Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmarkkinatuelta työkyttömyyseläkkeelle

Vierailija
13.10.2025 |

Olen ollut työtön kohta 5 vuotta. Masennus, add,epävakaa persoonallisuushäiriö, nivelrikko polvissa ja traumaperäinen stressihäiriö dignooseina. En edes pärjäisi missään töissä enää, ikää kohta 50 v, kahden lapsen yh.

Mietin, mitä järkeä minua on roikottaa työttömänä vuodesta toiseen? Minunlaiseni juuri vääristävät tilastoja kun ei ole edes töitä mitä hakea. Kaikki koulutukset lukion jälkeen jääneet add takia kesken, kokeiltu on 3 kertaa korkeakoulussa. Olen kuitenkin ollut töissä 16 v alkaen siellä täällä vuoden pari.

Eläkeikään olisi vielä sen 20 vuotta.  Miten pääsisin eläkkeelle?

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömältä tuntuu siis ihan kansantaluden kannalta. Näyttää että työttömänä on enemmän ihmisiä kuin oikeasti on. Eikö olisi parempi päästää sille eläkkeelle oikeasti sairaat niin tilastotkin näyttäisivät paremmilta?

Masentaa lisää se että vielä yli 20 v pitäisi sinnitellä näin.

T: ap

Vierailija
82/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse ei. Selkä paskana, nivelrikkoa sormissa, olkapää paskana ja kova tinnitys. Osatyökyvyttömyyseläkehakemus hylättiin, vaikka työkyky todistettavasti alentunut sen 40%. 40 vuotta takana kovaa fyystä työtä ja ikä 63 vuotta.

Tuttavapiirissä vuosi näyteltyä mielenterveysongelmia ja siitä täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle.

Näin se menee. Kuntouttavassa työtoiminnassakaan ei tarvitse tehdä arvioita henkilöstä, jolla on nuppi sekaisin tai on vaarallinen. Kannattaa esimerkiksi kiinnittää naru appelsiiniin ja ulkoiluttaa sitä kuten koiraa. 

Kuntouttavaa työtoimintaa on kaupungin yksiköissä toimistotyöt, siellä katsellaan asiakkaiden henkilötunnuksia ja osoitteita ja muita asiakastie

Työkokeilussa työtön saa omat tunnukset Lifecareen, tilaa esim takseja ja laboratoriokokeita asiakkaille, pitää katsoa ne punaiset pallot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…

Vierailija
84/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja jatkan vielä että todellisuudessa olisi pitänyt olla sairaslomalla jo vuosia, välillä tilanne on niin huono etten pääse sängystä ylös koko päivänä. Ajattelin jutella tästä te toimiston oman työntekijäni kanssa. 

Jos lapset on alaikäsiä niin ne ainakin lähtee sijoitukseen hyvin äkkiä. Ehkä niin olisi parempi.

Eikä todellakaan tollasia lusmuja työkyvyttömyyseläkkeelle. Työmarkkinatuki tai peruspäiväraha kannustaa ihan eri tavalla menemään töihin.

Voi ryhtyä vaikka sijoitusperheeksi. Yhteiskunta eli veronmaksaja maksaa siitä hyvin. Auerin veljenkin väitetään järkänneen niin että sai pitää Auerin lapset sijoituksessa rahan takia.

Vierailija
85/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän pitää opetella sairaalassa kauhea määrä niitä taksisääntöjä ja kysyä hoitajalta pitääkö olla baaritaksi jne, missä kunnossa potilas on. 

Vierailija
86/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hoitaja sanoi, että mun pitää tilata potilaalle ambulanssi. Sanoin hoitajalle, että sen sä kyllä tilaat, kun tiedät pitääkö olla happilaitteita ja muita touhuja. En minä työttömänä tiedä potilaan kuntoa. 

Vierailija
87/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse ei. Selkä paskana, nivelrikkoa sormissa, olkapää paskana ja kova tinnitys. Osatyökyvyttömyyseläkehakemus hylättiin, vaikka työkyky todistettavasti alentunut sen 40%. 40 vuotta takana kovaa fyystä työtä ja ikä 63 vuotta.

Tuttavapiirissä vuosi näyteltyä mielenterveysongelmia ja siitä täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle.

Näin se menee. Kuntouttavassa työtoiminnassakaan ei tarvitse tehdä arvioita henkilöstä, jolla on nuppi sekaisin tai on vaarallinen. Kannattaa esimerkiksi kiinnittää naru appelsiiniin ja ulkoiluttaa sitä kuten koiraa. 

Kuntouttavaa työtoimintaa on kaupungin yksiköissä toimistotyöt, siellä katsellaan asiakkaiden

Lifecaressa on myös nappula jolla voi tarkistaa henkilötietojärjestelmästä suoraan asiakkaan osoitteen ja sukulaisuussuhteet. Toisaalta, mitä väliä tälläkään on, kun esimerkiksi THL:n ylläpitämässä FinRegistryssä on ihan kaikki tiedot ja pääkäyttäjä on huumetuomion saanut hörhö? https://yle.fi/a/74-20094170

Vierailija
88/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten työttömän pitää sairaalassa tilata veripusseja ja postittaa epikriisejä ja merkitä diagnooseja, tehdä tilastointia ja lääkäri kysyy koko ajan neuvoa. 

Vierailija
89/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten työttömän pitää sairaalassa tilata veripusseja ja postittaa epikriisejä ja merkitä diagnooseja, tehdä tilastointia ja lääkäri kysyy koko ajan neuvoa. 

Lääkärit ei anna tehdä töitä rauhassa, koko ajan niillä on joku tulostinongelma tai muu. 

Vierailija
90/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla työttömän pitää tulostaa se hitsin potilashuonekartta ja ilmoittaa potilastilanne jonohoitajalle kaksi kertaa päivässä. Sitten tulee toiselta osastolta lääkäri valittamaan, että hänen sihteeri on sairaslomalla. Jaaha. 

Vierailija
91/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan työkyvyttömyyseläkkeelle enkä tulostamaan noita potilaskarttoja. 

Vierailija
92/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri : mitäs jos sinä menisit sinne sairaalaan työkokeiluun niitä diagnooseja kirjaamaan.

Vierailija
93/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen jo 16sta vuotta tekemättä töitä. Myös +50v ja aika samaa kuin sulla. Psykoositutkimuksiin menen nyt. Saan kohtauksia joissa käyn uhkaavien henkilöiden kimppuun enkä muista tilanteita jälkikäteen. Minua vainotaan oikeasti ja se vaikuttanut näihin. 

Vierailija
94/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaa toimistotyötä. Silppuroida palkkalappuja. Jaa katso Rane tämä kaupungin työntekijä tienaa näin paljon. 

Vierailija
95/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tule pääsemään eläkkeelle.

Vierailija
96/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä vaikeaa saada jos olet normaaliälyinen. Mitä lääkityksiä sulla on, onko ketipinor ja olanzapin jo kokeiltu? 

Olen miettinyt, olenko sittenkään normaaliälyinen? Tuntuu että on ollut kaikenlaisia vaikeuksia aina. Äitini käytti huumeita raskausaikana, sen tiedän ainakin. Erilaisia masennuslääkiryksiä eri yhdistelmillä on kokeiltu mulla jo 20 v alkaen eli 30 v olen niitä syönyt. 

T: ap

Miksi hankit lapset noin hankalaan elämään, aika epäreilua ja itsekästä heitä kohtaan. Missä on lasten isä.

Vierailija
97/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaa toimistotyötä on myös hautausmaiden toimistoissa. 

Joskus oli jonkun hautausmaan roskiksessa lappuja missä oli henkilötunnuksia. 

Mietein olisiko ollut kuntouttavaa toimistotyötä. 

Oli joku otsikko lehdessä joskus. 

Vierailija
98/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaa toimistotyötä on myös hautausmaiden toimistoissa. 

Joskus oli jonkun hautausmaan roskiksessa lappuja missä oli henkilötunnuksia. 

Mietein olisiko ollut kuntouttavaa toimistotyötä. 

Oli joku otsikko lehdessä joskus. 

Työttömät siivoavat kaappeja. Kaikki ei välttis ole kuullut tietoturva roskiksesta. 

Vierailija
99/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus, add,epävakaa persoonallisuushäiriö, nivelrikko polvissa ja traumaperäinen stressihäiriö dignooseina.

Eikö tämä ole kansankielellä "LAISKA"?

Vierailija
100/119 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille miks oot olemassa turha ihminen huutelijoille tiedoksi: sitä kun ei saa itse päättää syntyykö. Tällöin ketään ei voi vastuuttaa omasta syntymästään. Mä oikeasti tajusin tän vasta ihan hiljattain. Sitä ennen kannoin syyllisyyttä olemassaolostani. Nämä huutelijat eivät oo tajunneet sitä vieläkään. 

Ja asiaan. Mulla on prosessi aivan alussa. Sairaslomaa kuukausi takana, kela myönsi sairaspäivärahan, mutta hylkäsi toimeentulotuen jostain syystä, vaikka olisin siihen oikeutettu. Jatkon näkee sitten päivä kerrallaan. On tämä valtavan stressaavaa kun ei yhtään tiedä mistään mitään. 

Mulla on diagnooseina skitsoaffektiivinen häiriö, PTSD, dissosiatiivinen identiteettihäiriö ja ahdistuneisuushäiriö. Lisäksi olen kirjolla. Mullekin on suoraan sanottu, etten tule saamaan kuntoutustukea, mutta yritän nyt kuitenkin. 

Tiesittekö, että jos on työmarkkinatuella työkyvyttömänä, se voidaan periä takaisin? Jos on siis lääkärin lausunto työkyvyttömyydestä, eli on työkyvytön työtön työnhakija. Vaikka kela olisi sen myöntänyt, on asiakas itse viimekädessä vastuussa. Eli kannattaa ainakin yrittää, syteen tai saveen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi