Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kynyn vakavissani: voiko lähes pelkällä puurolla elää?

Vierailija
13.10.2025 |

Siis oletetaan että syö päivittäin joka aterialla käytännössä kaurapuuroa ja marjoja, niin mitkä ovat pahimmat jutut mitä tuosta jäisi puuttumaan?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin puute eläinperäinen vitamiini,mikä se nyt olikaan esim. maksassa.

Vierailija
62/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkällä puurolla ei voi elää pitkään, koska se ei sisällä kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Vaikka puuro on terveellinen hiilihydraattien lähde, se ei riitä yksinään kattamaan kehon tarpeita. Monipuolinen ruokavalio, joka sisältää puuron lisäksi proteiinia, rasvoja, vitamiineja ja kivennäisaineita, on välttämätön terveydelle ja hyvinvoinnille. 

Mitä rasvoja lisäisitte?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön enimmäkseen kaura-ja tattaripuuroa, raejuustoa, rasvaa (voi tai oliiviöljy), mustikoita ja mansikoita. Lisäksi porkkanaa eri muodossa ja pari kolme avokadoa viikossa. Olen yli 70 v, ei mitään lääkitystä eikä sairauksia. Magnesium ja D-vitam. lisä.

Vierailija
64/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa esimerkiksi kerran viikossa syödä jotain muutakin. Olen elänyt välillä hyvin askeettisesti, kun olen paastonnut. Syö arjet puuroa ja lauantaina tai sunnuntaina erikoispäivä, jolloin syöt muutakin. Keho kyllä kertoo mitä tarvitsee jos kuuntelet mitä tekee mieli. Mitään raskasta työtä et voi tehdä pelkällä puurolla.

Vierailija
65/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyt elämään jokusen viikon ihan hyvin, mutta sitä menee niin älyttömät määrät lopulta, että tulee yhtä kalliiksi syödä jotain muuta. Osta suosiolla juureksia, herneitä ym. Jos edessä on köyhä kausi. 

Kaura ei edes ole mitään halvinta ruokaa nykyään. Köyhä syö riisiä.

Kaurapuuroa saa alle eurolla kilon.

Vierailija
66/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Ei voi, ainakaan pitkään. Mutta jos kokonaisuuteen lisätään kananmuna, ravintoarvo kohoaa jo huomattavasti.

Kananmuna on kaikista elintarvikkeista monipuolisin ravintoarvoltaan. Jos minulla olisi vain hyvin vähän rahaa ruokaa, söisin pelkästään niitä ja kaalia. Kaali on halpaa ja siinä on C-vitamiinia, joka onkin ainoa vitamiini, mikä kananmunasta puuttuu. Mulla on kyllä ilmaiset mustikka-, puolukka-, vadelma-, omena- ja viinimarja-apajat ihan tässä omalla tontilla, ettei tarvitse pelkästään kaalia syödä. 

Puuroa en söisi siksi, että se nostaa minulla verensokeria liikaa, eikä menisi kovin kauan, kun minulla olisi sokeritauti. Se ei ole köyhälle mukava tauti ollenkaan.

Vierailija
67/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää reilu voisilmä ja kananmuna kylkeen. Terve aikuinen pärjää jonkin aikaa noin, varsinkin jos vyötäröllä on ylimääräistä energiaa varastoituna. 

Vierailija
68/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puurossa on proteiinia, mutta jos se on keitetty veteen, niin sitä ei ole tarpeeksi. Jos maitoon, niin varmaan ihan ok määrä.

Itse lisään maitoon keitetyn puuron päälle marjoja ja raejuustoa, se pitää jo vähän nälkääkin ja marjojen ansiosta maistuu hyvälle.

Pelkkä veteen keitetty kaurapuuro aiheuttaa sen, että parin tunnin päästä on jo kiljuva nälkä. Kovempi, mitä olisi jos ei olisi syönyt yhtään mitään.

Kaura on ns. höttöhiilaria ja aiheuttaa verensokeripiikin joissain testeissä jopa nopeammin kuin puhdistettu sokeri.

Sopii tosi hyvin 30 min ennen treenausta. Antaa imeytyä hyvin kuten sokerivesi ja lähtee kovaa. Heti ruokailun tai sokerimöllön juotua voi aloittaa lämmittelyt. Toimii edullisesti.

Tuo on vanhaa tietoa. Parhaat tulokset syntyvät tasapainoisella ruualla, jossa proteiini, hiilarit ja rasva ovat mukana. Jos opetat kroppasi rasvapolttoiseksi, sinulla on treeneissä rajaton energiamäärä käytettävissäsi, omassa kropassasi.

Vierailija
69/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä ollut suomalaisten pääasiallinen ravinto muutama tuhat vuotta. Vähän kananmunaa ja silakkaa väliin, sekä jouluna possu ja pääsiäisenä lammas

Vierailija
70/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin puute eläinperäinen vitamiini,mikä se nyt olikaan esim. maksassa.

Varmaan b12 tarkoitat, joka on bakteeriperäinen. Purkista tilalle.

Vierailija
71/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Extra virgin oliiviöljyä kehiin, koska siitä saa hyvät rasvat kehoonsa. Itse en kestä pelkällä puurolla kahta tuntia ilman kiljuvaa nälkää, vaikka puuro herkkua onkin hillosilmän kanssa. Olenkin ketoosilla, sillä siinä on minulle ozempic-efekti: en tunne nälkää lainkaan ruokien välissä. Moni pelkää ketoosia hintojen takia, mutta se kananfilee tai lohi 150g maksaa vähemmän kuin kaikenlaiset leivät, keksit ja hedelmät, joita kaupasta lähtee virallisterveellisellä ruokavaliolla mukaan jatkuvasti. Ruoan massa myös vähenee merkittävästi, mikä näkyy gaggahädän kohdalla. Kananmunat on sitä paitsi halpoja, kunhan ottaa puolesta pois keltuaisen, jotta ei saa liikaa  seleeniä. 

Onnea heille, jotka pysyvät vaatekoossa M/38 ja ylläpitävät hoikkuuttaan virallisterveellisellä ruokavaliolla. Kaikki meistä eivät pysty siihen.

Vierailija
72/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noissa lähes kaikki tarpeellinen ravinto pitkäksi aikaa on. Ihminen voi elää kuukauden ainakin syömättä yhtään mitään. Vesi on tärkeää.

Tiedän joitakin, jotka eivät koskaan laita ruokaa, syövät vain voileipiä. Tietysti niisssä on hyvä olla rasvaa ja jotain makkaraa tai juustoa ja vihanneksia päällä.

Vierailija
73/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi ongelma meillä on kun kuvitellaan että kuukahdetaan nälästä kuoliaaksi, jos ei joka päivä syödä kaikke mahdollista ja karkkia ja limsaa päälle. Leipäpalasilla elävä on paljon terveempi kuin se karkin syöjä ja limsan juoja.

Vierailija
74/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämä ollut suomalaisten pääasiallinen ravinto muutama tuhat vuotta. Vähän kananmunaa ja silakkaa väliin, sekä jouluna possu ja pääsiäisenä lammas

Oih, höyryävä annos puuroa jonka päällä on hieman kananmunaa ja silakkaa, nammmmm......

Vierailija
75/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä tuohon puuron päälle yksi multivita plus päivässä, niin selviää kyllä...

Vierailija
76/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, itsekin teen niin. Lisäksi syön kananmunia ja juon rasvatonta maitoa. Niistä saat kaiken

Rasvaisesta maidosta saisi suojaa myös rintasyöpää ja suolistosyöpiä vastaan.

vielä paremmin menisi ilman maitoa. kilpirauhanen vinkuu maitotuotteista.

Vierailija
77/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uslon, että yllättävän hyvin pärjää, jos lisää ainakin joihinkin annoksiin raejuustoa ja tietty marjoja ja hedelmiä. Varmaan jos yksi ruoka pitäisi valita loppuiäksi niin puuro olisi fiksuin valinta.

Vierailija
78/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kansa on selvitynyt ja hengissä pysynyt puurolla vuosisatoja. Miksei sitten nykyäänkin ? 

Aikaan entiseen puuro oli perusruokaa, perunoitakaan ei Suomessa vielä ollut. 

Satunnaisena lisänä joskus  kalaa ja riistalihaa, linnunmunia ja marjoja. 

Vierailija
79/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sillä elää. Mutta kannattaa tehdä lihaskuntoa päälle, muuten se pelkkä hiilarin mättäminen menee vyötärölle.

Vierailija
80/91 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasva puuttuu. Lirauta sekaan oliiviöljyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä