Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tsemppikeskustelu elämäntapamuutokseen

Vierailija
13.10.2025 |

Lueskelin viikonloppuna laihdutuslääkekeskustelua, joka oli suurimmaksi osaksi tosi kiva ja tsemppaava.

Löytyisikö täältä sellaisia, joilla on menossa elämäntapamuutos ilman lääkkeitä tai leikkausta? Saataisiinko tsemppauskeskustelu aikaiseksi.

Mulla on tilanne, että kun laihdun vielä kilon, niin olen samassa tilanteessa kuin aloittaessani painonpudotuksen vuoden 2018 alussa. Tästä voidaan päätellä, että elämä on heittänyt eteen vaikeuksia, jotka tuntuu nyt olevan pääosin selätetty. Mulla on käytössä lääke, joka on nostanut painoa, kun se tekee 24/7 näläntunteen. Pitkään yritettiin löytää joku toinen lääke, mutta tämä jäi ainoana perussairauteeni sopivana lääkkeenä käyttöön ja olen nyt pikkuhiljaa löytämässä keinot selvitä sen kanssa.

Lähtöpaino kesällä 2024 oli 90 kiloa. Nyt painan 77 kiloa. Tavoitepaino on 64 kiloa. Olen nyt hyväksynyt sen, että paino tippuu hitaasti. Tavoitteen saavuttamiseen menee varmaankin yli vuosi.

Kirjoitan lisää, jos keskustelu ottaa tuulta alleen.

Kommentit (226)

Vierailija
221/226 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin sen jäsenyyden liikkuvuusharjoitteluun. Tein eilen ensimmäisen harjoituksen. Nyt olen ajatellut, että tekisin ne ti, to ja la eli päivinä jolloin en käy salilla. Liikkeet on hyviä mutta hankaluutta aiheuttaa liian ahdas asunto. Ja osa liikkeistä on hirveän nopeatempoisia. Mutta videon saa hidastettua, mistä plussaa.

Tänään paino oli vain 100g vähemmän kuin viikko sitten. Ei tämä nyt oikein suju. Jos vaaka näyttää huomenna vähemmän niin kirjaan sen tämän viikon painoksi.

Kävin tekemässä kuntosalilla koko kropan treenin. Se sujui ihan hyvin. Pikkuhiljaa voi lisätä painoja. Miten muilla on viikko alkanut?

Vierailija
222/226 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edellisen viestin kirjoitti ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/226 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla oli vain kolme aktiivista treenikertaa, ruokavalio pysynyt suht kuosissa,  pe tuli syötyä eineksiä, oli muutenkin tylsä olo ja torstaina kävin sushilla (ilmankos perjantaina oli vetämätön olo). Jätin nyt perunan sekä riisin hetkeksi pois, syön muita kasviksia ruoan lisukkeena. Ei tunnu niin raskaalta vatsassa. Kokeilen onko sillä vaikutusta. Koko viikon paino seilasi 75-73 kg välillä, riippuen mitä olin syönyt ja miten käynyt salilla. Että sen suhteen ei mitään muutosta :D.

Kamala tuollainen työkaveri Laku! Oletko puhunut asiasta esimiehelle? Ei kenenkään pidä tuollaista kestää työpaikallaan, varsinkin kun se aiheuttaa ahdistusta ja sinulle itsetuhoista käytöstä. 

Tsemppiä kaikille viikkoon!

tuliheppa

Vierailija
224/226 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen tällä hetkellä toistaiseksi työtön (ja juuri niin työkyvytön että Kela ei varmasti koskaan päästä eläkkeelle mutta en myöskään voi realistisesti enää kuntotua enempiä 😅), hyvin harvakseltaan ollut jotain oman alan hommaa ihan pieni projekti tarjolla. Sen ainoita hyviä puolia on, että eipähän työ stressaa tai juuri vaikka toksinen työympäristö, se on hiton raskasta. 

Huonoa on, että kun työttömyys on jatkunut pitkään, eikä miehenkään työtilanteessa ole ollut hurraamista niin mitään rahaa ei ole ylimääräistä. Etenkin kun kotosalla on kaikkea kunnostettavaa ja rempattavaa.

Muuten olisin itsekin tosi kiinnostunut ottamaan jotain kurssia tulille. Tai menemään johonkin ohjattuun treeniin. Kaikki koirien kodin ulkopuoliset harrastuksetkin on tauolla, mikä on harmi etenkin kun nyt työttömänä olisi aikaa ja niissäkin tulee sitä liikuntaa myös ihmiselle. Jotenkin sitä vaan aina aktivoituu seurassa paremmin. 

Onneksi mies jaksaa kävellä ja treenata, mutta hän on kyllä niin ihanan hyväksyvä kaikesta mitä teen tai en tee, että motivaattoriksi hänestä ei ole. Jos en olisi treenannut itse sitä itsekuria ja pitkäjänteisempää ajattelua niin mies ehdottomasti ruokkisi minut täysin saimaannorpan muotoiseksi, koska tykkää kokata ja tuoda herkkuja minulle. 😅 Parempi tietysti näin kuin että toinen olisi tosi tuomitseva, mutta... 

Viikko on kuitenkin lähtenyt käyntiin aikas kivasti. Löysin voimatreenien kaveriksi jonkun viraalihittijumpan jossa tehdään aina minuutti kutakin liikettä. En nyt tiedä sen nimeä, mutta se alkaa hyppimisellä ja siinä on ainakin käsien pyörittelyä eteen ja taakse, polvien nosto korkealle ja läpäytys käsillä siihen nostettuun polveen, backwards lunges, punnerruksia, hyppynarua. Ai kamala, en ole vielä yhtenäkään päivänä tehnyt edes kokonaan ja silti tuntuu käsissä ja selässä varsinkin. 

Mulla on myös tallennettuna YouTubessa sellainen pidempi koko kropan hikijumppa missä pari esittelee ne liikkeet, mutta sitä en ole vielä kokeillut. Ehkä on tosiaan hyvä yrittää liikkua vähän monipuolisemmin kuin vain voimatreeni ja se juokseminen kunhan tulee sulat kelit. 

Meillä kämppä elikkäs talo ei ole pieni eli on tilaa heilua, hyppiä ja treenata, mutta tarvitsisin kyllä jonkun jumppamaton. Koirat on myös olleet ihan että "anteeksi kuinka 😮" kun olen pyörinyt ja heilunut jonkun instavideon pauhatessa, mutta nyt toinen jumppailu ei enää ollut niiden mielestä ihan niin suuri ohjelmanumero. 

Olisi tosi siistiä katsoa ensi vuonna taaksepäin silleen "ohhoh, onpas sitä tullut kehityttyä", yritän miettiä sitä kun tekisi mieli jumahtaa nojatuoliin ja kaivaa kahvikupponen ja suklaakätkö esiin hikiliikunnan sijasta. 

-333

Vierailija
225/226 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa, on ollut niin raskasta töissä (aiemmin mainitusta syystä), etten ole jaksanut tänne kirjoittaa. Tilanne on kaamea, olen myös puhunut esimiehelle mutta valitettavasti "elä asian kanssa tai vaihda työpaikkaa". Onneksi elämässäni on ihmisiä, jotka hyväksyvät minut sellaisena kuin olen ja jaksavat kuunnella, jos jotain elämässä olen oppinut niin sen että mikään ei jatku ikuisesti. This too shall pass, nyt pitää vaan kestää. Karkkia kuluu kyllä ihan kauheasti kun en pysty nukkumaan ja olo on huono, mutta en aio siitä nyt itseäni soimata. Nyt mennään matalalentoa, mutta koitan edes vähän jaksaa liikkua.

Sen sijaan iloitsen teidän reippaudestanne! Hyvä te! Mä en ole oppinut noita youtube-videoita katsomaan, silloin kun vielä paikat kesti, ryhmäliikunnat oli ihan parasta. Ottakaa arvoisat kanssamuutostelijat tämä huumorilla, mutta heti tuli mieleeni, kun joku tuossa haikaili myös ryhmäliikuntaa, että olispa hauska kokoontua joku päivä teidän kanssa treenaamaan jonnekin päin Suomea :)

Laku 

ps. Koirat ja kotijumppa on mahdoton yhtälö, kokemusta on :)

Vierailija
226/226 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ja hyvää mieltä kaikille! Minua ainakin niin kovin piristää teidän kuulumistenne lueskelu. Lakulle lähetän vielä tyyneyttä ja voimavaroja tuohon tänhetkiseen kuormittavan tilanteeseen. 

Mulla kasvojen iho on vieläkin vähän rupuna viikonlopun jäljiltä. Tiedä sitä, mistä se äkillinen paheneminen sitten tuli, mutta jos se liittyi syömisiin (kuten epäilen), toivon, että tämä hyvä ruokavalio vielä auttaisi tilannetta kuten (ehkä?) ihan ekoina viikkoina.

Satuin myös käymään vaaalla. Teen sitä vain hyvin harvoin, mutta enpä muista että lukema olisi ollut useaan vuoteen näin alhainen. Paino ei ole pudonnut paljon, mutta oli ihmeellistä nähdä ne numerot silti! Joten suunta on oikea.

Noin muuten on mennyt ihan ok. Odottelen jo viikonloppua ja olen alkanut varovasti miettiä että minkä liikuntamuodon sitä elämään lisäisi sitten, kun hyvästä syömisestä on saatu pysyvä ja vaivaton tapa. Nyt on ollut taukoa  työmatkapyöräilystä (joka on siis mieluisaa liikuntaa) eka kireiden pakkasten ja sitten näiden onnettomien kaljamakelien vuoksi. Sisäliikunta sopisi hyvin talveen, mutta kun se ei kauheasti (yhtään) innosta.

-piki