Olen sairaanhoitaja ikäihmisten parissa ja mietin, että en ottaisi influenssarokotusta
En ole koskaan tiettävästi sairastanut influessaa enkä pidä siitä, että pakon edessä pitää ottaa rokotus. Onneksi koronarokotusta ei enää vaadita. Tässä joutuu aika monta rokotusta ottamaan, jos teen tätä työtä vielä seuraavat 20 vuotta eläkeikään asti. Halauaisin itse päättä mitä rokotuksia otan koska myös mulla on itsemääräämisoikeus.
Olen kyllä varannut marraskuulle ajan rokotukseen, mutta kyllähän tässä ehtii vielä perua sen ajan. Eihän sitä esihenkilö mistään tiedä olenko sitä ottanut vai en. Jospa "unohdan" ottaa rokotuksen.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, vaikka tartutat sen vanhuksiin. Koska heillä ei ole itsemääräämisoikeutta.
Heidäthän on rokotettu! Ja moni ei edes ehkä ole huomannut, että nekin on muuttuneet "geeniterapia"-tuotteiksi koronarokotteiden tapaan. Siis geenimodifioituja "viruksenkaltaisia rakenteita". Satuin vaan huomaamaan THL:n sivulla sen, kun muuten kävin silmäilemässä. sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Hullut luulevat aivan kuin korona-aikan, ettei rokotettu voi saada tartuntaa tai tartuttaa muita. Kyllä voi, mutta oireet ovat lievempiä. Niiden vanhusten ja muiden riskiryhmäläisten sen sijaan kannattaa ottaa rokote.
No tämä. Eihän koronarokotekaan tartuntaa estänyt. Kokemusta on kun piti pakotettuna ottaa koronarokotteita ja silti olen sairastanut koronan ja ensimmäisellä kerralla tartutin sen silloiseen puolisoon. Olen riskiryhmäläinen enkä silti halua ottaa jatkuvasti jotakin rokotteita.
Ap
Pakko olla Provo. Tai joku minäminäminätyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, vaikka tartutat sen vanhuksiin. Koska heillä ei ole itsemääräämisoikeutta.
Olen ollut alalla jo ennen rokotuspakkoa enkä ole sairastanut influenssaa joten en ole sitä voinut kehenkään tartuttaakaan.
Ap
Sun pitäis tietää paremmin. Pitäiskö tsekata tuoreempaa tutkimustietoa jos oot aikakaudelta kirves ja turvenuija.
En ole aikakaudelta kirves ja turvenuija. Mä en vain ole voinut tartuttaa influenssaa koska en ole sitä sairastanut. Influenssan voi saada rokotteesta huolimatta.
Ap
Onko alan ammattilaiselle termi oireeton kantaja tuttu?
Ei tietenkään. Äly hoi.
Mä olen astmaatikko enkä todellakaan selviäisi oireettomana jos influessa tulisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole provo vaan ihminen joka peräänkuuluttaa sitä, että myös hoitohenkilökunnalla pitäisi olla itsemääräämisoikeus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan joo. Poistoon.
Poista sä itsesi tästä ketjusta.
Mä en ole koko aikana pitänyt siitä, että pakotetaan ottamaan rokotuksia. Mä en ole ottanut influessarokotuksia ennen tätä pakkoa eikä mulla ole ollut influenssaa.
Ap
Aivan. Sairastettuasi sen, ehkä jopa jälkitauteineen, laukkaat seuraavana vuonna tukka hulmuten ottamaan rokotuksen.
Terveisin nimimerkki "Kokemusta on".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koko aikana pitänyt siitä, että pakotetaan ottamaan rokotuksia. Mä en ole ottanut influessarokotuksia ennen tätä pakkoa eikä mulla ole ollut influenssaa.
Ap
Vaihda ammattia! Ala vaikka vaihtoehtolääketiedehoitajaksi. Mainostat, että et ota itse rokotuksia ja otat vastaan vain rokottamattomia. Kaikki voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitten kun kerran saat sen influenssan rokottamattomana, takkisi kääntyy oitis. On se sen verran veemäinen tauti, että sen kyllä muistaa ja muistaa sen jälkeen takuulla ottaa rokotuksen. Eli jos vaikka tauti iskee rokotetulle, se vastaa perusflunssaa, joka on vielä siedettävä olotila varsinaiseen influenssaolotilaan verrattuna.
Minäkään en ymmärrä näitä pakkorokotuksia. Saisi olla vapaaehtoisia.
Vierailija kirjoitti:
Eikä mikään sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aivan. Sairastettuasi sen, ehkä jopa jälkitauteineen, laukkaat seuraavana vuonna tukka hulmuten ottamaan rokotuksen.
Terveisin nimimerkki "Kokemusta on".
Vai niin. Enkä laukkaisi. Mä olen astmaatikko ja tietäisin kyllä, jos mulla olisi ollut influenssa. Olen ollut myös muista syistä vakavasti sairas, että tiedän kyllä mitä on sairastaminen. En pidä turhaan rokottamisesta. Sä voit ottaa vaikka miljoona rokotusta, mutta mä en halua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut alalla jo ennen rokotuspakkoa enkä ole sairastanut influenssaa joten en ole sitä voinut kehenkään tartuttaakaan.
Ap
Sun pitäis tietää paremmin. Pitäiskö tsekata tuoreempaa tutkimustietoa jos oot aikakaudelta kirves ja turvenuija.
En ole aikakaudelta kirves ja turvenuija. Mä en vain ole voinut tartuttaa influenssaa koska en ole sitä sairastanut. Influenssan voi saada rokotteesta huolimatta.
Ap
Influenssatartunnan saaneista puolet, jopa kolme neljästä, on tutkimusten mukaan oireettomia. Oireettomien tai vähäoireisten kyvyn levittää virusta eteenpäin on arvioitu olevan noin puolet influenssaa tunnistettavin oirein sairastavan tartuttamiskyvystä.
https://blogi.thl.fi/hoitohenkilokunnan-influenssarokote-suojaa-potilai…
Joka tapauksessa influenssan tartuttamista eteenpäin ei voi estää jäämällä sairastuttuaan kotiin. Tartunnan saanut on levittänyt viruksia jo ennen oireita tai oireiden vasta alkaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mikään sairaanhoitaja.
Kyllä olen sairaanhoitaja. En voi mitään sille, että teidän pieniin päihinne ei mahdu sellainen asia, että myös hoitohenkilökunta haluaisi itsemääräämisoikeuden tässä asiassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ennenkään ihmiset ottaneet influensarokotuksia. Miksi nyt ?
Noh. Tietyt rokotteet ovat pakollisia hoitotyössä. Asiaa ei vain ole valvottu.
Vierailija kirjoitti:
Kerran ottanut ja sain rokotteesta aika tymäkän taudin. Olin muutaman päivän aivan paskana. Helpommaks olis tullu sairastaa tauti.
Todnäk sait samanaikaisesti influenssan rokotuksen kanssa. Se influenssa on nimenomaan tymäkkä tauti perusflunssaan verrattuna, ei näitä voi edes verrata toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Influenssatartunnan saaneista puolet, jopa kolme neljästä, on tutkimusten mukaan oireettomia. Oireettomien tai vähäoireisten kyvyn le
Mä astmaatikkona kyllä todellakin saisi oireita influenssasta. Väkytä sä mitä tahdot.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos yksikin vanhus kuolee takiasi influenssaan, kadut sitä loppuelämäsi. Sitä ei voi perua, etkä saa viattomuuttasi takaisin. Vaikka kukaan ei tietäisi, asia vainoaisi sinua.
Älä nyt viitsi olla lapsellinen. Influenssan voi saada vaikka olisi ottanut rokotteen.
Ap
Mutta olisit tehnyt sen tahallasi.
Enkä olisi. Älä jaksa oikeasti olla noin lapsellinen.
En ole lapsellinen. Jos otat rokotuksen ja sairastut, et voi asialle mitään. Jos et ota ja sairastut, olet vastuussa. Vaikka nyt et usko, se tulee kolkuttelemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaihda ammattia! Ala vaikka vaihtoehtolääketiedehoitajaksi. Mainostat, että et ota itse rokotuksia ja otat vastaan vain rokottamattomia. Kaikki voittavat.
Älä viitsi olla lapsellinen.
Ap
Ap on tehnyt "omia tutkimuksia" aiheesta, joten hänellä on parempaa tietoa, jota lammaslaumat eivät ymmärrä. :)
Onko alan ammattilaiselle termi oireeton kantaja tuttu?