Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus todistaa: runsaankaan sokerin käytön ei havaittu olevan yhteydessä ylipainoon

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5

Suomalaisia lihottaa lihapullat ja muusi -tyyppinen 1800-l ruoka. 

Vierailija
2/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole uutinen. Makeutusaineet ovat todellista myrkkyä ihmisille (ja eläimille). Sekoittavat aineenvaihdunnan täysin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että sokeri voi nostaa joillakin painoa ja muukin. Muttei kokonaan ilman ole pakko olla. Makeutusaineet, pahimmat, eivät hyvä.

Vierailija
4/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on monessa tutkimuksessa aiemminkin todettu, että normaalipainoiset syö keskimäärin enemmän hiilihydraatteja kuin ylipainoiset. Se on enemmänkin rasvan runsas syönti, joka lihottaa, ei hiilihydraatit, toisin kuin nykyään muodikkaasti väitetään kun kaupataan ties mitä ketokarppauksia.

Vierailija
5/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on ap taas lueskellut tutkimuksiaan perssilmällä.

Vierailija
6/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"High intake of sugar had also negative effects on the diet of children, because it worsens dietary quality by displacing essential nutrients. Furthermore, the quality of dietary fat was worse in children with high sucrose intake. In this study the childrens high sucrose intake was not associated with overweight, but interestingly, it associated inversely with growth.

Tarkoititko siis tuota viimeistä lausetta? Eli että ei ole yhteydessä ylipainoon, mutta on yhteydessä käänteisesti kasvuun?

Vierailija
7/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että sokeri voi nostaa joillakin painoa ja muukin. Muttei kokonaan ilman ole pakko olla. Makeutusaineet, pahimmat, eivät hyvä.

Mä onnistuin kuitenkin laihduttamaan yli 30 kg juoden joka päivä keinomakeutettuja energiajuomia ja Pepsi Maxia. En väitä, että nämä on terveysjuomia, mutta ei ne painolle välttämättä mitään negatiivista tee.

Vierailija
8/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"High intake of sugar had also negative effects on the diet of children, because it worsens dietary quality by displacing essential nutrients. Furthermore, the quality of dietary fat was worse in children with high sucrose intake. In this study the childrens high sucrose intake was not associated with overweight, but interestingly, it associated inversely with growth.

Tarkoititko siis tuota viimeistä lausetta? Eli että ei ole yhteydessä ylipainoon, mutta on yhteydessä käänteisesti kasvuun?

Miten paljon haluat vielä kasvaa pituutta?

Vierailija
9/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää väittää että joku yksittäinen ruoka aine lihottaisi. Ei lihota.

Kokonaisuus on se mikä lihottaa. Pari Munkkia tai Suklaapatukkaa viikossa ei lihota jos muuten syö "normaalisti" ja liikkuu.

Vierailija
10/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri joka syö järjettömiä määriä ja kaikkea mitä tarjolla on.

On silti hoikka koska on Himoliikkuja...

Ei häntä sokeripullat tai Suklaat lihota.

Vierailija
11/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä onnistuin kuitenkin laihduttamaan yli 30 kg juoden joka päivä keinomakeutettuja energiajuomia ja Pepsi Maxia. En väitä, että nämä on terveysjuomia, mutta ei ne painolle välttämättä mitään negatiivista tee.

Laihdutuksessa tärkeintä on syödä vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Sokerisissa tuotteissa on paljon kaloreita, eli jos meinaa laihtua niin ei niitä kannata ylenmäärin mussuttaa.

Vierailija
12/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus onkin sopivasti ajalta ennen sokeriin liittyvän salaliiton paljastumista. Tuohon meni myös Mustajoki aikoinaan. Hauskaa on se, että samaiset ihmiset olivat tuhoamassa karppaustrendiä, joka oli ainoa hetki kun lihavuustilastoissa näkyy dippi alaspäin ja näin jälkikäteen karppaajien tuolloin esittämät anekdootit on todistettu tieteellisesti oikeaksi, eli esimerkiksi aivot voivatkin käyttää myös rasvoja, ei van glukoneogeneesin kautta (tärkeä hermoston toiminnalle), kolesteroli ei ole pahasta muuta kuin FH1-geenimuunnoksen omaaville jne.

Tässä hetkessä tärkeintä on nähdä kusetus, joka ravitsemusteollisuuteen ja ravitsemussuosituksiin liittyy. Ehkä ensimmäisenä se, että ravitsemustieteilijät opiskelevat Itä-Suomen Yliopiston maataloustieteellisessä tiedekunnassa pitäisi paljastaa jotakin.

Vierailija
13/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutuksessa tärkeintä on syödä vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Sokerisissa tuotteissa on paljon kaloreita, eli jos meinaa laihtua niin ei niitä kannata ylenmäärin mussuttaa.

Niitä voi mussuttaa ihan rauhassa kun vain kuluttaa ne kalorit pois.

Lihominen/laihtuminen on maailman yksikertaisin asia. Ei siihen mitään tutkimuksia yksittäisestä ruoka aineesta tarvita.

Syö liikaa niin lihoo.  Syö vähemmän ja liikkuu tarpeeksi niin laihtuu...

Vierailija
14/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä laihduin vuodessa 5 kg ihan yrittämättä enkä millään dieetillä.  Jätin vaan suklaan ja lakut pois. Eli pelkkä karkin mässytys pitää renkaan vyötäröllä, vaikka syöt terveellisesti ja liikut aktiivisesti.

Mä väitän siis edelleen, että sokeri lihottaa. Käänteisesti: sokerin vähentäminen laihduttaa.

Vierailija
15/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin näkee juoksukilpailuissa. Suunnistuskisoissa. Jalkapallossa tai monissa muissakaan urheilijoissa lihavia harrastajia.

Ovat varmaan vaan jättäneet Sokerin pois?

Vierailija
16/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon haluat vielä kasvaa pituutta?

Tutkimus oli tehty lapsilla, joten heidän pituuskasvuahan siinä arvioitiin. Ja koska tutkimus on tehty lapsilla, sitä ei pysty suoraan soveltamaan aikuisiin.

Vierailija
17/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin hyvä kun tuli tutkittua. Nyt sit tilaamaan verkkokaupasta se vihreä kuula- joulukalenteri. 

Varmaan sama tutkimus osoittaa, ettei sokerilla ja hampaiden reikiintymisellä ole keskenään mitään yhteyttä?

Vierailija
18/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää tutkimuksiin vetoajat näyttäytyy aina i d iootteina. Kukaan ensinnäkään edes ole tuotakaan lukenut kuin otsikon :D

Vierailija
19/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri joka syö järjettömiä määriä ja kaikkea mitä tarjolla on.

On silti hoikka koska on Himoliikkuja...

Ei häntä sokeripullat tai Suklaat lihota.

Mutta kun se liikunta on niin rasittavaa... Pitää keksiä jotain tekosyitä että voi olla liikkumatta. Netflix on kivempaa.

Vierailija
20/60 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sellaisen vajaamielisen näkemys asiasta. Mikäli olisi tosi, niin silloin ihmiset haluavat lihoa tahallaan, vaikka yhteiskunnan nykyisin vähemmistönä olevat heitä diskrimoivat ja aiheuttavat lihaville sairauksia stressin (telomeerien lyhentymisen ym.) kautta. 

Fiksu ihminen ottaa selvää mitä on obesogenetiikka ja millaiset asiat siihen voisi liittyä. Esimerkkikysymys: voisiko antibioottien käytön lisääntyminen korreloida lihavuustrendien kanssa ja jos korreloi, miksi näin on? Miksi sioille ja eläimille syötetään antibiootteja jotta ne lihoisivat ...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän