Asuntojen ostajat jättävät nyt tarjouksia, joita välittäjä kuvailee törkeiksi
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011562908.html
Niin. Jos asuntokauppa ei käy, ja alhaisempia hintoja tarjotaan järjestelmällisesti, eikö kyseessä silloin nimenomaan ole markkinatalouden mukainen oikea hinta? Jos ihmiset eivät ole valmiita maksamaan, silloin pyynti on liian korkea. Ihme syyllistämistä hesarilta.
Kommentit (830)
Vierailija kirjoitti:
Meedia tekee kaikkensa ettei poksanut asuntokupla tule julkisuuteen.
Toisaalta nämä viimeaikojen lehtijutut kyllä puolisuoraan sanovat että huimaa pudotusta. Selkokielellä: romahdus
No jos ei löydy ostajaa, niin laittaa omansa myyntiin ja muuttaa perintökämppään itse, jos oma menee kaupaksi. Toki saattaa käydä sitten niin kuin eräälle puolison sukulaiselle perheineen. Molemmat asunnot olivat kerrostaloasuntoja, kummastakaan ei tullut yhtään tarjousta kuukauteen. Päättivät, että pidetään vielä yhdet julkiset näytöt ja saivat toisesta hintapyynnön ja toisesta lähes hintapyynnön suuruiset tarjoukset, joista hintapyynnön täyttävä oli ehdollinen, että ostajien oma menee kaupaksi ajassa x. No päättivät hyväksyä molemmat tarjoukset ja seuraavalla viikolla oli kauppojen allekirjoitus kummastakin kämpästä. Ostivat sitten itselleen omakotitalon, jossa asuvat edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoo artikkelin taloa etuovesta niin olisin riemusta kiljuen pistänyt menemään perintötalon ihan mihin hintaan tahansa. Sisällä ei ole yhtään pintaa, tai kiintokalustetta, jota ei tarvitsisi vaihtaa: https://www.etuovi.com/kohde/1384320?haku=M2350449576
Mitäköhän talon ylläpito vuodessa maksaa? Nyt on ollut jo 1,5 vuotta myynnissä.
En tiedä mitä ylläpito maksaa, mutta onhan se varmasti omistajan mielestä "ihanan kallista". Omistaja halusi tämän talon ostaa, joten ainoa syypää nykytilanteeseen on omistaja itse. Hän tuli katumapäälle (paska ostos) koska talon myyminen eteenpäin ei mennytkään niin kuin Strömsössä. Nyt omistaja itkee lehdistölle ja nolaa itsensä aivan täysin. "Miksi kukaan ei osta mun taloa?" Ei varmasti osta, koska myyjä on hidasjärkinen tunari. Fiksu ostaja kiertää kaukaa nämä myyjät, jotka ensin sössivät omat asuntokauppansa (vaativat liian korkeaa hintaa) ja sitten lörpöttelevät lehdistölle kaiken. Säälipisteiden keruu kiinnostaa, mutta kaupanteko ei.
Korkojen nousu oli minun kaltaisille "saalistajille" kultainen kädenpuristus, olen ostanut kahden vuoden aikana yli kymmenen sijoitusasuntoa halvalla just näiltä tuulipukusijoittajilta joilla pinkka ei kestä pientä korkojen nousua. Nää kaikki Uudeltamaalta. Onhan tää häikäilemätöntä kun itse hyötyy toisten ahdingosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoo artikkelin taloa etuovesta niin olisin riemusta kiljuen pistänyt menemään perintötalon ihan mihin hintaan tahansa. Sisällä ei ole yhtään pintaa, tai kiintokalustetta, jota ei tarvitsisi vaihtaa: https://www.etuovi.com/kohde/1384320?haku=M2350449576
En tiedä mitä ylläpito maksaa, mutta onhan se varmasti omistajan mielestä "ihanan kallista". Omistaja halusi tämän talon ostaa, joten ainoa syypää nykytilanteeseen on omistaja itse. Hän tuli katumapäälle (paska ostos) koska talon myyminen eteenpäin ei mennytkään niin kuin Strömsössä. Nyt omistaja itkee lehdistölle ja nolaa itsensä aivan täysin. "Miksi kukaan ei osta mun taloa?" Ei varmasti osta, koska myyjä on hidasjärkinen tunari. Fiksu ostaja kiertää kaukaa n
Kyseessä on myyjän vanhempien talo, jonka sai perinnöksi.
Nro 666: "Kyseessä on myyjän vanhempien talo, jonka sai perinnöksi."
Tuosta tuli mieleen, että kukahan sen talon arvon oli laskenut perunkirjoitusta eli verottajaa varten? Ymmärrän kyllä tuota Tuulaa, jos perunkirjoituksessa asunnon arvoksi on laskettu X euroa ja sen mukaisesti sitten maksettu perintövero, niin tietenkään ei haluaisi kovinkaan paljon alle X:llä myydäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnan tarjoaminen on käytännössä yksi 30 sekuntia näpyttelyaikaa vievä sähköposti. Jos sillä voi säästää useamman vuoden maksuaikaa, niin kannattaahan se yrittää. Myyjän kannattaa silti vastata kunnioittavasti, sillä siitä se kaupanteko lähtee liikkeelle. Jos näkemykset lopulta kohtaavat, niin kaupat syntyvät. Bisnestä ei pidä ottaa tunteella.
Jos ostotarjous on kovin alakanttiin ei myyjän kannata tuhlata aikaansa hinnasta neuvotteluun.
Silloinkin voi vastata lyhyesti ja kohteliaasti, että tarjous on hylätty. Eli neuvottelualoite siirtyy kokonaan ostajalle ja keskustelu jatkuu vain, jos ostaja korottaa tarjoustaan.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 666: "Kyseessä on myyjän vanhempien talo, jonka sai perinnöksi."
Tuosta tuli mieleen, että kukahan sen talon arvon oli laskenut perunkirjoitusta eli verottajaa varten? Ymmärrän kyllä tuota Tuulaa, jos perunkirjoituksessa asunnon arvoksi on laskettu X euroa ja sen mukaisesti sitten maksettu perintövero, niin tietenkään ei haluaisi kovinkaan paljon alle X:llä myydäkään.
Ja tähän vielä lisään, että oliko se X € alunperinkään realistinen arvio vai joku hatusta vedetty? Kun mun äitini toissakeväänä kuoli ja piti arvioida perunkirjoitukseen vanhempieni asunnon arvo, niin ei nyt tietenkään ollut järkevää katsoa, millä hinnalla saman kokoisia, samana vuonna rakennettuja ja tällä samalla alueella oli myyty. On nimittäin ihan eri asia myydä asunto, jossa on hiljattain tehty niin keittiörempat kuin kylppärirempatkin kuin asunto, jossa ei ole 30:een vuoteen rempattu yhtään mitään. Joten melkein sadalla tonnilla arvioitiin alemmaksi mun vanehmpieni asunnon sen hetkinen myyntiarvo ja siten maksettiin myös vähemmän perintöveroakin.
Kyllä tässä asunnonomistajien, myyjien ja ostajien päässä on se vika. Suomessa on pitkään eletty harhoissa, että asunnot säilyttävät arvonsa. Ei tule kai heille mielenkään tarkistaa tosiasioita. Kyllä niistä on mediassa uutisoitu, kuten tässä:
Melko kylmäävä se kartta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun talossa on eletty, on kulutus ollut n. 28000 kWh/v eli paljon. Suora sähkölämmitys, joten halvaksi lämmitystä ei kovin helposti jos mitenkään saa.
Tontti on iso, lähes 4000 neliötä. Tontista iso osa on hukkatilaa jota ei oikein saa hyötykäyttöön. Ostettiin suht läheltä itse talo, tämä oli silloin jo myynnissä. Iltalenkillä ohi kuljettuna näkee, miten tontista 1/3 on kahden tien halkomina liian näytillä ilman aitoja, ja toinen hukkatila talon takana jossa tontti loppuu pieneen jokeen (sama joki muuten joka vei viime talvena ne neljä teiniä jotka kuolivat jokeen suistuneeseen autoon). Isosta tontista tulee 1438 euron vuosittainen kiinteistövero.
Muistaakseni tätä yritettiin myydä myös niin, että tontti olisi halottu kahteen osaan - kun tämä ei tuottanut tulosta niin sitten myydään nyt könttänä. Vanhan pinnat ja yllämainitut ongelmat tekevät sen, ettei tämä yksilö mene kaupaksi. Viisi vuotta sitten olisi joku vielä ehkä ostanut ja tehnyt duunia tontin halkomisen & myynnin ja sisäpintojen remontin suhteen, nyt ostajan markkinoilla näin ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Korkojen nousu oli minun kaltaisille "saalistajille" kultainen kädenpuristus, olen ostanut kahden vuoden aikana yli kymmenen sijoitusasuntoa halvalla just näiltä tuulipukusijoittajilta joilla pinkka ei kestä pientä korkojen nousua. Nää kaikki Uudeltamaalta. Onhan tää häikäilemätöntä kun itse hyötyy toisten ahdingosta.
Jäivätkö myyjät portin pieleen vääntelemään käsiään ja pyyhkimään itkuntuhruisia silmiään?
Eli tämä sama trolli on aina ostellut ties mitä. Jossain vaiheessa osti sähkölämmitettyjä omakotitaloja puoleen hintaan 😂
Vierailija kirjoitti:
"Nyt Törhönen harmittelee, ettei myynyt taloa heti silloin, kun siitä tarjottiin 190000 euroa tuoreeltaan sen tultua myyntiin."
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011566372.html
Vuoden päästä ei saa asunnosta edes 100 000 euroa.
tuo onkin pahnta, jos itsepintaisesti pitää kiinni hinnasta, jossa on mukana omaa tunnearvoa. Sitten se asunto jää käteen, kun jostain vinksahduksesta ohtuen olettaa, että itse tietää parhaiten hinnan.
myin itse ok-taloni juuri ennen tätä viimeisintä asuntojen hinta"romahdusta". en saanut siitä pyytämääni hintaa. Vähän se kirpaisi, kun myin mielestäni niin halvalla ja talo oli ihana. Toisaalta ajattelin etten vaan jaksa alkaa roikottaa taloa myynnissä ties kuinka kauan vain siksi, että saisin siitä pyytämäni hinnan, että mitä se lopulta auttaa. Voisin lisäksi laittaa myynnistä saamani rahat pörssiin, niin tuottaisivat edes jotain. Ajattelin, että saapahan tämän pois päiväjärjestyksestä. Sitten kului pari kuukautta ja asuntojen hinnat alkoi tippua. Tuolta paikkakunnalta etenkin, kun suuri työnantaja siellä päätti laittaa lapun luukulle. Ajattelin heti, että nyt tuli myytyä oikeaan aikaan. Ahenuksissani olisin tosiaan voinut jättää tarjouksen hyväksymättä, kärsimättömyyttäni sen hyväksyin ja tällä kertaa se oli onnekas ratkaisu. Menee aikaa ennenkuin tuon paikkakunnan asuntojen arvot palaavat edes keskivertoon ja sekin vaatii sen,e ttä sinne saadaan yritysinnovaatioita ja yritykset innostuu muustakin suomesta kuin pk-seudusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä asunnonomistajien, myyjien ja ostajien päässä on se vika. Suomessa on pitkään eletty harhoissa, että asunnot säilyttävät arvonsa. Ei tule kai heille mielenkään tarkistaa tosiasioita. Kyllä niistä on mediassa uutisoitu, kuten tässä:
Melko kylmäävä se kartta.
Hah, joku haaveissa elävä ehti jo alapeukuttaa faktoja. Todistaa juuri sen, ettei haluta katsoa totuutta silmiin.
Hesarin artikkeli ylitti parodiahorisontin. Jengi itkee ensimmäisen maailman ongelmia (talosta ei saa huippuhintaa) vaikka Suomessa on tuhansittain Ukrainan pakolaisia. Heidän kotinsa on tuhottu. Samaan aikaan joku suomalainen asuntomyyjä vain uhriutuu, koska hintakupla puhkesi ja hänen talonsa hinnasta lähti 20 prosenttia pois. Voi kyynel. Tarvitseeko hän traumaterapiaa? Olisi vaan tyytyväinen, että talo on vielä pystyssä, asumiskelpoinen ja myyntikuntoinen.
Aivan sama onko perintötalo vai ei. Omistaja ei myynyt nopeasti ja katuu nyt. Juuri siksi otti yhteyttä lehdistöön, että pääsee säälipisteitä keräämään ja talon myyntiä helpottamaan. Toivottavasti ei mene tönö kaupaksi Hesarin jutun jälkeenkään.
Myyjän ruikutus vahingoittaa myyntikohteen arvoa ja houkuttelevuutta. Myyjästä syntyy huono vaikutelma. Talo oli hänelle ilmainen (perintövero täytyy toki maksaa) mutta hän ei myy, koska haluaa paremman hinnan. "No kun muutkin sai hyvän hinnan pari vuotta sitten!" Ihme ulinaa aikuiselta. Boomer see, boomer do. Oman etunsa vuoksi olisi kannattanut pysyä hiljaa ja myydä talo halvalla. Varsinkin kun myyjä itse on sen verran iäkäs, että omakin hengenlähtö voi olla lähellä (sydänsairaus tai syöpä). Nyt katse peiliin. Myyjän oma aikajana on niin lyhyt, että seuraavaa hintakuplaa ei voi jäädä odottamaan. Jos myyjä olisi 40v niin voisi istua talonsa päällä parikymmentä vuotta ja odottaa seuraava hintakuplaa.
Vierailija kirjoitti:
MUISTUTUS:
Palstalla pyörii venäläinen trollitehdas, jonka tehtävänä on luoda hämmennystä ja epätoivoa Suomen sisämarkkinoille ja heikentää uskoa talouteen. Älä usko kaikkea pelottelua, jota nämä iigorit tänne laulavat.
Asuntomarkkinoiden pelottelu on heidän ykkösnyrkkinsä.
Toki tällä hetkellä ON vaikea saada myytyä asuntoa. Harva saa niin paljon, kuin alunperin toivoi. Muuten olen kanssasi samaa mieltä trolleista.
Vierailija kirjoitti:
70 tonnin talo yli 200t
Vierailija kirjoitti:
90-luvun lamassa asuntojen hinnat laskivat noin kolmanneksen.
Höpö Hesassa 60% laski ensimmäisen 6 kk aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikausia olemme saaneet hesarista lukea kuinka pääkaupunkiseudulla tienataan enemmän, ollaan terveempiä, pitempiä, älykkäämpiä, kauniimpia, kansainvälisempiä. Mutta nyt sitten sillä 3800eur palkalla ei voikaan enää ostaa asuntoa, ei edes tuollaista parinsadan tuhannen 80 luvun okt:ta. Ompas yllättävää. Monta uutta yllätystä vielä tulossa kun tämä helsinkikupla poksahtaa lopullisesti
Nurmijärvi ei ole pääkaupunkiseutua lähelläkään pöndeä on.
1989 laitoimme myyntiin kaksion, jossa asuimme 4 vuotta ja teimme kevyen pintaremontin. Muutama "renkaanpotkija" kävi ja sitten tosiostoksille tuli nuoripari. Olimme paikalla, kun välittäjä valehteli heille, että kiinnostuneita on käynyt paljon ja kaupat kannattaa tehdä pian. Lopulta he maksoivat sen mitä pyydettiin joka oli 100% enemmän mitä olimme maksaneet asunnosta! Muutaman kuukauden päästä asuntojen hinnat romahtivat ja alkoi karmea lama.