Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi asua omakotitalossa jossei edes viihdy ulkona?

Vierailija
12.10.2025 |

Eikö omakotitalo nimenomaan osteta sen pihan takia. Halvemmallahan sen kolmion/neliön sieltä kerrostalosta saa kuin rakennuttamalla 300 000e talo.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hehtaari pihaa ja kyllä tämä osittain ostettiin sen takia. En nimittäin voi sietää sitä, että naapurit ovat seinän takana tai muutaman metrin päässä omista seinistä. Kaikki muut asumismuodot olen kokeillut ja okt isolla pihalla on ainut, missä onnistuu ihmisarvoinen elämä.

En ole kovin paljon pihalla silti. Suomen oloissa pihan käyttäminen olohuoneen jatkeena ei kovin usein ole mielekästä. Jollei ole kylmä/sada, on ötököitä. Puutarhan laittamisesta innostun keväisin hetkeksi, mutta muutoin se on lähinnä riesa, sen myönnän suoraan. En silti ikinä muuttaisi takaisin taloyhtiöön tai taajamaan postimerkkitontille.

Vierailija
22/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tärkeintä on omat seinät ja ettei kukaan kolistele ylä- eikä alapuolella. En tykkää istuskella ulkona enkä puuhailla kukkapenkissä. Pieni okt kompaktilla tontilla ja uudella asuinalueella oli se mitä haluttiin. En tykkää ötökäistä enkä itikoista, joten vaikka asuisin ihan maalla, en viihtys ulkona.

Ei tääl meidän asuinalueella yksikään perhe ulkoile omalla pihalla, vaan käydään harrastuksissa ja läheisillä ulkoilualueilla liikkumassa. En oikein ymmärrä mitä siellä pihalla pitäisi tehdä?

Istua terassilla ja tuijotella puskaa? Kasvit istutetaan kerran ja puut, mitä se loppuaika tehdään? Meillä ei ole kasvimaata eikä marjapuskia. Puutkin on havupuita ettei tarvi haravoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Helsingissä omakotitalossa. Piha on niin onnettoman pieni, että naapurit joka suunnassa hengittää niskaan, ei me pihan takia muutettu. Vaan sisätilojen vuoksi, isompi asunto ja OMA RAUHA, saa imuroida keskellä yötä, katsoa yömyöhään isolla volyymilla leffaa, saadaan elää normaalia elämää niin ettei tarvitse hiiskuttaa miten on hiljaisuus klo22, mikä parasta seinän/lattian/katon takana ei ole mitään riehuvia naapureita kun on niin onnettomat äänieristykset mitä kerrostaloissa monesti on, saa tehdä oman talon asioita miten haluaa. 

Vierailija
24/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita pihattomia nykyisin. Ainakin täälläpäin ostavat talon ja tontin. Purkavat talon pois ja rakentavat 3 taloa samalle tontille. Piha olematon kaikissa kolmessa. Joku puolitti ja myi tonttinsa. Oli iso rehevöitynyt puutarha. Nyt siinä on paritalo ja iso vanha talo onnettomilla pihoilla.

Vierailija
25/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai pihan takia muutetaan ok-taloon. Anna mun kaikki kestää. Kuinka lapsellisen naivi ap onkaan. 

Ja sää oot idioottityperys, kun et tajua muilla olevan eri mieipide sun kanssa. Samalla mitalla takaisin. Aina.

Vierailija
26/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma rauha omassa talossa tärkeintä. En ole piha ihminen. 

Vierailija
27/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet keksinyt, että OKT ostetaan pihan takia?

No, en olisi ostanut  jos piha olisi ollut onnettoman pieni, nyt  1 hehtaari  

Vierailija
28/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai pihan takia muutetaan ok-taloon. Anna mun kaikki kestää. Kuinka lapsellisen naivi ap onkaan. 

Tuosta syystä ainakin itse.  Kerrostalon mammat suuttuisi jos talvella lapset moottorikelkalla ja kesällä mopolla ja mönkkärillä ajaisivat taloa ja tonttia ympäri.  Nyt tontin ympäri 450 metriä pitkä rata.

Vierailija
29/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en keksi mitään muuta syytä ostaa omakotitalo, kuin piha ja muu tontti

Vierailija
30/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa saa maksaa isännöinnistä sekä huoltoyhtiöstä. Omakotitalossa ollaan itse vastuussa näistä. Eihän omakotitalossakaan ole mikään pakko itse niitä lumia kolata mutta aika harvoin näitä palveluita ostetaan. Omatoimiselle ihmiselle omakotitaloasuminen on luonteva valinta.

Vierailija
31/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki ulkotyöt voi ostaa ulkopuoliselta

Vierailija
32/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin piha on tärkeämpi kuin toisille. Ei se kaikille ole kovin tärkeä. Minäkään en juuri ulkona viihdy, ainakaan Suomessa, kun sää on useimmiten huono, mutta on mukava kun kodin ympärillä on vihreää ja kaunista, se on sitä asumismukavuutta.

Mutta siinä olet oikeassa, että kerrostalo tulee usein halvemmaksi. Ok-taloa ei valita siksi, että se tulisi halvemmaksi. 

Vierailija
33/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en halua kuunnella naapurien elämisen ääniä ja ok-talo naapurien näkymättömissä on aivan parasta. 

Vierailija
34/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni haluaa senkin takia ok-alueelle, että ne ovat rauhallisempia ja lapset pääsevät rauhallisiin päiväkoteihin ja kouluihin. Ok-alueilla muodostuu lapsesta lähtien elinikäisiä keskiluokkaisia kaverisuhteita ja verkostoja. Elämä on vaan niin paljon mukavampaa kun sosiaaliset ongelmat ovat kaukana oman kuplan ulkopuolella eivätkä lävähdä joka päivä kasvoille ostoskeskuksella, metroasemalla ja kerrostalon rapussa. 

Vierailija
35/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin asun omakotitalossa ihan vaan rauhan takia. Ei tarvitse kuunnella naapureiden metelöintiä. Ja toisaalta saan halutessani itse metelöidä ilman, että tarvitsee naapureita miettiä.

Oma piha on ihan kiva, mutta se on pelkkä sivutuote. En laita pihaa mitenkään, ruoho vain leikataan. 

Missä olet oikein asunut, jos naapurit metelöi niin paljon? Toisinpäin ymmärrettävämpää. 

Itse voisin muuttaa omakotitaloon juuri pihan takia.

Vierailija
36/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun okt:ssa ihan vain koska inhoan kerrostaloasumista ja siellä asuvia ihmisiä.

Vierailija
37/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset viihtyy pihalla,minä en. Nyt heillä on turvallinen oma piha remuta ja itse voin vilkaista välillä ikkunasta.

Vierailija
38/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn kyllä ulkona touko-syyskuussa jos on lämmintä ja aurinkoista. Ja onhan pihaa mukavampi katsella loputkin 7kk kuin kerrostalon seinää.

Vierailija
39/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sää oot idioottityperys, kun et tajua muilla olevan eri mieipide sun kanssa. Samalla mitalla takaisin. Aina.

Sanoo autisti

Vierailija
40/51 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin ettei tartte maksaa 1300 euroa kuukaudessa vuokraa.

Kulut noin 300 euroa omassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi