Työmarkkinatuelta työkyttömyyseläkkeelle
Olen ollut työtön kohta 5 vuotta. Masennus, add,epävakaa persoonallisuushäiriö, nivelrikko polvissa ja traumaperäinen stressihäiriö dignooseina. En edes pärjäisi missään töissä enää, ikää kohta 50 v, kahden lapsen yh.
Mietin, mitä järkeä minua on roikottaa työttömänä vuodesta toiseen? Minunlaiseni juuri vääristävät tilastoja kun ei ole edes töitä mitä hakea. Kaikki koulutukset lukion jälkeen jääneet add takia kesken, kokeiltu on 3 kertaa korkeakoulussa. Olen kuitenkin ollut töissä 16 v alkaen siellä täällä vuoden pari.
Eläkeikään olisi vielä sen 20 vuotta. Miten pääsisin eläkkeelle?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää olla 300 päivää sairauspäivärahalla, sitten yleensä 3 vuotta määräaikaisella kuntoutustuella ja sen jälkeen pysyvälle tk-eläkkeelle joten mars lääkäriin hakemaan saikkua.
Onko toi 3 vuotta oikeesti joku raja? Kysyn kun olen ollut jo yli 2v määräaikaisella.
ne katsoo myös minkä ikäinen olet, yli 60v pääsee helpommim. itse en ollut ihan 300 päivääkään sair.lomalla ja sain työkyvyttömyyseläkkeen ilman määräaikaista eläkettä. olin silloin n.62v.
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää olla 300 päivää sairauspäivärahalla, sitten yleensä 3 vuotta määräaikaisella kuntoutustuella ja sen jälkeen pysyvälle tk-eläkkeelle joten mars lääkäriin hakemaan saikkua.
Itsellä tyssää aina kuntoutustukeen jota ei myönnetä koska kuntoutumiseen ei ole mahdollisuutta. Fyysisiä diagnooseja 6kpl
"Kaiken tuon maksa Kelan toimeentulotuki, jos on työmarkkinatuella. Lisäksi eläkepäätöksen odotusajalta maksetaan. Älä nyt puhu soopaa."
Niin maksaa, jos on oikeutettu toimeentulotukeen. Kaikki työmarkkinatuen saajathan eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse ei. Selkä paskana, nivelrikkoa sormissa, olkapää paskana ja kova tinnitys. Osatyökyvyttömyyseläkehakemus hylättiin, vaikka työkyky todistettavasti alentunut sen 40%. 40 vuotta takana kovaa fyystä työtä ja ikä 63 vuotta.
Tuttavapiirissä vuosi näyteltyä mielenterveysongelmia ja siitä täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle.
Näin se menee. Kuntouttavassa työtoiminnassakaan ei tarvitse tehdä arvioita henkilöstä, jolla on nuppi sekaisin tai on vaarallinen. Kannattaa esimerkiksi kiinnittää naru appelsiiniin ja ulkoiluttaa sitä kuten koiraa.
Kela päästää eläkkeelle vain päihdehörhöt.
Kyllä lääkäri voi määrätä mielialalääkkeitä, mutta ne voi heittää roskikseen, jos ei halua syödä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut työttömänä jo paljon pidempään, mutta monta vuotta nuorempi ja kaikenlaista vaivaa ja ongelmaa löytyy. Osasta löytyy diagnoosi ja osasta ei. En kuitenkaan pääse eläkkeelle ja tämä on sanottu ihan suoraan, vaikka sinne oikeasti kuuluisin. Olen sitten virallisesti työttömänä kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Koulutukseni on AMK. Diagnooseina on autisminkirjo ja eristäytyvää persoonallisuutta. Lisäksi kärsin mm. ahdistuksesta, paniikista, masennuksesta, sosiaalisten tilanteiden pelosta ja aistiyliherkkyyksistä.
Mitä sullakin tekee? Ja näitä vain tulee lisää. Ei kai sulla lapsia kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse ei. Selkä paskana, nivelrikkoa sormissa, olkapää paskana ja kova tinnitys. Osatyökyvyttömyyseläkehakemus hylättiin, vaikka työkyky todistettavasti alentunut sen 40%. 40 vuotta takana kovaa fyystä työtä ja ikä 63 vuotta.
Tuttavapiirissä vuosi näyteltyä mielenterveysongelmia ja siitä täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle.
Näin se menee. Kuntouttavassa työtoiminnassakaan ei tarvitse tehdä arvioita henkilöstä, jolla on nuppi sekaisin tai on vaarallinen. Kannattaa esimerkiksi kiinnittää naru appelsiiniin ja ulkoiluttaa sitä kuten koiraa.
Kuntouttavaa työtoimintaa on kaupungin yksiköissä toimistotyöt, siellä katsellaan asiakkaiden henkilötunnuksia ja osoitteita ja muita asiakastietoja, missä entiset luokkalaiset asuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene läpi noilla diagnooseilla ja työmarkkinatuella.
Työmarkkinatuella ei saikku mene läpi ellei ole selkeää elimellistä, mitattavaa syytä.
Työttömiä on ollut kuntouttavassa työtoiminnassa sairaaloiden arkistoissa toimistotöissä. Siellä on kaikki potilas paperit. Ei kaikki ole kuntouttavassa jossain pajalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavasi oli onnekas. Ihan oikeiden mt-ongelmien takia ei nykyään saa välttämättä edes sairaspäivärahaa. Itse sairastin vakavaa masennusta muutama vuosi sitten, Varma vaan päätti yhtäkkiä että olen terve, vaikka olin aika itsetuhoinen siinä vaiheessa. Ja Kela sitten seurasi perässä, ei ole tippunut sairaspäivärahaa sen jälkeen, täysin työkykyinen olen, vaikka minulle on tullut somaattisiakin diagnooseja tuon jälkeen.
Samaa tulin sanomaan kuin edellinen. Et saa välttämättä edes sairaslomahakemusta Kelalla läpi, koska olet työmarkkinatuella.. olisi eri asia jos sulla olisi työpaikka olemassa. Valitettavasti tällain se tuntuu menevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääntöjen mukaa pitää ensin syödä mielialalääkkkeitä eli toisin sanoen hakea apteekista ja heittää roskikseen.
Voi luonto ressukkaa näitä ihmisten keksimiä tyhmiä sääntöjä.
Hölmö. Ne lääkkeet voi vaikka samalla reissulla jättää apteekin keräyslaatikkoon. Ei tarvitse kaatopaikalle tai vessanpyttyyn toimittaa.
Ihmiset luulevat, että kuntouttava työtoiminta on jossain pajalla, sitä on muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääntöjen mukaa pitää ensin syödä mielialalääkkkeitä eli toisin sanoen hakea apteekista ja heittää roskikseen.
Voi luonto ressukkaa näitä ihmisten keksimiä tyhmiä sääntöjä.
Hölmö. Ne lääkkeet voi vaikka samalla reissulla jättää apteekin keräyslaatikkoon. Ei tarvitse kaatopaikalle tai vessanpyttyyn toimittaa.
Heitän roskikseen yhden pillerin per päivä tai vessanpyttyyn.
Vierailija kirjoitti:
Samaa tulin sanomaan kuin edellinen. Et saa välttämättä edes sairaslomahakemusta Kelalla läpi, koska olet työmarkkinatuella.. olisi eri asia jos sulla olisi työpaikka olemassa. Valitettavasti tällain se tuntuu menevän.
Eli pitää hakea laitoshuoltajaksi ja siivota huonosti, jos lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaa työtoimintaa on kaupungin yksiköissä toimistotyöt, siellä katsellaan asiakkaiden henkilötunnuksia ja osoitteita ja muita asiakastietoja, missä entiset luokkalaiset asuu.
Voi olla ja tuota nyt tekee ihan kaikki joilla on pääsy "maamme kirjaan" eli tietokantaan, jossa on osoitteet ja sukulaisuussuhteet. Löytyy esimerkiksi kaikista potilastietojärjestelmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitää hakea laitoshuoltajaksi ja siivota huonosti, jos lainkaan.
Kärsimys pitää siirtää muille.
Minulla on lonkissa nivelrikko, samoin sormissa, myös ranteissa ei mitään mahdollisuuksia mihinkään eläkkeelle, kun pää koppa on kunnossa