Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70 % riparin käyneistä pojista uskoo Jumalaan pk-seudulla. Linkki

Vierailija
15.10.2025 |

https://www.verkkouutiset.fi/a/70-prosenttia-paakaupunkiseudun-pojista-…

Jumalaan uskominen on vahvassa kasvussa nuorten keskuudessa. 

Johtuukohan tämä näistä epävarmoista ajoista. Mitä ajattelette?

Kommentit (741)

Vierailija
101/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että osaa tähän ketjuun kirjoittaneista harmittaa. On niin kitkeriä kommentteja.

Toki, uskovaisille on harmitus kun uskovien ja kirkon jäsenten määrä laskee koko ajan.

Oikeita uskovia ei harmita. He ovat itsekin lähteneet evlut kirkosta muihin seurakuntiin, niin ei ihme, että jäsenmäärä laskee.

Suurin osa isoista perinteisistä herätysliikkeista on ainakin nimellisesti edelleen osa ev.lut kirkkoa vaikka toimivatkin hyvin itsenäisesti.

Totta, mutta on paljon muitakin seurakuntia.

Vierailija
102/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E-ei saa uskoa tuollaisiin höpötyksiin, pitää uskoa siihen mitä media nuorille pojille kertoo!. Eli siihen, että ovat vätyksiä, joutuvat todennäköisesti rintamalle, ovat suomen historian vähävaraisin nuoriso ja eivät tule maksamiaan eläkkeitä ikinä saamaan takaisin, jos edes eläkkeelle pääsevät. 

Onneksi kirkko ei ole koskaan mitenkään pyrkinyt vaikuttamaan siihen mitä ihmiset uskovat. Mitä nyt kirkkoon kuuluminen oli pakollista 1800-luvun lopulle saakka, uskonnonvapaus tuli voimaan vasta 1923, kouluissa veisattiin virsiä jonnekin 60-luvulle saakka ja ruokarukous oli käytössä joissain kouluissa vielä ihan viime vuosina. Tähän päälle pyhäkoulut, rippikoulut, pakoliset joulukirkot, uskonnolliset aamunavaukset, suvivirret ja muut. Häät j ahautajaiset vietetään kirkossa vaikka ihmiset eivät niin kovasti uskoisikaan.<

Ja seuraavaksi tulee ne energiatasot....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että osaa tähän ketjuun kirjoittaneista harmittaa. On niin kitkeriä kommentteja.

Toki, uskovaisille on harmitus kun uskovien ja kirkon jäsenten määrä laskee koko ajan.

Oikeita uskovia ei harmita. He ovat itsekin lähteneet evlut kirkosta muihin seurakuntiin, niin ei ihme, että jäsenmäärä laskee.

Suurin osa isoista perinteisistä herätysliikkeista on ainakin nimellisesti edelleen osa ev.lut kirkkoa vaikka toimivatkin hyvin itsenäisesti.

Ihan vaan kirkollisveron vuoksi.

Vierailija
104/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopunaikojen herätys alkanut. Ja uskovien vainot lisääntyy ja pilkka. Näkyy täällä vauvapalstallakin

Vierailija
105/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta? "

Mietityttää vaikka en ihan nuori olekaan. Se tietyllä tavalla koskee pahuuden ongelmaa eli miksi Jumala hyväksyy että pahaa tapahtuu. Mutta ei siinä perinteisessä mielessä. 

Eli jos ajattelemme sitä perinteistä vastausta tuohon ongelmaan eli että me emme voi tietää mitkä ovat Jumalan tarkoitusperät eli emme voi oikeastaan arvioida että hyväksyykä hän pahan vai tapahtuuko paha vain osana Jumalan suurempaa suunnitelmaa. Jos siis näin on niin voimmeko oikeastaan mitenkään tietää että onko Jumala hyvä lainkaan? Jos emme voi mitenkään nähdä ja ymmärtää Jumalan suuria suunnitelmia niin se tarkoittaa samalla että meillä ei ole mitään keinoa arvioida että onko Jumala oikeasti hyvä vai sanooko hän vain olevansa. Ja tämä on minulle ongelma.

Vierailija
106/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan kirkollisveron vuoksi.

Juuri niin. Mutta tosiaan yllättävän moni herätysliike on osa tätä "kansankirkkoa" vaikka ajattelee monista asioista eri lailla.

Vierailija
107/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta on paljon muitakin seurakuntia.

On toki. Mutta tosiaa läheskään kaikki sitä valtavirtakirkkoa vanhoillisemmin uskovat eivät silti virallisesti jätä ev.lut kirkkoa. Osa jättää ja osa ei.

Vierailija
108/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopunaikojen herätys alkanut. Ja uskovien vainot lisääntyy ja pilkka. Näkyy täällä vauvapalstallakin

Mutta onko tuo sitä herätystä? Kun ei kysytty, että minkälaiseen Jumalaan uskot, vaan pelkästään, että uskotko. 

Vierailija
109/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä tiedän, mistä minä puhun. Kehotan kuuntelemaan minua ja vastaamaan nuorille oikein."

Et tiedä ja vastaamalla sinun tavoin, tai ohjeidesi mukaan, vastaan nuorille väärin. 

Vierailija
110/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen uskovien määrässä ihmetellyt että kun vaikka lestadiolaisilla on järjestään se kymmen lasta niin eikö heitä pitäisi muutaman sukupolven jälkeen olla miljoona? Silti se määrä tuntuu junnaavan aina vain siinä sadantuhannen paikkeilla. Ihan valtavan määrän noista lapsista pitää käytännössä jättää tuo liike että näin voi olla.

Vierailija
111/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietityttää vaikka en ihan nuori olekaan. Se tietyllä tavalla koskee pahuuden ongelmaa eli miksi Jumala hyväksyy että pahaa tapahtuu. Mutta ei siinä perinteisessä mielessä. 

Eli jos ajattelemme sitä perinteistä vastausta tuohon ongelmaan eli että me emme voi tietää mitkä ovat Jumalan tarkoitusperät eli emme voi oikeastaan arvioida että hyväksyykä hän pahan vai tapahtuuko paha vain osana Jumalan suurempaa suunnitelmaa. Jos siis näin on niin voimmeko oikeastaan mitenkään tietää että onko Jumala hyvä lainkaan? Jos emme voi mitenkään nähdä ja ymmärtää Jumalan suuria suunnitelmia niin se tarkoittaa samalla että meillä ei ole mitään keinoa arvioida että onko Jumala oikeasti hyvä vai sanooko hän vain olevansa. Ja tämä on minulle ongelma.

Jumala on hyvä. Minä tiedän.

Vierailija
112/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo yhdistelmä, kun samanaikaisesti kirkkoon kuuluvien, ja siten rippikoulua käyvien, määrä koko ajan laskee jyrkästi ja nimenomaan pääkaupunkiseudulla.

Eikö ole sinänsä hyvin loogista, että juuri ne jotka uskovat jumalaan käyvät rippikoulun? Olisin luullut osuuden olevan suurempi kuin 70%, rippikoulun on kuitenkin vapaaehtoinen. Miksi mennä riparilla jos ei usko jumalaan?

Vierailija
113/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä tiedän, mistä minä puhun. Kehotan kuuntelemaan minua ja vastaamaan nuorille oikein."

Et tiedä ja vastaamalla sinun tavoin, tai ohjeidesi mukaan, vastaan nuorille väärin. 

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

Vierailija
114/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voiko sen mitenkään järkeillä?

Vierailija
115/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kovin ne ainakin täällä palstalla kiukkuttelevat ja tuomitsevat joka päivä. Harmituksen määrä on käsinkosketeltavaa.

Mitä olen välillä käynyt katsomassa Jumalasta kertovia keskusteluja, niin lähinnä siellä ateistit juttelee keskenään. Mistä sekin sitten kertoo

Minä olen myös välillä käynyt katsomassa Jumalalasta kertovia keskusteluja ja niissä yleensä pari ateistia yllyttää sitä hihhulia riehumaan itsensä pussiin ja hihhulihan tekee niin aina, ihan joka ikinen kerta, koska ei osaa perustella sanomisiaan muuta kuin Raamatulla ja Raamattu no, on mitä on. Ne pari ateistia tajuaa ja pitää hauskaa, mutta hihhuli ottaa vakavasti.

Vierailija
116/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi mennä riparilla jos ei usko jumalaan?"

Onhan noita syitä. Koska kaveritkin menevät, koska sitten saa lahjoja, koska vanhemmat haluavat, koska ennenkin on menty jne.

Vierailija
117/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulet. 

Tiedolla ja luulolla on melkoinen ero.

Vierailija
118/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo yhdistelmä, kun samanaikaisesti kirkkoon kuuluvien, ja siten rippikoulua käyvien, määrä koko ajan laskee jyrkästi ja nimenomaan pääkaupunkiseudulla.

Eikö ole sinänsä hyvin loogista, että juuri ne jotka uskovat jumalaan käyvät rippikoulun? Olisin luullut osuuden olevan suurempi kuin 70%, rippikoulun on kuitenkin vapaaehtoinen. Miksi mennä riparilla jos ei usko jumalaan?

Rahalahjat. Sanoinko jo rahalahjat. 

Vierailija
119/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko kirkon opin mukaiseen Jumalaan on vähäinen, eivätkä edes ne, jotka sanovat uskovansa kirkon opin mukaan, tiedä mitä oppi sisältää. Eivät edes papit.

Teologis-sosiologinen tutkimus TAHALLAAN käyttää niin moniselitteistä kieltä ja tekee otokset niin huonosti, että vaikka millainen kuva on luotavissa.

Itse teologina, ja varsinkin oppiin perehtyneenä, voin varmuudella sanoa, että kirkon opillinen opetus venyy ja paukkuu kuin jenkkipurukumi.

Vierailija
120/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voiko sen mitenkään järkeillä?

Hengellisissä asioissa järki yksinään ei riitä. Muuten tarkennan vielä, että minä en sekoita uskon ja tiedon käsitteitä. Minä oikeasti tiedän.