Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntojen ostajat jättävät nyt tarjouksia, joita välittäjä kuvailee törkeiksi

Vierailija
16.10.2025 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011562908.html

Niin. Jos asuntokauppa ei käy, ja alhaisempia hintoja tarjotaan järjestelmällisesti, eikö kyseessä silloin nimenomaan ole markkinatalouden mukainen oikea hinta? Jos ihmiset eivät ole valmiita maksamaan, silloin pyynti on liian korkea. Ihme syyllistämistä hesarilta.

Kommentit (830)

Vierailija
821/830 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen hauska tapaus Helsingistä. Vanha taloyhtiö, jossa tehtiin laaja LVIS-remppa. Kylpyhuoneet olivat täysin valmiit ja yksi remonttireiska aiheutti vesivahingon. Hän porasi pyyhekoukkuja seinään, mutta ei katsonut vesijohtojen paikkoja. Hän porasi suoraan käyttövesijohtoon. Vedet menivät talon rakenteisiin niin syvälle, että remonttifirma joutui purkamaan 4 kylpyhuonetta. Vesivahinkokämppä JA kaikki sen kanssa samassa linjassa (pystynousussa) olevat kylpyhuoneet.

Pari sekuntia sähläämistä poran kanssa maksoi remppafirmalle yli puoli miljoonaa euroa. Asukkaat joutuivat olemaan evakossa (väistöasunnoissa) monta kuukautta pidempään kuin mitä rempan aikataulu lupasi. Kun vesivahingot oli lopulta korjattu, pahiten vaurioituneen kämpän omistaja vittuuntui koko asuntoon ja myi sen pois. Nopeasti meni kaupaksi, koska remppa juuri valmistunut ja urakoitsijan virhevastuu 10 vuotta. Virheitä oli pitkä lista joka asunnossa.  :DDD

Vierailija
822/830 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät tosiaan halua asua Hki keskustassa, itsekään en suostuisi edes aseella uhattuna.

OK, snowflake. Sinä siis mieluummin kuolet kuin asut Helsingin keskustassa. Se kertoo paljon sinusta ja sinun epäkypsästä, joustamattomasta asenteestasi elämään, työelämään, parisuhteisiin, sukulaisiin, ja moneen muuhun asiaan. Itse voin kyllä lusia puolet vuodesta Helsingin keskustassa, jos kumppani tai lapset niin haluavat. Meillä neuvotellaan asioista eikä kukaan sanele ehtoja tai puhu itsetuhoisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/830 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät tosiaan halua asua Hki keskustassa, itsekään en suostuisi edes aseella uhattuna.

OK, snowflake. Sinä siis mieluummin kuolet kuin asut Helsingin keskustassa. Se kertoo paljon sinusta ja sinun epäkypsästä, joustamattomasta asenteestasi elämään, työelämään, parisuhteisiin, sukulaisiin, ja moneen muuhun asiaan. Itse voin kyllä lusia puolet vuodesta Helsingin keskustassa, jos kumppani tai lapset niin haluavat. Meillä neuvotellaan asioista eikä kukaan sanele ehtoja tai puhu itsetuhoisesti. 

Öh, kuulostat kyllä itse lumihiutaleelta, jos minun mielipiteeni noin syvästi loukkasi. Ja kyllä, tuosta asiasta en jousta, enkä edes liioitellut. Koska jos muuttaisin sinne, kuolisin joka tapauksessa ensin henkisesti. Joillekin luonto ja rauha vaan ovat todella tärkeitä. Enkä edes voisi kuvitella joutuvani asiasta neuvottelemaan kenenkään kanssa, koska en olisi koskaan valinnut sellaista kumppania itselleni, joka siellä haluaisi asua. 40 vuotta pk-seudulla tuli budjattua ja aina pysyin yli 10 kilsan etäisyydellä Erottajasta. Eikä kukaan valittanut, joten ei hätää.

Mutta nuo arvoalueet ja niiden hintakehitys. Voi toki olla, että niissäkin hinnat on laskussa, vähän vaikea nähdä, kun kauppa noista käy aina hyvin hitaasti ja hintapyynnöt voivat olla ihan muuta kuin toteutunut kauppahinta. Niissä kuitenkin rakennukset yleensä hyviä, vastikkeet olemattomia, koska vuokratuotot ja haluttuja sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka ei miljoonien kauppahintaa maksa velkarahalla. Aika marginaalissa siis kauppamäärät. Kyllähän niissäkin ostajat laskutaitoisia on, että jos yleisesti mennään Helsingissä alas, tottahan se jotain vaikuttaa.

Vierailija
824/830 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öh, kuulostat kyllä itse lumihiutaleelta, jos minun mielipiteeni noin syvästi loukkasi. 

Noin puhuu mies, joka nolasi itsensä ja paljasti tiukkapipoisuutensa. Muiden ihmisten rennompi elämänasenne on hänelle kauhistus, joten hän leimaa muut ihmiset ongelmaksi (lumihiutaleiksi, syvästi loukkaantuneeksi). Kömpelö projektio. Huvittavaa kyllä, projektioon sortunut hermoheikko yksilö alkaa heti tilittää omaa pahaa oloaan. Helsingissä ahdistaa. Eihän siellä voi asua, vaikka olisi hyvä työpaikka ja puoliso. 

Vierailija
825/830 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin luonto ja rauha vaan ovat todella tärkeitä. 

Juuri siksi asuinkin itse Helsingissä meren rannalla yli 10 vuotta. Ei tarvitse pysytellä aina vähintään X kilometrin etäisyydellä Erottajasta, koska luontoa on tarjolla ydinkeskustassa. By the way, miksi kuvittelet, että kaikilla ihmisillä on vain yksi vakituinen asunto? Minulla niitä on kaksi ja tädillä neljä. Loma-asunnot vielä erikseen. 

Vierailija
826/830 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta nuo arvoalueet ja niiden hintakehitys. Voi toki olla, että niissäkin hinnat on laskussa, vähän vaikea nähdä, kun kauppa noista käy aina hyvin hitaasti ja hintapyynnöt voivat olla ihan muuta kuin toteutunut kauppahinta. Niissä kuitenkin rakennukset yleensä hyviä, vastikkeet olemattomia..."

Puhut nyt asian ohi. Tässä ketjussa on sivukaupalla puhuttu velkaisista taloyhtiöistä. Miksi jankutat velattomista? Ei se tuo mitään lisäarvoa keskusteluun. Päin vastoin. Keskustelu voi lähteä väärälle raiteelle, jos joku erehtyy pitämään sinua vakavasti otettavana tietolähteenä Helsingin asuntomarkkinoiden nykytilasta. Onneksi paljastit asumishistoriasi. 40 vuotta Helsingissä, mutta aina vähintään 10 km päässä Erottajalta. Lukijoiden on helpompi sivuuttaa sinut, koska huutelet periferiasta missä ydinkeskustan ongelmat ovat NIMBY (not in my back yard). Karu todellisuus ydinkeskustan nykytilasta on sen, että juuri velkaiset arvoasunnot jäävät myyjille käsiin. Rakennusfirmoja on mennyt konkurssiin, taloyhtiöiden velkataakka kasvanut, ja ostajaehdokkaat kiertävät kaukaa nuo velkaiset yhtiöt. Kuka sitä nyt velattomasta (nollavastike) yhtiöstä rupeaisi asuntoa myymään, jos ei ole pakko? Myynnissä roikkuvat arvoasunnot ovat yleensä juuri velkaisia asuntoja mitä kukaan ei halua ostaa. Ei ainakaan sillä hinnalla, mitä myyjä vaatii.

Tämä on siis huvittunut havainto minulta. Asuin opiskeluaikana parin kilometrin päässä Erottajalta. Halusin säästää aikaa, helpottaa arkea ja nauttia keskustan palvelutarjonnasta. Lyhyt matka oppilaitoksiin (kauppakorkea, yliopisto) olivat minulle tärkeitä. Tärkeämpiä kuin se, että ikkunasta näkyy luontoa. Viikonloppuna voi palata kotiin (vanhempien asunnolle) nauttimaan paremmasta asuinympäristöstä. 

Vierailija
827/830 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi myöskään puolisoni ei halua asua sellaisessa paikassa, jossa minä en halua asua, kuten en minäkään sellaisessa, jossa hän ei halua. Meille molempien hyvinvointi on tärkeää

-eri-

Vierailija
828/830 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, kuulostat kyllä itse lumihiutaleelta, jos minun mielipiteeni noin syvästi loukkasi. 

Noin puhuu mies, joka nolasi itsensä ja paljasti tiukkapipoisuutensa. Muiden ihmisten rennompi elämänasenne on hänelle kauhistus, joten hän leimaa muut ihmiset ongelmaksi (lumihiutaleiksi, syvästi loukkaantuneeksi). Kömpelö projektio. Huvittavaa kyllä, projektioon sortunut hermoheikko yksilö alkaa heti tilittää omaa pahaa oloaan. Helsingissä ahdistaa. Eihän siellä voi asua, vaikka olisi hyvä työpaikka ja puoliso. 

Helsingissä on paljon parempia alueita kuin keskusta tai kantakaupunki. Tosin ne alueeet eivät välttämättä ole kaltaistesi keskustafanien suosiossa, mutta se tekee niistä vielä parempia.

-eri-

Vierailija
829/830 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on rahat riittäneet arvoasuntoon kaksi kertaa - ensimmäisen ja viimeisen. Eli ostettu ylihintainen asunto omaan tulotasoon nähden kuvitellen että halpa yhtiövastike kompensoi korkeaa hankintahintaa. No, olisi ehkä kompensoinut jos kyse ei olisi ollut vanhasta taloyhtiöstä, missä on kova remonttipaine ja remontin kustannukset erittäin korkeat. Talo on suojelukohde, joten LVIS-saneeraus ei ole mikään läpihuutojuttu. Joudut kyselemään lupia joka välissä. Työt hidastuvat, kustannukset nousevat ja työmaalla on pakko tehdä jatkuvaa valvontaa. Jos et valvo, niin voi tulla peruuttamatonta vahinkoa suojelukohteelle. Hyvin onnistuneen rempan lopputulema on se, että joka asunnolla velkaa vähintään sata tonnia (usein puoli miljoonaa) ja kusessa ollaan. Asunnon myyntiarvo oli jo valmiiksi korkea (koska "arvokiinteistö") ja kallis LVIS-remppa pahentaa tilannetta. Muistinko mainita kattorempan? Julkisivu, ikkuna- ja parvekerempan? Osakkaat tulevat maksaneeksi asuntojensa arvo (alkuperäinen ostohinta) moninkertaisena, koska arvokiinteistön ylläpito ja remontointi maksaa hunajaa. 

Jos joku vielä ihmettelee, miksi Helsingin parhailla paikoilla sijaitsevia arvoasuntoja ei revitä käsistä, niin tärkein syy on tuo. 

Vierailija
830/830 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kiinteistösijoittaja on keskustafani. Ei se nyt mikään yllätys ole, että korkeimmat neliöhinnat (myynti- ja vuokrahinnat) löytyvät edelleen Helsingin ydinkeskustasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan