Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elokuvateatterit ongelmissa. Nuoret ei enää jaksa katsoa elokuvaa loppuun

Vierailija
13.10.2025 |

"Jokaisessa näytöksessä on jouduttu puuttumaan käytökseen, Lindqvist sanoo.

Hän sanoo, että huomautukset ovat tehonneet, joskin ongelmana on ollut, että kun yhden kaveriporukan saa rauhoittumaan, niin toisaalla katsomossa toinen aloittaa elämöinnin."

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011555962.html

Kommentit (188)

Vierailija
141/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai johtuisiko siittä että nykyajan elokuvat on niin luokatonta ja ideologista paskaa että niitä ei pysty katsomaan loppuun? Itse olen tätä mieltä ja olen kuitenkin jo 42 että en ole niin nuori enää

Olen 34 vuotias mieshenkilö ja olen samaa mieltä että nykyajan elokuvat on surkeaa paskaa. 90 luvun ja siitä vanhemmat elokuvat on hyviä. 

Vierailija
142/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on kotona 4k tv ja hifi-äänentoisto niin miksi vaivautua elokuvateatteriin?

Joudu näkemään vaivaa mennäksesi paikanpäälle.

Maksa kallis hinta siitä että saat katsoa mainoksia elokuvan alussa.

Ei pause mahdollisuutta halutessasi.

Joudu kärsimään muiden ihmisten äänistä ja kännykänvaloista ym. perseilystä, mitkä pilaavat katselukokemusta. 

Elokuutateatterien aika on ohitse 

Sit toisaalta monilla on kotonaan vaan läppärit ja älypuhelimet, joten kiinnostavia elokuvia käydään mielellään katsomassa leffateatterin jättimäiseltä valkokankaalta. Eikä isokaan tv-näyttö korvaa valkokangasta. 

Toki on totta että ihmiset ei

Kävimme joskus katsomassa koulun puolesta Talvisodan. Perse puutui, mutta tylsää ei ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme ettei aikuiset halua enää käydä leffateattereissa, jos niistä muodostuu tuollainen älämölö-leikkikenttä. Leffateatterit ja koko ala syyttäkööt vaan itseään. 

Ei ole leffateattereiden tai elokuva-alan vika että nuorisolla on aivojen tilalla TikTok-möhjöä.

Leffateatterit voi kyllä palkata pari tyyppiä heittämään sekoilijat ulos salista. Ainiin maksaa joten ei voi koska voitot pienenee. 

Vierailija
144/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllähän tosiaan koulussa katsottiin jumppasalissa aina se Tuntematon Sotilaskin ennen itsenäisyyspäivää, senkin kesto jotain 3h. Ei ollut häiriökäytöstä kellään.

Kyllä te olette vain huonoja, jos ette parin-kolmen tunnin elokuviin enää pysty.

Vierailija
145/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä pelkästään nuoret vaan kaikki ruudun tuijottelijat, tuskin voivat varttia pidempään elokuvaan keskittyä puhelintaan katsomatta.

Poikani on 17v ja viettää paljon aikaa puhelimellaan toki. Silti ahmi sellaiset sarjat kuin Breaking Bad ja Peaky Blinders niin nopeasti kuin koulu ja harrastukset antoi tilaa. Yhdessä on katsottu vuosituhannen vaihteen komedioita ja joitan trillereitäkin.

Kumma kun se heikko keskittymiskyky tulee esiin vaan kun yrittää katsoa 10 vuotta uudempia elokuvia tai isoa osaa sarjoista.

Me aikuiset on taas jaksettu hyvin katsoa mm Norjalaista ja Belgialaista sarjatuotantoa.

Hollywood on korvannut juonen ja tyylilliset keinot tehosteilla ja sisällön tuotesijoittelulla ja moralisoinnilla.

Vierailija
146/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa kyseinen elokuva olla juuri nuorille suunnattu, joten nauttikoon elokuvasta kuten parhaaksi katsovat. Roskaaminen ei tietenkään ole ok, mutta tähän syyllistyvät kyllä aikuisetkin elokuvateattereissa. 

Jos osaa ottaa Cancelin satiirina nykypäivästä, se osuu ja uppoaa tosi hyvin. Olen kuitenkin todella epävarma siitä onko se ollut elokuvan tekijöiden tarkoitus.

Vierailija
147/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häsläystä ja kuittailua eikä mitään aidosti koskettavaa, niin lopulta tulee kyllä kyllästyskakka housuun.

Vierailija
148/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä pelkästään nuoret vaan kaikki ruudun tuijottelijat, tuskin voivat varttia pidempään elokuvaan keskittyä puhelintaan katsomatta.

Poikani on 17v ja viettää paljon aikaa puhelimellaan toki. Silti ahmi sellaiset sarjat kuin Breaking Bad ja Peaky Blinders niin nopeasti kuin koulu ja harrastukset antoi tilaa. Yhdessä on katsottu vuosituhannen vaihteen komedioita ja joitan trillereitäkin.

Kumma kun se heikko keskittymiskyky tulee esiin vaan kun yrittää katsoa 10 vuotta uudempia elokuvia tai isoa osaa sarjoista.

Me aikuiset on taas jaksettu hyvin katsoa mm Norjalaista ja Belgialaista sarjatuotantoa.

Hollywood on korvannut juonen ja tyylilliset keinot tehosteilla ja sisällön tuotesijoittelulla ja moralisoinnilla.

Eihän uusista Hollywood-elokuvista tarvitse tykätä, eikä monet tykkääkään. Mutta aika heikkoa on, jos lähes aikuinen poikasi ei jaksa tuon vertaa keskittyä, saati jos sillä verukkeella alkaa ottaan puhelinta esille tai muutoin häiritsee muita??

Vierailija
149/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän uusista Hollywood-elokuvista tarvitse tykätä, eikä m

Niinkö minä sanoin? Ei hän käy elokuvateatterissa vaan käyttää suoratoistopalveluja, joten häiritsee korkeintaan itseään tai vanhempiaan. Siitä sinun ei tarvinne mieltäsi pahoittaa?

Minä tiedän, että monesta se uusi inklusiivisuus ja turvallinen tila on ihanaa, minusta taas se on vienyt esim viihteestä kaiken yllätyksellisyyden ja oivalluksen eli särmän. Ainoa mille voi nauraa on vanhempi valkoinen nainen tai alkaen keski-ikäinen valkoinen mies. Mikäs siinä nauretaan vaan, kyllä mun itsetunto ainakin kestää nauraa minun tylsille asenteille tai huonolle muotimaulle, mutta alkaa se vähän yksitoikkoiseksi mennä. Joojoo, lukulasit eikä kännykkääkään osata käyttää öhö öhö, ollaanpas me taas degeneroituneita höhöhöö.

Vierailija
150/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun sinulla on tuollaiset asenteet, niin mikä sinullakin on tekosyynä sille, että on vain yksi lapsi? Ei riitä väestön uusiutumiseen, yksi lapsi on VAIN yksi lapsi eikä riitä mihinkään. Liikaa kaltaisiasi lusmuja.

Vierailija
151/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskottavilla konservatiiveilla on isot perheet. Vähintään kaksi, mutta mielellään enemmän. Kaksi on se aivan minimi.

Vierailija
152/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso suosii entist' lyhyempää sisältöä verkkoalustoilla, tyyliin Tik Tok ja YouTube Shorts. Puhutaan sekunneista tai enintään minuuteista. Pitkä ohjelma tarkoittaa noin puolen tunnin mittaista pätkää.

Samaan aikaan teatterilevityksessä olevien elokuvien keskipituus on venynyt pidemmäksi vuosi vuodelta, tyyliin aiemmin keskimäärin 2 tunnin elokuvat ovat nykyään 2,5 tunnin mittaisia. Jotkut ovat jopa 3-4 tunnin mittaisia.

Ei ihme, ettei homma toimi.

Vierailija
153/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso suosii entist' lyhyempää sisältöä verkkoalustoilla, tyyliin Tik Tok ja YouTube Shorts. Puhutaan sekunneista tai enintään minuuteista. Pitkä ohjelma tarkoittaa noin puolen tunnin mittaista pätkää.

Samaan aikaan teatterilevityksessä olevien elokuvien keskipituus on venynyt pidemmäksi vuosi vuodelta, tyyliin aiemmin keskimäärin 2 tunnin elokuvat ovat nykyään 2,5 tunnin mittaisia. Jotkut ovat jopa 3-4 tunnin mittaisia.

Ei ihme, ettei homma toimi.

Kasvatuksestahan se on kiinni. Hyvä vanhempi laittaa lasta lukemaan, huono vanhempi antaa lapsensa paskoa keskittymiskykynsä käyttämällä aikansa vapaasti ja rajattomasti älypuhelimella reelsejä ja Tiktok-videoita katsellen.

Vierailija
154/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan se on ihan vanhemmista kiinni, lapsia pitää LAITTAA lukemaan. 

Vierailija
155/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ja kun sinulla on tuollaiset asenteet, niin mikä sinullakin on tekosyynä sille, että on vain yksi lapsi? Ei riitä väestön uusiutumiseen, yksi lapsi on VAIN yksi lapsi eikä riitä mihinkään"

mikä sinut saa päättelemään että olen a)konservatiivi ja b)minulla on vain yksi lapsi?

Mutta kiitos kun vahvistit sen minkä jo tiesinkin; jos ei pidä arvoliberaaliudesta luennoivasta tv-sarjasta on pakosti konservatiivi. Koska arvoliberaalit rakastavat mitä tahansa kuraa kunhan se paasaa heidän ideologiaansa.

Olen jättänyt viimeaikoina näköjään kesken sarjat Hostage, Leanne, North of North ja tietysti just like that, joissa päälleliimatun imelä makeilun tai moralisointi olivat vahvasti läsnä. Epäuskottavaa dialogia, epäuskottava kertomus, kaikki niin feikkiä ja fantasiaa että ei vaan löytynyt mitään tunteita herättävää, no ehkä pl ärsytys.

Vierailija
156/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot elokuva ansaitsee vain huonon yleisön. Kertoo kyllä paljon suomessa pyrkivien elokuvien laadusta kun suomen tämän vuoden katsotuin elokuva cancel keräsi noi  35 500 katsojaa. Tehtiinkö ennen niin paljon parempia elokuvia kun tuo 35 500 katsojaa oli ennen huono tulos?

Striimauspalvelut ovat tyhjentäneet salit ja katselumaratonit. Leffojen taso on mun mielestä pysynyt vakiona. On hyviä ja huonoja leffoja.

Vierailija
157/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret eivät jaksa enää keskittyä edes hyvään elokuvaan. Jo tunnin mittainen ohjelma on suurelle osalle vaan liian pitkä.

Sama mulla, ja olen 50 v. Korkeakoulutettu. Tunnin ohjelman just ja just jaksan katsoa.

Vierailija
158/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllähän tosiaan koulussa katsottiin jumppasalissa aina se Tuntematon Sotilaskin ennen itsenäisyyspäivää, senkin kesto jotain 3h. Ei ollut häiriökäytöstä kellään.

Kyllä te olette vain huonoja, jos ette parin-kolmen tunnin elokuviin enää pysty.

Nykyään ihmiset ovat laatutietoisempia. En katselis sekuntiakaan Tuntematonta sotilasta yhtään missään. En silloin, en nyt.

Vierailija
159/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan se on ihan vanhemmista kiinni, lapsia pitää LAITTAA lukemaan. 

Mun lapseni lukee, viimeksi Sarasvuon sisäisen sankarin. Ja on silti sitä mieltä että uudet elokuvat ja sarjat on valtaosin niin puuduttavia ettei pysty katsomaan. Toistakymmentä vuotta vanhaa sisältöä katselee sitten taas jo mielellään.

Vierailija
160/188 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonot elokuva ansaitsee vain huonon yleisön. Kertoo kyllä paljon suomessa pyrkivien elokuvien laadusta kun suomen tämän vuoden katsotuin elokuva cancel keräsi noi  35 500 katsojaa. Tehtiinkö ennen niin paljon parempia elokuvia kun tuo 35 500 katsojaa oli ennen huono tulos?

Striimauspalvelut ovat tyhjentäneet salit ja katselumaratonit. Leffojen taso on mun mielestä pysynyt vakiona. On hyviä ja huonoja leffoja.

Ok, mikä sinusta olisi esim tämän vuosikymmenen top 5?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän