Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko matkustaessa luottokorttia?

Vierailija
16.10.2025 |

Olen matkustanut jonkin verran sekä Euroopassa, Yhdysvalloissa että Thaimaassa. Nyt olen lähdössä mieheni kanssa Thaimaahan, ja äitini aloitti taas saarnan että luottokortti täytyy hommata. Kummallakaan meistä ei sellaista ole, kun ei olla koskaan missään tarvittu. Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on. 

Lennot ja hotellit on maksettu, eli niihin ei enää luottokorttia tarvita. Mutta onko muilla kokemuksia tilanteista joissa sitä tarvitsee matkan aikana? Joku hätätilanne tms?

Matkavakuutukset on totta kai voimassa, eli mahdollisten terveydenhoitokulujen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Hankinko luottokortin vai en? Toisaalta miksi ei, toisaalta siinä on taas yksi riski lisää tulla huijatuksi/ryöstetyksi.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi erilaisiksi vakuuksiksi sitä on kysytty hotelleissa. Mulla on se lisäturvan takia (esim. yllättävät lääkärikulut, jotka vakuutus korvaa myöhemmin). 

Vierailija
62/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä olet tähän asti maksanut paikan päällä kohteessa ollessasi uudet lennot peruuntuneiden tilalle tai vuokrannut auton?

Ei ole koskaan peruuntunut lentoja. Auton vuokran on hoitanut äiti tai ystävä, en tiedä millä maksuvälineellä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kiitos, hyvä konkreettisia esimerkkejä. Ajattelin jotenkin automaattisesti että sairaalajuttuja ei tarvitse miettiä kun on vakuutukset, mutta voihan siinä käydä kaikenlaista. Ihan jo infokatkos sairaalan ja vakuutusyhtiön välillä voi hankaloittaa suorakorvauksia, jos niitä edes saa.

Noita lennon perumisia mietin jonkin verran. Mulla ei todellakaan ole varaa tältä istumalta ostaa uusia lentolippuja. Luulen että miehellä on, mutta ehkä tuossa kohtaa se luottokortti voi olla kova sana.

Ap"

Lähdet ilman omaa luottokorttia reissuun miehen kanssa jolla ei ole luottokorttia etkä muutenkaan tiedä mitään hänen taloudellisesta tilanteestaan? Ei jumalauta, mistä näitä ääliöitä oikein sikiää...

Tiedän että hän tienaa paljon, mutta en tiedä paljonko hänen käyttötilillään on rahaa kun hän sijoittaa osan. Meillä on erilliset rahat. En siis tiedä olisiko hänellä tältä istumalta ostaa vaikka parin tonnin lentoliput pankkikortilla.

Ap

Vierailija
64/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ajattelin että jos minulta varastetaan veitsellä uhaten lompakko, niin häviän vähemmän jos rosvo tyhjentää pankkitilini (jossa on satasia), kuin jos hän vinguttaa luoton tappiin (2000 e).

Ymmärrän että en ole rikostapauksessa vastuussa summasta, mutta ystäväni kokemuksella tiedän että rahojen takaisin saaminen on pitkä ja kivinen tie.

Ap"

Sulla järki ja ymmärrys ei ilmeisesi riitä soittamaan oman pankin korttien sulkupalveluun samantien kun huomaa kortin katoamisen, oli se sitten kumpi kortti tahansa?

Mistä tuollaista keksit? Totta kai soitan heti kun voin. Mietin nyt esim. ryöstötilannetta tai taskuvarkautta, jossa puhelimen ääreen ei pääse heti tai varkautta ei samantien huomaa.

Ap

Vierailija
65/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi mihinkään ilman luottokorttia takataskussa. 

Itsellä kahden eri pankin luottokortit. Älliä pitää olla missä niitä käyttää !

Vierailija
66/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi reissuun ilman luottokorttia. 

Luottokortti on monen palveluntarjoajan (hotellit, autovuokraamot jne) kannalta kuin vakuutus, jos asiakas tuhoaa huoneen tai jättää vuokra-auton tankkaamatta niin palveluntarjoaja voi veloittaa korttia myös jälkeenpäin. Pankkikortti tai käteismaksu ei tarjoa tälläistä turvaa. 

Toisaalta luottokortti tuo turvaa myös ostajalle koska virheelliset veloitukset yms voi yleensä saada korttiyhtiön kautta takaisin. 

Suuri syy siihen miksi kortti kannattaa olla on myös se, että koska nykyään kaikilla aikuisilla jotka hoitavat raha-asiansa jotenkin vastuullisesti on kortti, niin siitä seuraa se että ihminen jolla ei ole luottokorttia on lähtökohtaisesti epäilyttävä asiakas. Olen ollut töissä suomalaisessa hotellissa (kuului isoon kv ketjuun) jossa suoraan ohjeistettiin että ei

Mistä sen joku hotellin virkailija tietää onko ne luottomaksut maksettu ajallaan vai ei? Ei kai sitä luottokorttia heti pois oteta jos raha-asiat sössii.

Tätä siis ajan takaa kun mietin että miten ihmeessä luottokortti tekisi ihmisestä taloudellisesti luotettavamman.

Ap

Vierailija
67/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että jos minulta varastetaan veitsellä uhaten lompakko, niin häviän vähemmän jos rosvo tyhjentää pankkitilini (jossa on satasia), kuin jos hän vinguttaa luoton tappiin (2000 e).

Ymmärrän että en ole rikostapauksessa vastuussa summasta, mutta ystäväni kokemuksella tiedän että rahojen takaisin saaminen on pitkä ja kivinen tie.

Ap

AP taitaa olla trolli ja koko aloitus keksitty, sen verran muuttuu jutut lennossa.

Ai että olet lähdössä Thaimaahan ja matkakassaa on vain muutama satanen ja ne ovatkin sitten viimeiset rahasi ja sen jälkeen tili on tyhjä.

Kyllä, osapuilleen näin. Olen myös säästänyt tätä matkaa varten keväästä asti. Lomarahat ja veronpalautukset menivät suoraan matkakuluihin eikä edes riittänyt. Tuloni ovat surkean pienet, mutta se ei tarkoita ettenkö koskaan pääsisi matkustamaan.

Ap

Vierailija
68/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh ikuisuusaihe! 

On pelottelijat ja totuuden puhujst, mutta tottahan se on, että luottokortilla helpompaa ja stressittömämpää. 

- Jotkut hotellit eivät mukamas hyväksy käteistä. Suurin osa hyväksyy myös käteisen tsi pankkikortin. Se on mainittu jollain pienellä printillä ja joskus vaaditaan käteistä  panttia. Luottokortittomuus ei ole vain varattomien ongelma, vaan esim. joistain maista tulevilla ei ole ehkä niitä hyväksyttäviä kortteja. Huono yhdistelmä siis turistit-hotellit-vain luottokortti. 

Jotain majoituksia voi varata vain luottokortilla? Jotkut mennert niin pitkälle,  että hotellissa on kuulemma esitettävä se sama luottokortti, millä  varaus tehty, vaikka maksaisit käteisellä. Eli ei sitten ystävien luottokorteilla. No,  lentolippuja sentään voi tilata toisten kortilla. 

Itseasiassa ainoastaan Suomessa olen törmönnyt siihen, että ei edes ennakkomaksua tai käteispanttia olisi hyväksytty. Vain luottokortti! 

- Autonvuokrauksessa törmäsin ihmeellisiin katevarauksiin  ilman luottokorttia tyyliin  1000€ pantti Hehheh . Autonvuikraukseen melko must. Huvitti kun olimme vuokranneet auton, niin henkilö vielä siinä tiskillä kyseli mieheltä onko tämä sinun kortti? Ei, kun ventovieraan. 

- Jos sattuu jotain yllättävää. voi nopeasti hoitaa tilenteen netissä ja luottokortilla, kuten jos myöhästyt lennolta ja pitäö tilsta uudet lennot ja hotellit. Toki ei mahdotinta ilman korttiakaan, jos haet kasan käteistä automaatilta ja menet suoraan tiskille. 

- Suuret puheet luottokortin tuomasta turvasta, jos tulee peruutuksia tai muuta häikkää on jäänyt vähän pimentoon. Melko korttikohtaista varmasn  ja tällöinkin osin perustuu vakuutuksiin, jotka liitetty korttiin. Ei se luottokorttiyhtiö maksa myöhästyneitä lentoja, jos itse myöhästyt. 

Vierailija
69/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka kannattaa aina maksaa luottokortilla. Thaimaassa ja Filippiineillä aika vähän on käyttöä luottokortilla.

Vierailija
70/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kiitos, hyvä konkreettisia esimerkkejä. Ajattelin jotenkin automaattisesti että sairaalajuttuja ei tarvitse miettiä kun on vakuutukset, mutta voihan siinä käydä kaikenlaista. Ihan jo infokatkos sairaalan ja vakuutusyhtiön välillä voi hankaloittaa suorakorvauksia, jos niitä edes saa.

Noita lennon perumisia mietin jonkin verran. Mulla ei todellakaan ole varaa tältä istumalta ostaa uusia lentolippuja. Luulen että miehellä on, mutta ehkä tuossa kohtaa se luottokortti voi olla kova sana.

Ap"

Lähdet ilman omaa luottokorttia reissuun miehen kanssa jolla ei ole luottokorttia etkä muutenkaan tiedä mitään hänen taloudellisesta tilanteestaan? Ei jumalauta, mistä näitä ääliöitä oikein sikiää...

Tiedän että hän tienaa paljon, mutta en tiedä paljonko hänen käyttötilillään on rahaa kun hän sijoittaa o

Tiedäthän ap että luulo ei ole koskaan ennenkään ollut tiedon väärti.

Vierailija
71/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

Tiedän että hän tienaa paljon, mutta en tiedä paljonko hänen käyttötilillään on rahaa kun hän sijoittaa o

Ymmärrän erittäin hyvin ettei mies kerro raha-asioistaan mitään ylimääräistä kaltaisellesi persaukiselle lokille.

Vierailija
72/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko luottokortilla nimenomaan credit-korttia? Itsellä on samassa kortissa credit ja debit, käytän debit aina, mutta jos sen kanssa tulee ongelmia, credit on hyvä olla. 

Lisäksi reissuissa olen huomannut, että kännykkämaksaminen sujuu varmemmin kuin kortilla, joka joskus harvoin takkuilee, kännykkä ei koskaan. Ja mulla on siis walletissa molemmat kortit, debit ja credit. Tää on musta kaikkein helpoin tapa ulkomailla.

Myös paikallista käteistä kannattaa pitää ehdottomasti mukanaan, korttimaksu ei välttämättä ole käytössä niin laajasti kuin Suomessa. Riippuu toki maastakin, mutta joskus esim bussissa ei kortti käy. 

Vierailija
73/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Argh ikuisuusaihe! 

On pelottelijat ja totuuden puhujst, mutta tottahan se on, että luottokortilla helpompaa ja stressittömämpää. 

- Jotkut hotellit eivät mukamas hyväksy käteistä. Suurin osa hyväksyy myös käteisen tsi pankkikortin. Se on mainittu jollain pienellä printillä ja joskus vaaditaan käteistä  panttia. Luottokortittomuus ei ole vain varattomien ongelma, vaan esim. joistain maista tulevilla ei ole ehkä niitä hyväksyttäviä kortteja. Huono yhdistelmä siis turistit-hotellit-vain luottokortti. 

Jotain majoituksia voi varata vain luottokortilla? Jotkut mennert niin pitkälle,  että hotellissa on kuulemma esitettävä se sama luottokortti, millä  varaus tehty, vaikka maksaisit käteisellä. Eli ei sitten ystävien luottokorteilla. No,  lentolippuja sentään voi tilata toisten kortilla. 

Itseasiassa ainoastaan Suomessa olen törmönnyt siihen, että ei edes ennakkomaksu

Kiitokset tästä pohdinnasta!

Kommentistasi tuli mieleen että jossain saaren pikkumajoituksessa Thaimaassa aikanaan minulta pyydettiin luottokortti tiskin alle pantiksi. Sanoin ettei sellaista ole, ja homma oli sillä ok. Ei vaadittu mitään käteispanttia tai muutakaan. Se on ainut kerta kun luottokortti on tullut missään edes puheeksi.

Ap

Vierailija
74/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäähän sitä varmasti ilmankin luottokorttia jos haluaa. Autonvuokrauksesta taisi Saksassa mennä 2024 kesällä joku 3000€ vakuus niin siinä oli kortti ihan kiva kuitenkin. Ostokset yleensä aina debittinä.

Vierailija
75/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

Tiedän että hän tienaa paljon, mutta en tiedä paljonko hän

Mitä olen nyt luullut?

Ap

Vierailija
76/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

Tiedän että hän tienaa paljon, mutta en tiedä paljonko hän

En tiedä kertoisiko hän jos kysyisin, minulla ei ole tarvetta tietää. Persaukinen olen kyllä mutta lokista tosi kaukana. Palkkansa tiedän kyllä kun olemme samassa puljussa töissä.

Ap

Vierailija
77/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko luottokortilla nimenomaan credit-korttia? Itsellä on samassa kortissa credit ja debit, käytän debit aina, mutta jos sen kanssa tulee ongelmia, credit on hyvä olla. 

Lisäksi reissuissa olen huomannut, että kännykkämaksaminen sujuu varmemmin kuin kortilla, joka joskus harvoin takkuilee, kännykkä ei koskaan. Ja mulla on siis walletissa molemmat kortit, debit ja credit. Tää on musta kaikkein helpoin tapa ulkomailla.

Myös paikallista käteistä kannattaa pitää ehdottomasti mukanaan, korttimaksu ei välttämättä ole käytössä niin laajasti kuin Suomessa. Riippuu toki maastakin, mutta joskus esim bussissa ei kortti käy. 

Tarkoitan credit-korttia. Eikö se nyt ole käytännössä sama asia onko debit/credit-kortti vai molemmat kortit erikseen?

Puhelimessa mulla ei ole muita maksutoimintoja kuin Mobile Pay ja tietysti verkkopankki.

Thaimaassa en ole ikinä käyttänyt korttia missään muualla kuin käteisnostoissa. Enkä aio käyttää tälläkään kertaa, ellei siis ole joku erikois- tai hätätilanne.

Ap

Vierailija
78/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi reissuun ilman luottokorttia. 

Luottokortti on monen palveluntarjoajan (hotellit, autovuokraamot jne) kannalta kuin vakuutus, jos asiakas tuhoaa huoneen tai jättää vuokra-auton tankkaamatta niin palveluntarjoaja voi veloittaa korttia myös jälkeenpäin. Pankkikortti tai käteismaksu ei tarjoa tälläistä turvaa. 

Toisaalta luottokortti tuo turvaa myös ostajalle koska virheelliset veloitukset yms voi yleensä saada korttiyhtiön kautta takaisin. 

Suuri syy siihen miksi kortti kannattaa olla on myös se, että koska nykyään kaikilla aikuisilla jotka hoitavat raha-asiansa jotenkin vastuullisesti on kortti, niin siitä seuraa se että ihminen jolla ei ole luottokorttia on lähtökohtaisesti epäilyttävä asiakas. Olen ollut töissä suomalaisessa hotellissa (kuului iso

Mistä sen joku hotellin virkailija tietää onko ne luottomaksut maksettu ajallaan vai ei? Ei kai sitä luottokorttia heti pois oteta jos raha-asiat sössii.

Tätä siis ajan takaa kun mietin että miten ihmeessä luottokortti tekisi ihmisestä taloudellisesti luotettavamman.

Ap

Ei tiedäkään, tietää vain sen, että luottotiedottomalle luottokorttia ei edes myönnetä.

Vierailija
79/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäähän sitä varmasti ilmankin luottokorttia jos haluaa. Autonvuokrauksesta taisi Saksassa mennä 2024 kesällä joku 3000€ vakuus niin siinä oli kortti ihan kiva kuitenkin. Ostokset yleensä aina debittinä.

Jäisi se autonvuokraus siihen minun osaltani. :D Ei kyllä aiota tällä reissulla vuokrata mitään menopeliä. Kerran olen ollut auton ratissa Thaimaassa ja se riitti sitä lystiä.

Ap

Vierailija
80/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan credit-korttia. Eikö se nyt ole käytännössä sama asia onko debit/credit-kortti vai molemmat kortit erikseen?

Puhelimessa mulla ei ole muita maksutoimintoja kuin Mobile Pay ja ti

Ihan sama asia on se, että sulla on 1 debit/credit-kortti kuin debit-kortti ja credit-kortti erikseen.

Toki jos se debit/credit-kortti varastetaan, menettää molemmat, kun taas erillisien korttien kanssa menettää vain toisen. Mutta jos ne ovat samassa lompakossa, niin sitten ne tietysti menevät molemmat samalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme