Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olisi väärin valita kumppani ammatin perusteella?

Vierailija
16.10.2025 |

Ei tietenkään pelkästään ammatin perusteella, mutta kyllähän tuo on tärkeä osatekijä. Jos vaikka ajatellaan kansainvälisen yrityksen johtajaa ja siivoojaa kumppaneina, mitä yhteistä tällaisella pariskunnalla oikeasti olisi ja miten he ymmärtäisivät toisiaan? Tuossahan on jo todennäköisesti valtava ero ihmisen arvomaailmassa,  sosiaalisissa piireissä ja elämäntyyleissä ylipäätään. Samaten, esimerkiksi vegaani eläinoikeusaktivisti tuskin omaa samaa arvomaailmaa kuin turkistarhaaja. Tai joku rauhanturvaaja tekee vaarallista työtä ja joutuu olemaan todella paljon kotoa mikä takuuvarmasti vaikuttaa yhteiselämään.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ottaisin mieluusti jonkun juristin puolisokseni mutta oonkin vaan niiden sihteeri ni tuskin tulee tapahtumaan.... :D Ei vaan, uskon että sitten kun sielunkumppanit kohtaa niin millään statusasioilla ei ole väliä. Hankaluus on vaan se, että miten ylipäänsä ikinä löytää se oma tyyppi 🤔 N33

Uskon sielunkumppanuuteen, mutta en usko että sielunkumppanini on teurastaja tai turkistarhaaja.

Sama. Ei ole myöskään persupoliitikko eikä luontoon ympäristömyrkkyjä vapauttava maanviljelijä.

Vierailija
42/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ottaisin mieluusti jonkun juristin puolisokseni mutta oonkin vaan niiden sihteeri ni tuskin tulee tapahtumaan.... :D Ei vaan, uskon että sitten kun sielunkumppanit kohtaa niin millään statusasioilla ei ole väliä. Hankaluus on vaan se, että miten ylipäänsä ikinä löytää se oma tyyppi 🤔 N33

Uskon sielunkumppanuuteen, mutta en usko että sielunkumppanini on teurastaja tai turkistarhaaja.

No sama, en minäkään usko. Tai ei vois olla mahdollista ku ite tykkään eläimistä niin paljon. Siinä mielesssä ammatti kertoo paljon myös arvoista ja on mun mielestä ok kysyä aika alussa kun on haku päällä deittaillessa. N33

Kyllä mäkin tykkään eläimistä,mut tykkäsin myös kun puoliso kantoi 10 kiloa hirven lihaa kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku väittänyt sen olevan väärin? Jokainen saa itse määrittää omat kriteerinsä. 

Aika moni tällä palstalla on ainakin väittänyt, että on pinnallista.

Ja pinnallinen ihminen saa valita omien pinnallisten kriteeriensä mukaan kumppaninsa.

Itse en tekisi niin eikä se ole minusta järkevää, mutta en mä ole vastuussa hänen valinnoistaan.

Vierailija
44/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No puolisoni ei ole kansallisen yrityksen johtaja,mutta on johtaja. Itse olen siivoustyössä. Ei hän johtaja ollut kun tavattiin,mutta kait kyllästyi työhönsä ja luki johtajaksi. Yhteistä meillä on se, että nyt odotan häntä kotiin et aletaan ruuan tekoon yhdessä. 

Voisitko kuvitella olevasi yhdessä esimerkiksi jonkun suuryhtiön johtajan, kuten Elon Muskin tai Jeff Bezosin, kaltaisen henkilön kanssa, ja kokisitko, että teillä on tarpeeksi yhteistä?

En tunne kumpaakaan, elonin nimen ja naaman tiedän,mut en tiedä olisko yhteistä. 

En itse alkaisi ikinä Muskin kanssa, ja se ei johdu hänen rahoistaan tai ammatistaan.

Vierailija
45/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen saa valita, mies ei.

Vierailija
46/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulien propagandaa.

Vierailija
47/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että oikein valita.  On paljon ihmisiä, jotka joutuvat ottamaan, mikäli mielivät kumppanin saada.  Ammatilla tai muilla ominaisuuksilla voi olla lopulta kovin vähän vaikutusta, kun puhutaan vuosikymmenten suhteesta ja toimeen tulemisesta hyvinä ja pahoina päivinä.  Itselläni on DI ja olen hoitotyön esimies, mutta suhteen alussa olimme molemmat lukiolaisia.  Opiskelut ja ammatinvaihdot ovat tapahtuneet vuosien myötä, joten voi olla hyvinkin todennäköistä, ettei kumppani, jonka "valitset", tule olemaan samassa ammatissa koko ikäänsä.

Vierailija
48/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on Fyysikko ja Lakimies. Eihän heillä ole mitään yhteistä ?

Minä olen fyysikko, ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että en koe, että minulla olisi lakimiehen kanssa mitään yhteistä. Hyvin erilaiset ihmiset opiskelevat lakia ja fysiikkaa. Päädyin naimisiin toisen fyysikon kanssa, ja meillä on ollut hyvä avioliitto. Teemme hyvin erilaisia töitä, mutta huumori, äly ja tapa hahmottaa maailmaa ovat samanlaisia. 

Vierailija
49/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Kukaan ei pakota miestä sellaiseen parisuhteeseen, missä mies ei halua olla. Jos joku yrittää pakottaa, se on rikos. 

Vierailija
50/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikein valita.  On paljon ihmisiä, jotka joutuvat ottamaan, mikäli mielivät kumppanin saada.  Ammatilla tai muilla ominaisuuksilla voi olla lopulta kovin vähän vaikutusta, kun puhutaan vuosikymmenten suhteesta ja toimeen tulemisesta hyvinä ja pahoina päivinä.  Itselläni on DI ja olen hoitotyön esimies, mutta suhteen alussa olimme molemmat lukiolaisia.  Opiskelut ja ammatinvaihdot ovat tapahtuneet vuosien myötä, joten voi olla hyvinkin todennäköistä, ettei kumppani, jonka "valitset", tule olemaan samassa ammatissa koko ikäänsä.

Toivottavasti jokainen valitsee olla puolisonsa kanssa. Ei se tarkoita sitä, että meillä olisi rivissä kymmenen tarjokasta, joista otamme parhaan, vaan vuosien varrella, kun tapaamme arjessa erilaisia ihmisiä, joihinkin heistä valitsemme tutustua paremmin, ja sitten rakastumme. Fiksu ihminen miettii jo siinä tutustuessaan, kantaako tämä mihinkään, ja jättää sellaiset tyypit väliin, joiden arvot ovat ihan ihan eri maailmasta (tyyliin vegaani ja turkistarhaaja). 

Vierailija
51/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka sanoa olevansa rahan perässä juokseva lokki ja lompakkoloinen sanomatta sitä suoraan

Vierailija
52/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku väittänyt sen olevan väärin? Jokainen saa itse määrittää omat kriteerinsä. 

Minusta se ei ole pinnallista, vaan juuri päin vastoin. Pinnallista on ihastua ulkonäköön. Pinnallista on etsiä kaunista naista tai komeaa miestä. Se on sitä pintaa. Sen sijaan ammatti kertoo ihmisen sisäisestä maailmasta, ihmisen kiinnostuksen kohteista, arvoista, unelmista, lahjoista. Muusikko, kuvataiteilija, luonnontieteilijä, sairaanhoitaja jne. Kaikki ovat erilaisia ihmisiä, jotka ovat lähteneet opiskelemaan tai tekemään asioita, joita he pitävät tärkeinä ja kiinnostavina. Ammatti on iso osa ihmistä. Me annamme työllemme ison osan elämästämme. Jos ei ole kiinnostunut toisen työstä, ei ole oikeasti kiinnostunut koko ihmisestä. 

Vierailija
53/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän kehität itseäsi, sitä enemmän mahdollisuuksia sinulla on kumppanin valinnassa. Jos joutuu tyytymään jämiin niin silloin kyllä kannattaa pysähtyä miettimään miksi näin on. Monella se kumppani myös vaihtuu iän muuta kun ihmisen tulevaisuuden suunnitelmat muuttuvat ja ihmiset kasvavat erilleen. Se kumppani, joka viehätti sinua 18 vuotiaana ei välttämättä olekaan se paras mahdollinen kumppani enää 30 vuotiaana kun on enemmän elämänkokemusta takana ja tunnet itsesi paremmin.

Vierailija
54/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka sanoa olevansa rahan perässä juokseva lokki ja lompakkoloinen sanomatta sitä suoraan

Ei tässä rahasta mitään puhuttu, vaan työstä ja ammatista. Se työn sisältö ratkaisee, ei se, paljonko siitä saa rahaa. 

Vierailija
55/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos on itsekin hyvätuloinen? Niin silloinhan kannattaa nimenomaan ottaa toinen hyvätuloinen niin välttyy niiltä lompakkoloisilta.

Vierailija
56/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se ei ole pinnallista, vaan juuri päin vastoin. Pinnallista on ihastua ulkonäköön. Pinnallista on etsiä kaunista naista tai komeaa miestä. Se on sitä pintaa. Sen sijaan ammatti kertoo ihmisen sisäisestä maailmasta, ihmisen kiinnostuksen kohteista, arvoista, unelmista, lahjoista. Muusikko, kuvataiteilija, luonnontieteilijä, sairaanhoitaja jne. Kaikki ovat erilaisia ihmisiä, jotka ovat lähteneet opiskelemaan tai tekemään asioita, joita he pitävät tärkeinä ja kiinnostavina. Ammatti on iso osa ihmistä. Me annamme työllemme ison osan elämästämme. Jos ei ole kiinnostunut toisen työstä, ei ole oikeasti kiinnostunut koko ihmisestä. 

No, näinhän se on, mutta kun jotkut tuntuvat väärinkäsittävän, että ihmisen työ on yhtä kuin lompakon paksuus, vaikka kyseessä on nimenomaan arvomaailmasta ja persoonallisuudesta.

Vierailija
57/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kuinka sanoa ettei ole koskaan tavannut naista saati pitänyt edes kädestä

Vierailija
58/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä rahasta mitään puhuttu, vaan työstä ja ammatista. Se työn sisältö ratkaisee, ei se, paljonko siitä saa rahaa. 

Ei ratkaise. Raha ja status ratkaisee, älä viitsi valehdella.

Vierailija
59/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan valinnut miestä sen mukaan mitä työtä hän tekee. 

Arvot ja elämäntavat ovat ratkaisseet. 

Tienaan siivoojana sen verran, että elätän itseni. Minulla on siisti ja nätti koti. Kohtelen kaikkia ihmisiä hyvin. 

Pidän huolta myös itsestäni. Syön terveellisesti. Enkä  juopottele. 

Vierailija
60/69 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ratkaise. Raha ja status ratkaisee, älä viitsi valehdella.

Sinulle raha on tärkeää, ja se on ihan ok. Minulle ei, vaan minulle on tärkeää, että arvostan puolisoni kiinnostuksen kohteita. En voisi kuvitella olevani ihmisen kanssa, joka ajattelee, että työssä ratkaisee raha ja status, kuten sinä ajattelet. Siksi meidän välillämme ei voisi olla koskaan mitään, koska arvomme eroavat niin paljon. Mutta ehkä sinä löydät puolison, joka myös ajattelee, että työ on vain rahan tekoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi