Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko matkustaessa luottokorttia?

Vierailija
16.10.2025 |

Olen matkustanut jonkin verran sekä Euroopassa, Yhdysvalloissa että Thaimaassa. Nyt olen lähdössä mieheni kanssa Thaimaahan, ja äitini aloitti taas saarnan että luottokortti täytyy hommata. Kummallakaan meistä ei sellaista ole, kun ei olla koskaan missään tarvittu. Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on. 

Lennot ja hotellit on maksettu, eli niihin ei enää luottokorttia tarvita. Mutta onko muilla kokemuksia tilanteista joissa sitä tarvitsee matkan aikana? Joku hätätilanne tms?

Matkavakuutukset on totta kai voimassa, eli mahdollisten terveydenhoitokulujen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Hankinko luottokortin vai en? Toisaalta miksi ei, toisaalta siinä on taas yksi riski lisää tulla huijatuksi/ryöstetyksi.

Kommentit (231)

Vierailija
201/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi mihinkään ilman luottokorttia takataskussa. 

Miksi? Oletko tarvinnut sitä jossain, ja jos niin millaisissa tilanteissa?

Ap

On niitä tilanteita joissa luottokortti on pakollinen.

Auton vuokraus, hotellin varaus, tuo ostoksiin varkausturvan.

Entä jos jotain yllättävääm tapahtuu?

En näe mitään suyytä mikset hommaisi.

Autoa ei vuokrata, se on kerran nähty ja oli huono idea. Hotellivarauksissa ei ole koskaan tarvittu luottokorttia, verkkomaksuna tai debitillä on kaikki hoidettu.

Yllättävien tilanteiden varalle se kortti varmaan on tarpeen.

Ap

Vierailija
202/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli uusi plussakortti niin siinä oli tonnin luotto. Samoin S kortissa on kahden tonnin luotto. Näitä en ole pyytänyt ja ne on mulle ihan tarpeettomia. En ole koskaan käyttänyt.

Lisäksi on bank norwegianin luottokortti, missä on 10 tonnin raja. Siellä taitaa olla vajaa parisataa saldoa, jonkun verkko-ostoksen maksoin. Senkin rajan  voisi pienentää viiteen tonniin. Tuskin missään tarvin sitä enempää. Sitä olen käyttänyt vain ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli uusi plussakortti niin siinä oli tonnin luotto. Samoin S kortissa on kahden tonnin luotto. Näitä en ole pyytänyt ja ne on mulle ihan tarpeettomia. En ole koskaan käyttänyt.

Lisäksi on bank norwegianin luottokortti, missä on 10 tonnin raja. Siellä taitaa olla vajaa parisataa saldoa, jonkun verkko-ostoksen maksoin. Senkin rajan  voisi pienentää viiteen tonniin. Tuskin missään tarvin sitä enempää. Sitä olen käyttänyt vain ulkomailla.

Siis sinulleko vain lähetellään erilaisia luottokortteja ilman että haet niitä?

Kuulostaa hämärältä.

Ap

Vierailija
204/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokin kortti pitää olla, mutta myös debit kortilla pärjää.

Itsellä on aina kaksi korttia mukana varmuuden vuoksi, muuten olisi turvaton olo.

Vierailija
205/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on aina kaksi korttia mukana varmuuden vuoksi, muuten olisi turvaton olo.

No ilman pankkikorttia ei taida nykyään enää pärjätä oikein missään. Se on totta kai ollut aina reissuilla mukana.

Ap

Vierailija
206/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Autoa ei vuokrata, se on kerran nähty ja oli huono idea. Hotellivarauksissa ei ole koskaan tarvittu luottokorttia, verkkomaksuna tai debitillä on kaikki hoidettu.

Ap

Mikä siinä auton vuokrauksessa oli huono idea? Mulla se kuuluu perusvarustukseen lomakohteessa. Pitäähän sitä ihmisen liikkumaan päästä. En halua hotelleihin, vaan vuokraan kohteesta riippuen huoneiston, huvilan tai rantamökin. Ja lähes aina auto käyttöön, ellei kyse ole yhden kaupungin kaupunkilomasta. Tai no tuollaisella kaupunkilomalla saatan hotellissa asua, mutta muuten niitä vältän. Joku hotellialue tms. on mulle ehdoton ei, majoitus paikallisten keskellä ja auto käyttöön on ehdoton kyllä. Laskin että olen ajanut autoa 17 Euroopan maassa ja 4 Euroopan ulkopuolisessa maassa ja se on aina ollut todella hyvä idea.

Hotellivaraukset, lennot ym. on todella lyhytnäköistä maksaa millään muulla kuin luottokortilla. Jos hotelli tai lentoyhtiö tekee konkan tai jostain muusta syystä et saa palvelua, josta olet maksanut, saat rahat takaisin luottokorttiyhtiöltä jos et muuten niitä saat. Debit-kortilla tai verkkomaksuna maksaessasi olet täysin omillasi tuossa tilanteessa. Tämä on ihan sama kuin verkkokaupoista ostaminen (etenkin ulkomaisista): AINA maksut luottokortilla. Mitään muuta maksutapaa ei ajatteleva ihminen käytä.

Vierailija
207/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan tuota edellistä viestiäni (#206). Kerran olen saanut rahat luottokorttiyhtiöltä takaisin, kun suomalainen verkkokauppa teki konkurssin ennen kuin ehti toimittaa maksamani tuotteen.

Tanskalainen verkkokauppa ei meinannut palauttaa rahoja palauttamastani tuotteesta eivätlä vastanneet mihinkään viesteihini. Tein reklaamation luottokorttiyhtiölle ja kas kummaa, tanskalainen kauppa palautti rahani heti kun pankki otti heihin yhteyttä.

Korona-aikaan näytti siltä, että en saa rahojani takaisin kiinalaiselta hotellilta. Vakuutusyhtiö kieltäytyi myös korvauksista vedoten siihen, että matkavakuutuksen korvausehtojen mukaan kohteessa olevan tartuntaudin takia peruuntunut matka ei ole korvattava. Muutaman kuukauden jälkeen ehdin tehdä luottokorttireklamaation että maksakaapas minulle tuo hotellimaksu, mutta yllättäen hotelli palauttikin rahani heti tuon reklamaation jälkeen. En tiedä oliko luottokorttiyhtiö sinne yhteyksissä vai oliko tuo sattumaa.

Kyllä se luottokortin käyttö tuo ihan merkittävää turvaa näissä maksuasioissa.

Vierailija
208/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilman pankkikorttia ei taida nykyään enää pärjätä oikein missään. Se on totta kai ollut aina reissuilla mukana.

Ap

Pankkikorttia ei tule nykyään käytettyä juuri ollenkaan, vaan luottokortti on turvallisempi ihan jokapäiväisessä käytössä. 

Vierailija
209/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Olen kerran Thaimaassa autoillut ja se saa riittää. Säkkipimeä kapea maantie kaatosateessa, vasemman puoleinen liikenne ja 99% vastaantulevista autoista valottomia. Vastedes kuljen taksilla. :D

Majoitun aina kaiken keskipisteeseen hotelliin, joten autolle ei ole tarvetta. Busseilla, takseilla ja tuktukeilla pääsee halvalla paikasta toiseen.

Ap

Vierailija
210/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mitään muuta korttia kuin luottokorttia. Maksan sillä aivan kaikki, siis ihan kaikki niin koti- kuin ulkomailla.

Laskun maksan aina eräpäivänä kokonaan pois niin ei tule mitään korkokuluja. Korothan alkaa juoksemaan vasta jos jättää osan tuosta laskusta maksettavaksi myöhemmin.

Kortilla on vuosimaksu, mutta saan tuolla kortilla muita etuja joiden rahallinen arvo on suurempi kuin vuosimaksu, joten voiton puolella mennään. Lisäksi pystyn paremmin seuraamaan omaa taloutta, kun kaikki maksut menee yhdeltä kortilla. Ei tule yllätyksiä. Tuo ensisijainen korttini on 20k€ luottorajalla. On mulla lisäksi vara-luottokortti, joka kulkee ulkomaanmatkoilla mukana kaiken varalta. Siinä on 10k€ luottoraja, mutta tuota korttia en siis käytännössä ollenkaan käytä. Tuo on on vuosimaksuton.

On mulle pankki halunnut tunkea debit-kortinkin, mutta se on täysin tarpeeton.

Vierailija
211/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pankkikorttia ei tule nykyään käytettyä juuri ollenkaan, vaan luottokortti on turvallisempi ihan jokapäiväisessä käytössä. 

Millä tavalla?

Ap

Vierailija
212/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lähtisi ilman luottokorttia kun haluan aina vuokrata auton ja se ei onnistu ilman luottokorttia. Hotellit ja lennot maksan aina luottokortilla, koska siihen kuuluu automaattisesti matka- ja matkatavaravakuutus + 2 loungekäyntiä vuodessa. 

Yhdysvalloissa en enää maksa luottokortilla ravintoloissa ja kaupoissa (pois lukien esim. Walmart yms. isot ketjut). Ensinnäkin tipit hoituvat kun on dollareita taskussa ja korttia ei skimmata. 

Olin työmatkalla USA:ssa ja kaksi korttia skimmattiin. Toinen pienessä nuorison suosimassa ei kv. muotiliikkeessä ja toinen ravintolassa. 

Työkaverilla oli onneksi toimiva kortti niin päästiin pois maasta. Toinen korttiyhtiöistä paljasti, että tämä on Yhdysvalloissa järjettömän suuri ongelma ja yksi rikollisuuden perusmuoto siellä. 

Vahingot jäivät muutamaan sataseen, jonka korttiyhtiö korvasi mukisematta, mutta olihan siinä työtä. Olin näköjään yhtä aikaa New Yorkissa, Philadelphiassa ja Panamassa. Olin ostanut frisbeekiekkoja ja bensaa yhtä aikaa. 

Jos on pakko ottaa luottokortti mukaan niin älkää ainakaan ottako korttia, jossa ei ole luottorajaa. Itse pidän niitä kortteja liian vaarallisena. 

Vierailija
213/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en lähtisi ilman luottokorttia kun haluan aina vuokrata auton ja se ei onnistu ilman luottokorttia. Hotellit ja lennot maksan aina luottokortilla, koska siihen kuuluu automaattisesti matka- ja matkatavaravakuutus + 2 loungekäyntiä vuodessa. 

Yhdysvalloissa en enää maksa luottokortilla ravintoloissa ja kaupoissa (pois lukien esim. Walmart yms. isot ketjut). Ensinnäkin tipit hoituvat kun on dollareita taskussa ja korttia ei skimmata. 

Olin työmatkalla USA:ssa ja kaksi korttia skimmattiin. Toinen pienessä nuorison suosimassa ei kv. muotiliikkeessä ja toinen ravintolassa. 

Työkaverilla oli onneksi toimiva kortti niin päästiin pois maasta. Toinen korttiyhtiöistä paljasti, että tämä on Yhdysvalloissa järjettömän suuri ongelma ja yksi rikollisuuden perusmuoto siellä. 

Vahingot jäivät muutamaan sataseen, jonka korttiyhtiö korvasi mukisematta, mutta olihan siinä työtä. Olin näköjään yhtä aikaa Ne

Juuri esim. tuo skimmauksen mahdollisuus minua mietityttääkin. Mitä enemmän kortteja, sitä enemmän kusetus- ja varastamismahdollisuuksia.

Ap

Vierailija
214/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Millä tavalla?

Ap

Aika moneen kertaan ja aika monta sivua tässä on nyt kerrottu miksi se kannattaisi hankkia, ja myös vastaisia mielipiteitä on. Sä selkeästi et halua sitä hankkia, älä siis hanki, mutta älä sitten tule tänne itkemään kun joku asia menee ihan helvetisti vihkoon sen kortin puuttumisen takia. 

Vierailija
215/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaako matkavakuutus nyt Finnairin perumat lennot? Finnair ei ilmeisesti korvaa, mutta nämäkin rahat saa takaisin jos on maksanut luottokortilla.

Ja ainakin Visan "zero liability" takaa, ettet ole vastuussa luvattomista veloituksista esimerkiksi jos kortti skimmataan. Tämä tosin pätee myös debit-kortteihin.

Vierailija
216/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Auton vuokraus

Vierailija
217/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnut luottokorttia. Thaimaassa käteistä käytetäön enemmän. Lisäksi näin saa parhaan vaihtokurssin Eur-Thb. Ulkomaisiin luottokortteihin tulee yleensä lisämaksu ainakin automaatilla joskus myös ravintolat veloittavat extraa. Hotellit varaan tunnettuja hotelleja ja lentoja max 1-3kk ennen reissua. Todennäköisyys et tällainen menisi konkurssiin on olematon voin sen riskin kanssa elää.

Vierailija
218/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvaako matkavakuutus nyt Finnairin perumat lennot? Finnair ei ilmeisesti korvaa, mutta nämäkin rahat saa takaisin jos on maksanut luottokortilla.

Ja ainakin Visan "zero liability" takaa, ettet ole vastuussa luvattomista veloituksista esimerkiksi jos kortti skimmataan. Tämä tosin pätee myös debit-kortteihin.

Kyllä Finnair ne korvaa. Viimeistään oikeuden kautta. Itsellä oli Visa aikanaan ja Balilla ostin t-paitoja kauppakeskuksista ja kortti kopioitiin ja tehtiin pieniä nostoja Jakartassa rajaan asti. Odottelin rahoja pitkään. Suurimman osan sain takas tais joku satanen jäädä sen siliän tien sinne mitä eivät korvanneet. Cash is king.

Vierailija
219/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noita oikeuden kautta lähdetään perimään menee vuosia, ennen kuin korvaus on tilillä. Saattaa mennä viikkoja siihenkin, että vakuutusyhtiön korvaukset ovat tilillä. Jos sattumalta olisi käynyt niin, että olet siellä Thaimaassa ja lento perutaan ei välttämättä lohduta ne aloittajan mainitsemat 300e tilillä, jos välissä pitää itse maksaa uusi lentolippu ja mahdollisesti majoitus yöksi tai kahdeksi.

Toisaalta,  kyllähän ihmiset matkustavat ilman vakuutusta eikä kaikilla ole edes kotivakuutusta, sitten voidaan itkeä lehtien palstoilla kun ei ole varaa ambulanssilentoon tai vaikka palaneen kodin uudelleen rakentamiseen. 

Vierailija
220/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä meinaatte yöpyä. Kaikkiin hotelleihin ei voi kirjautua sisään ilman luottokorttia. Mä hommasin aikoinaan opiskelijana heti luottokortin pelkästään matkustelun takia, koska halusin päästä yöpymään hotelleihin ja yleensä check-innniä tehdessä kysyttiin luottokortti vakuudeksi. Monien hotellien varausehdoissa myös lukee, ettei varaus onnistu ilman luottokorttia. 

Sitten toiseen aiheeseen mikä on sopivan luottorajan valitseminen. Itselläni on todella matala luottoraja luottokortissani (1000 euroa) jolla olen pärjännyt hyvin, koska siirrän rahaa etukäteen luottokortille, jotta luottokortti on esim +100 euroa ennen matkaa ja näin ollen pankki ei pääse velottamaan korkoa luottokortin käytöstä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan