Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmarkkinatuelta työkyttömyyseläkkeelle

Vierailija
13.10.2025 |

Olen ollut työtön kohta 5 vuotta. Masennus, add,epävakaa persoonallisuushäiriö, nivelrikko polvissa ja traumaperäinen stressihäiriö dignooseina. En edes pärjäisi missään töissä enää, ikää kohta 50 v, kahden lapsen yh.

Mietin, mitä järkeä minua on roikottaa työttömänä vuodesta toiseen? Minunlaiseni juuri vääristävät tilastoja kun ei ole edes töitä mitä hakea. Kaikki koulutukset lukion jälkeen jääneet add takia kesken, kokeiltu on 3 kertaa korkeakoulussa. Olen kuitenkin ollut töissä 16 v alkaen siellä täällä vuoden pari.

Eläkeikään olisi vielä sen 20 vuotta.  Miten pääsisin eläkkeelle?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja jatkan vielä että todellisuudessa olisi pitänyt olla sairaslomalla jo vuosia, välillä tilanne on niin huono etten pääse sängystä ylös koko päivänä. Ajattelin jutella tästä te toimiston oman työntekijäni kanssa. 

Ne lähettävät kai mielenterveyspalveluihin jos kertoilet ettei pääse ylös. Ellei ole fyysinen vaiva. Kannattaa ehkä miettiä mitä sanoo ja kenelle. 

Vaikea masennus on peruste jäädä saikulle

Meillä ei ainakaan makseta palkkaa jos on henkisistä syistä sairauslomilla.

Ehkä sitten joku Kela tai joku muu maksaa?

Sitten on hyvä miettiä, moniko kärsii paljon pahemmin siellä töissä, kun "en mä jaksa" tapaus saikuttelee ja muut joutuvat tekemään töisse hänenkin työt, omiensa lisäksi.

Näin ne ongelmat sitten leviää kuin syöpä ja firmoja menee nurin, ihanaa.

Vierailija
102/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei edes tiedä mitä toimistotöitä työttömät tekevät. Tieto kyllä lisääntyy, kun katselee paljonko valtio maksaa asianajajille palkkaa ja sellasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei edes tiedä mitä toimistotöitä työttömät tekevät. Tieto kyllä lisääntyy, kun katselee paljonko valtio maksaa asianajajille palkkaa ja sellasta. 

Välillä olen ihan silmät pyöreinä katsellut noita juttuja. 

4 tunnin hommasta sama mitä työtön saa nettona vuodessa. 

Vierailija
104/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri : mitäs jos sinä menisit sinne sairaalaan työkokeiluun niitä diagnooseja kirjaamaan.

Palkkatukityöhön lähtisin vaikka heti. Silloin saisi edes normaalia palkkaa. Mutta hallitus taisi lakkauttaa palkkatuet julkiselta.

-ohis 

Vierailija
105/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ihan hirveästi valittaisi työttömyystuista, kun valtio maksaa asianajajille palkkaa 4 tunnin työstä saman mitä työtön saa vuodessa nettona ja kuinka paljon noita rikosoikeudenkäyntejä on lehdissä. Verorahoista maksetaan. 

Vierailija
106/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus, add,epävakaa persoonallisuushäiriö, nivelrikko polvissa ja traumaperäinen stressihäiriö dignooseina.

Eikö tämä ole kansankielellä "LAISKA"?

Ei ole. Sä voit googlettaa mitä nuo tarkoittaa. Tulisi pitkä viesti jos kaikki tähän avaisi, mutta noista löytyy kyllä hyvin tietoa netistä. 

Vierailija
107/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri : mitäs jos sinä menisit sinne sairaalaan työkokeiluun niitä diagnooseja kirjaamaan.

Palkkatukityöhön lähtisin vaikka heti. Silloin saisi edes normaalia palkkaa. Mutta hallitus taisi lakkauttaa palkkatuet julkiselta.

-ohis 

En ole ikinä ollut julkisella palkkatukitöissä, mutta onhan noita muitakin paikkoja jatkuvasti auki 

Vierailija
108/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin ja hae eläkettä.

Ei eläkkeelle pääseminen ole noin yksinkertaista, ei lähellekään.

Vierailija
109/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohdat, kuten ap:lla, mutta sitten uskalsin ruveta siivoamaan laitoksia. Työttömyys oli sen jälkeen harvinaista, vaikka työ aina määräaikaista, ja kylläpäs sitä kelpasi olla työttömänä, kun oli melkeinpä kaikki mitätarvitsen ja tilillä säästöä nelinumeroinen summa (ilman pilkkua).

Mene ap. vaikka päiväkotiin, siellä huutava pulla lomalaisten tuuraajasta, mikäli et halua siivota tiloja.

Vierailija
110/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin pitää olla 300 päivää sairauspäivärahalla, sitten yleensä 3 vuotta määräaikaisella kuntoutustuella ja sen jälkeen pysyvälle tk-eläkkeelle joten mars lääkäriin hakemaan saikkua.

Onko toi 3 vuotta oikeesti joku raja? Kysyn kun olen ollut jo yli 2v määräaikaisella.

ne katsoo myös minkä ikäinen olet, yli 60v pääsee helpommim. itse en ollut ihan 300 päivääkään sair.lomalla ja sain työkyvyttömyyseläkkeen ilman määräaikaista eläkettä.  olin silloin n.62v.

Täytän 58v kun se 3 vuotta määräaikaista loppuu, että siinä hilkulla. 

Vierailija
111/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis 

"Palkkatuki ei enää kerrytä työssäoloehtoa, paitsi tiettyjen erityisryhmien, kuten yli 60-vuotiaiden ja alentuneen työkyvyn henkilöiden osalta."

https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2024/palkkatuki-ja-etuuskulujen-rahoit…

Vierailija
112/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat jo sen ikäisiä että osaavat kertoa kotiloloista, ja heillä on asiat ihan hyvin, se onkin vienyt kaikki jäljellä olevat voimani kun olen totaali yh. Harmittaa lasten puolesta että äiti on tälläinen. Ansaitsivat parempaa. Monta kertaa olen miettinyt itsemurhaa, lasten takia en ole tehnyt niin mutta ei minua muut jäisi kaipaamaan. Lapseni ovat fiksuja ja pärjääviä nuoria joilla on harrastuksia ja olen tinkinyt kaikesta omasta jotta saisivat kaiken tarvitsemansa.

Mietin vaan taas viime viikolla kun piti hakea 4 työpaikkaa, että mitä järkeä tässä on? Ei vastaa oikeasti omaa tilannetta tämä ollenkaan.

T: ap

No ei sua sitten kovin sairaaksi katsota, kun joudut hakemaan 4 työpaikkaa. Minä sain aivoverenvuodon  ja jouduin alkuun hakemaan 2 paikkaa /kk ja myöhemmin 0 työpaikkaa kuukausi. 

Vierailija
113/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku sairaus voi päästä kaupungin yksikköön töihin palkkatuella vaikka toimistotöihin. 

Hyvinvointialueelle pääsee edelleen myös terveet palkkatuella. 

Vierailija
114/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin pitää olla 300 päivää sairauspäivärahalla, sitten yleensä 3 vuotta määräaikaisella kuntoutustuella ja sen jälkeen pysyvälle tk-eläkkeelle joten mars lääkäriin hakemaan saikkua.

Jos Kela/Keva antaa olla kuntoutustuella noin pitkän ajan kerralla niin silloin työkyvyttömyyseläkkeelle voi jo päästäkin. Kuntoutustukea kuitenkin hyvin harvoin jatketaan ensimmäisen kuntoutustukijakson jälkeen vaan ihminen katsotaan yhtäkkiä työkykyiseksi.

Vierailija
115/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueelle sairaalaan siivoamaan ja infoon töihin palkkatuella. 

Vierailija
116/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan infossa palkkatuella jaetaan avaimia hoitajille ja lajitellaan sairaalan posteja ja sen sellasta, noissa on työttömiä. 

Vierailija
117/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi sairaspäivärahaa eli 3000 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto. 

Vierailija
118/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalan infossa palkkatuella jaetaan avaimia hoitajille ja lajitellaan sairaalan posteja ja sen sellasta, noissa on työttömiä. 

Annat potilaalle kartan Tyksissä. Ole hyvä. Tossa on sydänosasto. 

Vierailija
119/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkasi sairaspäivärahaa eli 3000 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto. 

Jos sairastuu syöpään niin saa ton 1300 netto, jos palkka 3000 brutto. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän