Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70 % riparin käyneistä pojista uskoo Jumalaan pk-seudulla. Linkki

Vierailija
15.10.2025 |

https://www.verkkouutiset.fi/a/70-prosenttia-paakaupunkiseudun-pojista-…

Jumalaan uskominen on vahvassa kasvussa nuorten keskuudessa. 

Johtuukohan tämä näistä epävarmoista ajoista. Mitä ajattelette?

Kommentit (756)

Vierailija
661/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on keskustelua, jossa yritetään kovastikin väittää mitä Raamatussa ei ollut tai oli, eikä tiedetä kuitenkaan tuon taivaallista. Raamattu käteen ihmiset.

Jeesus keskusteli samarialaisen naisen kanssa kaivolla ja totesi että viisi miestä sinulla on ollut se jonka kanssa nyt olet, ei ole sinun miehesi. Jeesuksen aikana ja sitä ennenkin oli avioliittoon vihkimistä ja sopimuksia, joilla vahvistettiin että kyseessä on avioliitto. Kaupunkien porteissa solmittiin kaikenlaisia sopimuksia todistajien läsnäollessa ja asioille saatiin laillinen vakuus ja pohja. Jeesus itse oli myös häävieraana. Häät viittaavat ihan selvästi siihen että virallinen ja juridinen sopimus avioliitosta tehtiin. Mikä tapa missäkin kulttuurissa sitten onkaan, tuomarin tai papin luona käynti tai muu pitävä sopimus joka vahvistaa liiton.

Keskustelu tällä palstalla saa välillä sellaista saivartelun makua kun

On sillä se, että omilla synneillään lisää lasten perimää syntitaakkaa ja saattaa ajaa heidät jopa helvettiin. Tässä on kyse juuri siitä, että mtä lähemmäs apinaisuutta mennään, sitä kauempana taivaasta ollaan, ja polygama on apinaisempaa kuin monogamia. Monogamia on siis askel parempaan suuntaan, kohti kirkastumista ja pyhyyttä, mutta vielä niiiin kaukana siitä.

Vierailija
662/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun kannalta avoliitolla ja avioliitolla ei ole mitään eroa. 

Eri

Näin se menee. Olennaista on sitoutuminen yhteen kumppaniin ja velvollisuuksien täyttäminen häntä kohtaan. 

Ja kuitenkin juuri uskovaiset miehet ovat aina olleet häpäisemässä, hyljeksimässä ja jopa kivittämässä naisia, jotka ovat synnytyäneet avioliiton ulkopuolella, niitä miesten alkuunpanemia lapsia. Ja mahdollisesti koko näiden lasten elämän nimitelleet lapsia äpäröiksi ja lehtolapsiksi jne. Eli kostaneet vielä lapsillekin jotain mielikuvaa, mikä on syntynyt heidän omista uskonnollista näkemyksistään.

Selvä, mutta se ei liity mitenkään avioliiton merkitykseen.

Eli hyväksytkö tuollaisen käyttäytymisen uskovaisilta vai paheksutko? Tuomita et tietenkään voi äitiä, lasta tai haukkujia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Jos ei ole vaistonvaraista lisääntymiskäyttäytymistä, lapsia ei tule. Haikara ei niitä tuo.

Vaistonvaraisen lisääntymiskäyttäytymisen rajoittaminen avioliittoon on se olennainen asia.

Raamattu ei tunne mitään avioliittoa. Ei silloin mitään "papin aamenia" ollut. 

Voisin käyttää myös termiä parisuhdemuoto, jossa sitoudutaan yhteen kumppaniin eliniäksi, ja jonka tarkoituksena on pysyä uskollisena kyseiselle kumppanille ja täyttää maallisen lain ja Jumalan asettamat velvollisuudet häntä kohtaan, mutta se on niin pitkä, että se saattaa hankaloittaa tekstin lukemista. 

Monogamia ei ole pitkä sana.

Sen perust

Sinä et ole sopiva henkilö keskusteluun, sillä et tuo siihen mtään lisää. Kommentit, mitä kylvät eli "ei ei ei ei minä tiedän minä tiedän minä tiedän vaikea selittää en voi selittää ei ei ei ei minä tiedän olen erinomainen olen poikkeuksellinen minä tiedän minä tiedän vaikea selittää liian vaikeaa ei pysty ei ei ei ei ei" ovat täyttä ajan ja huomion tuhlausta, pelkkää verbaailsta väkivaltaa.

Vierailija
664/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli uskovaiset ovat apinoita ja harjoittavat apinatoimintaa? No, se kyllä kertoi paljon. En ole ajatellut uskovaisista noin, mutta ensimmäisen kerran av muutti minun ajattelua. Hykerryttää jo ajatus, mitä tulee mieleen, kun seuraavan kerran kuulen kirkonkellot tai näen jonkun uskonnollisen viittauksen 😅"

Rivijäsenistö on. Selibaattilupauksen tehneet munkit ja nunnat ovat askeleen apinuutta ylempänä.

Vierailija
665/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et ole sopiva henkilö keskusteluun, sillä et tuo siihen mtään lisää. Kommentit, mitä kylvät eli "ei ei ei ei minä tiedän minä tiedän minä tiedän vaikea selittää en voi selittää ei ei ei ei minä tiedän olen erinomainen olen poikkeuksellinen minä tiedän minä tiedän vaikea selittää liian vaikeaa ei pysty ei ei ei ei ei" ovat täyttä ajan ja huomion tuhlausta, pelkkää verbaailsta väkivaltaa.

Sinulla on kummallinen käsitys verbaalisesta väkivallasta. 

Vierailija
666/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli uskovaiset ovat apinoita ja harjoittavat apinatoimintaa? No, se kyllä kertoi paljon. En ole ajatellut uskovaisista noin, mutta ensimmäisen kerran av muutti minun ajattelua. Hykerryttää jo ajatus, mitä tulee mieleen, kun seuraavan kerran kuulen kirkonkellot tai näen jonkun uskonnollisen viittauksen 😅"

Rivijäsenistö on. Selibaattilupauksen tehneet munkit ja nunnat ovat askeleen apinuutta ylempänä.

Eri

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.

Vierailija
667/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nisäkäsvaistoiseen toimintaan kuuluu mm. lisääntyminen ja omistaminen (reviiri, resurssien haalinta). Näistä molemmista luovutaan kun liitytään luostariin. 

Toki jotkut elävät näin hyveellisesti luostarin ulkopuolellakin, mutta se on usein vaan heidän ja jumalan välinen asiansa.

Vierailija
668/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan kriteerit ovat korkealla, koska hän on pyhä. Ihminen vesittää kaiken, aivan kaiken ja laskee riman joka asiassa. Jeesus totesi usein että "alussa ei niin ollut", viitaten siihen miten kaikki oli luomisessa sangen hyvää. Ei ollut syntiä eikä mikään ollut vielä rikki.

Jumalan omien tulisi olla avioliitossa ja silläkin tavalla erottautua tämän maailman yleisesti hyväksymistä uusista säännöistä. Ne, jotka eivät ole Jumalan omia tekevät juuri niin kuin haluavat. Mutta taivaan kansalaisia velvoittavat taivaan valtakunnan lait ja säännöt. Seurakuntapalvelijan tulee olla yhden vaimon mies. Ei useamman vaimon mies, ei eronnut tai uudelleen avioitunut. Taustan pitäisi olla moitteeton.

Ne, joissa Jumalan Pyhä Henki asuu, eivät ole enää elukoitten kaltaisia eivätkä elä elukoiden tavoin vaan pyrkivät pyhään elämään. Ja kyllä, uskovienkin tulee tehdä monessa asiassa parannusta ja hylätä syntinsä. 

Vierailija
669/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on kummallinen käsitys verbaalisesta väkivallasta. 

Hyökkäät toistuvasti toisten mielipiteitä vastaan tuomatta keskusteluun mitään uutta sisältöä. Se on sama kuin kampittaisit satunnaisia ohikulkijoita siksi, että he kävelevät mielestäsi hunosti, mutta et myöskään osaa tai pysty näyttämään miten se tehdään "oikein", koska se on sinulle omien sanojesi mukaan toistuvasti liian monimutkaista ja vaikeaa. Silti olet koko ajan kampittamassa muita eli hyökkäämässä heidän mielipiteitään kohtaan. Ja lisäksi korotat ja kehut itseäsi, josta siitäkin sinulle on sanonut varmaan 20 eri kirjoittajaa jo, joista sanot "sinulla on oikeus mielipiteeseesi", mutta kaikki ovat sinusta samaa mieltä. 

Vierailija
670/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apinahullu voisi tehdä oman ketjun tuolle avioliittofilosofialleen. Se ei liity tämän ketjun aiheeseen. 

Vierailija
671/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalan kriteerit ovat korkealla, koska hän on pyhä. Ihminen vesittää kaiken, aivan kaiken ja laskee riman joka asiassa. Jeesus totesi usein että "alussa ei niin ollut", viitaten siihen miten kaikki oli luomisessa sangen hyvää. Ei ollut syntiä eikä mikään ollut vielä rikki.

Jumalan omien tulisi olla avioliitossa ja silläkin tavalla erottautua tämän maailman yleisesti hyväksymistä uusista säännöistä. Ne, jotka eivät ole Jumalan omia tekevät juuri niin kuin haluavat. Mutta taivaan kansalaisia velvoittavat taivaan valtakunnan lait ja säännöt. Seurakuntapalvelijan tulee olla yhden vaimon mies. Ei useamman vaimon mies, ei eronnut tai uudelleen avioitunut. Taustan pitäisi olla moitteeton.

Ne, joissa Jumalan Pyhä Henki asuu, eivät ole enää elukoitten kaltaisia eivätkä elä elukoiden tavoin vaan pyrkivät pyhään elämään. Ja kyllä, uskovienkin tulee tehdä monessa asiassa parannusta ja hylätä syntinsä. 

Ei todellakaan tule olla avioliitossa vaan selibaatissa. Lisäksi tuo "moitteeton tausta" on valhetta, sillä mennyt ei määritä tulevaa. Katumuksen myötä saa syntinsä anteeksi ja tämä prosessi voi olla silmänräpäys.

Vierailija
672/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Ei vaan oikein, sinä olet väärässä. 

Vierailija
673/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luterilaisuudessa ei ole selibaattia eikä munkkeja ja nunnia. Ja ei ole koska Luther ei nähnyt mitään järkeä siinä että ihminen pidättäytyisi seksistä.

Vierailija
674/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apinahullu voisi tehdä oman ketjun tuolle avioliittofilosofialleen. Se ei liity tämän ketjun aiheeseen. 

Liittypäs, kristinusko on hengellinen liike. Ero on ainoastaan siinä, kuka kykeene opin vastaanottamaan ja kuka ei. Jos ei, niin sitten on varmaan pakko apinoida sielä aviossa, mutta jos kykenee, niin ehdottomasti ei tule apinoida.

Vierailija
675/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Toinen.

Ihan oikeinhan tuo käsitti.

Vierailija
676/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luterilaisuudessa ei ole selibaattia eikä munkkeja ja nunnia. Ja ei ole koska Luther ei nähnyt mitään järkeä siinä että ihminen pidättäytyisi seksistä.

Niin, koska oli selvää että pohjoisen apinakansoille ei tule menemään läpi aito hengellisyys, sillä ovat niin alkeellista ja typerää sakkia. Sen vuoksi karsittiin kaikki liian vaativat opit ja aloitettiin helposta, eli siitymisestä polygamiasta monogamiaan. Mikä sekin on varsin vaikeaa monille.

Vierailija
677/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoin apinat liittyy tähän keskusteluun kuin luostarimunkitkin.

Vierailija
678/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Seksi" ei ole kristillinen vaan tieteellinen käsite millä pyritään redusoimaan jumalan tarkoittama parittelu hedonistiseksi, huumausaineen kaltaiseksi oman kehon turhaksi kuluttamiseksi. Tämä on kielletty suurimmassa osassa kristinuskoa, esimerkiksi katolisuudessa. Lisäksi "seksi" redusoi naisen seksuaalisuuden miehen seksuaalisuudeksi, eli orgasmikeskeiseksi turhanpäiväiseksi ränkytyksesi, näivettäen tämän luonnollisen seksuaalisuuden, äitiyden ja imetyksen. Valtaosassa kristinuskoa jopa masturboinnista kannustetaan luopumaan, ja jopa ajatuksissaan väärin tekeminen on syntiä. Ei todellakaan pelkästään lisääntyminen ja siitoskeskeinen miesten keksimä meemi "seksi". 

Luther varmasti yritti parhaansa redusoida kristinuskon sellaiseen muotoon, että pohjalaisapinat pystyvät vastaanottamaan ja pureskelemaan sen edes jollakin tasolla, ja siinä ihan hyvin onnistuikin, vaikka melko heikot ovat tulokset jos nykypäivää katsoo. Mutta paremmat kun ei mitään.

Vierailija
679/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kädelliset (Primates) ovat nisäkkäiden lahko, johon kuuluvat muun muassa ihmiset, apinat ja puoli-apinat.

Se että joku uskoo johonkin taikauskoon ei tuota ylempää faktaa muuta miksikään. 

Vierailija
680/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, koska oli selvää että pohjoisen apinakansoille ei tule menemään läpi aito hengellisyys, sillä ovat niin alkeellista ja typerää sakkia. Sen vuoksi karsittiin kaikki liian vaativat opit ja aloitettiin helposta, eli siitymis

Ei vaan koska tehtiin se uskon "puhdistus". Eli katsottiin uudestaan että mitkä asiat perustuvat oikeasti Raamattuun ja varsinkin Jeesuksen opetuksiin. Ja karsittiin asiat jotka olivat vuosien kuluessa vain kertyneet uskonnollisiin rituaaleihin ja käytäntöihin vaikka ne eivät perustuneetkaan oikein mihinkään.

Ja luostarilaitos ja pappien selibaatti olivat yksi näistä.

Jos et uskonpuhdistukseen ja sen tarpeellisuuteen usko niin et ole luterilainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän