Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten piti lähteä syyslomalla isänsä kanssa mökille, nyt tyttö ei halua lähteä menkkojen takia. Antaisitteko jäädä kotiin?

Vierailija
10.10.2025 |

Tyttö on 12-v ja kuukautiset alkaneet vasta kesällä, eli asia on hänelle vielä uusi. Mökillä ulkovessa ja kantovesi, eli ymmärrän hyvin ettei tyttö halua sinne, mutta isän suostuttelu voi olla vaikeaa ja vaatia riitelyäkin. Mitä mieltä olette, antaisitteko vastaavassa tilanteessa tytön jäädä kotiin ja riitelisitte isän kanssa? Ollaan siis erottu ja lasten asioiden hoitaminen on välillä vaikeaa isän joustamattomuuden takia.

Kommentit (384)

Vierailija
81/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosisatoihin ei naisilla ollut nykyisiä ylellisyyksiä. 

Menee naurettavaksi, jollei mökille voi mennä. 

Silloin kuukautiset alkoivat myöhemmin, vuoto oli usein niukempaa ja avioitumisen jälkeen suurin osa naisista oli jatkuvasti raskaana jolloin ei tarvinnut miettiä koko asiaa.

On suorastaan hävytöntä esiäitejä kohtaan väittää, että heillä olisi ollut jotenkin helpompaa kuukautisten kanssa.

Ruokavalion niukkuuden vuoksi kuukautiset alkoivat myöhään ja tulivat harvoin. Ja sitten oltiinkin raskaana tai imetettiin. Ei itse asiassa ole ollenkaan luonnonmukaista että kuukautiset tulevat niin usein kuin ne nykypäivän naisilla tulee. 

Aina

No heh, mietipä kuinka marginaalisen pieni Suomen yläluokka on ollut vaikkapa 1800-luvulla. Toisekseen ihan yhtä lailla sielläkin vaimot oli jatkuvasti raskaana kun ehkäisyä ei ollut ja harva mies suostui pidättäytymään. 

Vierailija
82/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti (synt. 1907) sanoi että oli ihan tavallista ettei kuukautisten aikana tarvinnut mennä edes kouluun tai osallistua maatilan töihin. Tosin hänellä alkoi kuukautiset 14-vuotiaana jolloin oli muutenkin viimeinen kouluvuosi, joka ei ollut edes pakollinen. 

Maailmassa on edelleen maita, joissa on kiellettyä mennä kouluun kuukautisten aikaan. Toisinaan koko koulunkäynti päättyy siihen. Siksi näkisin tärkeänä, että kuukautisia ei stigmatisoida ja näytetään myös itse esimerkkiä, että niiden aikaan voi tehdä mitä vain voinnin mukaan.

Niin, *voi* tehdä. On vähän eri asia, että 12-vuotias voi jäädä kotiin halutessaan, kuin tyttöjen ja naisten kouluttautumisen estäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti (synt. 1907) sanoi että oli ihan tavallista ettei kuukautisten aikana tarvinnut mennä edes kouluun tai osallistua maatilan töihin. Tosin hänellä alkoi kuukautiset 14-vuotiaana jolloin oli muutenkin viimeinen kouluvuosi, joka ei ollut edes pakollinen. 

Maailmassa on edelleen maita, joissa on kiellettyä mennä kouluun kuukautisten aikaan. Toisinaan koko koulunkäynti päättyy siihen. Siksi näkisin tärkeänä, että kuukautisia ei stigmatisoida ja näytetään myös itse esimerkkiä, että niiden aikaan voi tehdä mitä vain voinnin mukaan.

Voi hölmö sua. Ei kyse ollut mistään stigmasta. Tottakai isoäiti olisi halutessaan saanut mennä kouluun, tuo vapaus jäädä kotiin ja levätä raskaista töistä oli ihan pelkkä etu hänelle. 

Kyllä Suomessa lähes poikkeuksetta kuukautiset olivat 1900-luvun alussa tabu ja stigma, josta ei miesten tai lasten kuullen edes puhuttu. Lisäksi tuo on osoittanut, ettei tyttöjen koulunkäyntiä ole pidetty tärkeänä. Ei mitään ihailtavaa.

Vierailija
84/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isä haluaa tyttöä pakottaa mukaan?

Vierailija
85/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona saa olla aina.

Vierailija
86/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi isä haluaa tyttöä pakottaa mukaan?

Ap katosi jo viinikaapille.

Vierailija
87/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa lähes poikkeuksetta kuukautiset olivat 1900-luvun alussa tabu ja stigma, josta ei miesten tai lasten kuullen edes puhuttu. Lisäksi tuo on osoittanut, ettei tyttöjen koulunkäyntiä ole pidetty tärkeänä. Ei mitään ihailtavaa.

Mille ihmeen miehille olisi pitänyt puhua? Äidilleen hän puhui ja opettajakin oli nainen. Ja toisekseen vielä vähemmän koulua hänen veljet kävivät... Isoäidistä tuli sairaanhoitaja, veljet jäi viljelijöiksi. Ihan tavallinen kuvio tuohon aikaan Suomessa että pojat oli jatkajia ja maatilan tyttö hommasi jonkin ammatin tai vähintään kävi emäntäkoulun.

Vierailija
88/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin asunut nuorena talossa jossa oli vain ulkohuussi ja peseytyminen vain ulkosaunassa. Mutta tuo oli ihan eri asia kun siihen oli tottunut pienestä pitäen ja vatipesut oli rutiinia ja se oli sun oma tuttu koti. 

Miten teillä toimittiin puhtaan veden kanssa? Itsekin asuin nuorempana talossa, jossa oli sama tilanne. WC-reissujen käsienpesuvesi oli ulkona avonaisessa tynnyrissä seisovaa vettä. Kuukautiset siellä ja hygienianpito oli melko helvetillistä. Mitään kunnollisia rutiineja tähän ei ollut eikä isät useimmiten selvästi viitsi asiaa ajatellakaan. 

T. Juoksevasta vedestä kommentoinut

Vierailija
89/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin asunut nuorena talossa jossa oli vain ulkohuussi ja peseytyminen vain ulkosaunassa. Mutta tuo oli ihan eri asia kun siihen oli tottunut pienestä pitäen ja vatipesut oli rutiinia ja se oli sun oma tuttu koti. 

Se oli silloin, toista on nyt! Ja mökki ei ole oma tuttu koti! JA vatipesu vielä vähemmän tuttua!

Ikuisia traumoja lapsparka saa!

Vierailija
90/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässä ole pääsyy että AP haluaa tytön pois jaloistaan että voi avata viinipänisterin.

Niinkö hän sanoi?

Vierailija
91/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tietysti jäädä kotiin. Vaikka ei olisi menkkoja.

Vierailija
92/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö päättää ihan itse lähteekö vai ei. Piste.

Vierailija
93/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut eivät ymmärrä, että lapsen oikeus tavata vanhempaa on tosiaan lapsen oikeus tavata vanhempaa. Ei siis velvollisuus, eikä vanhemman oikeus tavata lasta.

Vierailija
94/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en itsekään menisi noihin oloihin vapaaehtoisesti menkkojen aikaan. Tietysti saa jäädä kotiin. 

Vinkkinä niille jotka haluavat metsäillä menkoissa: kuukuppi. 1-2 kertaa päivässä tyhjennys vesipullon kanssa onnistuu vaikka tunturissa.

Tytön ei todellakaan tarvitse lähteä räpläämään pilluaan isän mökille. Tyttöjä tulisi muutenkin suojella enemmän "iseiltään".

Vierailija
95/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 87; jos tyttö on viikon kuussa pois koulusta, antaa hän toisille aika paljon etumatkaa. Siksi tuollainen kategorinen kotiin jäämisen salliminen oli huono juttu ennen ja se on huono juttu nyt. Mieluummin siteet kuntoon ja apua särkyihin.

Vierailija
96/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkahullu iski taas uuden provon kanssa.

Vierailija
97/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin appivanhempien vanhaan maalaistaloon ja kylppäri-/vessarempan yhteydessä vessoihin asennettiin käsisuihkut. Appiukko mesosi niiden tarpeettomuudesta ja järjettömyydestä, kun hekin ovat pärjänneet ilman, anoppi oli ihan hiljaa.

Olen ihan varma, että jokainen synnytyksen jälkeisen hygienian jossain saunan pesuvadissa piilossa ja salaa, menkoista puhumattakaan, hoitanut nainen olisi kiljunut riemusta vesivessasta, bideesuihkusta ja hanasta tulevasta lämpimästä vedestä.

Eli miehet hiljaa asioista, joista ei ole mitään käsitystä!!! Ja kaikki naiset, jotka tykkää alkeellisista mökkiolosuhteista menkkojen kanssa, niin ihan vapaasti vaan, mutta sama vapaus on valita heilläkin, jotka silloin haluavat pysyä kotona. Ikään katsomatta. 

Vierailija
98/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ihmiset on kermapilluja. Ei se toosa siitä pilalle mene, jos menkkojen aikaan mökillä on! Voi käyttää kosteuspyyhkeitä, varmaan on sauna ja vettä pystyy muutenkin varmasti lämmittämään.

Ihmiset on niin vierautuneita lupnnollisesta elämästä. Itse asun ihan vakituisesti ilman juoksevaa vettä ja ainut vessa on kuivakäymälä. Porakaivosta haen veden. Pihalla on vanha puusauna. Ihan olen pystynyt silti huolehtimaan hygieniasta, ja voin peseytyä ihan milloin haluan.

Vierailija
99/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äidin pitää tällaista edes kysyä? Tyttö jää kotiin jos haluaa, sehän on selvä. Ei mökkeily ole mikään kansalaisvelvollisuus. Toisekseen noista tamppooneista. Itse en todellakaan pystynyt nuorena niitä käyttämään koska yrittäminen aiheutti kovaa kipua eikä mennyt sisään millään. Vasta aikuisena kun neitsyys oli mennyt pystyin siirtymään niiden käyttöön. 

Kuka nyt muutenkaan aikuisenakaan haluaisi mennä johonkin alkeellisiin oloihin missä ei pääse edes kunnon pesulle??

Vierailija
100/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ihmiset on kermapilluja. Ei se toosa siitä pilalle mene, jos menkkojen aikaan mökillä on! Voi käyttää kosteuspyyhkeitä, varmaan on sauna ja vettä pystyy muutenkin varmasti lämmittämään.

Ihmiset on niin vierautuneita lupnnollisesta elämästä. Itse asun ihan vakituisesti ilman juoksevaa vettä ja ainut vessa on kuivakäymälä. Porakaivosta haen veden. Pihalla on vanha puusauna. Ihan olen pystynyt silti huolehtimaan hygieniasta, ja voin peseytyä ihan milloin haluan.

Ja olet 12-vuotias? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan