Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ville köyhyyden helvetissä

Vierailija
11.10.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7fc227fe-befa-4b12-832e-dde1d31654c2

Perheessä neljä henkilöä, nettotulot vähän yli 4000€ ja asumismenot 400€.

Kommentit (285)

Vierailija
41/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, itse asun omakotitalossa ja jos tienaisin tuon vajaa 2000 euroa kuussa en todellakaan kokisi olevani köyhä. Ville on hyvä ja kokeilee noin 1200e/kk elää niin muuttuukohan mieli.

Vierailija
42/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiaahan tuo artikkeli on, nettotulot oli kaikilla työssäkäyvinä n. 2000 euroa/kk per henkilö. Kuluja on toki jakamassa perheessä 2 ihmistä, mutta kyllä perheellisillä on myös paljon menojakin, yhdellä pariskunnalla oli suurperhe ja erityisruokavalioita, lisäksi maaseudulla voi olla pitkät työmatkat, jolloin autoonkin uppoaa rahaa.

Olen eri mieltä tuosta erityisruokavaliosta. Minulla on keliakia eikä se tee elämääni ongelmaksi. En vain osta elintarvikkeita/raaka-aineita joissa on gluteenia. On vaikka mitä terveellistä syötävää (ja herkkujakin) jotka eivät ole sen kalliimpia kuin ns tavallinen ruoka. Kasvikset, liha, kala, juurekset, kananmunat, hedelmät, marjat, maitotuotteet jne. Valmiit leivät ovat kalliita ja toki juhotkin kalliimpia kuin normit mutta silti säästää jos leipoo itse. Eikä leipä ole välttämättömyys, kuitua saa ihan muualtakin. Ja olen oikeasti pienituloinen. Vähemmän minä saan kuin nuo haastatellut ja elätettäviäkin on.

Vierailija
44/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villen omat nettotulot on alle 2000 euroa, onhan se nyt surkea palkka nykypäivänä kokopäivätyöstä. Jos perheessä toisen työkyvylle käykin jotain tai työpaikka lähtee, niin yhden ihmisen tulot ei pitkälle riitä.

Niin tietenkin jos tykkää elää jossittelemalla. Suurin osa kuitenkin saa pitää työkykynsä.

Omassa perheessä eletään yhden palkalla. Itse menetin työkykyni jo opiskeluaikana ja saan vain puolikkaan työkyvyttömyyseläkkeen. Vakuutusyhtiön mielestä työkykyä on vielä jäljellä, mutta en minä mihinkään töihin pääse.

Perheessä on myös 2 opiskelevaa nuorta. He asuvat vielä kotona, koska niin on edullisempaa ja meillä on hyvin tilaa. Asutaan yliopistokaupungissa, jossa on runsaasti muitakin oppilaitoksia.

Vain mies käy töissä. Hänen nettopalkkansa on n. 4000 €, ja pidämme itseämme hyväosaisina. Pystymme säästämään ja sijoittamaan ja matkustamaankin. Ei meillä ole pulaa mistään.

Vierailija
45/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on näköjään todellisuudentaju hämärtynyt. Ville vielä säästääkin useita satoja euroa kuukausittain ja valittaa, ettei ole riittävästi. Onhan hänellä, kun säästöönkin saa. Jos haluaa paremmille ansioille, niin sijoittaisi nuo säästämänsä rahat vaikka omaan yritystoimintaan tai opiskeluun. 

Vierailija
46/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen rahasampo valittu taas haastateltavaksi. Minä tienaan nettona 2000€ ja maksan perheessä ainoastaan laskuja ja niitä pahan päivän menoja, jos jää 100€ säästöön se on paljon. Todella paljon. 

Vierailija
47/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli saa olla vain tietyn verran tilillä rahaa eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä. 

https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto

Vierailija
48/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiaahan tuo artikkeli on, nettotulot oli kaikilla työssäkäyvinä n. 2000 euroa/kk per henkilö. Kuluja on toki jakamassa perheessä 2 ihmistä, mutta kyllä perheellisillä on myös paljon menojakin, yhdellä pariskunnalla oli suurperhe ja erityisruokavalioita, lisäksi maaseudulla voi olla pitkät työmatkat, jolloin autoonkin uppoaa rahaa.

Olen eri mieltä tuosta erityisruokavaliosta. Minulla on keliakia eikä se tee elämääni ongelmaksi. En vain osta elintarvikkeita/raaka-aineita joissa on gluteenia. On vaikka mitä terveellistä syötävää (ja herkkujakin) jotka eivät ole sen kalliimpia kuin ns tavallinen ruoka. Kasvikset, liha, kala, juurekset, kananmunat, hedelmät, marjat, maitotuotteet jne. Valmiit leivät ovat kalliita ja toki juhotkin kalliimpia kuin normit mutta silti säästää jos leipoo itse. Eikä leipä ole välttämättömyys, kuitua saa ihan muualtakin. Ja olen oikeasti pien

Ja asun maalla jossa oma auto välttämättömyys, lähikauppa 20 kilometrin päässä. Muut palvelut vielä kauempana.

Vierailija
49/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo vai ei 4000 eurolla pärjää. Olen pärjännyt puolet pienemmällä palkalla ja olen saanut säästettyä 80000 euroa. Pärjääminen on kumma juttu kun joku tienaa paljon niin se olettaa että voi tuhlata sitten enemmän ilman huolen häivää.

Sitten Ville ostelee kaikkea luotolla ja kun tulee palkka niin rahat menee osamaksuihin niin ei kai tilille jää mitään. 

Minä en ole ostanut mitään luotolla vaan pikkuhiljaa. Nukuin lattiallakin 2 vuotta patjalla koska en viitsinyt ostaa sänkyä vaan säästin rahaa koska ajattelin että on jotain mihin haluan säästää eikä sänky ole vielä tarpeellinen ostos. Asun pienessä yksiössä tyttöystävän kanssa ja hyvin menee. Vuokra 400 euroa maksetaan puoliksi.

Vierailija
50/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuuko hän siis maakuopassa ja syö käpyjä?

Ei, vaan omakotitalossa ja laittaa säästöön satoja euroja kuukaudessa. Kuulostaa ihan hirveän kamalalta elämältä.

Jutussa oli osuvasti yhdessä kuvassa Roope Ankka säästölipas. Roopehan pitää itseään köyhänä vaikka istuu valtavan rahakasan päällä ja omistaa puoli maailmaa.

Istuuko 1900 euron nettotuloilla jonkun valtavan rahakasan päällä ja omistaa puoli maailmaa? Onko tämä ketju jotain työttömiä tämä aamuna täynnä, kun nuo tulot nähdään jonain valtavana rahakasana?

Pariskunnan yhteiset tulot ovat yli 4000€. Miksi sinulla menee asia näin tunteisiin? 

Töissä käydään yksilönä ja kyllä se 1900 euroa on sen yksilön työstä saama palkka eikä se nykyhintatasolla ole hyvä palkka. Ei kenenkään parisuhdestatus vaikuta työsuoritteesta maksettavaan palkkaan. 

Parisuhteessa on toki kahden ihmisen tulot, mutta ei se voi olla mikään tekosyy maksaa surkeita palkkoja. Vai tällä logiikallako parisuhteessa olevat ansaitsisivat pienemmät tulot työstään?

Vierailija
51/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."

ei joudu työmarkkinatuelle, se on pitkäaikaistyöttömien tuki. Ensin saadaan peruspäivärahaa tai ansiosidonnaista.

Vierailija
52/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinohan se tuossa samassa artikkelissa, kun joku kertoi, että tienaa brutrona 4000 ja saa käteen 2100? Miten se voi pitää paikkansa. Itsellä brutto 3250 ja netto on enemmän kuin tuo 2100 😅 

Vierailija
53/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämökki estää toimeentulotuen saamisen. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Vierailija
54/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla elää ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta ostaa uusia kenkiä rikkinäisten tilalle. Hävetkää Villet. 

Vierailija
55/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli saa olla vain tietyn verran tilillä rahaa eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä. 

400 euroon kuluihin ei muutenkaan saa asumistukea noin iso perhe, pienet kulut

Vierailija
56/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei joudu työmarkkinatuelle, se on pitkäaikaistyöttömien tuki. Ensin saadaan peruspäivärahaa tai ansiosidonnaista.

Ensin vuonna työmarkkinatuki ja peruspäiväraha loppuvat ja tulee yleistuki. 

Työssäkäyvä joutuu ansiosidonnaisen jälkeen työmarkkinatuelle, jatkossa yleistuelle johon vaikuttavat pääomatulot. 

Vierailija
57/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olinohan se tuossa samassa artikkelissa, kun joku kertoi, että tienaa brutrona 4000 ja saa käteen 2100? Miten se voi pitää paikkansa. Itsellä brutto 3250 ja netto on enemmän kuin tuo 2100 😅 

Koska verotus suurenee, kun tulot kasvavat 800 euroa

Vierailija
58/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämähän on aivan oikein. Ei sellaisten tarvitsekaan elää yhteiskunnan tuilla, joilla on omaisuutta, jonka voi rahastaa pois. 

Vierailija
59/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on valinta miten haluaa asua. Jotkut haluaa asua kalliisti ja toiset pärjää halvassa pienessä asunnossa satakunnassa. Toiset haluaa asua keskustassa ja maksaa tonnin vuokraa vaikka. Sitten ei kannata valittaa kun rahat menee taloyhtiön kassaan.

Vierailija
60/285 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa osui silmään monikin asia, mutta yksi mitä ihmettelen kovasti on että tuo viimeinen haastateltava, Janne, kertoo bruttotulot on vähän yli 4000 euroa mutta käteen jää 2100 euroa. En ymmärrä miten tuo on mahdollista. Meneekö siitä jotain ulosoton maksuja vai mitä, ei kai missään suomalaisessa kunnassa nyt noin kovasti veroteta että keskituloisella jää alle puolet käteen?

Omaan korvaani nuo jutun henkilöt perheineen tienaavat ihan kohtalaisesti enkä todellakaan lähtisi kenenkään heistä kohdalla puhumaan köyhyydestä. Olen itse kolmekymppinen yksin asuva, jolla bruttotulot on vähän alle 3700 euroa ja käteen jää noin 2600 euroa. Asuntolainan lyhennys, korko ja vastike kuukaudessa on vähän yli 900 euroa. Rahastoihin sijoitan kuukaudessa 300 euroa. Näin ollen minulle jää 1400 euroa ruokaan ja kaikkiin muihin menoihin. Olen ajatellut että se on ihan kohtalaisesti, mutta tämä juttu saa kyllä miettimään että olenko minäkin köyhä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi