Lasten piti lähteä syyslomalla isänsä kanssa mökille, nyt tyttö ei halua lähteä menkkojen takia. Antaisitteko jäädä kotiin?
Tyttö on 12-v ja kuukautiset alkaneet vasta kesällä, eli asia on hänelle vielä uusi. Mökillä ulkovessa ja kantovesi, eli ymmärrän hyvin ettei tyttö halua sinne, mutta isän suostuttelu voi olla vaikeaa ja vaatia riitelyäkin. Mitä mieltä olette, antaisitteko vastaavassa tilanteessa tytön jäädä kotiin ja riitelisitte isän kanssa? Ollaan siis erottu ja lasten asioiden hoitaminen on välillä vaikeaa isän joustamattomuuden takia.
Kommentit (384)
Kannattaa myös muistaa, ettei kaikilla tytöillä ole mikään maailman parhain isäsuhde tai edes maailman parhain isä. Siinä tilanteessa ei tule kuuloonkaan puhua sen isän kanssa kuukautisista, varsinkaan jos sen kanssa ei puhuta mistään muustakaan. Valitettavasti kun kaikki ei vain elä missään onnelassa.
Tämäkään ketju ei pettänyt. Aina kun tytöillä alkaa kuukautiset, niin se on varma, että tietäjät ovat koolla. Kaikki ovat yhtä aikaa laumana kaakattamassa miten kuukautisten kanssa täytyy oppia elämään, eikä mitään saa niiden vuoksi esim. vaatia. Täytyy oppia olemaan ja sietämään ja vaikka lähteä kokeeksi heti sellaiseen mökkiin viikonlopuksi mihin ei tule sähköä ja vesikin pitää hakea kaivosta. "Oppiipahan"
Hyvä myöskin vedota siihenkin jossitteluun, että mitäpä jos syttyy katastrofi, ja ei olekaan nykyajan mukavuuksia. Mun mielestä lapselta on hieman kyseenalaista lähteä vaatimaan mitään sietokyvyn kasvatusta, koska kyseessä on kuitenkin vasta 12-vuotias, ja nyt on kyseessä mökkiviikko isän kanssa, minne ylipäätään teinejä on hankala saada lähtemään. Enpä usko, että moni aikuinenkaan lähtisi kuukautisten aikaan ankeisiin olosuhteisiin, vaan käyttäisi valinnanvapauttaan, joten kivat kaksoisstandardit taas.
Oma mummoni - joka on elänyt sähköttömässä ja hanavedettömässä ympäristössä- oli se joka puhui meille tytöille kuukautisista siihen sävyyn, että kaikki pillerit apteekista mitä saa, koska menkat eivät ole se hetki kun pitää opetella olemaan. Silloin ei tarvitse pystyä ihmeisiin ja jos on kipuja, niin siihen saa pyytää apua. Hän oli ehdoton siitä, että me emme joudu kokemaan samaa kuin hän nuorena ensimmäisten kuukautistensa aikaan. Ei kipulääkkeitä lähimaillakaan ja pesulle pääsi jos joku vaivautui vedet lämmittämään tai hänelle se kunnia suotiin (saunaa ja vettä kun ei noin vain lämmitettykään, ja jos joku talon akoista päätti, että saunaa ei nyt lämmitetä niin sitähän ei sitten lämmitetty.
Olen muuten varma, ettei kukaan puhuisi näin höpöjä jos pojilla olisi kuukautiset. Heidän vuokseen julistettaisiin vapaus koulusta jos on vuotopäiviä ja koko maailman pitäisi sopeutua siihen.
Itse olen jo kuukautisiän kokonaan taakse jättänyt, mutta muistan hyvin, miten epämiellyttävää oli olla kuukautisten aikaan mökillä ihan aikuisenakin, jonka on jo paljon helpompi sopeutua olosuhteisiin, kuin lapsen.
Olisin todella kaivannut mökillä ollessa jotain suihkua, millä pestä, kun vatsa oli kaamealla ripulilla ja vuoto järkyttävän runsasta ja kivuliasta.
Tarvitseeko tällaista edes miettiä? Tyttö jää kotiin kun kerran haluaa, isältä ei kysytä vaan ilmoitetaan että nyt on näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ikinä jättäisi ihanaa mökkireissua , tai mitään muutakaan väliin menkkojen takia. En anna niiden pilata kivoja juttuja. Mökkireissu kauniissa, raikkaassa syyssäässä on teinille piristävä ja mukava juttu. Ja luulisi, että on kivaa nähdä sitä isääkin.
Mistä sinä tiedät, onko se mökki ylipäätään sellainen, josta lapsi pitää? Voi olla kylmä, kostea, homeinen mörskä. Isä ehkä on kiva tai sitten ei. Ehkä ei, jos välttämättä haluaa sinne mökille vaikka lapsi ei halua. Voisiko lomalla tehdä jotain muuta kuin mökkeillä?
Tpä tiedä säkään yhtään enempää.
Joten olet turha.
Onpas avutonta porukkaa paikalla ja miesviha jyllää.
Eihän noin hysteeristen akkojen kanssa pysty keskustelemaan.
Menkat on kuolemaksi. Voi ei mökki!
Parhaat naurut hetkeen. Hyvin uponnut trolli! 🤣😂
Isän poissaolo aiheuttaa sen, että tytöllä alkaa kuukautiset tosi aikaisin. Harmillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ihmiset on kermapilluja. Ei se toosa siitä pilalle mene, jos menkkojen aikaan mökillä on! Voi käyttää kosteuspyyhkeitä, varmaan on sauna ja vettä pystyy muutenkin varmasti lämmittämään.
Ihmiset on niin vierautuneita lupnnollisesta elämästä. Itse asun ihan vakituisesti ilman juoksevaa vettä ja ainut vessa on kuivakäymälä. Porakaivosta haen veden. Pihalla on vanha puusauna. Ihan olen pystynyt silti huolehtimaan hygieniasta, ja voin peseytyä ihan milloin haluan.
Ja olet 12-vuotias?
No tottakai tuon ikäisen pitäisi saada ihan itse päättää. Täysin hänen asiansa, mutta ihmettelen aikuisten naisten kauhistelua. Onko ihmiset oikeasti niin avuttomia nykyään?
En tykkää olla missään mökeillä vaan suurissa kaupungeissa, merenrannoilla ja puistoissa. Telkkaria minulla ei ole koskaan ollut enkä ole ikinä tilannut ruokaa woltista ja harvemmin syön kotona eineksiä. Ulkona syödessä syön sitä mitä saa.
Kukaan ei voi kyseenalaistaa toisen elämänlaatua kuukautisten aikaan. Vuoto voi olla erittäin runsasta eli jopa siten, että tamponin läpi tulee parissa tunnissa tai side on märkä välittömästi. Ei myöskään voi tietää kivuista tai muuten voinnista.
Suurin osa oppii tuntemaan kehonsa ja sen mitä suojia käyttää, miten puhdistaa itsensä ja esim miten särkylääkkeet auttaa, mutta tämä tulee ajan kanssa. Ei niin, että nuoren vasta opetellessa elämää kuukautisten kanssa niin pakotetaan kantoveden äärelle ulkohuussiin.
Vierailija kirjoitti:
Onpas avutonta porukkaa paikalla ja miesviha jyllää.
Eihän noin hysteeristen akkojen kanssa pysty keskustelemaan.
Menkat on kuolemaksi. Voi ei mökki!
Parhaat naurut hetkeen. Hyvin uponnut trolli! 🤣😂
Hehheh, onpa hauskaa. Minä muistan vallan hyvin millaista oli olla kuukautisten aikaan, kun ei ollut muuta pesumahdollisuutta kuin sauna ja käytössä oli ulkovessa. Vessassa piti varoa, että verta ei tipu minnekään likaisilla käsillä yrittää vaihtaa sidettä. Saunassa oli vanhat ja kuluneet muovivadit, joiden avulla piti yrittää suorittaa alapesu. Pahinta oli, jos oli sängyn sotkenut verellä. Minulla oli vatsa kipeä ja turvoksissa, ripuli sekä oksettava olo. En edelleenkään halua olla kipeänä muualla kuin kotona.
Antaisin jäädä kotiin. Itsellä oli tuossa iässä ihan hirveät kuukautiset, verta tuli kuin härän kurkusta. En todellakaan pakottaisi tyttöäni askeettiselle mökille ja vielä isän kanssa, joka ilmeisesti ei osaa edes suhtautua asioihin niin kuin normaali aikuinen.
Minullakin on runsaat kuukautiset, mutta tässä samalla haluaisin muistuttaa, ettei sellainen häränkurkku-meininki ole lääketieteen näkökulmasta normaalia, vaikka tavallista onkin. Kuten ei myöskään kivut, jotka estävät elämästä (näistäkin on kokemusta, onneksi ovat toistaiseksi jääneet). Kuukautishäiriöiden hoito, naistenvaiva kun ovat, on valitettavasti ihan luokatonta. Onneksi itse alan olla jo sillä puolella, missä odotellaan kuukautisten kokonaan pois jäämistä.
Kun keskustellaan siitä, mitä kenenkin pitää pystyä kuukautisten aikana tekemään, täytyy pitää mielessä, että kaikkien oli kuukautisten aikana ei ole sellainen kuin itselläsi (tai vaikka puolisollasi). Kyllä minuakin nihkeyttäisi lähteä pitkäksi aikaa kovin alkeellisiin oloihin varsinkin kuukautisvuodon juuri alkaessa, kun maha on ihan sekaisin, turvottaa, on yleisesti ikävä olo ja verta tosiaan tulee ihan huolella (kuukautiskuppi + kunnon side on ihan tavallinen suojakombo, ettei tule ohivuotoja ja on varma olo). Olen myös pillereillä siirtänyt kuukautisia useamman kerran ihan puhtaasti mukavuussyistä. Jos olisin vasta kuukautisiin totutteleva (esi)teini, todellakin olisi kurjaa pakotettuna lähteä mökille.
Toivottavasti aloittajan perheessä on tilanteesta selvitty ja yhteisymmärrys löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tarvitse mennä mökille tuossa tilanteessa. Minäkään en 50+ naisena menisi.
Kamala kun palautuikin mieleen, millaista oli nuorena kuukautisten kanssa. Basta vanhempana minulla diagnosoitiin endometrioosi ja geneettinen verenvuotohäiriö.
Ensinnäkin kuukautiset olivat niin runsaat, että tunnissa meni koko sidepaketti, koko ajan piti olla vessassa vaihtamassa. Yöllä valui aina verta sänkyyn. Myös vaatteisiin valui päivällä usein ohi ja vaatteet olivat veressä. Kuukautiset kestivät 2 viikkoa. Verta tuli paitsi vaginasta, myös peräsuolesta. Kivut olivat niin kovat, että pyörtyilin.
Olin jo ihan unohtanut, kun hormonihoito ja varsinkin keltarauhashormonikierukka vähensivät vuotoja ja vanhemmiten poistivat kokonaan.
Todellakin tyttö saa itse päättää, meneekö mökille vai ei. Tämän ketjun sadisteille en viitsi edes vastata mitään.
N50+
Mikä tarve suoltaa tuollaisia valheita?
Jos sinulla olisi kulunut 24 sidepakettia vuorokaudessa, olisit kuollut verenhukkaan ennen kuin nämä kahden viikon vuotosi olisivat ohi.
Jotain rajaa näihin kauhutarinoihin.
Vierailija kirjoitti:
Isän poissaolo aiheuttaa sen, että tytöllä alkaa kuukautiset tosi aikaisin. Harmillista.
Höpönpöpön
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 24 vuotiaaksi ulkohuussi ja ulkosauna systeemillä. Kuukautiset alkoi 10 vuotiaana. Kaksi vanhinta lastakin sain tuollaisiin olosuhteisiin. Olen edelleen hengissä näin 50 vuotiaana.
Hienoa, tässä sinulle mitali!
Antaisin ja se olisi myös lapsen isälle ihan ok. Lapsillani on onneksi ymmärtäväinen isä.
Vierailija kirjoitti:
Just :'D mulla alkoi 10 vuotiaana ja isä oli läsnä.
Mikä tilanne ap?
Itse antaisin ehdottomasti tytön jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jo kuukautisiän kokonaan taakse jättänyt, mutta muistan hyvin, miten epämiellyttävää oli olla kuukautisten aikaan mökillä ihan aikuisenakin, jonka on jo paljon helpompi sopeutua olosuhteisiin, kuin lapsen.
Olisin todella kaivannut mökillä ollessa jotain suihkua, millä pestä, kun vatsa oli kaamealla ripulilla ja vuoto järkyttävän runsasta ja kivuliasta.
Sama, paitsi että olen yhä siinä iässä että on kuukautiset. Meillä ei ollut mökillä vettä vaan se piti hakea kaivosta ja sitten lämmittää, sinällään ihan ok juu paitsi kuukautisten aikaan kun olisi pitänyt tosi hyvin pitää huolta hygieniasta. Mitään huussiakaan ei ollut, vaan tarpeet tehtiin korkeaan saaviin jota sitten välillä aina tyhjenneltiin kuoppaan joka kaivettiin maahan ja sitten peitettiin. Siinä tilanteessa kuukautisten kanssa oli yhtä tuskaa kun ripulia riitti ja välillä tuli oksennus ja pestyä itseään ei saanut samalla lailla kuin suihkun kanssa saisi.
Ja tää ei edes ollut ns "ennenmuinoin" vaan ysärillä kun vanhemmat innostui että hei ostetaan mökki ja ostivat sitten tuon rohjakkeen kun saivat todella halvalla.
Joo, periaatteessa tyttö voi jäädä kotiin ja tässä tilanteessa se varmaan onkin järkevää. Tuossa ikävaiheessa tulee antaa tukea ja olla turvana ja antaa myös omaa tilaa.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että meidän kannattaa aina välillä viedä itseämme vähän epämukavuusalueelle, ja tämä ei siis nyt koske juuri tätä tilannetta, vaan enemmänkin yleistä asennetta.
Joo, onhan meillä aina mahdollisuus vaikka töllöttää telkkaa kellon ympäri. Joten miksipä sitä ei tekisi, kun se on helppoa. Ja valmistaisi eineksiä tai tilailisi Woltista.
Mutta kyllä patikkaretki pienine epämukavuuksineen tai mökkireissu vähän koleassakin tekee hyvää ruumiille ja sielulle, ja nostaa valmiutta toimia, jos kaikki meidän mukavuudet eivät jossain vaiheessa pelitäkään. Ei se selviytymisvaisto sieltä tositilanteessa tule ainakaan niin helposti, jos ei sitä joskus vähän harjoita.
Ja sieltä on taas tosi kiva tulla kaupungin mukavuuksiin.