Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen sairaanhoitaja ikäihmisten parissa ja mietin, että en ottaisi influenssarokotusta

Vierailija
16.10.2025 |

En ole koskaan tiettävästi sairastanut influessaa enkä pidä siitä, että pakon edessä pitää ottaa rokotus. Onneksi koronarokotusta ei enää vaadita. Tässä joutuu aika monta rokotusta ottamaan, jos teen tätä työtä vielä seuraavat 20 vuotta eläkeikään asti. Halauaisin itse päättä mitä rokotuksia otan koska myös mulla on itsemääräämisoikeus. 

Olen kyllä varannut marraskuulle ajan rokotukseen, mutta kyllähän tässä ehtii vielä perua sen ajan. Eihän sitä esihenkilö mistään tiedä olenko sitä ottanut vai en. Jospa "unohdan" ottaa rokotuksen.

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, vaikka tartutat sen vanhuksiin. Koska heillä ei ole itsemääräämisoikeutta.

Ne vanhukset on jokatapauksessa rokotettu, joten sen puolesta ihan sama onko hoitaja rokotettu vai ei. 

Jos on allerginen rokoteaineille, silloin ei voida rokottaa edes hoitokodissa olevaa ihmistä. 

Vierailija
122/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, vaikka tartutat sen vanhuksiin. Koska heillä ei ole itsemääräämisoikeutta.

Olen ollut alalla jo ennen rokotuspakkoa enkä ole sairastanut influenssaa joten en ole sitä voinut kehenkään tartuttaakaan.

Ap

Jos yksikin vanhus kuolee takiasi influenssaan, kadut sitä loppuelämäsi. Sitä ei voi perua, etkä saa viattomuuttasi takaisin. Vaikka kukaan ei tietäisi, asia vainoaisi sinua.

Älä nyt viitsi olla lapsellinen. Influenssan voi saada vaikka olisi ottanut rokotteen. 

Ap

Niin voi saada, mutta se tauti tulee tuolloin lievempänä. Kyllä sinun hoitajana pitäisi tuo tietää, mutta silti vaan pitää vängätä vastaan. Tässähän aleta

Mulla oli rokotus ja sairastuin influenssaan. En päässyt astmaa sairastavana helpolla! Koronakin oli helpompi ja perusflunssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan hyvä kun pääsevät nopeammin taivaaseen

Vierailija
124/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa sinä hyvä hoitaja.

Mä olen hyvä hoitaja ja myös mulla pitäisi olla itsemääräämisoikeus. Mun ammattitaito ja tieto ei ole riippuvainen rokotteista. En ole tähänkään mennessä sairastanut influenssaa. Kai tiesit, että influenssan voi saada myös rokotteesta huolimatta?

Ap

Olet myös vapaa menemään muihin töihin. Tottakai influenssan voi saada, vaikka rokotteen on ottanut. Tiedät varmaan terveydenhuollon ammattilaisena, että vuosittain muuttuva influenssarokote perustuu tutkijoiden ennusteeseen influensakauden viruskannoista? Joskus ennuste onnistuu, joskus ei.

Vierailija
125/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen riskiryhmässä, otan siksi syksyn molemmat rokotteet. Aloittaja, sairaanhoitaja ?, laita rintapieleesi viesti että olet ROKOTUSVASTAINEN, niin tiedän kiertää sinut kaukaa !

Vierailija
126/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa sinä hyvä hoitaja.

Mä olen hyvä hoitaja ja myös mulla pitäisi olla itsemääräämisoikeus. Mun ammattitaito ja tieto ei ole riippuvainen rokotteista. En ole tähänkään mennessä sairastanut influenssaa. Kai tiesit, että influenssan voi saada myös rokotteesta huolimatta?

Ap

Olen saanut flunssan, oli rokote tai ei. Flunssa tulee, jos yleiskunto laskee. Minulla flunssa iskee pari kertaa vuodessa. 

Flunssa ei ole influenssa, eikä sellaista rokotetta olekaan, joka tavalliselta flunssalta suojaisi. Tosin influenssa rokotuskin suojaa vain tiettyjä kantoja vastaan, joten voi sen influenssankin  rokotteesta huolimatta saada.  Mulla on ollut todetusti influenssa kahdesti, eikä kyllä mun kohdalla ollut kovin pahat oireet. Myös koronat olleet mulla melko vaisuja. Kipeämpi olen ollut ihan tavallisessa flunssassa. Vaan eihän sitä tiedä kenelle tulee pahat oireet ja kenelle ei. Ymmärrän ap:ta siinä, ettei hän halua vuosittaisia rokotuksia ottaa, jos ei omakohtaisesti influenssaa pelkää, eikä koe tarvitsevansa rokotusta omaksi suojakseen. Vuosittaiset influenssa rokotukset on sen verran uusi juttu, ettei ole pitkäaikaistutkimuksia siitä, onko mahdollisesti jotain haittoja rokotejäämien kertyessä elimistöön vuosikymmenien ajan. En ymmärrä muutenkaan miksi juuri hoitohenkilökunnan pitäisi ottaa rokote, kun vierailevilta omaisilta sitä ei kuitenkaan vaadita, ja riskiryhmiin kuuluvat potilaat on jokatapauksessa rokotettu. Rokotuspakko on kaikissa terveydenhuollon paikoissa. Myös poliklinikoilla, joilla käy kaiken ikäisiä ihan perusterveitä ihmisiä hoidattamassa vain jotain tiettyä vaivaa. He liikkuvat muuten kuka missäkin, käyvät töissä ja kouluissa, liikkuvat julkisilla, käyvät kaupoissa jne. Voivat siis saada mahdollisen influenssa- tai koronatartunnan ihan mistä vaan. Kuitenkin vain hoitohenkilökunnalta vaaditaan rokottautumista, ettei potilas saisi tartuntaa siinä vastaanottokäynnillä. Ihan perusteltua olisi tästä näkökulmasta vaatia esimerkiksi kauppojen henkilökuntaa ja bussikuskeja ottamaan rokotteet. He ovat yhtä mahdollisia tartuttajia kuin hoitajatkin.

Vierailija
127/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joka tapauksessa tuurikauppaa millaisen tehon valitulla rokotteella saavutetaan. Ennusteissa näkyy tiettyjä virusmuunnoksia, ja niitä vastaan kehitetään omat rokotteensa. Se mikä rokote otetaan käyttöön, joudutaan päättämään ennen kuin selviää mikä virusmuunnoksista tulee olemaan dominantti. 

Kaikki versiot antavat jonkin verran suojaa, ja siksi keskimääräinen teho on n.20-40%.

Vierailija
128/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katselin ajanvaraus systeemiä, flunssa ja koronarokotuksiin kukaan muu ei ollut tehnyt varausta?Outoa?

Vierailija
129/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vanhukset on jokatapauksessa rokotettu, joten sen puolesta ihan sama onko hoitaja rokotettu vai ei. 

Jos on allerginen rokoteaineille, silloin ei voida rokottaa edes hoitokodissa olevaa ihmistä. 

Päteekö sama hoitohenkilökuntaan? 

Vierailija
130/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömilläkään sairaalassa työkokeilussa mitään rokotuksia ole, kun työkokeilussa ei ole työterveyshuoltoa.

Eikä ole kaikilla potilaillakaan. Ihan hyvin voi taudit tarttua myös potilaasta toiseen, ja tietysti vierailevilta omaisilta voi myös tulla tartuntoja.

Vierailija
131/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen riskiryhmässä, otan siksi syksyn molemmat rokotteet. Aloittaja, sairaanhoitaja ?, laita rintapieleesi viesti että olet ROKOTUSVASTAINEN, niin tiedän kiertää sinut kaukaa !

Entäs ne muut rokottamattomat? Hyvä hyökätä yhden kimppuun!

Vierailija
132/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kuulun riskiryhmään. En pääsisi kotoa mihinkään tai meillä ei voisi ketään käydä, joutuisin ottamaan eron puolisostani. Minun pitäisi muuttaa metsään, jossa joutuisin keräämään ruuat luonnosta, metsästämäänkin pitäisi opetella! Huoh! Pikkusen liian kovia vaatimuksia! 

Vierailija
133/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin oikea hoitaja, joka on allerginen rokotteille, edes hakeutuu vanhuspuolen töihin. Todnäk hän hakeutuu jo ylipäätään muihin töihin koronankin takia, koska ei ole voinut ottaa siihenkään rokotusta.

Vierailija
134/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin oikea hoitaja, joka on allerginen rokotteille, edes hakeutuu vanhuspuolen töihin. Todnäk hän hakeutuu jo ylipäätään muihin töihin koronankin takia, koska ei ole voinut ottaa siihenkään rokotusta.

Nämä rokotepakot ei ole ollu aina. Miksi vain ikääntyneet? Eikö muilla ole silmissäsi arvoa?! Terveysalanammattilaiset rokottamattomana eivät ole sen suurempi riski kuin vierailijat ko. paikoissa. Katse nyt vaan todellisuutta kohden! Rokotusvastaisia on maailma pullollaan. Eiväthän kaikki lääkäritkään ota rokotteita.

Vierailija
135/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätee. Silloin pitää suojautua, eli käyttää maskia.

Vierailija
136/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

all sprite

Vierailija
137/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut alalla jo ennen rokotuspakkoa enkä ole sairastanut influenssaa joten en ole sitä voinut kehenkään tartuttaakaan.

Ap

Et ole sairaanhoitaja, koska et tiedä sitä, että voi olla taudinkantaja ilman oireita, ilman että itse sairastaa.

Vierailija
138/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset saavat päättää omista rokotuksistaan. Se on sitä itsemäärämisoikeutta, että jokainen saa päättää omista asioistaan, mutta ei muiden. 

Influenssa on huonokuntoiselle vanhukselle vapahtaja. 

Vierailija
139/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ottanut mitään rokotuksia, eikä työnantaja ole tarkastanut, onko niitä otettu.

Vierailija
140/144 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tbh, olen vuosia valehdellut ottaneeni influenssarokotuksen. Sairastan vielä autoimmuunisairautta sekä astmaa että jos joku siihen tautiin kuolee nii se olen sitten minä itse. Työskentelen tehostetussa palveluasumisyksikössä palliatiivisen ja saattohoidon parissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän