Kuinka monta kertaa tänä vuonna olet varannut lääkäriajan terveysasemaltasi?
Mulla on tänä vuonna ollut ennätysvuosi. Olen jo kolme kertaa soittanut ajanvaraukseen ja saanut ajan lääkärille ja nyt taas täytyy ensi viikolla soittaa, tällä kertaa hammaslääkäriin. Ikää 45+. Niin se vaan on että ikää kun tulee tarpeeksi niin kroppa alkaa antaa periksi vaikka olisi aina hoitanut terveyttään hyvin.
Kommentit (86)
Ainoastaan influenssarokotusajan hoitajalle. N.69v.
Meidän ja muidenkaan maiden sairaanhoito ei ole vielä toipunut koronasta. Se oli monille aika kamalaa aikaa, kun esim lonkka- ja polvileikkauksiin piti jonottaa tuskissaan jopa toista vuotta. Ja lain määräämän viimeisenä päivänä pääsi tuttavani leikkaukseen. En tiedä, olisiko niitä leikkauksia tehty yksityisellä, ainakin olisi aika hintava ollut.
Koko aikuiselämäni aikana kerran, jos ei rokotuksia lasketa, kun parikymppisenä sormi turposi. Ei sitä koskaan saatu selville miksi turposi, mutta selvisi CRP-testillä ettei ainakaan ollut tulehdus. T. 35v
Eipä tarvitse juuri varailla aikoja kun olen erikoissairaanhoidossa reumapolillaj, sisätautipolilla, ortopedian polilla ja ihopolilla. Sieltä tulee aina kutsu muutaman kuukauden tai vuoden välein. Lääkäriaikoja on n parik kuukauden välein, joinain kuukausina useampia. Kirjoittavat herkästi lähetteitä toiselle spesialistille, jos ei ole ihan sitä omaa alaa. Kuten viimeeksi sisätautilääkäri laittoi gynepuolelle lähetteen, kun mietin sopivaa lääkitystä vaihdevuosivaivoihin, ja joka sopisi minulle geneettisen veritulppariskin vuoksi. Terveydenhuoltomaksu katto tuli elokuun lopussa täyteen. Niin ja työterveyslääkärillä olen käynyt ehkä kolmesti, työfyssarilla paristi.
Lahdessa julkisen puolen lääkärin vastaanotolle ei pääse kuin kuoleman kielissä, jos silloinkaan.
Olen eläkeikäinen enkä ole tarvinnut vuosikausiin muiden lääkärien kuin hammaslääkärin palveluita ja lähete laboratorioon 2 vuoden välein on onnistunut hyvin jättämällä takaisinsoitto pyyntö hoitajille (takaisin soitto on tullut saman päivän aikana). Minulla on käytössä yksi lääke ja reseptin uusiminen sujuu näppärästi omakannassa. Käyn myös julkisessa hammashoidossa ja sielläkin ajanvaraus on toiminut hyvin takaisinsoittopyyntönä ja aika hammaslääkäriin on järjestynyt luvatussa ajassa ja saimoin aika suuhygienistin vastaanotolle. Minä olen tyytyväinen saamaani palveluun julkisessa terveydenhuollossa. Minulla todettiin 5 v. sitten "elintasosairaus", jonka onnistuin selättämään asiaan perehtyneen hoitajan ja ravitsemusterapeutin avulla ja ilman lääkitystä ja silloinkin ajanvaraukset ja muut asiat sujuivat jouhevasti. Kokemukset julkisesta terveydenhuollosta riippuvat aika paljon myös terveyspalveluita käyttävän henkilön omasta asenteesta ja omasta toiminnasta, känkkäränkkä asenteella ja naama vääränä apua pyydettäessä asiat tuppaavatkin menemään pieleen.
Kolmesti yritin, aika ei saanut. Menin sitten sen verran huonoon kuntoon, että jouduin päivystykseen ja siitä osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkeikäinen enkä ole tarvinnut vuosikausiin muiden lääkärien kuin hammaslääkärin palveluita ja lähete laboratorioon 2 vuoden välein on onnistunut hyvin jättämällä takaisinsoitto pyyntö hoitajille (takaisin soitto on tullut saman päivän aikana). Minulla on käytössä yksi lääke ja reseptin uusiminen sujuu näppärästi omakannassa. Käyn myös julkisessa hammashoidossa ja sielläkin ajanvaraus on toiminut hyvin takaisinsoittopyyntönä ja aika hammaslääkäriin on järjestynyt luvatussa ajassa ja saimoin aika suuhygienistin vastaanotolle. Minä olen tyytyväinen saamaani palveluun julkisessa terveydenhuollossa. Minulla todettiin 5 v. sitten "elintasosairaus", jonka onnistuin selättämään asiaan perehtyneen hoitajan ja ravitsemusterapeutin avulla ja ilman lääkitystä ja silloinkin ajanvaraukset ja muut asiat sujuivat jouhevasti. Kokemukset julkisesta terveydenhuollosta riippuvat aika paljon myös terveyspalveluita käyttävän henkilön omasta asentees
Työssäkäyvänä en julkiselta lle saanut hammashoito ollenkaan, sanottu ajanvarauksessa, että ei ole aikoja mene yksityiselle. Perussairauteni lääkehoito edellyttäisi vuosittaisia laboratoriokokeita ( käypähoitosuosituksen mukaan, munuais ja maksa vaurion riski), nyt on menty 5 vuotta ilman yhtäkään kontrollia ja resepti on vain uusittu
Kerran tänä vuonna, sitä ennen olikin 20 vuoden tauko jos ei lasketa hammaslääkäriä ja rokotuksia. Tän vuoden käynnit oli syöpäepäily, koepalojen otto ja tulokset.
Vierailija kirjoitti:
Olen 74v. Lastensaannin jälkeen en ole kertaakaan varannut aikaa muualle lääkäriin kuin hammashoitolaan ja gynelle. Kerran olen terveysasemalla käynyt, syynä oli punkki selässä ja olin yksin mökillä.
Yksinyrittäjä, tähän asti terve
Miksi kuormitit terveydenhoitoamme punkin takia? Olisit pyytänyt mökkinaapurin poistamaan sen. Ei ihme että terveyskeskukset ruuhkautuu kun turhaan kuormitettaan.
Kerran, koska sairastan sepelvaltimotautia ja on 2 tyypin diabetes. Kävin ensin verikokeissa ja niissä oli sen verran poikkeavia arvoja, että lääkäri halusi nähdä. Ei olisi kannattanut nähdä, olisi voinut muuttaa lääkityksen näkemättä.
Mulla on myös epilepsia jota hoidetaan sairaalassa, olen viimeksi nähnyt neurologin 25v sitten. Voisi kai jo harkita lääkityksen lopettamista tai vähentämistä mutta pelkään sen verran kohtauksia etten ole ottanut yhteyttä neurologian polille eikä he minuun. Lääkkeet uusin omakannassa eikä kukaan koskaan kysele mitään.
En ole käynyt missään lääkärissä/hoitajalla lainkaan v. 2025 aikana. Sen sijaan hammaslääkärikäyntejä tulee varmaan n. 10 kertaa. Tämä siksi, että julkisella sammutetaan vain tulipaloja, eikä haluta hoitaa purentaa kuntoon. Kannattaako? No ei todellakaan!
Olen käynyt tai lllut yhteydessä lääkäriin n 12 kertaa, useimmiten työterveyslääkäriin, mutta myös reumatologi, ortopedi, ortopedian kirurgi, ja hammaslääkäri. Eka kertaa pääsin yli 35 vuoteen kunnalliselle hammaslääkärille, tulevan leikkauksen (julkisen puolen) vuoksi. Lisäksi leikkaus ja 7 päivää sairaalassa.
Aikaa en ole varannut, mutta tilasin labran kestolähetteitä lääkekontrolli verikokeisiin.
En kertaakaan. Allergialääkkeen resepton sai uusittua netissä asiointipalvelun kautta ilman käyntiä. Hammaslääkärillä käytän yksityistä.
Vierailija kirjoitti:
En käy koskaan terveyasemalla. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne jonottamaan tai pomputeltavaksi, kun yksityisiä lääkäriasemiakin on.
Sama, ei isoissa kaupungeissa ne toimi laisinkaan, pakko mennä yksityiselle.
Kuinka voi elää yli 50-vuotiaaksi tietämättä että olemassa esim. syöpiä, tyriä jne. jotka eivät hoidu pelkällä lääkärikäynnillä?