Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmarkkinatuelta työkyttömyyseläkkeelle

Vierailija
13.10.2025 |

Olen ollut työtön kohta 5 vuotta. Masennus, add,epävakaa persoonallisuushäiriö, nivelrikko polvissa ja traumaperäinen stressihäiriö dignooseina. En edes pärjäisi missään töissä enää, ikää kohta 50 v, kahden lapsen yh.

Mietin, mitä järkeä minua on roikottaa työttömänä vuodesta toiseen? Minunlaiseni juuri vääristävät tilastoja kun ei ole edes töitä mitä hakea. Kaikki koulutukset lukion jälkeen jääneet add takia kesken, kokeiltu on 3 kertaa korkeakoulussa. Olen kuitenkin ollut töissä 16 v alkaen siellä täällä vuoden pari.

Eläkeikään olisi vielä sen 20 vuotta.  Miten pääsisin eläkkeelle?

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jatkan vielä että todellisuudessa olisi pitänyt olla sairaslomalla jo vuosia, välillä tilanne on niin huono etten pääse sängystä ylös koko päivänä. Ajattelin jutella tästä te toimiston oman työntekijäni kanssa. 

Vierailija
2/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin ja hae eläkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja jatkan vielä että todellisuudessa olisi pitänyt olla sairaslomalla jo vuosia, välillä tilanne on niin huono etten pääse sängystä ylös koko päivänä. Ajattelin jutella tästä te toimiston oman työntekijäni kanssa. 

Ne lähettävät kai mielenterveyspalveluihin jos kertoilet ettei pääse ylös. Ellei ole fyysinen vaiva. Kannattaa ehkä miettiä mitä sanoo ja kenelle. 

Vierailija
4/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitää olla 300 päivää sairauspäivärahalla, sitten yleensä 3 vuotta määräaikaisella kuntoutustuella ja sen jälkeen pysyvälle tk-eläkkeelle joten mars lääkäriin hakemaan saikkua.

Vierailija
5/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut työttömänä jo paljon pidempään, mutta monta vuotta nuorempi ja kaikenlaista vaivaa ja ongelmaa löytyy. Osasta löytyy diagnoosi ja osasta ei. En kuitenkaan pääse eläkkeelle ja tämä on sanottu ihan suoraan, vaikka sinne oikeasti kuuluisin. Olen sitten virallisesti työttömänä kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Koulutukseni on AMK. Diagnooseina on autisminkirjo ja eristäytyvää persoonallisuutta. Lisäksi kärsin mm. ahdistuksesta, paniikista, masennuksesta, sosiaalisten tilanteiden pelosta ja aistiyliherkkyyksistä.

Vierailija
6/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kun olen selvinnyt monesta elämässä en ole halunnut mennä lääkäriin. Sitten kun olen kivuissa kauppareissun jälkeen tajuan etten olekaan enää työkykyinen. Olen tavallaan liian masentunut hakemaan apua.

T: ap

Vierailija
7/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne lähettävät kai mielenterveyspalveluihin jos kertoilet ettei pääse ylös. Ellei ole fyysinen vaiva. Kannattaa ehkä miettiä mitä sanoo ja kenelle. 

Vaikea masennus on peruste jäädä saikulle

Vierailija
8/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä kenenkään on käydä töissä jotta sua saadaan pidettyä hengissä?

Vierailija
9/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut työttömänä jo paljon pidempään, mutta monta vuotta nuorempi ja kaikenlaista vaivaa ja ongelmaa löytyy. Osasta löytyy diagnoosi ja osasta ei. En kuitenkaan pääse eläkkeelle ja tämä on sanottu ihan suoraan, vaikka sinne oikeasti kuuluisin. Olen sitten virallisesti työttömänä kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Koulutukseni on AMK. Diagnooseina on autisminkirjo ja eristäytyvää persoonallisuutta. Lisäksi kärsin mm. ahdistuksesta, paniikista, masennuksesta, sosiaalisten tilanteiden pelosta ja aistiyliherkkyyksistä.

Ei pidä uskoa, jos sanotaan vaan hakea! Lääkärin velvollisuus on tällöin tehdä B lausunto. Aina pitää hakea ja saada vaikka kielteinen lausunto, mutta mihinkään sanomisiin ei pidä luottaa.

Vierailija
10/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole töihin ajatellut mennä?

Vierailija
11/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä usko muita,vaann hae uudestaan eläkettä. lääkäriin mars mars.

Vierailija
12/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat jo sen ikäisiä että osaavat kertoa kotiloloista, ja heillä on asiat ihan hyvin, se onkin vienyt kaikki jäljellä olevat voimani kun olen totaali yh. Harmittaa lasten puolesta että äiti on tälläinen. Ansaitsivat parempaa. Monta kertaa olen miettinyt itsemurhaa, lasten takia en ole tehnyt niin mutta ei minua muut jäisi kaipaamaan. Lapseni ovat fiksuja ja pärjääviä nuoria joilla on harrastuksia ja olen tinkinyt kaikesta omasta jotta saisivat kaiken tarvitsemansa.

Mietin vaan taas viime viikolla kun piti hakea 4 työpaikkaa, että mitä järkeä tässä on? Ei vastaa oikeasti omaa tilannetta tämä ollenkaan.

Vierailija
13/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kun olen selvinnyt monesta elämässä en ole halunnut mennä lääkäriin. Sitten kun olen kivuissa kauppareissun jälkeen tajuan etten olekaan enää työkykyinen. Olen tavallaan liian masentunut hakemaan apua.

Voiko lekuri auttaa kivuista eroon. Osasta edes. Tosin riippuu mikä on. Perustulo?

Vierailija
14/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettä vaikeaa saada jos olet normaaliälyinen. Mitä lääkityksiä sulla on, onko ketipinor ja olanzapin jo kokeiltu? 

Vierailija
15/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on totta. Ei tälläisistä kuin minä ole hyötyä yhteiskunnassa, kyllä minä sen tiedän. Monta kertaa olen miettinyt itsemurhaa mutta lasten takia en ole tehnyt sitä vielä. Ehkä  sitten kun ovat vanhempia ja pärjäävät itse. 

Vierailija
16/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa tilanteessa kuin ap. Neljää työpaikkaa kuukaudessa pitää hakea, vaikka kukaan ei tälläista raihnaista ikäloppua halua palkata töihin. Ei mitään järkeä.

Vierailija
17/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset on alaikäsiä niin ne ainakin lähtee sijoitukseen hyvin äkkiä. Ehkä niin olisi parempi.

Eikä todellakaan tollasia lusmuja työkyvyttömyyseläkkeelle. Työmarkkinatuki tai peruspäiväraha kannustaa ihan eri tavalla menemään töihin.

Vierailija
18/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta. Ei tälläisistä kuin minä ole hyötyä yhteiskunnassa, kyllä minä sen tiedän. Monta kertaa olen miettinyt itsemurhaa mutta lasten takia en ole tehnyt sitä vielä. Ehkä  sitten kun ovat vanhempia ja pärjäävät itse. 

Nyt sinne lääkäriin heti! Olet vakavasti masentunut ja itsetuhoinen. Soitat nyt heti! Lupaa! Lasten tähden

Vierailija
19/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä vaikeaa saada jos olet normaaliälyinen. Mitä lääkityksiä sulla on, onko ketipinor ja olanzapin jo kokeiltu? 

Olen miettinyt, olenko sittenkään normaaliälyinen? Tuntuu että on ollut kaikenlaisia vaikeuksia aina. Äitini käytti huumeita raskausaikana, sen tiedän ainakin. Erilaisia masennuslääkiryksiä eri yhdistelmillä on kokeiltu mulla jo 20 v alkaen eli 30 v olen niitä syönyt. 

Vierailija
20/92 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soititko jo? Lupaa soittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän