Lasten piti lähteä syyslomalla isänsä kanssa mökille, nyt tyttö ei halua lähteä menkkojen takia. Antaisitteko jäädä kotiin?
Tyttö on 12-v ja kuukautiset alkaneet vasta kesällä, eli asia on hänelle vielä uusi. Mökillä ulkovessa ja kantovesi, eli ymmärrän hyvin ettei tyttö halua sinne, mutta isän suostuttelu voi olla vaikeaa ja vaatia riitelyäkin. Mitä mieltä olette, antaisitteko vastaavassa tilanteessa tytön jäädä kotiin ja riitelisitte isän kanssa? Ollaan siis erottu ja lasten asioiden hoitaminen on välillä vaikeaa isän joustamattomuuden takia.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Vuosisatoihin ei naisilla ollut nykyisiä ylellisyyksiä.
Menee naurettavaksi, jollei mökille voi mennä.
Vuosisatoihin ei huolehdittu muustakaan hygieniasta. Paskoja kipattiin kaduille, käsiä ei pesty ja hampaita ei harjattu.
Ihan hölmöä vedota tuollaiseen että joskus muinoin on pärjätty. Nykypäivänä hygieniasta huolehtiminen on hieno asia, ei tarvi elää enää kuin kivikaudella.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 24 vuotiaaksi ulkohuussi ja ulkosauna systeemillä. Kuukautiset alkoi 10 vuotiaana. Kaksi vanhinta lastakin sain tuollaisiin olosuhteisiin. Olen edelleen hengissä näin 50 vuotiaana.
Onneksi nykyään naisten ei Suomessa enää ole pakko tuollaisissa epähygienisissä oloissa elää jolleivat halua. Ajat muuttuvat. Tässä suhteessa parempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ihmiset on kermapilluja. Ei se toosa siitä pilalle mene, jos menkkojen aikaan mökillä on! Voi käyttää kosteuspyyhkeitä, varmaan on sauna ja vettä pystyy muutenkin varmasti lämmittämään.
Ihmiset on niin vierautuneita lupnnollisesta elämästä. Itse asun ihan vakituisesti ilman juoksevaa vettä ja ainut vessa on kuivakäymälä. Porakaivosta haen veden. Pihalla on vanha puusauna. Ihan olen pystynyt silti huolehtimaan hygieniasta, ja voin peseytyä ihan milloin haluan.
Se on sinun valintasi. Muut saavat valita itselleen sopivimman tavan.
En ymmärrä näitä ihmisiä jotka vertaavat että "mutta kun ennenvanhaan sitä ja tätä ja tota" ajat muuttuvat ja se että ennenvanhaan elettiin huonolla hygienialla ei tarkoita että nykyajassa pitäisi.
Joskus ennenvanhaan ei taloissa ollut sähkyö eikä juoksevaa vettä, ei ollut nettiä eikä kännyköitä. Nykyisin on. Nämä "mutta kun ennenvanhaan" voisivat sitten lakata käyttämästä niitä koska ei niitä ennenvanhaankaan ollut ja käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu muistan oman nuoruuteni ja kuukautisten alkamisen. Kivut oli niin kovat että pyörtyilin milloin minnekin, samoin vatsa meni sekaisin. Pari päivää olin ihan potilas.
Mielipiteeni on että sinä äitinä hoidat keskustelut isän kanssa niin että tyttö saa jäädä kotiin.Oisko hieman liioittelua tässä? Pyörtyilit milloin missäkin?
Kumma kun 30 vuotta opettajana yläkoulussa olen pari pyörtymistapausta nähnyt.
Eikä syynä ole olleet kuukautiset.
Niin, sä olet opettaja etkä lääketieteen ammattilainen. Kivusta voi pyörtyä ja sitä kyllä tapahtuu. Kun mulla alkoi menkat, oli vatsa aivan sekaisin jatkuvasti ja oksentelin kivusta. Onneksi mun äiti oli normaali ihminen ja sanoi mulle että kuukautisten ei kuulu olla noin halvaannuttavat, vien sut lääkärii
Sama. Minä myöskään en mennyt kuukautisten parina ensimmäisenä päivänä kouluun, juurikin pyörtymisvaaran vuoksi. Lisäksi siksi että olin todella kipeä, oksentelin ja maha täysin vesiripulilla. Kuukautisten ensimmäiset päivät meni aina kotona lepäillessä ja särkylääkkeitä popsien.
Suurimmalla osalla tietysti kuukautiset eivät noin pahat ole, mutta en todellakaan nyt nelikymppisenäkään ketään panostaisi mökille kuukautisten aikana, pelkästään hygienian vuoksi.
Pari kertaa olen mökkeillyt kuukautisten aikana ja puhtaan ja lämpimän alapesuveden keittäminen puulla on vaivalloista. Ei sitä saunaakaan 24/7 viitsi kuumana pitää. Siihenhän menisi 50€ edestä puutakin päivässä.
Vierailija kirjoitti:
PS käyttäkää housuvaippoja ekoina öinä. Vältytään ohivuodolta ja noloilta sotkuilta.
Vedä kuule itse housuvaippa päähäsi niin vältymme kaikki noin typeriltä oksennuksilta.
Jokainen nainen valitkoon itse minkälaisia kuukautissuojia haluaa käyttää.
Miksi pitäisi riidellä isän kanssa? Tyttö jää kotiin ja sillä siisti.
Pari kertaa olen mökkeillyt kuukautisten aikana ja puhtaan ja lämpimän alapesuveden keittäminen puulla on vaivalloista. Ei sitä saunaakaan 24/7 viitsi kuumana pitää. Siihenhän menisi 50€ edestä puutakin päivässä.
Olen ihan samaa mieltä että jokaisen oma valinta, mutta sen verran pitää sanoa että se veden lämpimänä pitäminen ei kyllä noin vaikeaa ole. Ei kai kukaan kiehuvalla vedellä pese, kun vesipadan lämmittää kunnolla niin se on vielä seuraavanakin päivinä ihan sopivan lämpöistä käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä ihmisiä jotka vertaavat että "mutta kun ennenvanhaan sitä ja tätä ja tota" ajat muuttuvat ja se että ennenvanhaan elettiin huonolla hygienialla ei tarkoita että nykyajassa pitäisi.
Joskus ennenvanhaan ei taloissa ollut sähkyö eikä juoksevaa vettä, ei ollut nettiä eikä kännyköitä. Nykyisin on. Nämä "mutta kun ennenvanhaan" voisivat sitten lakata käyttämästä niitä koska ei niitä ennenvanhaankaan ollut ja käytetty.
Voisivat varmaan myös syödä pettuleipää jossain maakuopassa. Sekin kun on mahdollista, ja joskus joku niin on joutunut tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä että jokaisen oma valinta, mutta sen verran pitää sanoa että se veden lämpimänä pitäminen ei kyllä noin vaikeaa ole. Ei kai kukaan kiehuvalla vedellä pese, kun vesipadan lämmittää kunnolla niin se on vielä seuraavanakin päivinä ihan sopivan lämpöistä käytettäväksi.
Vesi tulee pitää yli 60C tai alle 20C jotta se on hygienista. Niistä sitten sekoitella sopivan lämpöistä. Eilen lämmitetyllä vedellä ei alapesua tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä että jokaisen oma valinta, mutta sen verran pitää sanoa että se veden lämpimänä pitäminen ei kyllä noin vaikeaa ole. Ei kai kukaan kiehuvalla vedellä pese, kun vesipadan lämmittää kunnolla niin se on vielä seuraavanakin päivinä ihan sopivan lämpöistä käytettäväksi.Vesi tulee pitää yli 60C tai alle 20C jotta se on hygienista. Niistä sitten sekoitella sopivan lämpöistä. Eilen lämmitetyllä vedellä ei alapesua tehdä.
Ei siinä alle 60C asteisessa vedessä niin nopeasti mitään kasva jos joka päivä kuitenkin lämmittää padan kiehuvaksi. Tuskin kotonakaan valutat kaikkia hanoja useamman kerran päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Isän suostuttelu mihin?
Siihen että tyttö saa jäädä kotiin eikä mene isän kanssa mökille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä että jokaisen oma valinta, mutta sen verran pitää sanoa että se veden lämpimänä pitäminen ei kyllä noin vaikeaa ole. Ei kai kukaan kiehuvalla vedellä pese, kun vesipadan lämmittää kunnolla niin se on vielä seuraavanakin päivinä ihan sopivan lämpöistä käytettäväksi.Vesi tulee pitää yli 60C tai alle 20C jotta se on hygienista. Niistä sitten sekoitella sopivan lämpöistä. Eilen lämmitetyllä vedellä ei alapesua tehdä.
Ei siinä alle 60C asteisessa vedessä niin nopeasti mitään kasva jos joka päivä kuitenkin lämmittää padan kiehuvaksi. Tuskin kotonakaan valutat kaikkia hanoja useamman kerran päivässä?
Valutan tietysti seisoneet vedet pois aina ennen kuin hanoja käytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosisatoihin ei naisilla ollut nykyisiä ylellisyyksiä.
Menee naurettavaksi, jollei mökille voi mennä.
Silloin kuukautiset alkoivat myöhemmin, vuoto oli usein niukempaa ja avioitumisen jälkeen suurin osa naisista oli jatkuvasti raskaana jolloin ei tarvinnut miettiä koko asiaa.
Ei ole varmaan ikinä ollut naisilla niin kauhean vaikeaa kuin vuonna 2025 Suomessa.
Ja kyllä, olen nainen itsekin. Jos on kovat kuukautiskivut, se voi olla rampauttavaa, mutta muuten voi elää ihan tavallista elämää. Ja on suorastaan hävytöntä esiäitejä kohtaan väittää, että heillä olisi ollut jotenkin helpompaa kuukautisten kanssa.
Pidäpä tran su pääsi kiinni kun oikeat naiset keskustelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en itsekään menisi noihin oloihin vapaaehtoisesti menkkojen aikaan. Tietysti saa jäädä kotiin.
Kuukautisia ei ole hyvä pitää esteenä millekään.
Opeta alusta asti, että kaikkea voi tehdä kuukautisten aikaan paitsi ehkä ei mielellään uimista tai seksiä tulehdusvaaran vuoksi.
Jotkut naiset käy sentään armeijankin! Riparillakin saattaa olla ulkovessa.
Kuukautisiin ja niiden aikana toimimiseen on hyvä totutella vähitellen. Ja jos on mahdollisuus valita, en itsekään mielelläni mene mihinkään alkeellisiin oloihin menkkojen aikana ja olen kumminkin jo yli 45v. Eli joo, ap:n kannattaa selittää asia isälle ja tyttö jää tällä kertaa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on väärin tehdä kuukautisista jotain stigmaa.
Pieniä pusseja mukaan. Vaihtaa siteen ulkohuussissa ja peseytyy tarpeen mukaan saunassa. Tuon ikäisellä todennäköisesti vuoto on vielä niukkaa.
On tietysti poikkeuksia.
Vedä pussi päähäsi.
"Tuon ikäisellä todennäköisesti vuoto on vielä niukkaa. "
Mitä mä just luin? 🤣
Joku mies yrittää päteä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä alle 60C asteisessa vedessä niin nopeasti mitään kasva jos joka päivä kuitenkin lämmittää
Sinä saat peseytyä likaisessa ja seisoneessa vedessä, mutta älä yritä muita sellaiseen suostutella.
Hyi yäk.
Ei tartte keskustella, on vain yksi kysymys: Tuutko siivomaan sotkut? Silloin kun mulla vielä oli menkat, vuosin ihan valtoimenaan. Olin jatkuvasti aneeminen ja punasolut oli pieniä kooltaan, koska ne ei liian lyhyessä kierrossa ehtineet kasvaa normaaliin kokoon. Pääsin lopulta kohdun polttoon.
Ai et? Mikset? Kun eihän se mitään ole....