Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70 % riparin käyneistä pojista uskoo Jumalaan pk-seudulla. Linkki

Vierailija
15.10.2025 |

https://www.verkkouutiset.fi/a/70-prosenttia-paakaupunkiseudun-pojista-…

Jumalaan uskominen on vahvassa kasvussa nuorten keskuudessa. 

Johtuukohan tämä näistä epävarmoista ajoista. Mitä ajattelette?

Kommentit (741)

Vierailija
121/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta? "

Mietityttää vaikka en ihan nuori olekaan. Se tietyllä tavalla koskee pahuuden ongelmaa eli miksi Jumala hyväksyy että pahaa tapahtuu. Mutta ei siinä perinteisessä mielessä. 

Eli jos ajattelemme sitä perinteistä vastausta tuohon ongelmaan eli että me emme voi tietää mitkä ovat Jumalan tarkoitusperät eli emme voi oikeastaan arvioida että hyväksyykä hän pahan vai tapahtuuko paha vain osana Jumalan suurempaa suunnitelmaa. Jos siis näin on niin voimmeko oikeastaan mitenkään tietää että onko Jumala hyvä lainkaan? Jos emme voi mitenkään nähdä ja ymmärtää Jumalan suuria suunnitelmia niin se tarkoittaa samalla että meillä ei ole mitään keinoa arvioida että onko Jumala oikeasti hyvä vai sanooko hän vain olevansa. Ja tämä on minulle ongelma.

Maailma heijastaa sitä mitä sinä olet. Niin kauan kun teet pahaa, näet pahaa. Konsepti on haastava hyväksyä, sillä esimerkiksi syöminen on toisen tappamista. Jotkut sanovat, että aina kun syö, myös ulkoisessa maailmassa seuraa konflikti. Joidenkin mukaan ei tarvitse syödä ollenkaan, voi elää puhtaasti "enkelien" ravinnolla. Mitä se sitten tarkoittaakaan. Aikuinen varmasti pärjääkin vuosia ilman ruokaa ja voi kehittyä henkisesti tänä aikana, sillä resursseja ei kulu ruuansulatukseen.

Mitä ajattelisit maailmasta, missä kissapeto ei jahtaisi kaurista tappaakseen ja syödäkseen tämän? Pystyisitkö hyväksymään maailman, missä nämä vaan käyskentelisivät, eikä kumpikaan söisi. Maailman, jossa ei tapahdu "pahaa" täytyisi olla tällainen. Kun syödään, joku kuolee, seuraa paskaa, tulevat sienet ja hajottajat, helvetilliset olennot ...

Siinäpä sinulle pohdittavaa. 

Vierailija
122/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä tiedän, mistä minä puhun. Kehotan kuuntelemaan minua ja vastaamaan nuorille oikein."

Et tiedä ja vastaamalla sinun tavoin, tai ohjeidesi mukaan, vastaan nuorille väärin. 

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

Myös Sinulla on oikeus olla väärässä. Mutta aikuisena sinun pitäisi ymmärtää olla antamatta nuorille väärää tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulet. 

Tiedolla ja luulolla on melkoinen ero.

Minä tiedän sellaisella tavalla, jonka sinä et voi käsittää olevan mahdollista.

Vierailija
124/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietityttää vaikka en ihan nuori olekaan. Se tietyllä tavalla koskee pahuuden ongelmaa eli miksi Jumala hyväksyy että pahaa tapahtuu. Mutta ei siinä perinteisessä mielessä. 

Eli jos ajattelemme sitä perinteistä vastausta tuohon ongelmaan eli että me emme voi tietää mitkä ovat Jumalan tarkoitusperät eli emme voi oikeastaan arvioida että hyväksyykä hän pahan vai tapahtuuko paha vain osana Jumalan suurempaa suunnitelmaa. Jos siis näin on niin voimmeko oikeastaan mitenkään tietää että onko Jumala hyvä lainkaan? Jos emme voi mitenkään nähdä ja ymmärtää Jumalan suuria suunnitelmia niin se tarkoittaa samalla että meillä ei ole mitään keinoa arvioida että onko Jumala oikeasti hyvä vai sanooko hän vain olevansa. Ja tämä on minulle ongelma.

Maailma heijastaa sitä mitä sinä olet. Niin

Tämä kommentti sekoitti enemmän kuin selvensi ajatuksia.

Vierailija
125/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta voiko sen mitenkään järkeillä?

Hengellisissä asioissa järki yksinään ei riitä. Muuten tarkennan vielä, että minä en sekoita uskon ja tiedon käsitteitä. Minä oikeasti tiedän. 

Sinä oikeasti luulet. Kuvittelet, haaveilet, toivot tietäväsi, mutta et.

Vierailija
126/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hengellisissä asioissa järki yksinään ei riitä. Muuten tarkennan vielä, että minä en sekoita uskon ja tiedon käsitteitä. Minä oikeasti tiedän. 

Siihen nähden miten kovaan ääneen korotat itseäsi jaat minimaalisen vähän sitä tietoa ja aina kun sitä jaat, se on laadullisesti paskaa. 

Vierailija
127/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko kirkon opin mukaiseen Jumalaan on vähäinen, eivätkä edes ne, jotka sanovat uskovansa kirkon opin mukaan, tiedä mitä oppi sisältää. Eivät edes papit.

Teologis-sosiologinen tutkimus TAHALLAAN käyttää niin moniselitteistä kieltä ja tekee otokset niin huonosti, että vaikka millainen kuva on luotavissa.

Itse teologina, ja varsinkin oppiin perehtyneenä, voin varmuudella sanoa, että kirkon opillinen opetus venyy ja paukkuu kuin jenkkipurukumi.

Hahhah. Hyvä.

Vierailija
128/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se olekaan tarkoitettu kaikille. Ei kristittyjenkään sallita tietävän kaikkea, vaan päin vastoin heitä pidetään todella pimmennossa.

Vierailija
129/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyse uskonnoista, kyse on uskomisesta ilman epäilyksiä, eli kyse on siitä ettei ajattele.

Sitä myötä uskonnoista puhuminen on yhtä tyhjän kanssa, kun puhuminen on turhaa.

Jumalan "tarkoitusperät" on niitä, mitä ihmiset itse ovat määritelleet, eli sama kuin kysyisi papilta, jonka vastaus perustuu siihen, mitä ihmiset ovat määritelleet.

Noidankehä.

Vierailija
130/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulet. 

Sinä luulet sellaisella tavalla, jonka toivoisit olen varmasti. 

Oikeastaan suloista, mutta naiivia aikuisesta. Siis jos olet aikuinen. 

Vierailija
131/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän. 

Vierailija
132/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tässä keskustelussa ne nuorten aivot on niin keskenkasvuiset, mutta ei silloin, kun keskustellaan nuorten kokemasta sukupuolidysforiasta? Tyypillinen retoriikkahan täällä on, että nuoren kokemaa sukupuolidysforiaa ei saa kyseenalaistaa, vaan hänen kokemansa transidentiteetti on totta. Ja sen identiteetin kyseenalaistaminen on transihmisten ihmisoikeuksien loukkaamista. Mutta tämähän on hyvä, että todellinen kanta paljastui.

Jep. 15-vuotias ei saa panna eikä 17-vuotias saa juoda edes alkoholia, mutta 12-vuotias saa syödä huumeita ja silpoa sukuelimiään, kunhan lääkäri antaa luvan :') Lääketieteen seksiväkivalta on aika groteskilla tasolla nykyään, raisaillaan synnyttäviä naisia ja silvotaan alaikäisiä.

Vierailija
133/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkin mukaan muutos on ollut todella nopea: "Vuonna 2019 väitteen "Uskon, että Jumala on olemassa" kanssa oli samaa mieltä noin 34 prosenttia rippikoululaisista pääkaupunkiseudulla. Tänä vuonna yli 70 prosenttia pääkaupunkiseudulla rippikoulun käyneistä pojista vastasi uskovansa Jumalaan ja tytöistä 60 prosenttia."

Pääkaupunkiseudulla ehkä 40-50% nuorista enää kuuluu kirkkoon, heistä ehkä 80-90% käy rippikoulun (valtaosa sosiaalisista, ei uskonnollisista syistä).

Kysymys kuuluukin, miksi kaikki niinkin moni kuin 30% rippikoulun käyneistä pojista EI usko Jumalaan?

Vierailija
134/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma heijastaa sitä mitä sinä olet. Niin

Minnehän sinä työntäisit kaikki syksyisin putoavat puiden lehdet ilman sieniä ja hajottajia? 

Vierailija
135/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulet. 

Sinä luulet sellaisella tavalla, jonka toivoisit olen varmasti. 

Oikeastaan suloista, mutta naiivia aikuisesta. Siis jos olet aikuinen. 

Tuo henkilö on häiriintynyt ja todennäköisesti aivovammainen. Toisessa ketjussa selittää, että vaikea vastailla kysymyksiin, mutta minä tiedän, minä tiedän, minä tiedän. Ja että sinä olet väärässä, sinä olet väärässä, sinä olet väärässä. Tuo sama rikkinäinen levy pyörii päivästä toiseen ja hän ilmestyy nimenomaan kristinuskoa käsitteleviin ketjuihin hokemaan näitä asioita. Surullinen tapaus.

Vierailija
136/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa dogmatiikan opettajani, ja myöhemmin piispani Huovinen, paukutteli omiaan, jotka oli taas kuullut roomalaiskatoliselta saksalaiselta teologilta Karl Rahnerilta. 

Vierailija
137/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se olekaan tarkoitettu kaikille. Ei kristittyjenkään sallita tietävän kaikkea, vaan päin vastoin heitä pidetään todella pimmennossa.

Minäkään en kerro sellaisia asioita, joiden kertomisesta olisi haittaa ihmisille. On kuitenkin monia asioita, jotka on hyvä kertoa. Esimerkiksi se, että jälleensyntyminen on totta. 

Vierailija
138/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lähteen mukaan tänä vuonna rippikoulukyselyyn vastasi puolet riparin käyneistä. Pk-seudulla vastaajia oli noin 5300. Ehkä kyselyyn vastasi enemmän ne, joita riparilla käsitellyt asiat kiinnosti?

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/paakaupunkiseudun-riparilaiset-ovat-u…

Vierailija
139/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän. 

Minä tiedän, että sinä olet ihan tyypillinen hihhuli. Jankutat paskaa, etkä edes perustele sitä mitenkään. Ole hyvä.

Vierailija
140/741 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tässä keskustelussa ne nuorten aivot on niin keskenkasvuiset, mutta ei silloin, kun keskustellaan nuorten kokemasta sukupuolidysforiasta? Tyypillinen retoriikkahan täällä on, että nuoren kokemaa sukupuolidysforiaa ei saa kyseenalaistaa, vaan hänen kokemansa transidentiteetti on totta. Ja sen identiteetin kyseenalaistaminen on transihmisten ihmisoikeuksien loukkaamista. Mutta tämähän on hyvä, että todellinen kanta paljastui.

Jep. 15-vuotias ei saa panna eikä 17-vuotias saa juoda edes alkoholia, mutta 12-vuotias saa syödä huumeita ja silpoa sukuelimiään, kunhan lääkäri antaa luvan :') Lääketieteen seksiväkivalta on aika groteskilla tasolla nykyään, raisaillaan synnyttäviä naisia ja silvotaan alaikäisiä.

Minkä takia uskontokeskustelut muuttuvat aina keskusteluiksi alapäistä?

Ei ikinä taloudesta, demokratiasta tai kulttuurista, mutta aina lasten alapäistä?

Uskovaisilla on pakkomielteitä?