Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monta kertaa tänä vuonna olet varannut lääkäriajan terveysasemaltasi?

Vierailija
10.10.2025 |

Mulla on tänä vuonna ollut ennätysvuosi. Olen jo kolme kertaa soittanut ajanvaraukseen ja saanut ajan lääkärille ja nyt taas täytyy ensi viikolla soittaa, tällä kertaa hammaslääkäriin. Ikää 45+. Niin se vaan on että ikää kun tulee tarpeeksi niin kroppa alkaa antaa periksi vaikka olisi aina hoitanut terveyttään hyvin.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy koskaan terveyasemalla. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne jonottamaan tai pomputeltavaksi, kun yksityisiä lääkäriasemiakin on.

Monissa tapauksissa yksityinenkin tekee kuitenkin vain lähetteen julkisen puolen erikoissairaanhoitoon. Turha siitä lähetteestä on maksaa sitä 150€ yksityiselle.

Mulla on ollut obstruktinen uniapnea vuosikausia, julkisella määräsivät nieluun suihketta ja käskivät pitää vesilasia yöpöydällä, puolisolle voit ostaa korvatulpat, yritä pärjäillä.

Yksityiseltä sain lähetteen julkisen keuhkopolille, viikon päästä kävin TT kuvissa sairaalassa ja kuukauden sisään olin kirurgisessa operaatiossa missä hengitysteitä avarrettiin.

Mun mielestä lähetteestä todellakin kannattaa maksaa, kun terkkarista et sitä saa kirveelläkään.

Voinko kysyä mitä operointi tarkoitti käytännössä? Jotain vastaavaa itsellä edessä. 

Vierailija
42/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi julkisella taisi olla vuonna 1987, kun piti käydä terveystarkatuksessa sen vuoksi, että hain heti kirjoitusten jälkeen vapaaehtoisena asepalvelukseen ennen kutsuntoja.

Muuten on mennyt aluksi YTHSllä ja sen jälkeen viimeiset 30+ vuotta työterveydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu kuin olisi 85-vuotias. 45-vuotiaalla ei vielä ikä tee terveydelle yhtään mitään. 

Ap ei sanonut olevansa 45 vaan 45+ eli 45-50 iältään. Niska-hartiajumit yleisiä tuon ikäisillä, ja saattaa jo olla vaihdevuosioireita.

Menetkö oikeasti lääkäriin jonkun niskajumin takia? :D

Joo. En voinut nostaa vauvaa enkä tehdä juuri mitään. Rintarangassa skolioosimutkaa niin tulee noita jumeja helposti.

Etkä osaa estää niitä tekemällä liikkuvuusharjoituksia ja kehonhuoltoa? 

Vierailija
44/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt lääkäriin ajoissa, monen kuun kituminen ja vasta toisella kerralla pääsin yliopistollisen päivystykseen - sitten olikin jo syöpä😡🤬😵💫

Vierailija
45/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy koskaan terveyasemalla. Ei tulisi mieleenkään mennä sinne jonottamaan tai pomputeltavaksi, kun yksityisiä lääkäriasemiakin on.

Monissa tapauksissa yksityinenkin tekee kuitenkin vain lähetteen julkisen puolen erikoissairaanhoitoon. Turha siitä lähetteestä on maksaa sitä 150€ yksityiselle.

No eipä ole tullut koskaan vastaan tuollaista, ei itsellä (57-v.) eikä lapsilla.

Mä en tunne yhtään intialaista tai kiinalaista, eikä lapsenikaan. Niitä itämaan ihmisiä ei siis ole olemassa.

Niin, olen siis se, jonka perhe käyttää vain yksityisiä. Erilaisia käyntejä on tullut 20 vuoden aikana pitkälti yli sata, eikä koskaan ole ohjattu julkiselle. Vaikea uskoa, että niin toimitaan monesti. En sanonut, että sitä ei tapahdu. Jos siis sitä tarkoitit.

Vierailija
46/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kertaa ja siinä on 2 enemmän kuin edellisenä kymmenenä vuotena yhteensä. Tälläkin hetkellä olisi kaksi vaivaa, mitkä vaatisivat lääkärin hoitoa ja lisäksi noista kahdesta aloittamastani hoidosta, toinen on vielä kesken. Ainoa ongelma on se, että ei ole rahaa maksella hoitomaksuja ja lääkkeitä yhtään enempää.

Vierailija
47/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kertaakaan. LUVN on poistanut sivuiltaan kokonaan terveysaseman puhelinnumeronkin ja käskee chättäämään lunna sovelluksessa. Eli ei ole numeroa mihin soittaa.

Chat on ihan hyvä.

Vierailija
48/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu kuin olisi 85-vuotias. 45-vuotiaalla ei vielä ikä tee terveydelle yhtään mitään. 

Ap ei sanonut olevansa 45 vaan 45+ eli 45-50 iältään. Niska-hartiajumit yleisiä tuon ikäisillä, ja saattaa jo olla vaihdevuosioireita.

Joo. En voinut nostaa vauvaa enkä tehdä juuri mitään. Rintarangassa skolioosimutkaa niin tulee noita jumeja helposti.

Skolioosiin auttaa just kehonhuolto. Niinpä niin.

Vierailija
49/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olen siis se, jonka perhe käyttää vain yksityisiä. Erilaisia käyntejä on tullut 20 vuoden aikana pitkälti yli sata, eikä koskaan ole ohjattu julkiselle. Vaikea uskoa, että niin toimitaan monesti. En sanonut, että sitä ei tapahdu. Jos siis sitä tarkoitit.

Kyllä sitä aika monesti tapahtuu. Riippuu toki paikkakunnasta. Esimerkiksi täällä Jyväskylässä ihan jokainen vatsaoperaatio tehdään julkisella puolella. Yksityisellä ei ole tarjolla gastrokirurgiaa lainkaan. Operaatioita on yli sata vuodessa eli aika usein potilas päätyy lähetteellä julkiselle. Gastrokirurgia vain yksi esimerkki. 

t. kirurgisen osaston sh

Vierailija
50/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kertaakaan. Nyt on kyllä pari päivää jalkapöydässä ollut niin kipeä kohta, että olen harkinnut lääkäriin soittoa. Harvemmin on niin kipeätä kohtaa kropassa ollut, että askellus laittaa parkaisemaan kivusta.

Todennäköisesti vaiva on kuitenkin mennyt menojaan tai olen ehtinyt tuskissani sahata jalkaterän irti ennen kuin täällä lääkäriin pääsee, joten en ole vielä edes yrittänyt saada aikaa. Katotaan nyt rauhassa mihin suuntaan menee.

Meillä ei tuollaisesta pääse lääkärille vaan fysioterapeutille. Tämä siis työterveydessä. Tk:n puolelta sanotaan, että mene työterveyteen.

Vierailija
51/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikö skolioosi sinulta kyvyn ymmärtää lukemaasi vai mikä selittää sen, ettet tajunnut, ettei tuossa puhuttu skolioosista, vaan niistä NISKAJUMEISTA. 

Vierailija
52/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kertaakaan 25 vuoteen.

Vierailija
53/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoissairaanhoitohan on keskitetty saiaaloihin ja siksi se maksetaankin verorahoista. Tulee kyllä käytettyä myös yksityisiä palveluita, vaikka ne maksaakin. Ja aika toivotonta voisi ollakin esim. hammaslääkärille pääsy julkiseen tarpeeksi usein.

Äitini käy usein sairaalassa, kun tautia on seurattava säännöllisesti ja on ollut tyytyväinen.

Vierailija
54/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skolioosin kanssa elämisessä kehonhuolto on todella tärkeässä roolissa. Etenkin keskivartalon tukilihasten pitäminen kunnossa edistää suuresti sitä, ettei tule mitään ylimääräisiä jumeja eikä skolioosi pääse pahemmaksi. 

t. fyssari

Vierailija
55/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kävi niin, että yksityinen lääkäriasema ei osannut auttaa. Ohjasivat oman paikkakunnan terkkariin ja sieltä ohjasivat yhteispäivystykseen ja sieltä osastolle viikoksi. Sen jälkeen olen ollutkin erikoissairaanhoidon asiakas. Sairaalan osastolta käskivät sanoa tuolla lääkäriasemalla, että täysin väärin hoidettu, eli olisi pitänyt ohjata suoraan sairaalaan. Ei se yksityinen lääkäri mitenkään autuaaksi tekevä asia ole, tuttavapiirissä on paljon muitakin, jotka ovat saaneet paljon parempaa hoitoa julkisella.

Vierailija
56/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusitoista kertaa olen käynyt lääkärillä kun mieli velloo ja tahdon tappaa itseni ja koirani.

Vierailija
57/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kaupungissa voi varata/pyytää aikaa vain silloin jos ei ole kiire. Aika voi tulla jopa parin kuukauden päähän, mutta yleensä kauemmaksi. Äkillisessä vaivassa mennään jonottamaan hoidontarpeen arvioon. Sitten jos se joku arvelee, että hoitoa tarvitaan, jonotetaan sairaanhoitajalle. Hän sitten harkitsee hoituuko asia buranalla vai kutsuuko lääkärin. Jos onni on myötä ja lääkäri tulee katsomaan, odotetaan niin kauan kuin lääkäri ennättää paikalle. Siihen voi mennä 15- 30 minuuttia. Kaikkineen aikaa mennä monta tuntia.

Vierailija
58/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosiin käynyt terveysasemalla. Käytän tarvittaessa yksityistä lääkäriasemaa.

Viimeksi poistettiin ihomuutos rintakehältä 3 vuotta sitten.

Rouva 57v

Vierailija
59/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kävi niin, että yksityinen lääkäriasema ei osannut auttaa. Ohjasivat oman paikkakunnan terkkariin ja sieltä ohjasivat yhteispäivystykseen ja sieltä osastolle viikoksi. Sen jälkeen olen ollutkin erikoissairaanhoidon asiakas. Sairaalan osastolta käskivät sanoa tuolla lääkäriasemalla, että täysin väärin hoidettu, eli olisi pitänyt ohjata suoraan sairaalaan. Ei se yksityinen lääkäri mitenkään autuaaksi tekevä asia ole, tuttavapiirissä on paljon muitakin, jotka ovat saaneet paljon parempaa hoitoa julkisella.

Yksityisen ja julkisen keskeisin ero se, että yksityiselle saa ajan yleensä samalle päivälle, julkiselle ei usein edes samalle viikolle. Lääkärit ovat niissä usein jopa samoja, joten kyse ei ole laadusta, vaan tehokkuudesta. 

Vierailija
60/63 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä aika monesti tapahtuu. Riippuu toki paikkakunnasta. Esimerkiksi täällä Jyväskylässä ihan jokainen vatsaoperaatio tehdään julkisella puolella. Yksityisellä ei ole tarjolla gastrokirurgiaa lainkaan. Operaatioita on yli sata vuodessa eli aika usein potilas päätyy lähetteellä julkiselle. Gastrokirurgia vain yksi esimerkki. 

t. kirurgisen osaston sh

Ok, kiitos. Ajattelin, että sinne lääkärille mennään paljon useammin tyyliin jännetuppi- tai korvatulehduksen kanssa kuin isompaa kirurgista hoitoa vaativa asian kanssa, siksi ajattelin että useimmin homma hoituu siellä loppuun asti.