Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein tänään työvuoron ja tuli tilanne, jossa piti puhua englantia

Vierailija
27.10.2023 |

Toinen työntekijä kysyi minulta, osaanko miten puhua englantia. Sanoin, että ei ole kovin hyvin hallussa. No Työntekijä sanoi minulle, että juu ole hyvä mene puhumaan tilanteen ja sanoi mitä minun tulee kertoa. 

No eipä siinä kai se jotenkin meni. Työntekijä sitten sanoi mulle vain, että tämä kuuluu työnkuvaan osata puhua myös englantia. 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. 

Vierailija
2/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin pari päivää sitten Helsingissä Aleksanterinkadun Burger Kingissä. Menin kassalle ja olin valmis tilaamaan, kun nuori asiakaspalveluhenkilö kysyi englanniksi, että mitä saisi olla. Vähän hämmästyin, mutta kysyin "Do you speak Finnish", kun arvelin hänen jostain syystä saaneen päähänsä, että olen ulkomaalainen ja minulle on syytä puhua englantia. Juippi vastasi että "not really", jolloin tilasin hampurilaisateriani englanniksi.

Kohtuullisen absurdia. Marssia suomalaisena suomalaiseen hampurilaispaikkaan ja joutua tilaamaan ruokansa englanniksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää! Oletko ollut jo liittoon yhteydessä? Liiton lakimies nyt paikalle heti maanantaina!

Vierailija
4/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse kävin pari päivää sitten Helsingissä Aleksanterinkadun Burger Kingissä. Menin kassalle ja olin valmis tilaamaan, kun nuori asiakaspalveluhenkilö kysyi englanniksi, että mitä saisi olla. Vähän hämmästyin, mutta kysyin "Do you speak Finnish", kun arvelin hänen jostain syystä saaneen päähänsä, että olen ulkomaalainen ja minulle on syytä puhua englantia. Juippi vastasi että "not really", jolloin tilasin hampurilaisateriani englanniksi.

Kohtuullisen absurdia. Marssia suomalaisena suomalaiseen hampurilaispaikkaan ja joutua tilaamaan ruokansa englanniksi.

Burger King toimii vielä Venäjällä! Kannattaa mennä Hesburgeriin seuraavalla kerralla!

Vierailija
5/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis siinä voinut toinen olla tukena

Vierailija
6/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vauvasivuja ja jouduin lukemaan englantilaisia sanoja ,mitä,suomessa

Vierailija
7/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai palkkaan lisää jos kielivaatimuksia tuli pestin mukana, nykyään laitetaan ummikkona palvelemaan minimipalkalla kaikilla maailman kielillä.

Vierailija
8/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen ihmettely on yleistä kielitaidottomien ja persujen keskuudessa joten kaikkeen tottuu. Voitte valita missä asioitte jos niin ahdistaa.

Vierailija
9/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen firman työkieli ja asiakaspalvelukieli ovat täysin firman omistajien päätettävissä. Kannattaa hyväksyä tosiasiat.

Jos ei nappaa niin voitte käydä asioimassa tai töissä jossain muualla.

Vierailija
10/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä ensimmäinen kerta, kun teit työvuoron? Vai oletko tehnyt niitä joskus aiemminkin?

Vierailija
11/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ennen sai palkkaan lisää jos kielivaatimuksia tuli pestin mukana, nykyään laitetaan ummikkona palvelemaan minimipalkalla kaikilla maailman kielillä.

Käänteisesti pitäisikin olla kohtuuden nimissä niin, että jos asiakas joutuu asioimaan vieraalla kielellä, palvelu/tuote pitää myydä hänelle halvemmalla (viitaten tuohon yllä olevaan postaukseen Burger Kingissa asioimisesta).

Vierailija
12/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä olen alkanut boikotoimaaan näitä paikkoja, missä asiakaspalvelijat eivät osaa / yritä puhua edes alkeellista suomea. 

Ei luulisi olla vaikea opiskella peruspalvelusanastoa:

-Hei! Mitä saisi olla?

-Kerroshamppari ja cola.

-Ok. Tässä olkaa hyvä.

-Kiitos.

Vierailija
13/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oliko tämä ensimmäinen kerta, kun teit työvuoron? Vai oletko tehnyt niitä joskus aiemminkin?

Niin olin ekaa päivää kyseisessä lafkassa töissä. Hyvä kun perus asiat edes selvillä niin hyvä puhua englantia asiakkaalle. Totesi perehdyttäjä vaan, että tämä kuuluu työnkuvaan. Olis kuitenkin ollut kiva, jos olis voinut olla apuna, kun rehellisesti kerroin, että englanti ei suju kovin hyvin. Haluan toki kehittyä 

Vierailija
14/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yksityisen firman työkieli ja asiakaspalvelukieli ovat täysin firman omistajien päätettävissä. Kannattaa hyväksyä tosiasiat.

Niin käynkin. Haluan Suomessa palvelua suomeksi, ja näin haluan se olevan. En käy ravintoloissa ja vaatekaupoissa missä asioidaan englanniksi.

Vierailija
15/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Niin käynkin. Haluan Suomessa palvelua suomeksi, ja näin haluan se olevan. En käy ravintoloissa ja vaatekaupoissa missä asioidaan englanniksi.

Mä en saanut suomalaisella lentokentällä palvelua englanniksi. 

Vierailija
16/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittävä tää sun blogi. Oliko vielä jotain muuta? Minkälainen kakka tuli viimeksi?

Vierailija
17/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi oppia. Toki olis ollut kiva jos olisi voitu vähän jeesiä

Vierailija
18/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia sentään opetetaan kaikille koulussa. Asioin tänään huolto/rengasliikkeessä. Jannu ei puhunut kuin ukrainaa ja venäjää ja itse osaan sanoa venäjäksi "seis, kädet ylös, kiitos". Oli melkoinen veivaus saada viesti perille. Paljon pantomiimia ja sormilla osoittelua.

Vierailija
19/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuohan on nykyään ihan normaalia. Ja BKssa on ne itsepalvelukassat mistä voi tehdä tilauksen ihan suomeksikin, ja helpommin ja nopeasti kuin kassan kautta joten miksi ihmeessä menit edes tiskille? Kun asiakas tilaa itsepalvelukassalla voi henkilökunta keskittyä tekemään annoksia ja kaikki saa ruokansa nopeammin.

Jos ite käyn helsingissä niin tulee kyllä aina usein tilattua suoraan enkuksi kun niin monessa paikassa se on luontevampaa ja ei tartte arvailla puhuuko suomea vai ei.

Vierailija
20/36 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tällainen ihmettely on yleistä kielitaidottomien ja persujen keskuudessa joten kaikkeen tottuu. Voitte valita missä asioitte jos niin ahdistaa.

Persupsykoosi on kyllä jännä tauti. Mitenkään ei keskustelu ei heihin liity, mutta pakko on vaan silti väen vängällä mainita. Eikö olisi sinullakin helpompaa kun ei tuommoiset möröt eläisi vuokravapaasti päässäsi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän