Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elokuvateatterit ongelmissa. Nuoret ei enää jaksa katsoa elokuvaa loppuun

Vierailija
13.10.2025 |

"Jokaisessa näytöksessä on jouduttu puuttumaan käytökseen, Lindqvist sanoo.

Hän sanoo, että huomautukset ovat tehonneet, joskin ongelmana on ollut, että kun yhden kaveriporukan saa rauhoittumaan, niin toisaalla katsomossa toinen aloittaa elämöinnin."

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011555962.html

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elokuvat on laadullisesti niin huonoja lähes kaikki nykyään, ettei niitä pysty tylsistymättä katsomaan loppuun asti.

Elokuvakerronnan parhaat ajat ovat menneisyyttä.

Jap. Näkeehän sen TVstäkin. Aivan sontaa, jotain hiton vuosikausien sisusta, rakenna, selviydytäämpä, tavataanko alttarilla ja aina, aina samat naamat, no, eipä tuu katsottua.

Näkeehän ne ohjelmatiedot netistä ja tvstä niin voi valikoida ja pistää töllön kiinni jos ei tule mitään katsomisen arvoista. Itse ainakin käyn kanavat päivällä läpi ja painan mieleen kiinnostavat ohjelmat ja muun ajan TV on kiinni.

Sinusta en tiedä. Mutta minä maksan siitä TVn ohjelmantarjonnasta veroistani. Onko sinusta normaalia et joku sarja alkaa jossain vaiheessa uudestaan kerta toisen jälkeen? Olen nähnyt saman jenkki ohjelman viikon aikana 4 kertaa! Aika-ajoin 60% ohjelmista on uusintoja. Lisäksi yhtiöt saavat jonkun elokuvan kylkiäisenä jotain roskasarjaa ja se sama pyörii 8 VUOTTA Suomessa! Onko Suomen TV näyttänyt yhtäkään esim. Korealasta sarjaa, Kiinassa pyörii hiton hyviä dekkarisarjoja jne.

Vierailija
102/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä pelkästään nuoret vaan kaikki ruudun tuijottelijat, tuskin voivat varttia pidempään elokuvaan keskittyä puhelintaan katsomatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elokuvat on laadullisesti niin huonoja lähes kaikki nykyään, ettei niitä pysty tylsistymättä katsomaan loppuun asti.

Elokuvakerronnan parhaat ajat ovat menneisyyttä.

Jap. Näkeehän sen TVstäkin. Aivan sontaa, jotain hiton vuosikausien sisusta, rakenna, selviydytäämpä, tavataanko alttarilla ja aina, aina samat naamat, no, eipä tuu katsottua.

Näkeehän ne ohjelmatiedot netistä ja tvstä niin voi valikoida ja pistää töllön kiinni jos ei tule mitään katsomisen arvoista. Itse ainakin käyn kanavat päivällä läpi ja painan mieleen kiinnostavat ohjelmat ja muun ajan TV on kiinni.

Sinusta en tiedä. Mutta minä maksan siitä TVn ohjelmantarjonnasta veroistani. Onko sinusta normaalia et joku sarja alkaa jossain vaiheessa uudestaan

Suoratoistopalvelut on on keksitty. Itse en ole katsonut ns "live" telkkaria varmaan kymmeneen vuoteen.

Vierailija
104/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani nykynuorisosta. Ja tällaisista pitäisi tulla tästä maasta vastuussa olevia aikuisia.

Vierailija
105/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa vanhemmatkaan. Me ei käydä miehen kanssa leffassa kun mies 55v ei jaksa millään keskittyä. Minä käyn kyllä yksinäni ja jaksan katsoa pitkänkin elokuvan.

Kotonakin elokuvan katselu on sitä, että mies katsoo vartin, lähtee tekemään välipalaa, tulee taas katsomaan ja mun pitää kertoa missä mennään. Kun tulee mainoskatko, mies surffaa muita kanavia ja palaa takaisin elokuvaan kun mainoskatko on jo loppunut ja minä missasin jotain. Mies sanoo, ettei tässä leffassa ole mitään järkeä, ei hän saa juonesta kiinni. Lähtee tietokoneelle tai puhelimeen, tulee takaisin, katsoo hetken, tulee mainoskatko, kääntää sellaiselle kanavalle, jossa näkyy teksti tv, selaa sitä. Takaisin elokuvan pariin. Jne jne jne. Minä olen tässä vaiheessa jo ihan hiilenä ja pudonnut kärryiltä, joten on ihan se ja sama, katsotaanko elokuva loppuun vai ei.

Tämä media on nimeltään televisio, ei elokuva. Televisio on elokuvan vihollinen.

Vierailija
106/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huolissani nykynuorisosta. Ja tällaisista pitäisi tulla tästä maasta vastuussa olevia aikuisia.

Shakkiharrastus tekisi monelle hyvää lätkäharkkojen sijaan.

Vierailija
107/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

leffateatterin ovelle lääkäri joka voi jakaa diagnooseja joilla saaadaan alueille lisää rahaa.

Vierailija
108/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret eivät jaksa enää keskittyä edes hyvään elokuvaan. Jo tunnin mittainen ohjelma on suurelle osalle vaan liian pitkä.

Nykyään on kuulemma tapana, että esim. streamauspalveluista katsotaan elokuvia niin, että jatketaan vaikka puolesta välistä päivän parin päästä. Aivan kuten TV-sarjan jaksoja siis. Tällaiselle isolle elokuvan ystävälle ja elokuvaharrastajalle tuo tuntuu todella käsittämättömältä. Miten siinä saa enää siitä katselun/tarinan tunnetilasta tai edes juonesta uudelleen kiinni? Miten ei jaksa muka keskittyä enää edes parin tunnin tarinaan? 

Ja varmaan samalla vilkuillaan puhelinta muutenkin, ehkä katsellaan sieltä samalla muita somevideoita. 

Surulista. 

Vierailija
109/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa vanhemmatkaan. Me ei käydä miehen kanssa leffassa kun mies 55v ei jaksa millään keskittyä. Minä käyn kyllä yksinäni ja jaksan katsoa pitkänkin elokuvan.

Kotonakin elokuvan katselu on sitä, että mies katsoo vartin, lähtee tekemään välipalaa, tulee taas katsomaan ja mun pitää kertoa missä mennään. Kun tulee mainoskatko, mies surffaa muita kanavia ja palaa takaisin elokuvaan kun mainoskatko on jo loppunut ja minä missasin jotain. Mies sanoo, ettei tässä leffassa ole mitään järkeä, ei hän saa juonesta kiinni. Lähtee tietokoneelle tai puhelimeen, tulee takaisin, katsoo hetken, tulee mainoskatko, kääntää sellaiselle kanavalle, jossa näkyy teksti tv, selaa sitä. Takaisin elokuvan pariin. Jne jne jne. Minä olen tässä vaiheessa jo ihan hiilenä ja pudonnut kärryiltä, joten on ihan se ja sama, katsotaanko elokuva loppuun vai ei.

Tämä media on nimeltään t

Joo ja mainostelevisio. Ei tuo mitään kunnon elokuvan katselua olekaan. Kai se nyt sama on, että katkooko sen tarinan se mainoskatko vai puhelimen vilkaisu. 

Vierailija
110/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai johtuisiko siittä että nykyajan elokuvat on niin luokatonta ja ideologista paskaa että niitä ei pysty katsomaan loppuun? Itse olen tätä mieltä ja olen kuitenkin jo 42 että en ole niin nuori enää

Ja sinut pakotetaan katsomaan elokuvia,joista et tykkää? Et aikuisena miehenä osaa valita mitä menet katsomaan, tai jos et tykkää, niin vaan lähdet pois?

Ja jos et tykkää, niin entäs jos alat vaan ihan itse tekemään elokuvia,joista tykkäät.

Vierailija
111/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai johtuisiko siittä että nykyajan elokuvat on niin luokatonta ja ideologista paskaa että niitä ei pysty katsomaan loppuun? Itse olen tätä mieltä ja olen kuitenkin jo 42 että en ole niin nuori enää

Toivottavasti sulla ei ole lapsia? Tosin kaltaisesi vanhemmat olisivat selitys sille, että mistä ihmeestä niitä käytöstavattomia ja kasvattamatta jääneitä kakaroita tulee!

Aina tällaisiakin aloituksia lukiessa mietin vain ja ainoastaan: KENEN LAPSIA NOI ON, kuka on kasvattanut noin huonosti?

Vierailija
112/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä pelkästään nuoret vaan kaikki ruudun tuijottelijat, tuskin voivat varttia pidempään elokuvaan keskittyä puhelintaan katsomatta.

Klassisen musiikin konserteissa ja baletissakin olen viime vuosina törmännyt näihin, jotka selaa puhelinta katsomossa. Pimeässä katsomossa olen mm. nähnyt, kun joku ilmeisen totaalisessa puhelinkoukussa oleva noin kuuskymppinen nainen scrollaili puhelimellaan vaan someja ja meseviestejä ym. Kaveripariskunta oli törmännyt vastaavaan, noin nelikymppiseen mieheen ja sanonut väliajalla sille miehelle, että jos et osaa olla ilman puhelinta edes tätä aikaa, niin kannattaisiko lähteä pois. Miestä ei ollut enää näkynyt, eli puhelin voitti.

Vierailija
113/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan elokuvat ovat venytettyä moraalisaarnauspaskaa. Kuvattu niin pimeässä ettei mitään erota ja näyttelijöillä niin överit kasvojenkohotukset ja täytteet ettei naama liiku. Kaikki vähänkään tummemmat ja seksuaalivähemmistöt esitetään oikeamielisinä hahmoina joiden puolella katsojan täytyy olla.

Ihme oikeastaan että joku maksaa noiden katsomisesta.

Vierailija
114/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffasaliin palkattava pari raavasta portsaria, jotka heittää perseilijät pihalle. Sillähän tämä hoituu. Lippujen hinnat pilviin ni kakaroilla ei enää varaa käydä pelleilemässä leffassa.

Vierailija
115/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotus: nuorille tiktok filmejä, muille leffat. 

Vierailija
116/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvat täytyy tiivistää 30s näille nuorisolaisille, samalla istumalla jaksavat ehkä katsoa useamman filmin peräkkäin kuhan mässyä riittää. Keskittymiskyvyttömyys on uusi normaali.

Vierailija
117/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeesti ois vetävä juoni ja huikea jännite tarinassa, hurjat käänteet ja taitavasti kuvattu ja näytelty, istuisivat taatusti kuin tatit siellä.

Vierailija
118/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvissa käyntiin ikärajat 30v. Nuoremmat tuijottaa niitä kännyköitä.

Vierailija
119/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret eivät jaksa enää keskittyä edes hyvään elokuvaan. Jo tunnin mittainen ohjelma on suurelle osalle vaan liian pitkä.

Nykyään on kuulemma tapana, että esim. streamauspalveluista katsotaan elokuvia niin, että jatketaan vaikka puolesta välistä päivän parin päästä. Aivan kuten TV-sarjan jaksoja siis. Tällaiselle isolle elokuvan ystävälle ja elokuvaharrastajalle tuo tuntuu todella käsittämättömältä. Miten siinä saa enää siitä katselun/tarinan tunnetilasta tai edes juonesta uudelleen kiinni? Miten ei jaksa muka keskittyä enää edes parin tunnin tarinaan? 

Ja varmaan samalla vilkuillaan puhelinta muutenkin, ehkä katsellaan sieltä samalla muita somevideoita. 

Surulista. 

Nämäkään asiat ei onneksi tapahdu noin vaan, ilman ihmisten omia valintoja ja tietoisuutta.

Meillä on aina VALITTU tehdä niin, että kun katsotaan leffaa, niin puhelimet on pois ja katsotaan yksi elokuva kerrallaan. Leffateatterissa ei myöskään tietenkään vilkuilla puhelinta tai häiritä muita. Aivan perusjuttuja, jotka siirtyy tällaisella peruskasvatuksella lapselle.

Vierailija
120/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa uusimman Jurassic Worldin muutama viikko sitten. Edessä istui joukko esiteini-ikäisiä poikia. Hienosti jaksoivat keskittyä leffaan tunnin, sitten alkoi sekoilu. Joku heidän vierestään kävi pyytämässä henkilökunnan paikalle ja loppuleffa saatiin olla rauhassa.

Sehän olikin ihan naurettava kopio niistä entisistä ja taas bosslady näytti maailmalle mistä nainen pissii.

Ai. Minä tykkäsin. Ja jos en olisi tykännyt, olisin istunut turpa kiinni penkissäni joka tapauksessa, tai lähtenyt vaikka kesken pois. Huono elokuva ei ole syy häiritä muiden katselukokemusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän