Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meneekö sairaalalasku ulosottoon, jos sitä ei pysty maksamaan?

Vierailija
15.10.2025 |

En ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Kommentit (201)

Vierailija
41/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se aikanaan menee. Ne laskuthan ovat suhteellisen edullisia siihen todelliseen rahamäärään, jonka yhteiskunta maksaa hoidoista.

Ei se edullisuus auta siihen, jos ei ole vara maksaa sitä edullistakaan hintaa. 

Sitten kysyt miten haetaan laissa mainittua maksuvapautusta. Niiden on virkamieslain nojalla pakko neuvoa.

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1992/734

Kohta 2 b

Vierailija
42/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suostuvatko oikeasti sopimaan parin kympin maksueriä, jos velka on useita satoja? Siinähän jää moneksi vuodeksi velkakierteeseen. 

Paljon lyhyemmäksi aikaa kuin siinä, jos päästää laskun ulostottoon. Vai luulitko, että ulostossa olevaa maksua ei tarvitse koskaan maksaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu paskaa. Ihminen todellakin on oikeutettu tt-tukeen, jos ei ole varaa maksaa edes muutaman kympin erissä sairaalamaksuja 

Ei ole, jos sulla on omaisuutta, jota ei voi muuttaa tällä hetkellä rahaksi, esim. osuus asunnosta, jossa leski asuu lesken oikeudella. 

Asunto, jossa itse asuu ei poista oikeutta toimeentulotukeen. Ota selvää äläkä jauha paskaa. 

En asu itse asunnossa. 

Vierailija
44/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Olen kysynyt. Sellaista tt tukea en halua, joka on käytännössä laina, jonka perivät myöhemmin takaisin. 

Sitä kuuluu hakea. Ei pelkkä kysyminen ratkaise oikeutta toimeentulotukeen. 

Vierailija
45/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiinosan luovutus on toinen vaihtoehto eli annat tissin taikka pätkän kullia niin velat on kuitattu.

Vierailija
46/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se aikanaan menee. Ne laskuthan ovat suhteellisen edullisia siihen todelliseen rahamäärään, jonka yhteiskunta maksaa hoidoista.

Ja maksukatto vuodessa on 752,- , sen jälkeen maksaa KELA.

Vierailija
47/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainakuluja ei taideta ottaa huomioon menoina toimeentulotukea hakiessa. Se 200 e laina siis. Tämä heille, jotka on sitä mieltä että saisi toimeentulotukea. 

Kunnalta kannattaa kokeille harkinnanvaraisena kunhan oot ensin saanut hylkäävän päätöksen Kelalta. 

Vierailija
48/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menevät, samalla tavalla kuin kaikki muutkin maksamattomat laskut. Jos et ole oikeutettu toimeentulotukeen edes laskun kanssa, niin silloinhan sulla pitäisi olla varaa maksaa se pois edes osamaksulla. Nämä on kyllä aika ikäviä, varsinkin jos sairaalaan on haettu väkipakolla, lasku tulee silti perässä.

Ei mulla ole varaa. Jään laskelmassa 100 euroa plussalle, mutta mulla on 50 euroa liian iso vuokra ja 200 euron lainanlyhennys maksettavana.

Ap

Eli toisin kuin valehtelit, olet oikeutett toimeentulotukeen. Ei vuokran määrä poista oikeutta siihen. 

Mitä nyt sekoilet?

En mitään. Kerron miten asiat ovat. Ap on oikeutettu tt-tukeen huolimatta hänen 50€ liiian korkeasta vuokrastaan 

Vierailija
49/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menevät, samalla tavalla kuin kaikki muutkin maksamattomat laskut. Jos et ole oikeutettu toimeentulotukeen edes laskun kanssa, niin silloinhan sulla pitäisi olla varaa maksaa se pois edes osamaksulla. Nämä on kyllä aika ikäviä, varsinkin jos sairaalaan on haettu väkipakolla, lasku tulee silti perässä.

Ei mulla ole varaa. Jään laskelmassa 100 euroa plussalle, mutta mulla on 50 euroa liian iso vuokra ja 200 euron lainanlyhennys maksettavana.

Ap

Tämä on kyllä totta, että laina lasketaan tilillä tuloksi mutta maksaessa sitä ei lasketa menoksi.

Soita sinne sairaalaan ja kerro tilanteesi. Yksi vaihtoehto on kaupungin sosiaalihuolto, se on eri kuin Kela. Jos sieltäkään ei auteta, kysy seurakunnasta. Vaikka kahdestakin. Ota se empiirisenä tutkimuksena, auttaako hädänalaista Suomessa lopulta kukaan.

Vielä yksi vaihtoehto on: soita pankkiin tai mistä nyt lainasi onkaan, ja selitä tilanne. Ehkä voit saada maksuvapaata jonkin verran.

Vierailija
50/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kysyt miten haetaan laissa mainittua maksuvapautusta. Niiden on virkamieslain nojalla pakko neuvoa.

Kohta 2 b

Myös pykälä 6, maksukykyyn ja muuhun syyhyn perustuva maksuttomuus

Vierailija
51/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta 2 b

Mun saamien papereiden mukaan, maksuvapaus koskee ainoastaan pitkäaikaista laitoshoitoa ei siis esim. päiväkirurgiaa tai sädehoitoja. 

Vierailija
52/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu paskaa. Ihminen todellakin on oikeutettu tt-tukeen, jos ei ole varaa maksaa edes muutaman kympin erissä sairaalamaksuja 

Ei ole, jos sulla on omaisuutta, jota ei voi muuttaa tällä hetkellä rahaksi, esim. osuus asunnosta, jossa leski asuu lesken oikeudella. 

Asunto, jossa itse asuu ei poista oikeutta toimeentulotukeen. Ota selvää äläkä jauha paskaa. 

En asu itse asunnossa. 

No sittenhän se ei myöskään lesken oikeudella ole sinun omaisuuttasi. Ei edes perintönä. Ota asioista selvää. 

Vierailija
53/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole varaa edes siihen osamaksuun. Esimerkiksi mulla ei olisi. Isäni on joutunut maksamaan pari sairaalamaksuani. 

Kai maksat isällesi takaisin? 

Meillä ei ole tapana maksella takaisin. Miksi pitäisi? 

Vierailija
54/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen ei estä toimeentulotuen saamista, koska asunnon hallintaoikeus on toisella, jolloin asuntoa ei voi myydä ilman hallintaoikeuden haltijan luoaa. Voi tosin joutua vähän selittämään Kelalle tätä.

Oikea ongelma voi sen sijaan olla jokin syrjäseudulla sijaitseva ränsistynyt talo, jossa ei itse asu, mutta joka ei myöskään mene kaupaksi millään hinnalla.

Vierailija
55/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoissairaanhoidon maksut ovat nousseet meillä ainakin viime aikoina, mutta on siitä  niin iso apu, että olen  kiitollinen.

Ja eikös niissä tk-maksuissa ole edelleen se vuosittainen  maksukatto.

Minulla tuli juuri täyteen se ja loppuvuosi on ilmainen. Tai lähes ilmainen. On lääkäriaikoja ja kuvantamisia tulossa niin säästän siinä paljon.

Vierailija
56/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta voi myöntää vaikka sosiaalista luottoa tuollaiseen. Kannattaa oikeasti soittaa sinne sairaalaan ja kysyä, eikä arpoa täällä. 

Vierailija
57/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on varaa maksaa esim. 20€/kk erissä lasku pois. Puhelinta käteen ja sopimaan. Julkisella antavat todella helposti maksusuunnitelman. Tai jopa harkinnanvaraista tt-tukea. 

Vieläköhän sakot voi maksaa 2€ /kk.  Tuli vaan uusi lasku josta oli summa vähennetty.

Vierailija
58/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toikaan ole ehdoton. Sädehoito maksaa kuulemma maksukatonkin jälkeen vielä 22 euroa päivä. Eli pari kolmesataa tulee siitä vielä tuohon päälle.

Mun syöpähoidot maksaa noin tonnin. 

Vierailija
59/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu itse asunnossa. 

No sittenhän se ei myöskään lesken oikeudella ole sinun omaisuuttasi. Ei edes perintönä. Ota asioista selvää. 

Ap omistaa omalla osuudellaan perityn asunnon, jossa asuu sen kuolleen perittävän leski. Älysitkö?

Vierailija
60/201 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toikaan ole ehdoton. Sädehoito maksaa kuulemma maksukatonkin jälkeen vielä 22 euroa päivä. Eli pari kolmesataa tulee siitä vielä tuohon päälle.

Mun syöpähoidot maksaa noin tonnin. 

Sun syöpähoidot maksaa kymppitonneja. Me veronmaksajat maksamme niistä valtaosan.