Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70 % riparin käyneistä pojista uskoo Jumalaan pk-seudulla. Linkki

Vierailija
15.10.2025 |

https://www.verkkouutiset.fi/a/70-prosenttia-paakaupunkiseudun-pojista-…

Jumalaan uskominen on vahvassa kasvussa nuorten keskuudessa. 

Johtuukohan tämä näistä epävarmoista ajoista. Mitä ajattelette?

Kommentit (756)

Vierailija
681/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalan kriteerit ovat korkealla, koska hän on pyhä. Ihminen vesittää kaiken, aivan kaiken ja laskee riman joka asiassa. Jeesus totesi usein että "alussa ei niin ollut", viitaten siihen miten kaikki oli luomisessa sangen hyvää. Ei ollut syntiä eikä mikään ollut vielä rikki.

Jumalan omien tulisi olla avioliitossa ja silläkin tavalla erottautua tämän maailman yleisesti hyväksymistä uusista säännöistä. Ne, jotka eivät ole Jumalan omia tekevät juuri niin kuin haluavat. Mutta taivaan kansalaisia velvoittavat taivaan valtakunnan lait ja säännöt. Seurakuntapalvelijan tulee olla yhden vaimon mies. Ei useamman vaimon mies, ei eronnut tai uudelleen avioitunut. Taustan pitäisi olla moitteeton.

Ne, joissa Jumalan Pyhä Henki asuu, eivät ole enää elukoitten kaltaisia eivätkä elä elukoiden tavoin vaan pyrkivät pyhään elämään. Ja kyllä, uskovienkin tulee tehdä monessa asiassa parannusta

Jeesus totesi usein että "alussa ei niin ollut", viitaten siihen miten kaikki oli luomisessa sangen hyvää. Ei ollut syntiä eikä mikään ollut vielä rikki.

Tuo ei viittaa evoluutioon vaan ihmisen elämänkaareen. Pieni lapsi ei ole häpäissyt itseään samalla tavalla, kuin mitä murrosiän jälkeen tapahtuu. Pyhyyden tavoittelulla voi tuon kaiken myös välttää. Aviossa elävän on todella vaikea koskaan saavuttaa pyhyyttä.

Vierailija
682/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole sopiva henkilö keskusteluun, sillä et tuo siihen mtään lisää. Kommentit, mitä kylvät eli "ei ei ei ei minä tiedän minä tiedän minä tiedän vaikea selittää en voi selittää ei ei ei ei minä tiedän olen erinomainen olen poikkeuksellinen minä tiedän minä tiedän vaikea selittää liian vaikeaa ei pysty ei ei ei ei ei" ovat täyttä ajan ja huomion tuhlausta, pelkkää verbaailsta väkivaltaa.

Sinulla on kummallinen käsitys verbaalisesta väkivallasta. 

Hyökkäät toistuvasti toisten mielipiteitä vastaan tuomatta keskusteluun mitään uutta sisältöä. Se on sama kuin kampittaisit satunnaisia ohikulkijoita siksi, että he kävelevät mielestäsi hunosti, mutta et myöskään osaa tai pysty näyttämään miten se tehdään "oikein", koska se on sinulle omien sanojesi mukaan toistuvasti liian monimutkaista ja vaikeaa. Silti olet koko ajan kampitt

Eri mieltä oleminen anonyymillä keskustelupalstalla ei ole sama asia kuin ohikulkijoiden kampittaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli uskovaiset ovat apinoita ja harjoittavat apinatoimintaa? No, se kyllä kertoi paljon. En ole ajatellut uskovaisista noin, mutta ensimmäisen kerran av muutti minun ajattelua. Hykerryttää jo ajatus, mitä tulee mieleen, kun seuraavan kerran kuulen kirkonkellot tai näen jonkun uskonnollisen viittauksen 😅"

Rivijäsenistö on. Selibaattilupauksen tehneet munkit ja nunnat ovat askeleen apinuutta ylempänä.

Luterilaisuudessa ei ole selibaattia eikä munkkeja ja nunnia. Ja ei ole koska Luther ei nähnyt mitään järkeä siinä että ihminen pidättäytyisi seksistä.

Niin, koska oli selvää että pohjoisen apinakansoille ei tule menemään läpi aito hengellisyys, sillä ovat niin alkeellista ja typerää sakkia. Sen vuoksi karsittiin kaikki liian

En olekaan luterilainen enkä suosittle kenenkään muunkaan olevan, se ei voisi kauempana jumalan tahdosta olla. 

Luostarilaitos on paikka omistaa elämänsä pyhittymiselle, eikä ole sen kauempana kristinuskosta kuin vaikkapa fyysinen kirkkokaan.

Vierailija
684/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole sopiva henkilö keskusteluun, sillä et tuo siihen mtään lisää. Kommentit, mitä kylvät eli "ei ei ei ei minä tiedän minä tiedän minä tiedän vaikea selittää en voi selittää ei ei ei ei minä tiedän olen erinomainen olen poikkeuksellinen minä tiedän minä tiedän vaikea selittää liian vaikeaa ei pysty ei ei ei ei ei" ovat täyttä ajan ja huomion tuhlausta, pelkkää verbaailsta väkivaltaa.

Sinulla on kummallinen käsitys verbaalisesta väkivallasta. 

Hyökkäät toistuvasti toisten mielipiteitä vastaan tuomatta keskusteluun mitään uutta sisältöä. Se on sama kuin kampittaisit satunnaisia ohikulkijoita siksi, että he kävelevät mielestäsi hunosti, mutta et myöskään osaa tai pysty näyttämään miten se tehdään "oikein", koska se on sinulle omien sanojesi mukaan toistuvasti liian mo

Teit sen taas. Pelkkää negaatiota vaill mitään asiasisältöä. Pelkkää "ei ei ei ei ei ei ei". Tuollainen ei ole hyvää keskustelukulttuuria eikä mitään keskustelua ollenkaan, vaan silkkaa keskustelun häirintää ja sen päälle paskomista.

Vierailija
685/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin, koska oli selvää että pohjoisen apinakansoille ei tule menemään läpi aito hengellisyys, sillä ovat niin alkeellista ja typerää sakkia. Sen vuoksi karsittiin kaikki liian vaativat opit ja aloitettiin helposta, eli siitymisestä polygamiasta monogamiaan. Mikä sekin on varsin vaikeaa monille."

Sinulla on nyt ihan perusasiat hukassa. Selibaatit ja luostarilaitokset kuuluvat katolisuuteen ja ortodoksisuuteen, luterilaisuus on uskonpuhdistuksen myötä syntynyt usko jossa nuo asiat on hylätty "harhaoppina".

Kristinusko tuli Suomeen aikanaan katolisuutena mutta myöhemmin meilläkin kirkko meni uskonpuhdistuksen puolelle ja luterilaisuuteen.

Vierailija
686/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En olekaan luterilainen enkä suosittle kenenkään muunkaan olevan, se ei voisi kauempana jumalan tahdosta olla. "

Se kannattaa sanoa heti aluksi suoraan niin kaikki tietävät mistä käsityksesi tulevat.

Vierailija
687/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin, koska oli selvää että pohjoisen apinakansoille ei tule menemään läpi aito hengellisyys, sillä ovat niin alkeellista ja typerää sakkia. Sen vuoksi karsittiin kaikki liian vaativat opit ja aloitettiin helposta, eli siitymisestä polygamiasta monogamiaan. Mikä sekin on varsin vaikeaa monille."

Sinulla on nyt ihan perusasiat hukassa. Selibaatit ja luostarilaitokset kuuluvat katolisuuteen ja ortodoksisuuteen, luterilaisuus on uskonpuhdistuksen myötä syntynyt usko jossa nuo asiat on hylätty "harhaoppina".

Kristinusko tuli Suomeen aikanaan katolisuutena mutta myöhemmin meilläkin kirkko meni uskonpuhdistuksen puolelle ja luterilaisuuteen.

Tässä ketjusa puhutaan kristinuskosta ja luterilaisuus on vain pieni osa sitä. Ja juuri tuon leväperäisyytensä vuoksi sitä ei pidetä kovin suuressa arvossa muiden silmissä. Ei sillä ole mitään väliä mikä ja kuka opettaa ja koska opetti, vaan se mikä on totta, ja luterilaisuus ei sitä edusta. 

Totta kai se on kansalle kivempi kun saa jatkaa apinkäytöstä eikä tarvitse edes kohdata sitä, että toiset eivät käyttäydy kuin apinat, toisin kuin katolisuudessa ja ortodoksisuudessa.

Vierailija
688/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En olekaan luterilainen enkä suosittle kenenkään muunkaan olevan, se ei voisi kauempana jumalan tahdosta olla. "

Se kannattaa sanoa heti aluksi suoraan niin kaikki tietävät mistä käsityksesi tulevat.

Miksi? Ei tässä ketjussa ole kenenkään muunkaan suuntaumuksia kyselty. Se että sinä karsastat pyhyyttä ja rakastat apinamaisuutta ja leväperäistä kristinuskoa on vain henkilökohtaista heikkouttasi.

Vierailija
689/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä ketjusa puhutaan kristinuskosta ja luterilaisuus on vain pieni osa sitä."

Tiedät oikein hyvin että luterilaisuus on Suomessa se vallitseva kristinuskon haara. Jos puhut jostain muusta, se on syytä aina mainita erikseen. Varsinkin jos pidät sen käsityksiä oikeampina kuin luterilaisuuden.

"Ja juuri tuon leväperäisyytensä vuoksi sitä ei pidetä kovin suuressa arvossa muiden silmissä. Ei sillä ole mitään väliä mikä ja kuka opettaa ja koska opetti, vaan se mikä on totta, ja luterilaisuus ei sitä edusta. "

No luterilaisuudessa on sentää kerran katsottu opit ja käsitykset kunnolla läpi Raamatun mukaan ja poistettu turhat "tauhkat" jotka eivät siihen kuulu. Esim. katolisuudessa avioliitto on sakramentti vaikka Raamattu ei sellaista käsitystä tue. Vain asiat jotka Jeesus on suoraan asettanut erityisasemaan ovat luterilaisuudessa sakramentteja.

Vierailija
690/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Ei tässä ketjussa ole kenenkään muunkaan suuntaumuksia kyselty. Se että sinä karsastat pyhyyttä ja rakastat apinamaisuutta ja leväperäistä kristinuskoa on vain henkilökohtaista heikkouttasi.

Hienoa kun tuot niin selvästi esiin kristillisen lähimmäisenrakkautesi ja suvaitsevaisuutesi muita kohtaan. 

Vierailija
691/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No katsotaanpa. Nykyisin koulussa on uskonnon vakavasti ottavia muslimeita todella paljon ja heillä uskonto on mukana kaikessa alkaen arkisista fraaseista "veli mä vannon". 

Miehillä isänmaallisuus on perinteisesti ollut vahvaa ja siihen nyt sattuu uskonnonpuolelta vastinpari olemaan kristinusko. Olen ihan varma, että muutosta selittää osaltaan se, että halutaan puolustaa suomalaisuutta ja olla vastavoima kasvussa olevia muita uskontoja vastaan.

Hee heehee hee... Ettäkö isänmaallisuus ja uskonto liittyy yhteen...

Tyypillistä oikeistopropagandaa.

Suomessa uskonnollisuus on koko ajan laskussa, ja halukkuus puolustaa maata sodan sattuessa yhä erittäin korkealla.

Laske siitä, pösilö.

Ei niin ettäkö uskonnolla olisi mitään tekemistä sen kanssa, mutta minä en jää puolustamaan maata, joka laittaa itsensä vähemmistön asemaan 50+- sisällä. Sori ei. Sodat on kansallisvaltioiden juttuja. Jos tää ei ole tulevaisuudessa sellainen, niin minä en osallistu. Mä olen jo miettinyt mitä teen, jos pyörä alkaa pyöriä. 

Itsenäisyyden puolustaminen ennen vähemmistöön jäämistä on minun kohtelemista koirana ja mä en suostu siihen. Mä en edes tuomitse ihmisiä, jotka halusi tähän suuntaan. Sanon vaan, että tää on se hinta mikä siitä maksetaan. Länsi Euroopan maissa tää demoralisaatio näkyy jo todella vahvana. Luuletko muka, että Suomen valtio antaisi lukuja pahasti romahtaneesta taistelutahdosta. Heh.

M 26

Vierailija
692/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tässä ketjusa puhutaan kristinuskosta ja luterilaisuus on vain pieni osa sitä."

Tiedät oikein hyvin että luterilaisuus on Suomessa se vallitseva kristinuskon haara. Jos puhut jostain muusta, se on syytä aina mainita erikseen. Varsinkin jos pidät sen käsityksiä oikeampina kuin luterilaisuuden.

"Ja juuri tuon leväperäisyytensä vuoksi sitä ei pidetä kovin suuressa arvossa muiden silmissä. Ei sillä ole mitään väliä mikä ja kuka opettaa ja koska opetti, vaan se mikä on totta, ja luterilaisuus ei sitä edusta. "

No luterilaisuudessa on sentää kerran katsottu opit ja käsitykset kunnolla läpi Raamatun mukaan ja poistettu turhat "tauhkat" jotka eivät siihen kuulu. Esim. katolisuudessa avioliitto on sakramentti vaikka Raamattu ei sellaista käsitystä tue. Vain asiat jotka Jeesus on suoraan asettanut erityisasemaan ovat luterilaisuudessa sakramentteja.

Kristinusko on maailmanlaajuinen liike, en elä missään persu-suomessa. Ja luterilaisuutta ei katsota hyvällä suuremmissa tai pienemmissä kristinuskon muissa haaroissa, vaikka ekumenian hengessä kaikki halutaankin pitää mukana. 

Sieltä on poistettu kaikki vaativa ja aitoa hengellisyyttä kunnioittava, redusoitu maalliseksi leimasimeksi apinamaisen käytöksen päälle. Pyhittyminen on kristinuskon keskeisimpiä asioita. Ja avioliitto todellakin on sakramentti, ja jopa ortodoksisessa kirkossa sen tavoite on "kulkea yhdessä taivaan valtakuntaan", eikä suinkaan tuottaa mahdollisimman paljon apinanpoikasia. Luterilaisuus on kerta kaikkiaan vitsi.

Vierailija
693/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa kun tuot niin selvästi esiin kristillisen lähimmäisenrakkautesi ja suvaitsevaisuutesi muita kohtaan. 

En ole kristitty ja mites meni omalta osaltasi omasta mielestäsi? 

Vierailija
694/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No katsotaanpa. Nykyisin koulussa on uskonnon vakavasti ottavia muslimeita todella paljon ja heillä uskonto on mukana kaikessa alkaen arkisista fraaseista "veli mä vannon". 

Miehillä isänmaallisuus on perinteisesti ollut vahvaa ja siihen nyt sattuu uskonnonpuolelta vastinpari olemaan kristinusko. Olen ihan varma, että muutosta selittää osaltaan se, että halutaan puolustaa suomalaisuutta ja olla vastavoima kasvussa olevia muita uskontoja vastaan.

Hee heehee hee... Ettäkö isänmaallisuus ja uskonto liittyy yhteen...

Tyypillistä oikeistopropagandaa.

Suomessa uskonnollisuus on koko ajan laskussa, ja halukkuus puolustaa maata sodan sattuessa yhä erittäin korkealla.

Laske siitä, pösilö.

Ei niin ettäkö uskonnolla olisi mitään tekemistä sen kanssa, mutta minä en jää puolu

Niin se mitä sinun pitää tehdä on erota reservistä, ryhtyä totaaliksi tai sivariksi. Se että esität reserviläistä ja karkaat on raukkamaisuutta ja kaivat sillä vaan oman hautasi.

Lisäksi "kansa" ei halua taistella, ei ole koskaan halunnutkaan. Vain miehet. Se että esimerkiksi naisten ja lasten oikeuksien puolustaminen on mielestäsi sinun oikeuksiesi vastaista kertoo sinusta ihan tarpeeksi ihmisenä, ehkä siis on parempikin että häivyt hevon v ittuun mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
695/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä pyhyys- ja apinahöpinät liittyvät pääkaupunkiseudun ripain käyneiden lutkupoikien jumalaan uskomiseen?

Vierailija
696/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä pyhyys- ja apinahöpinät liittyvät pääkaupunkiseudun ripain käyneiden lutkupoikien jumalaan uskomiseen?

Lue ketju ja ota selvää.

Vierailija
697/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kristinusko on maailmanlaajuinen liike, en elä missään persu-suomessa. Ja luterilaisuutta ei katsota hyvällä suuremmissa tai pienemmissä kristinuskon muissa haaroissa, vaikka ekumenian hengessä kaikki halutaankin pitää mukana."

Tämä kamala halu olla oikeassa ja lytätä muut ei koskaan lakkaa ihmetyttämästä minua. Kukin saa toki uskoa juuri niin kuin haluaa mutta sen takia ei tarvitse lytätä muita.

"Pyhittyminen on kristinuskon keskeisimpiä asioita."

Perustuen mihin?

"Ja avioliitto todellakin on sakramentti"

Perustuen mihin?

Vierailija
698/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kristinusko on maailmanlaajuinen liike, en elä missään persu-suomessa. Ja luterilaisuutta ei katsota hyvällä suuremmissa tai pienemmissä kristinuskon muissa haaroissa, vaikka ekumenian hengessä kaikki halutaankin pitää mukana."

Tämä kamala halu olla oikeassa ja lytätä muut ei koskaan lakkaa ihmetyttämästä minua. Kukin saa toki uskoa juuri niin kuin haluaa mutta sen takia ei tarvitse lytätä muita.

"Pyhittyminen on kristinuskon keskeisimpiä asioita."

Perustuen mihin?

"Ja avioliitto todellakin on sakramentti"

Perustuen mihin?

En samaistu kokemukseesi oikeassa olemisen halusta. Jos kuitenkin uskoo järjestäytyneesti esim. naisten alistamiseen, omistamiseen ja synnytysorjuuteen, niin todennäköisesti aiheuttaa jonkun verran vastustusta uhreissa ja potentiaalisissa tulevissa uhreissa. Sen vuoksi nämä kristinuskoon liittyneet lienevätkin nimenomaan nuori miehiä.

Vaikka nyt jeesuksen pyhyyteen. Jos seuraat tietä niin kai sinä nyt sitä seuraat kohti jeesusta etkä suinkaan kävele toiseen suuntaan kohti sitä apinalaumaa, mistä olet lähtöisin. Halojata halloo.

Avioliitto on miehelle sakramentti (yhteys korkeampaan elämänmuotoon, jolla pääsy kohdun kautta tuonpuoleiseen) ja naiselle kirous. Naiset ovat tästä syystä myös luonnostaan lähempänä jumalaa.

Vierailija
699/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rakas ihminen. Mun elämä ja terveys ei ole halpa uhraus ja ainoastaan minä päätä minkä edestä se uhrataan. Sä olet vapaa uhraamaan itsesi "naisten ja lasten oikeuksien" puolesta internationalismin alttarilla. Minusta Kansainvälisen lentokentän eteistä ei ole syytä puolustaa. Sääli sinänsä.

Good luck.

Vierailija
700/756 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikka nyt jeesuksen pyhyyteen. Jos seuraat tietä niin kai sinä nyt sitä seuraat kohti jeesusta etkä suinkaan kävele toiseen suuntaan kohti sitä apinalaumaa, mistä olet lähtöisin. Halojata halloo."

Tuo Jeesuksen seuraaminen ei ole sama asia kuin pyhittyminen. Kristinuskossa tavoite ei ole tulla itse pyhäksi vaan pelastua.

"Avioliitto on miehelle sakramentti (yhteys korkeampaan elämänmuotoon, jolla pääsy kohdun kautta tuonpuoleiseen)"

Tuo ei ole sakramentin määritelmä, ei myöskään esim katolilaisuudessa. Sakramentti on erikseen Raamattuun pohjautuen asetettu pyhä toimitus. Luterilaisuuden määritelmässä sakramentteja ovat vain suoraan Jeesuksen käskyllä asetetut toimitukset eli kaste ja ehtoollinen, katolisuudessa riittää väljempikin maininta Raamatussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme