Alaovi lukkoon 24h ilman ovipuhelinta, onko laillista?
As.Oy ilmoitti että alaovi pannaan asukkaiden turvallisuuden takai lukkoon ympäri vuorokauden, vain avaimella pääsee sisään, ovipuhelinta ja avausmahdollisuutta huoneistosta käsin ei ole. Tämä tekee kotiin toimitukset ym. todella hankalaksi.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noin on tilanne hyvin monissa taloyhtiöissä. Tosin osassa on sitten mahdollisuus päästä sisälle numerokoodin näpyttämällä. Se vain kun sitähän ei oikeasti saisi antaa kenellekään. Hyöty valuu pikkuhiljaa kankkulan kaivoon, jos sitä kaikille mahdollsille tulijoille jaetaan.
Sekin riippuu paljon, millainen talo on. Meillä sillä ovikoodilla pääsee vain itse rappukäytävään. Kaikki varastotilat yms on joko useamman lukollisen oven takana tai sitten ovi on vähintään vaikeasti murrettava palo-ovi.
Lukot vaihdettiin sähkölukkoihin, kun oli joitakin murtoja kellaritiloissa, mihin oli menty avaimilla. Epäiltykin oli tuolloin tiedossa, häntä ja hänen ryyppykavereitaan niistä epäiltiin ja kai ne jäivät kiinnikin. Nyt sitten voi tarvittaessa lukea logit, kenen avaimilla siellä on käyty, jos jotain murtoja itse komeroihin tapahtuu. Kadonnut avainkin voidaan helposti poistaa systeemistä, ei tarvita mitään uudelleensarjoituksia.
Äidilläni sama Kalliossa. Alaovi lukossa, ei koodia ei puhelinta. Kun ystävä tulee kylään tai ruokatoimitus, pitää hänen ajaa hissillä alas ovelle. Haastavaa, kun äidin kunto huononee koko ajan.
Meillä on aina kiinni. Parempaa asiaa ei voisi kuvitella.
En tosin tilaile mitään kotiin. Osaan käydä kaupassa itsekin.
Meillä oli ennen auki, oli rauhallinen alue jossa asui lähinnä eläkeläisiä sekä lapsiperheitä.
Nykyisin ne on aina kiinni koska alueelle on muuttanut niin paljon levotonta sakkia.
Ovikoodia tai puhelinta ei laitettu eikä kuulemma laitetakkaan kun asiasta kysyin. Asia ei kyllä itseäni hirveästi edes haittaa, ennemmin otan sen "vaivan" siitä että pitää mennä alaovelle hakemaan lähetyksiä kuin sen että rapuissa riekkuu levotonta sakkia.
En yhtään ihmettele, kun nykyään on niin paljon kaikenlaista hiihtäjää liikkeellä.
Ihan oikea valinta.
En pitäisi omakotitalossakaan ovia auki.
Asun Helsingissä ja meidän talossa on ulko-ovet auki klo 7-21. Olen asunut talossa 25v kolmessa eri asunnossa. Ei ole ollut mitään ongelmaa.