400 pv kaikille.

Vierailija
68/116 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ja minun ystävä piirissä on useita jotka on tehnyt saman. Siihen tarvitaan ainoastaan se että saa pokattua riittävän rikkaan miehen. Minun ystävä piirissä nämä kuuluisat provider suhteet on yleisiä

Vierailija
69/116 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein parikymmentä vuotta hyväpalkkaista työtä, säästin ja sijoitin, sijoitusten ansiosta rahaa riitti hankkia lisäksi muutaman sijoitus asunto (ei suomesta) ja sain noihin aikoihin myös suht odottamattoman summan perintöä, jonka riski sijoittaminen koitui onnistuneeksi (sittemmin tämä sijoitus myyty yli viisin kertaisella tuotolla) joten jäin työelämästä pois kun rahallisesti ei ole pakko aikaansa työhön tuhlata. Reilu kymmenisen vuotta mennyt näin ja en usko työelämään enää joutuvani. Käytän aikani mm. vapaaehtoistyössä ja matkustelen. Olen iloinen että pystyn myös tukemaan rahallisesti lastani (ostin hänelle esim. ensiasunnon, auton ja avustin läpi opintojen.) 

Vierailija
70/116 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin noin lähes kymmenen vuotta, käytännössä koko 2010-luvun. Asumistukea sain.

Vierailija
71/116 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä n 600k salkku ja asunnoista jäisi vielä lainojen jälkeen ehkä 150k. Ei tuosta oikein ainakaan mitään luksuselämää tultaisi elämään, 6% tuotolla jäisi 45k vuodessa käyttöön. Mutta.

-pääomavero (pystyisi skippaamaan jos muuttaisi esim sveitsiin mutta siellä taas kalliimpi hintataso), joku thaimaa ei oikein kiinnosta

- Inflaatio syö pääomaa koko ajan

Toisaalta

- Eläke (nyt noin 3k) mutta vasta n 20v päästä

Ja taas toisaalta

-Ihan mukava työ josta jää n 4k käteen kuukaudessa

Ehkä odotan vielä jonkun aikaa

Eikö tavallinen elämä riitä? Miiksi ei? Miksi pitää olla jotain luksusta koko ajan? 45 tuhannella ei tarvitse edes kituuttaa, voi elää ihan tavallista mukavaa elämää. 

Vierailija
72/116 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin n. 20 000 eurolla netto / vuosi.

Eli mahdollistahan se on, pitää vaan tehdä se päätös.

Vierailija
73/116 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elin noin lähes kymmenen vuotta, käytännössä koko 2010-luvun. Asumistukea sain.

Mitä teet nyt?

Vierailija
74/116 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun olin työttömänä, hankin kolme lasta. Työmarkkinatuen lapsikorotuksilla lyhensi kivasti asuntolainaa. Lisäksi ei tarvinnut viedä lapsia päiväkotiin. Olen tyytyväinen.

Huomaa miten tarpeetonta noiden lisien maksu on ollut. Hyvä, että poistettiin.

Eli olisi pitänyt asua ikuisesti vuokra-asunnossa ja nostaa asumis- toimeentulo- sekä työttömyystukia ja samanaikaisesti pitää kolme lasta päivähoidossa, nolla-maksuluokassa? Ilmeisesti halutaan, että ihmiset elävät pelkästään tukien varassa, eivätkä hanki mitään omaa, kuten perheasuntoa.

Vierailija
75/116 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun olin työttömänä, hankin kolme lasta. Työmarkkinatuen lapsikorotuksilla lyhensi kivasti asuntolainaa. Lisäksi ei tarvinnut viedä lapsia päiväkotiin. Olen tyytyväinen.

Huomaa miten tarpeetonta noiden lisien maksu on ollut. Hyvä, että poistettiin.

Eli olisi pitänyt asua ikuisesti vuokra-asunnossa ja nostaa asumis- toimeentulo- sekä työttömyystukia ja samanaikaisesti pitää kolme lasta päivähoidossa, nolla-maksuluokassa? Ilmeisesti halutaan, että ihmiset elävät pelkästään tukien varassa, eivätkä hanki mitään omaa, kuten perheasuntoa.

Niin, nämä leikkaukset rapauttavat yhteiskuntaa, kun vain lyömällä läskiksi kaiken saa tuet ja turvan.

Vierailija
76/116 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole tuolla päätöksessä vaikka esityksessä oli.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2024/395#OT0

Vierailija
77/116 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Ristiriitaista tietoa eri lähteistä, toivottavasti tuo 500 pv on totta. Tosin sitähän kai koskee myös porrastukset.

Vierailija
78/116 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin töistä 57-vuotiaana. Eläkettä ei saa, vaikka työkykyä ei enää ole ellei kysymys ole mielenterveysongelmista. En ole nostanut euroakaan työttömyyskorvausta tai sossutukia. Osasin varautua asiaan jo vuosikymmeniä sitten ja elin sen mukaan. Säästöt ja pääomatulot toimeentulona. En ole ratkaisuani katunut. 

Eihän toi ole mikään ylpeydenaihe, minun isä ainakin otti kaikki sovitellut päivärahat vastaan kun oli kausitöissä, vaikka tilillä puoli miljoonaa. Nyt tosin eläkkeellä, mutta teki aiemmin töitäkin vielä pitkään vaikka eläke juoksi.

Mielestäni kyllä on ylpeydenaihe.

T. Eri

Ehdottomasti on.  

Vierailija
79/116 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin loparit vuosi sitten, kun kyllästyin oravanpyörään. Säästöjä 30te. Oon saanut aikani hyvin kulumaan pikku projekteissa joista vähän tienannutkin. Säästöt jopa hieman kasvaneet. Pärjään tosi vähällä ja tämä on mulle ok. Nyt ikää 44v Pyrin työelämään vielä lähivuosina ainakin taas hetkeksi.

Vierailija
80/116 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin loparit vuosi sitten, kun kyllästyin oravanpyörään. Säästöjä 30te. Oon saanut aikani hyvin kulumaan pikku projekteissa joista vähän tienannutkin. Säästöt jopa hieman kasvaneet. Pärjään tosi vähällä ja tämä on mulle ok. Nyt ikää 44v Pyrin työelämään vielä lähivuosina ainakin taas hetkeksi.

Entä jos et pääse töihin?

Hupeneeko säästöt vai teetkö pimeitä hommia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä