Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihniset vanhenevat todella eri tahtiin

Vierailija
11.10.2025 |

Oletteko huomanneet saman? Jotkut eivät muutu juuri lainkaan, toiset valtavan paljon. Siis vaikka elintavat olisivat ns. normaalit.

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tässäkin asiassa väärässä. 

Botuliinitoksiinihoitojen antaminen katsotaan terveydenhuollon toiminnaksi myös silloin, kun se annetaan puhtaasti esteettisessä tarkoituksessa, joten sitä ei asiakas tee milloinkaan "omalla vastuulla".

En kirjoittanut mitään tuollaista. Kirjotin, että potilasvahinkolaki ei koske kauneustoimenpiteitä, vaan ne otetaan omalla vastuulla. 

Sinun kannattaisi lukea kirja Ihmisten korjaaja, joka kertoo suomalaisen plastiikkakirurgin työstä. Olet luultavasti omaksunut kuvan joka kauneustoimenpiteistä mediassa annetaan. 

Vierailija
82/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi monet lääkärit, juristit ym. hyvin tienaavat 40+ ikäiset naiset ottavat botoxia säännöllisesti naamaansa. Se on turvallinen ja pitkään käytössä ollut lääke ja pitää kasvot nuorekkaana. 

Tunnen tuon tyylistä porukkaa paljon, mutta ei kukaan ole ottanut botoxia. Siksi liitän botoxit ym. enemmän julkkis- ym. vähän heikommin toimeentulevien piireihin. Kosmetologin hoidoissa moni kyllä käy, niissä on ei-kajoavia hoitoja kaikenlaisia, osa ilmeisesti toimiviakin. Itse en ole sellaisiakaan ottanut.

Botox on nykyään todella yleistä. Mä tiedän useammankin nelikymppisen, jotka on sitä ottaneet enkä kuulu "julkkis- ym. vähän heikommin toimeentulevien piireihin". Et edes huomaa kuka sitä on ottanut, koska pistäjät on tosi taitavia eikä botoksilla

Tai sitten sulle ei vaan kerrota siitä botoxista kun asenteesi aiheeseen tiedetään :D Ainakin Helsingissä botox on yleistynyt valtavasti viimeisen parin vuoden aikana. Yleensä uraa tekevät (lääkäri, juristi, ktm jne) naiset hakevat botoxia ensin lääketieteellisistä syistä narskutukseen, mutta alkavat sitten ottaa sitä vähän sibeliuksiinkin ja ehkä dao-lihakseen (suupielten alaspäin vetävät lihas). Äkkiä on ilme freesimpi kun kasvot kapenevat, suupieli ei enää painu alas ja kulmat eivät ole kurtussa :D Paremmalta nuo tutut ketkä käyvät säännöllisesti ottamassa näyttävät. Kävisin itsekin jos olisi rahaa... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Etkö sinä botoxin pistämistä normalisoiva ymmärrä ihan arkijärjelläsi, että kätilö tai hammaslääkäri ei ole kasvojen anatomian asiantuntija, vaikka hänellä jokin pikakurssirus asiaan olisikin? Ei plastiikkakirurgin koulutus ihan turha ole, vuosien erikoistuminen.

En ikinä antaisi kenenkään amatöörin sorkkia kasvojani. Joillekin ne haitat aina osuvat. Minulle suositelttiin bruksismiin botoxia enkä suostunut siihenkään luettuani riskeistä.

Vierailija
84/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

84. En ole kertonut asenteestani botoxiin tai muihin hoitoihin kenellekään, eikä ystäväpiirissäni puhuta kauneustoimenpiteistä muutenkaan (siksikin tämä nuoruudentuttu kysymyksineen on eksoottinen, hän ei kyllä ole Suomessa asunut lähes 30 vuoteen).

Olen asunut maassa jossa kauneustoimenpiteitö tehdään laajalti, Suomessa onneksi ei. Ulkonäkö säilyy parempana. Epäsuhta korjaillun alueen ja muun välillä ja ulkonön geneerisyys ovat näin eurooppalaisittain mauttomia minun silmääni. Luonnolliset ikääntynisen merkit ovat minun ystäväpiirissäni hyväksyttyjä eivätkä kielteisiä. 

Vierailija
85/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"terveydenhuollon toiminnaksi myös silloin, kun se annetaan puhtaasti esteettisessä tarkoituksessa, joten sitä ei asiakas tee milloinkaan "omalla vastuulla"."

Tästä päätellen et ilmeisesti oikeasti ole ymmärtänyt, että kauneustoimenpiteet eivät sisälly potilasvahinkolakiin lainkaan. Se sinun on hyvä tietää. Jos toimenpide tehdään lääketieteellisestä syystä kuten vaikkapa kohotetaan luomia, koska on påänsärkyä, se voi sisältyä, mutta muuten ei. 

Se kuka botoxia saa pistää on eri asiaa. Näitä varmasti sekoitetaan aivan tietoisestikin mainonnassa eli annetaan kuvaa että kirurgi voi tehdä plastiikkakirurgiaa tai hammaslääkäri kohottaa botoxilla ja se on turvallisempaa. Mielikuva on mennyt hyvin läpi.

Vierailija
86/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni minun ikäiseni muista koulun psykologian tunneilta kuvan, jossa samat kasvot oli laitettu miehelle ja naiselle.

Nainen arvioitiin ikäistään vanhemmaksi, mies nuoremmaksi. Eli kasvot taisi olla noin 50-vuotiaan, eli oli uurteita yms normaalia, mutta osa arvioi naisen jopa 75-vuotiaaksi. Mies taas lähinnä 30-40 -vuotiaaksi. Naisen pitäisi siis näyttää nuoremmalta, jotta näyttäisi "ikäiseltään", oli tämän opetus.

Samalla kurssilla otettiin myös mainokset jossa oli miehiä tai naisia ja vaihdettiin rooleja. Asia jota kukaan ei ollut ajatellut, että miten paljon naiset heilautteli silloin mainoksissa hiuksiaan :D 

Vierailija
87/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni minun ikäiseni muista koulun psykologian tunneilta kuvan, jossa samat kasvot oli laitettu miehelle ja naiselle.

Nainen arvioitiin ikäistään vanhemmaksi, mies nuoremmaksi. Eli kasvot taisi olla noin 50-vuotiaan, eli oli uurteita yms normaalia, mutta osa arvioi naisen jopa 75-vuotiaaksi. Mies taas lähinnä 30-40 -vuotiaaksi. Naisen pitäisi siis näyttää nuoremmalta, jotta näyttäisi "ikäiseltään", oli tämän opetus.

Samalla kurssilla otettiin myös mainokset jossa oli miehiä tai naisia ja vaihdettiin rooleja. Asia jota kukaan ei ollut ajatellut, että miten paljon naiset heilautteli silloin mainoksissa hiuksiaan :D 

Minkäs ikäinen sinä olet? Ja miten tuota tulosta koulussa käsiteltiin?

Biologian kannalta ikääntyminen on todella yksilöllistä, koska geeneillä on niin suuri merkitys. Joku oli tekoälyltä kysynyt, niinhän asia on kuin siinä sanotaan. Yksilöllinen vaihtelu on suurta, sukupuolella ei niinkään ole merkitystä. Miehillä on paksumpi iho keskimäärin, mutta ihon rasvaisuus on yksilöllistä. Suurin osa on ikääntymisessäkin keskivertoja eli taviksia. 

Vierailija
88/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi monet lääkärit, juristit ym. hyvin tienaavat 40+ ikäiset naiset ottavat botoxia säännöllisesti naamaansa. Se on turvallinen ja pitkään käytössä ollut lääke ja pitää kasvot nuorekkaana. 

Jos minun jostain syystä pitää arvioida ihmisen ikää, niin katson kaulaa ja käsiä. Niistä näkee iän.

Vierailija
89/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näytin 40-42v vielä aika nuorelta ja raikkaalta, mutta nyt 47v vanhalta ja väsyneeltä. Ja vauhti vaan kiihtyy. Kuitenkin elämäntavat samat. Liikuntaa, ei päihteitä jne. 50 ikävuoden paikkeilla suurin osa näyttää ikäiseltään. 

Sano se sille joka pari viikkoa sitten luuli minun olevan n.35v (eikä ollut 1.kerta).

T. Juuri 50v täyttänyt 

Vierailija
90/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No naiset rupsahtaa viimeistään siinä 30 korvilla, miehet vain paranee tuonne 60 tienoille.

Miehet alkaa harmaantua ja kaljuuntua jo 3-kymppisinä.

Vierailija
91/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus mieheltäni testannut miten hyvin hän arvioi telkkarista naisten ikiä (jos todellinen ikä on mahdollista selvittää). Siinä selvisi, että mieheni arvioi naisen nuoremmaksi, jos hän on kaunis. En tiedä onko yleistettävissä, mutta itse en mielestäni näytä ikäistäni nuoremmalta (ehkä enemmän sellaiselta jonka ikää on vaikea arvioida, iättömältä), mutta minua on luultu miestäni paljon nuoremmaksi ehkä sen takia, että olen aika nätti? 

Nuorempana ihailin paria naapurin viisikympoistä rouvaa, jotka olivat aivan upean näköisiä ja tyylikkäitä. Cool. Ja ehkä siksi olen vanhemmiten ollut jopa tyytyväisempi ulkonäkööni kuin nuorempana (jolloin en juuri asiaa ehtinyt ajatella), koska muistutan nykyään heitä, jo edesmenneitä teini-iän idoleitani. 

Vierailija
92/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hieno ja vertaansa vailla oleva oivallus. Missä vaiheessa väitöskirjatyösi  on nyt? Vieläkö kerkiää ottaa ideasi omaan käyttööni?

Vierailija
93/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näytin 40-42v vielä aika nuorelta ja raikkaalta, mutta nyt 47v vanhalta ja väsyneeltä. Ja vauhti vaan kiihtyy. Kuitenkin elämäntavat samat. Liikuntaa, ei päihteitä jne. 50 ikävuoden paikkeilla suurin osa näyttää ikäiseltään. 

44v on yksi vanhenemisikä.

Jossain tosin sanottiin et ihminen vanhenee 10 vuoden sykleissä.

Itse vanhenin juuri noin 44

Vierailija
94/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt vähän rönsyää, mutta allekirjoitan sen tutkimustuloksen, jossa kerrottiin vanhenemisen tapahtuvan kahdessa "erässä". Ensin 44-vuotiaana ja sitten 60-vuotiaana.

https://www.is.fi/terveys/art-2000010631860.html

Omalla kohdalla asia on mennyt juurikin näin. Vaikka pidän itsestäni huolta, niin lääkäriä vaativia vaivoja tuli lähiaikoina. Nivelrikkoa ja sellaista. Samanikäinen mieheni sai yllättäen verenpainelääkityksen. Olemme aivan ihmeissämme, että miten meille aktiivisille ja terveydestä kiinnostuneille nyt näin kävi. Mies myös harmaantui. 

N45

Vierailija
95/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No naiset rupsahtaa viimeistään siinä 30 korvilla, miehet vain paranee tuonne 60 tienoille.

Miehet alkaa harmaantua ja kaljuuntua jo 3-kymppisinä.

Vain pieni osa. Miehelläni on paksut sänkihiukset, joihin tuli harmaata huurretta viidenkympin jälkeen, mutta silti häntä alettiin luulla minua vanhemmaksi jo 40+ ikäisenä. Kasvot ovat uurteisemmat koska iho on ohut ja  ryppyjä ja uurteita tulee helpommin. Eikä hän tietenkään ole kasvojaan ja käsiään rasvaillut. Hänen ystävällään on sileät ja rypyttömät kasvot, koska iho on paksu ja rasvainen.

Vierailija
96/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt vähän rönsyää, mutta allekirjoitan sen tutkimustuloksen, jossa kerrottiin vanhenemisen tapahtuvan kahdessa "erässä". Ensin 44-vuotiaana ja sitten 60-vuotiaana.

Omalla kohdalla asia on mennyt juurikin näin. Vaikka pidän itsestäni huolta, niin lääkäriä vaativia vaivoja tuli lähiaikoina. Nivelrikkoa ja sellaista. Samanikäinen mieheni sai yllättäen verenpainelääkityksen. Olemme aivan ihmeissämme, että miten meille aktiivisille ja terveydestä kiinnostuneille nyt näin kävi. Mies myös harmaantui. 

N45

En avannut linkkiä, mutta eikö naisen kohdalla vaikuta eniten menopaussi? Sen fysiologiset vaikutukset ovat kiistättomat ja ne vaikuttavat ihon kuntoon merkittävästi. Siksi ikä 60 kuulostaa vähän myöhäiseltä. Haluaisin nähdä tutkimuksen johon tuo perustuu. Miten ikää on arvioitu jne.

Vierailija
97/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuonne 45v ikään asti oli oikein nuorekas vartalo ja rypyttömät kasvot kuten luultiin 10v nuoremmaksi ihan järjestään tai sanottiin että niin sulla ei varmaan vielä oo lapsia (on kome, lähellä aikuisuutta tai täysikäisiä) tms omituista, sanottiin et kyllä minäkin kolmikymppisenä tai samanikäinen sanoi et kyllä mä sun ikäisenä jaksoin tms. Tätä kävi ihan säännöllisesti ja osin vaikutti myös et jaksoin harrastaa ja kilpailla kamppailulajissani oikein aktiivisesti. Yhtäkkiä vuodessa - puolessatoista on homma muuttunut.

Kiloja tuli tuossa ajassa 8 ja keskivartalolle kaikki, olo on vähän nuupahtanut enkä aina töiden jälkeen jaksakaan lähteä treeniin. Kaikki on hyvin ja mieli on ilonen mutta energia ei ole sama. Kasvot myös vähän alkavat roikkua ja nyt onkin sitten niin, että ei kuulu näitä kommentteja enää mistään. Eikä muuten miehetkään enään samalla lailla lähesty!

Tämä on itselle ihan myönteistä ja hyvä rakastava parisuhde on jo joten ei tarvetta. Itselle jännä vaan ollut seurata miten konkreettinen nopea muutos tässä itsellä oli.

Koitan ihan oman hyvinvoinnin takia saada liikunnan rutiinista taas kiinni ja syödä terveellisemmin. Vaikuttaa niin paljon hyvinvointiin.

Vierailija
98/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla elämässä ollut enemmän vastoinkäymisiä kuin toisilla. Kyllä ne näkyy naamasta. 

Vierailija
99/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N45

Geenit säätelevät vanhemispeosessia eniten. Mutta millä kaikilla tavoilla, sitä emme vielä tiedä tarkalleen emmekä muutenkaan tiedä geeneistä vielä kovin paljon. Monen asian taustalla on polygeeninen tekijä, lisäksi variantteja voi olla tuhansittain. Siksi geenien osuudesta voi antaa vain suuntaa-antavia prosentuaalisia arvioita. Koskee verenpaineen systeemistä säätelyä, kolesterolin imeytymistä ja melkein kaikkea muutakin terveyteen liittyvää. 

Vierailija
100/158 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N45

En avannut linkkiä, mutta eikö naisen kohdalla vaikuta eniten menopaussi? Sen fysiologiset vaikutukset ovat kiistättomat ja ne vaikuttavat ihon kuntoon merkittävästi. Siksi ikä 60 kuulostaa vähän myöhäiseltä. Haluaisin nähdä tutkimuksen johon tuo perustuu. Miten ikää

Ilta-Sanomien jutussa on linkki siihen yhdysvaltalaistutkimukseen, johon tuossa viirattiin. Ja siellä nimenomaan sanotaan, että nämä vanhenemismuutokset näkyy molemmilla sukupuolilla eikä vain vaihdevuosi-ikäisillä naisilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä