Alaovi lukkoon 24h ilman ovipuhelinta, onko laillista?
As.Oy ilmoitti että alaovi pannaan asukkaiden turvallisuuden takai lukkoon ympäri vuorokauden, vain avaimella pääsee sisään, ovipuhelinta ja avausmahdollisuutta huoneistosta käsin ei ole. Tämä tekee kotiin toimitukset ym. todella hankalaksi.
Kommentit (86)
Meillä on asuntokohtaiset koodit. Se kenen koodi vuotaa, maksaa laskun vahingoista.
Seuraavassa yhtiökokouksessa toivot ovipuhelinta. Ei se nyt niin hirveästi maksa
Onko jossain muka alaovi joskus auki? En ole ikinä asunut semmoisessa asunnossa, siis kaikki nistit sun muut pääsee vapaasti rappuun?
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain muka alaovi joskus auki? En ole ikinä asunut semmoisessa asunnossa, siis kaikki nistit sun muut pääsee vapaasti rappuun?
Meillä oli kunnes noin 4 vuotta sitten ilkivalta äityi sellaiseksi että siitä asti ne on olleet lukittuna aina.
Meillä kaksi ulko-ovea, joista toinen on aina kiinni. Toisella aina kiinni olevalla ovella on summerit, jotka eivät toimi yöllä klo 23 - 7 välillä, ihan hyvä systeemi.
Vierailija kirjoitti:
No hyvä homma, ettei kuka tahansa pääse rappukäytävään.
Meillä alaovi laitettiin "lukkoon" turvallisuussyistä 24/7, ilman ovikoodeja ym. Naapurit ja niiden kakarat jättävät oven klipsuun kesät talvet yötä myöten niin, että kuka tahansa vain kävelee rappuun sisään. Isännöitsijä vain levittelee käsiään, kun asiasta ilmoittaa. Hieno systeemi...
Minun kerrostalossani myös alaovi aina kiinni ja ovikoodi pois käytöstä. Näin siksi, koska ovikoodia jaeltiin holtittomasti ja taloon pääsi esim. murtovarkaita ja muita häiriköitä. Nyt turvallisempi olo.
On kivaa kun kotiuttivat sairaalasta mutta jalalla ei voi kävellä yhtään. Meillä onneksi alaovi on päivisin auki ja suljettu kello 18 lähtien aamukuuteen. En tiedä mitä olisin tehnyt jos olisi päivisin kiinni kun ei saisi ruokaa tilattua.
Miksi taloyhtiö ei asenna langatonta ovisysteemiä kuten meillä. Jokainen asukas voi kännykällään avata oven tarvittaessa etänä. Ei maksanut paljon per asukas kun se asennettiin ja oli nopea asennus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asuntokohtaiset koodit. Se kenen koodi vuotaa, maksaa laskun vahingoista.
Tämä toimii huonosti, koska silloin "oikeita" koodeja on paljon ja oven voi saada auki arvaamalla.
Vierailija kirjoitti:
On kivaa kun kotiuttivat sairaalasta mutta jalalla ei voi kävellä yhtään. Meillä onneksi alaovi on päivisin auki ja suljettu kello 18 lähtien aamukuuteen. En tiedä mitä olisin tehnyt jos olisi päivisin kiinni kun ei saisi ruokaa tilattua.
Eli ovet auki 24/7 yhden asukkaan jalan takia, minä.minä minä...
Vierailija kirjoitti:
On näitä, paikoissa joissa ei ole nistejä riesaksi asti.
Ei se ovipuhelin paljoa auta, jos siinä ei voi pitää ääntä päällä, kun käy painelemassa huvin vuoksi monta kertaa päivässä.
Meillä on sama. Kiva oli välilevyn pullistuman kanssa ryömiä hakemaan pitsaa alaovelta. Kavereille vaan heitin avaimet parvekkeelta.
Kotitoimitus ei ole alaovitoimitus. Minulle tulee ruokaa, lääkkeitä, DHL ym. kuriiritoimituksia kotiovelle, ei niitä voi seurata niin tarkasti että voisi juosta kaksi kerrosta alas vastaan. Pitänee liimata jotain oven ja karmin väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä homma, ettei kuka tahansa pääse rappukäytävään.
Mä oon tykännyt. Rappu on hiljainen eikä siellä norkoile ap:n vieraita/asiakkaita.
Joillain on parvekkeella virveli. Ne laskee sillä avaimen alas vieraalle. Heittää ei kantsi kun älyavaimen siru voi mennä rikki tai avain upota hankeen/puskaan.
Ruokalährtin kulun näkee sovelluksesta joten alas voi mennä kun hän lähestyy. Ei ongelmaa.
Joku muukin oivaltanut, luulin että olen ainoa parvekkeella "kalastaja". Voi siinä joku kyllä valkotakit kutsua jos kauempaa näkee.
Pilkki keittiön ikkunasta olisi täällä varmaan kätevin, jos tuollainen systeemi olisi.
Voisi olla niin että jokaiseen asuntoon sopisi joku ovikoodi ja se sama ovikoodi kävisi myös alaoveen. Jos joku haluaa oman asuntonsa koodin antaa yleiseen jakoon niin siitä sitten vaan. Samalla lokeista näkisi kenen koodia käytetään.