Meneekö sairaalalasku ulosottoon, jos sitä ei pysty maksamaan?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole varaa edes siihen osamaksuun. Esimerkiksi mulla ei olisi. Isäni on joutunut maksamaan pari sairaalamaksuani.
Kai maksat isällesi takaisin?
Meillä ei ole tapana maksella takaisin. Miksi pitäisi?
Kuppaat vanhaa isääsi, häpeäisit.
Muutama satanen ei hänen tilillään näy. Mulle ne rahat lopulta muutenkin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se aikanaan menee. Ne laskuthan ovat suhteellisen edullisia siihen todelliseen rahamäärään, jonka yhteiskunta maksaa hoidoista.
Ja maksukatto vuodessa on 752,- , sen jälkeen maksaa KELA.
Ei toikaan ole ehdoton. Sädehoito maksaa kuulemma maksukatonkin jälkeen vielä 22 euroa päivä. Eli pari kolmesataa tulee siitä vielä tuohon päälle.
Mun syöpähoidot maksaa noin tonnin.
Sun syöpähoidot maksaa kymppitonneja. Me veronmaksajat maksamme niistä valtaosan.
Näinhän se on. Jenkeissä olisin konkurssissa.
Kyllä sinä olet konkurssissa täällä Suomessakin, mikäli et pysty edes osamaksulla lyhentämään sairaalalaskuasi vaan se menee ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Soitat laskuttajalle. Asiat on sovittavissa. Jos et saa maksuvapautta niin sovi maksavasi vaikka euron erissä.
Ei ap sitä yksipuolisesti voi sopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä menevät, samalla tavalla kuin kaikki muutkin maksamattomat laskut. Jos et ole oikeutettu toimeentulotukeen edes laskun kanssa, niin silloinhan sulla pitäisi olla varaa maksaa se pois edes osamaksulla. Nämä on kyllä aika ikäviä, varsinkin jos sairaalaan on haettu väkipakolla, lasku tulee silti perässä.
Jep, sellaista ammattietiikkaa. Raisataan kansalainen vastoin tämän tahtoa ja laskutetaan tästä raisauksesta uhr..siis potilasta! Soten ammattietiikka on kuin suoraan viemärilaitokselta revitty.
Sinä voit ihan vapaasti kirjoittaa hoitotahtoosi, että sinut pitää jättää kotiin kuolemaan. Ei ole olemassa sellaista kuin pakko mennä sairaalaan.
Kyllä on olemassa sellainen kuin pakko mennä sairaalaan. Tahdonvastainen hoito on t
Sieltä voi lähteä pois. Ketään ei voi pakottaa sairaalaan, jos aidosti sieltä haluaa poistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se aikanaan menee. Ne laskuthan ovat suhteellisen edullisia siihen todelliseen rahamäärään, jonka yhteiskunta maksaa hoidoista.
Ei toikaan ole ehdoton. Sädehoito maksaa kuulemma maksukatonkin jälkeen vielä 22 euroa päivä. Eli pari kolmesataa tulee siitä vielä tuohon päälle.
Sun syöpähoidot maksaa kymppitonneja. Me veronmaksajat maksamme niistä valtaosan.
No nyt kannattakin hommata syöpä, kun on niin edullista. Periaatteessahan siinä tienaa kymppitonneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakonhan monella maksuhäiriömerkintäisellä se merkintä on ihan vain siksi, että ollaan niin tyhmiä, ettei tajuta ottaa asiosita selvää? Ap:kin ensimmäisenä miettii ulosottoa, vaikka voisi ihan vain soittaa sinne sairaalaan ja pyytää neuvoa.
Siinä laskussa lukee laskutuksen puhelinnumero. Virkamiestaholla on lakiin perustuva neuvontavelvoite.
Niinpä. Nämä tollot vain eivät tajua, vaan tulevat kyselemään vauvapalstalta. Siinä laskussahan lukee myös vastaus ap:n esitäämään kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu paskaa. Ihminen todellakin on oikeutettu tt-tukeen, jos ei ole varaa maksaa edes muutaman kympin erissä sairaalamaksuja
Ei ole, jos sulla on omaisuutta, jota ei voi muuttaa tällä hetkellä rahaksi, esim. osuus asunnosta, jossa leski asuu lesken oikeudella.
Asunto, jossa itse asuu ei poista oikeutta toimeentulotukeen. Ota selvää äläkä jauha paskaa.
En asu itse asunnossa.
No sittenhän se ei myöskään lesken oikeudella ole sinun omaisuuttasi. Ei edes perintönä. Ota asioista selvää.
Ap omistaa omalla osuudellaan perityn asunnon, jossa asuu sen kuolleen per
En mä omista mitään asuntoja. Mun tulot on vaan 100 euroa liian suuret (tai hyväksyttävät menot liian pienet).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Soitat laskuttajalle. Asiat on sovittavissa. Jos et saa maksuvapautta niin sovi maksavasi vaikka euron erissä.
Näin. Kun laskua lyhentää, sitä ei voi panna ulosottoon. Euro kuussa ei ole mahdoton kellekään. Näinhän eräät hoitaa joukkoliikenteen tarkastusmaksutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap sitä yksipuolisesti voi sopia.
Eipä ole kukaan yksipuolisesta sopimisesta mitään puhunutkaan. Ne vaan tuolla julkisessa terveydenhuollossa ovat hyvin joustavia näissä asioissa, joten mitään ongelmaa maksujärjestelun sopimisessa ei tule. Halvemmaksi se kunnalle tulee sopia nämä asiat kuin mennä kalliiseen perintäprosessiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se edullisuus auta siihen, jos ei ole vara maksaa sitä edullistakaan hintaa.
Sitten kysyt miten haetaan laissa mainittua maksuvapautusta. Niiden on virkamieslain nojalla pakko neuvoa.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1992/734
Kohta 2 b
Sekä
Asiakasmaksuun on mahdollista saada alennusta
Hyvinvointialueen on alennettava tai jätettävä perimättä sosiaalihuollon maksu ja tulosidonnainen terveydenhuollon maksu, jos periminen vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon tai lakisääteisestä elatusvelvollisuudesta huolehtimisen.
Hyvinvointialue arvioi yleensä asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä.
Hyvinvointialueen on tiedotettava mahdollisuudesta alentaa asiakasmaksua sekä ohjata asiakasta maksun alentamisen hakemisessa.
Asiakas voi saada sosiaali- ja terveyspalveluiden maksuihin myös toimeentulotukea. Maksun alentaminen tai perimättä jättäminen ovat kuitenkin ensisijaisia toimeentulotuen myöntämiseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole varaa edes siihen osamaksuun. Esimerkiksi mulla ei olisi. Isäni on joutunut maksamaan pari sairaalamaksuani.
Kai maksat isällesi takaisin?
Meillä ei ole tapana maksella takaisin. Miksi pitäisi?
Kuppaat vanhaa isääsi, häpeäisit.
Miksi ei ennakkoperintöä saa antaa? Vähän kerrallaan on verotuksellisesti edullisempaa, asiantuntijatkin tuota suosittavat.
En mä omista mitään asuntoja. Mun tulot on vaan 100 euroa liian suuret (tai hyväksyttävät menot liian pienet).
Ap
Eli jos laskusi on yli 100€, olet oikeutettu tt-tukeen, koska sairaalaskut ovat tt-tuessa huomioitavia menoja ja täten vaikuttavat siihen laskelmaan suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa, jos on mitään rahaksi muutettavaa omaisuutta, vaikka vaan osuus. Vanha sukutila, peltoläntti, metsäläntti, kerrostaloasunto, jossa leski asuu. Toimeentulotukea ei saa, vaikka miten selittäisi. Nimimerkillä kokemusta on.
Edelleen puhdasta paskaa. Asunto, joka on lesken hallinnassa ja siksi sitä ei voi myydä, ei ole toimeentulotuessa laskettavaa omaisuutta. Kela huomioi vain omaisuuden, joka on mahdollista muuttaa rahaksi. Nimimerkillä faktat hallussa.
Eipä näy niitä rahoja. Missä on ne faktasi?
Ei Kela mitään maksa mitä et hae. Hallintaoikeus piti tietenkin kirjata perukirjaan. Silloin verottaja ja Kelakin tietää ettei omaisuus ole sun käytössä.
Tottakai menee ja nyt äärioikeistohallitus on avannut avoimen piikin ostamaan aseistusta ameriikoista sairaus voi kohdata ketä tahansa ja on enemmän kuin todennäköistä tämän lu e m v l ehh ti hallituksen toimesta Rahaa on mutta vain harvoille kuten maatalouteen ahvenanmaalle ja teollisuuteen tukina sekä luonnollisesti kuviteltuun uhkaan
Kunnalla on lakisääteinen velvoite antaa maksuvapautta, alennusta tai osamaksusuunnitelma tilanteesta rippuen. Miten aikuinen ihminen ei osaa ilman vauvapalstaaa hoitaa tällaisisa asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se edullisuus auta siihen, jos ei ole vara maksaa sitä edullistakaan hintaa.
Sitten kysyt miten haetaan laissa mainittua maksuvapautusta. Niiden on virkamieslain nojalla pakko neuvoa.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1992/734
Kohta 2 b
Sekä
Asiakasmaksuun on mahdollista saada alennusta
Hyvinvointialueen on alennettava tai jätettävä perimättä sosiaalihuollon maksu ja tulosidonnainen terveydenhuollon maksu, jos periminen vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon tai lakisääteisestä elatusvelvollisuudesta huolehtimisen.
Hyv
No, juu, tuota ajattelin ensin, mutta mun laskussa lukee selkeästi, että maksun perimättä jättäminen tai alentaminen varattomuuden takia, koskee vain pitkäaikaisempaa laitoshoitoa eli siis jos joutuu sairaalassa olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene, ota yhteyttä laskutukseen ja kerro tilanteesi
Hah hah haa. Silloinhan ei kenenkään kannattaisi ikinä maksaa sairaalamaksuja.
Sieltä voi lähteä pois. Ketään ei voi pakottaa sairaalaan, jos aidosti sieltä haluaa poistua.
Joo, sä et tiedä mistä puhut. Lepositeistä lääkittynä ei lähdetä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä olet konkurssissa täällä Suomessakin, mikäl
En ole konkurssissa. Olen velkavankeudessa. Konkurssi olisi vapauttava päätös, koska silloin voisi aloittaa alusta puhtaalta pöydältä. Velkavankeus kestää loppuelämän.
t. 60k ulosotossa
Siinä laskussa lukee laskutuksen puhelinnumero. Virkamiestaholla on lakiin perustuva neuvontavelvoite.