Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisvihan ilmeneminen arjessa

Vierailija
14.10.2025 |

Kertokaa tapoja, joilla naisviha ilmenee arkipäiväisissä tilanteissa.

Minä aloitan:

Kun nainen antaa ehdotuksen tai idean työyhteisössä, miehet ovat hiljaa ja sivuuttavat naisen kommentin, tai sitten lyttäävät ja vähättelevät sitä. Kun mies kertoo saman ehdotuksen omanaan, miehet kehuvat, kuinka hyvä idea on.

Ylipäätään kun nainen puhuu, ei reagoida, vastata. Miehet puhuvat vaan keskenään. Naiselle ollaan töykeitä. 

Etuillaan jonossa. Aika monesti minulle on käynyt niin, että nimenomaan mies on röyhkeästi tunkenut tai yrittänyt tunkea eteeni jonossa. Enää se ei onnistu, mutten ikinä unohda tapausta, jossa 14-vuotiaana olin ainoa jonossa, mutta lauma  nelikymppisiä miehiä tunki naureskellen eteeni. Siinä hetkessä opin, että miehet ovat sikoja!

Kun nainen on ylittämässä katua, autoa ajava mies vaihtaa kaistaa niin, että on törmäyskurssilla naisen kanssa ja siis ajamassa päin, vaikkei aluksi ollutkaan. Kai tällä halutaan pelotella naista ja toivotaan, että nainen juoksisi hädissään alta pois. Jonkinlaista ahdistelua ja kiusaamista, tai sitten tappouhkaus, jolla halutaan osoittaa vihaa ja murhanhimoa naista kohtaan. Taatusti eivät miehet toisilleen tällaista tee!

Myös pyörällä ajaessa mies kääntää kurssinsa törmäyskurssille naisen kanssa, vaikkei alunperin ollut ja ajaisi päin, jollei nainen väistä.

Väistämättömyys. Mies ei väistä, vaikkei nainen edes pystyisi väistämään, kun ei ole tilaa, minne väistää. Mies on yrittänyt runtata minut ovenkarmin ja itsensä väliin, vaikka hänellä olisi kyllä ollut koko kauppakeskuksen leveän oviaukon verran tilaa väistää, mutta ilmeisesti piti vain päästä osoittamaan naisvihaa. Samoin kaupassa ohitustilanteessa olen meinannut lentää lasiesinehyllyä päin, kun miessukupuolinen ei voi väistää hiukan sivuun, missä olisi tilaa, (ja minulla ei ole tilaa väistää, kun hylly!) kun pitää vaan runnoa päin. Kai henkisesti heikoilla miehillä on niin kova valtataistelu koko ajan käynnissä naissukupuolta vastaan, että tämä väistämättömyys on joku arvovalta- ja itetuntokysymys heille. Todella heikko itsetunto täytyy olla!

Kyllä tämmöiset kokemukset kertovat siitä, että naisviha elää syväänjuurtuneena yhteiskunnassa. Monet miehet tosin taitavat olla tietämättömiä omasta tiedostamattomasta naisvihastaan. Mutta siellä se on ja oireilee, jos ei siitä tulla tietoiseksi.

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä esimerkki naisvihasta on se ettei mies anna naisen mennä edelleen kassajonossa. Monta kertaa myös pidetty ovea auki minulle, todella moukkamaista. Osaan itse avata oven.

Vierailija
62/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisvihaa lietsoo myös naiset itse, sen näkee täälläkin. Päivittäin tietyt henkilöt aloittaa ketjuja joilla tiettyjä henkilöitä haukutaan, arvostellaan ulkonäköä, työtä, perhettä, kaikkea mistä saa aikaiseksi loukkaavaa sisältöä, menee välillä kunnianloukkauksen puolelle.

Koska ne naiset ovat sorretussa asemassa niin he ovatkin oikeastaan uhreja ja miehet syyllisiä.

Feministit tulee tappaa.

Otas päivälääkkeesi, olet todella sairas. Entäs jos sinulle sanotaan noin, miltä se tuntuisi?

Hän on hyvä esimerkki naisvihasta

Naisviha on sanana ongelmallinen koska tuohon liittyy ideologia. 

Jos nainen on vaikka katala miksei häntä saisi vihata jos samanlaista miestä saa?

Luonteenpiirteet eivät katso sukupuolta ja tähän juuri perustuu alkuperäisten ihmisoikeuksien luonteen arvostus. On vaarallista ajatella että pelkkä naiseus antaisi vapaalipun sikailuun tai mihin tahansa moraalittomuuteen. Eivät kai naiset ihan vakavissaan usko olevansa vapautettuja luonteensa arvostelusta sukupuolensa takia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisten harjoittama viha miehiä kohtaan on kielletty aihe? Osaisiko joku vastata tähän?

Vierailija
64/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, mikä ei mene mielihalujeni mukaan on naisvihaa.

Vierailija
65/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvä esimerkki naisvihasta on se ettei mies anna naisen mennä edelleen kassajonossa. Monta kertaa myös pidetty ovea auki minulle, todella moukkamaista. Osaan itse avata oven.

Kehtasin joskus pitää ovea auki jollekin vanhalle rouvalle. Melkein sain turpaani. Ei enää ikinä...

Vierailija
66/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naisten harjoittama viha miehiä kohtaan on kielletty aihe? Osaisiko joku vastata tähän?

Tämä on naisten vihapalsta. Miksi luulet että miesvihaketjut katoavat? Ei sovi hyvään tarinaan.

Vierailija
67/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehtasin joskus pitää ovea auki jollekin vanhalle rouvalle. Melkein sain turpaani. Ei enää ikinä...

Juu olen itse lopettanut kohteliaisuudet ko. syystä.

Vierailija
68/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on naisten vihapalsta. Miksi luulet että miesvihaketjut katoavat? Ei sovi hyvään tarinaan.

Tiedän. Toivon silti saavani edes jonkun järkevän vastauksen. Olen siis varsin naiivi.

Vierailija
69/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä häiritsee se miten vaikea esim adhd- ja autismidiagnooseja on saada naisena, koska kriteerit on tehty miesten mukaan.

Vierailija
70/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä häiritsee se miten vaikea esim adhd- ja autismidiagnooseja on saada naisena, koska kriteerit on tehty miesten mukaan.

Voi ollakin 

Vierailija
71/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monikin asia on jätetty joko tietämättömyyden tai puhtaan idiotismin takia tutkimatta kunnolla. En ihmettele lainkaan, että noihin on vaikea saada diagnoosia. Nuo typerät oletukset elävät edelleen ihmisten mielissä, eikä tämä mediankin jatkuvasti harjoittama vastakkainasettelu helpota asiaa.

T.Mies

Vierailija
72/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten viesti sopii vihan pyramidiin ja miksi se voidaan nähdä miesvihamielisenä:

1. Stereotypiat ja yleistykset (pyramidin alin taso)

Siinä hetkessä opin, että miehet ovat sikoja.

Taatusti eivät miehet toisilleen tällaista tee!

Miehet ovat henkisesti heikkoja, valtataistelussa koko ajan.

Näissä ilmauksissa yksittäisten miesten teot laajennetaan koko sukupuoleen.

Tämä on sukupuoleen perustuva yleistys eli sama logiikka kuin naisvihassa, mutta kohdistettuna miehiin.

Pyramidin näkökulmasta tämä on ennakkoluuloista ja stereotyyppistä puhetta, joka luo vastakkainasettelua "miehet vastaan naiset".

2. Moraalinen vähättely ja halveksunta

Miehet ovat sikoja.

Röyhkeästi tunkenut kai piti osoittaa naisvihaa.

Todella heikko itsetunto täytyy olla!

Tässä on ihmisarvon alentamista ja koko ryhmän halveksuntaa.

Sanoja kuten sika ja heikko käytetään ilmaisemaan moraalista ylemmyyttä ja vihaa toista sukupuolta kohtaan.

Pyramidin mallissa tämä kuuluu tasolle nimittely ja syrjivä puhe, joka ylläpitää negatiivisia käsityksiä ja normalisoi sukupuolittunutta halveksuntaa.

3. Sosiaalinen erottelu ja epäluottamus

Miehet puhuvat vain keskenään.

Naiset sivuutetaan, miehet kehuvat vain toisiaan.

Miehet eivät väistä, he pelottelevat ja haluavat satuttaa.

Tässä kuvataan miehet yhdenmukaisena vihamielisenä ryhmänä, jota ei voi luottaa.

Se johtaa me vastaan he -asetelmaan.

Pyramidin toisella tasolla tämä on sosiaalista syrjintää: halua erottautua ja pitää etäisyyttä toiseen ryhmään.

4. Väkivallan normalisointi (implisiittisesti)

Kai halutaan pelotella naista ja toivotaan, että nainen juoksisi hädissään alta pois.

Tappouhkaus, jolla halutaan osoittaa vihaa ja murhanhimoa naista kohtaan.

Viesti antaa ymmärtää, että miehet tietoisesti ja kollektiivisesti uhkaavat naisia väkivallalla.

Tämä ei enää ole pelkkää kokemusten jakamista, vaan mielikuva miehistä väkivaltaisina ja uhkaavina olentoina.

Pyramidin näkökulmasta tämä on askel kohti dehumanisointia, jossa vastapuoli nähdään vaarallisena vihollisena.

Vierailija
73/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten uhriutumiselle ei ole nykyään mitään rajaa! (Olen itsekin nainen)

Juuri todistit, että naisvihaa viljelevät myös toiset naiset. Tämä on ihan tunnettua ja yleistä.

Vierailija
74/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten viesti sopii vihan pyramidiin ja miksi se voidaan nähdä miesvihamielisenä:

1. Stereotypiat ja yleistykset (pyramidin alin taso)

Siinä hetkessä opin, että miehet ovat sikoja.

Taatusti eivät miehet toisilleen tällaista tee!

Miehet ovat henkisesti heikkoja, valtataistelussa koko ajan.

Näissä ilmauksissa yksittäisten miesten teot laajennetaan koko sukupuoleen.

Tämä on sukupuoleen perustuva yleistys eli sama logiikka kuin naisvihassa, mutta kohdistettuna miehiin.

Pyramidin näkökulmasta tämä on ennakkoluuloista ja stereotyyppistä puhetta, joka luo vastakkainasettelua "miehet vastaan naiset".

2. Moraalinen vähättely ja halveksunta

Miehet ovat sikoja.

Röyhkeästi tunkenut kai piti osoittaa naisvihaa.

Todella heikko itsetunto täytyy oll

🔺 Yhteenveto: miksi tätä voidaan pitää miesvihamielisenä puheena

Pyramidin tasoIlmeneminen tekstissäMiksi se on ongelmallista

Ennakkoluulot ja yleistyksetMiehet ovat sikoja, miehet eivät väistäYksilöiden tekojen yleistys koko ryhmään

Halveksunta ja nimittelyHeikko itsetunto, valtataistelu naisia vastaanIhmisarvon alentamista sukupuolen perusteella

Sosiaalinen erotteluMiehet puhuvat vain keskenäänMe vastaan he -asetelman vahvistaminen

Väkivallan ja pelottelun oletusTappouhkaus, murhanhimoa naista kohtaanMiehistä muodostetaan kollektiivisesti uhkaava ryhmä

Tärkeä huomio

Kokemuksen tasolla teksti kertoo koetusta syrjinnästä ja epätasa-arvosta.

Diskurssin tasolla se luisuu miesvihaksi, koska se liittää nämä kokemukset kaikkiin miehiin ja käyttää heistä halventavaa kieltä.

Vierailija
75/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisvihaa lietsoo myös naiset itse, sen näkee täälläkin. Päivittäin tietyt henkilöt aloittaa ketjuja joilla tiettyjä henkilöitä haukutaan, arvostellaan ulkonäköä, työtä, perhettä, kaikkea mistä saa aikaiseksi loukkaavaa sisältöä, menee välillä kunnianloukkauksen puolelle.

Koska ne naiset ovat sorretussa asemassa niin he ovatkin oikeastaan uhreja ja miehet syyllisiä.

Feministit tulee tappaa.

Otas päivälääkkeesi, olet todella sairas. Entäs jos sinulle sanotaan noin, miltä se tuntuisi?

Hän on hyvä esimerkki naisvihasta

Naisviha on sanana ongelmallinen koska tuohon liittyy ideologia. 

Jos nainen on vaikka katala

Kyllä uskovat, feminismi näin opettaa.

Vierailija
76/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten uhriutumiselle ei ole nykyään mitään rajaa! (Olen itsekin nainen)

Juuri todistit, että naisvihaa viljelevät myös toiset naiset. Tämä on ihan tunnettua ja yleistä.

Uhriutumisella saa huomiota. Sillä saa etua elämässä. Auttaa raivaamaan epämiellyttäviä ihmisiä pois tieltä. Ainoa, mikä minua on (hieman) yllättänyt, on se, että niinkin moni tuohon turvautuu. Mutta ihmiset ovat laiskoja, joten tuo lienee helppo keino saada haluamiaan asioita.

Vierailija
77/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu olen itse lopettanut kohteliaisuudet ko. syystä.

Niin minäkin.  Voimaantukoot rauhassa.

Vierailija
78/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En miesten kesken ole varsinaista naisvihaa todistanut, paitsi yhdellä kaverilla naispoliitikot menevät ihon alle ja heitä kyllä hän tytöttellee eikä pidä vakuuttavina. Eli politiikasta puhuttaessa ehkä jollain tasolla. Sama kun puhutaan kovista arvoista, niin sellainen halveksunta pehmeitä arvoja kohtaan (esim. luonnonsuojelu) ehkä välillä tulkittavissa naisvihaksi. 

Monesti varmaan tyytymättömyys siihen, että ei-niin-vetävän sinkkumiehen arpa on nykyään vähemmän automaattisesti voittava kuin vaikka 50-luvulla (ns. perinteiset sukupuoliroolit sopivat paremmin joillekin) on syy lisääntyneeseen turhautuneisuuteen ja ns. naisvihaan, mutta ei se varmaan ole koko tarina.

Väistämisjutuissa naiset ei valitettavasti aina pysy omalla puolellaan jalkakäytävää / ei osaa sääntöjä, mikä harmittaa. Itse yritän aina kulkea oikealla puolella kulkusuuntaan nähden niin ongelmia tulee jatkuvasti vastaantulijoiden kanssa jotka haluavat kulkea vasenta laitaa jos oikea laita on pyörätien vieressä heidän näkökulmastaan.

Vierailija
79/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monikin asia on jätetty joko tietämättömyyden tai puhtaan idiotismin takia tutkimatta kunnolla. En ihmettele lainkaan, että noihin on vaikea saada diagnoosia. Nuo typerät oletukset elävät edelleen ihmisten mielissä, eikä tämä mediankin jatkuvasti harjoittama vastakkainasettelu helpota asiaa.

T.Mies

Miehillähän ne useimmat tutkimukset on tehty, koska he ovat helpompi kohde kuin naiset hormonivaihteluineen. Naisten vaivoja on tutkittu todella paljon vähemmän kuin miesten.

Vierailija
80/131 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.Mies

Miehillähän ne useimmat tutkimukset on tehty, koska he ovat helpompi kohde kuin naiset hormonivaihteluineen. Naisten vaivoja on tutkittu todella paljon vähemmän kuin miesten.

Miksi naiset eivät ole tehneet tutkimusta? Pitääkö miesten tehdä kaikki puolestanne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi