Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten piti lähteä syyslomalla isänsä kanssa mökille, nyt tyttö ei halua lähteä menkkojen takia. Antaisitteko jäädä kotiin?

Vierailija
10.10.2025 |

Tyttö on 12-v ja kuukautiset alkaneet vasta kesällä, eli asia on hänelle vielä uusi. Mökillä ulkovessa ja kantovesi, eli ymmärrän hyvin ettei tyttö halua sinne, mutta isän suostuttelu voi olla vaikeaa ja vaatia riitelyäkin. Mitä mieltä olette, antaisitteko vastaavassa tilanteessa tytön jäädä kotiin ja riitelisitte isän kanssa? Ollaan siis erottu ja lasten asioiden hoitaminen on välillä vaikeaa isän joustamattomuuden takia.

Kommentit (384)

Vierailija
61/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässä ole pääsyy että AP haluaa tytön pois jaloistaan että voi avata viinipänisterin.

Aloittajahan haluaa tytön jäävän kotiin. Lukutaito?

Vierailija
62/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset välit tytöllä ja isällä on? Pystyvätkö he puhumaan kuukautisistakin? Mahtaako tyttöä huolettaa isän reaktio, jos side falskaa ja sänky on veressä? Itse sain lapsena tuollaisessa tilanteessa huutoa ja se sai minut itkemään.

Kamalaa, mä taas olin nuorena sellainen, että en olisi halunnut mistään menkoista puhua vanhempien kanssa ja ihan karseaa, että aiheesta nousee perheessä tällainen haloo. Tuo on ikä, että pitää alkaa kuunnella nuorten näkemyksiä ja suoda heille yksityisiåyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoäiti (synt. 1907) sanoi että oli ihan tavallista ettei kuukautisten aikana tarvinnut mennä edes kouluun tai osallistua maatilan töihin. Tosin hänellä alkoi kuukautiset 14-vuotiaana jolloin oli muutenkin viimeinen kouluvuosi, joka ei ollut edes pakollinen. 

Vierailija
64/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ketä nyt pitää suostutella ja mihin? 

Ilmeisesti joko isää tai tytärtä. Tytärtä lähtemään mökille, ja kun ei halua, isää antamaan tyttären jäädä kotiin.

Vierailija
65/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, sinun mielestä tytön pitää saada jäädä kotiin isän mielestä ei ? Miksi kuukautisista tehdään numero ja jäädään kotiin ? 

Oletko noin typerä! MISSÄ siellä hoidat hygieniaa, alkeellisissa oloissa!

Ämpärilläkö kannat sinne ulkohuussiin lämmintä vett', pyyhkeet ja muut!

Hyi olkoon, muistan sen!

Inhottavaa!

Niin ja oli pakko, asuttiin semmosessa mökissä jossa oli ulkohuussi, yäkk se oli kauheeta!

Vierailija
66/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ei tarvitse mennä jos ei halua. Antaa isän reagoida miten vaan, eipä tytöllä ole velvollisuutta lähteä mukaan.

Vierailija
67/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset välit tytöllä ja isällä on? Pystyvätkö he puhumaan kuukautisistakin? Mahtaako tyttöä huolettaa isän reaktio, jos side falskaa ja sänky on veressä? Itse sain lapsena tuollaisessa tilanteessa huutoa ja se sai minut itkemään.

Kamalaa, mä taas olin nuorena sellainen, että en olisi halunnut mistään menkoista puhua vanhempien kanssa ja ihan karseaa, että aiheesta nousee perheessä tällainen haloo. Tuo on ikä, että pitää alkaa kuunnella nuorten näkemyksiä ja suoda heille yksityisiåyyttä.

Kuukautisista puhuminen on ihan normaalia. 

Vierailija
68/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en itsekään menisi noihin oloihin vapaaehtoisesti menkkojen aikaan. Tietysti saa jäädä kotiin. 

Kuukautisia ei ole hyvä pitää esteenä millekään. 

Opeta alusta asti, että kaikkea voi tehdä kuukautisten aikaan paitsi ehkä ei mielellään uimista tai seksiä tulehdusvaaran vuoksi. 

Jotkut naiset käy sentään armeijankin! Riparillakin saattaa olla ulkovessa. 

Ymmärräthän myös, että ne kuukautiset voi olla TODELLA kivuliaat? Se, että sulla ei ole, ei tarkoita, ettei kellään ole.

Ne voi olla myös niin runsaat, että ilman (käsi)suihkua on tosi hankala toimia.

Miten ne kivut lievempiä sitten kaupungissa on?

Eikä käsisuihkuja ollut yleisesti vielä vuosikymmeniä sitten. Kaikilla ei ole vieläkään. 

Ihme, että ihan tavallisista asioista tehään tämän tason ongelmia. 

Vierailija
69/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti (synt. 1907) sanoi että oli ihan tavallista ettei kuukautisten aikana tarvinnut mennä edes kouluun tai osallistua maatilan töihin. Tosin hänellä alkoi kuukautiset 14-vuotiaana jolloin oli muutenkin viimeinen kouluvuosi, joka ei ollut edes pakollinen. 

Maailmassa on edelleen maita, joissa on kiellettyä mennä kouluun kuukautisten aikaan. Toisinaan koko koulunkäynti päättyy siihen. Siksi näkisin tärkeänä, että kuukautisia ei stigmatisoida ja näytetään myös itse esimerkkiä, että niiden aikaan voi tehdä mitä vain voinnin mukaan.

Vierailija
70/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, sinun mielestä tytön pitää saada jäädä kotiin isän mielestä ei ? Miksi kuukautisista tehdään numero ja jäädään kotiin ? 

Hyi olkoon, muistan sen!

Inhottavaa!

Niin ja oli pakko, asuttiin semmosessa mökissä jossa oli ulkohuussi, yäkk se oli kauheeta!

Nykyään on esimerkiksi kosteuspyyhkeitä. Ja kai mökillä voi lämmittää saunan joka ilta.

Vierailija
71/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on väärin tehdä kuukautisista jotain stigmaa.

Pieniä pusseja mukaan. Vaihtaa siteen ulkohuussissa ja peseytyy tarpeen mukaan saunassa.  Tuon ikäisellä todennäköisesti vuoto on vielä niukkaa. 

On tietysti poikkeuksia. 

Mistä tulee käsitys että tuossa iässä olisi niukkaa, päinvastoin voi olla hyvinkin runsaat kun kierto on epäsäännöllinen ja kuukautisten väli voi olla pitkäkin. Mulla ja mun tyttärillä runsaimmat kuukautiset oli juuri teini-iässä. Eikä tämä ole mikä poikkeus, monilla on näin. 

Vierailija
72/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosisatoihin ei naisilla ollut nykyisiä ylellisyyksiä. 

Menee naurettavaksi, jollei mökille voi mennä. 

Silloin kuukautiset alkoivat myöhemmin, vuoto oli usein niukempaa ja avioitumisen jälkeen suurin osa naisista oli jatkuvasti raskaana jolloin ei tarvinnut miettiä koko asiaa.

On suorastaan hävytöntä esiäitejä kohtaan väittää, että heillä olisi ollut jotenkin helpompaa kuukautisten kanssa.

Ruokavalion niukkuuden vuoksi kuukautiset alkoivat myöhään ja tulivat harvoin. Ja sitten oltiinkin raskaana tai imetettiin. Ei itse asiassa ole ollenkaan luonnonmukaista että kuukautiset tulevat niin usein kuin ne nykypäivän naisilla tulee. 

Aina, kun puhutaan täällä vanhoista oloista kysessä on vain alaluoķka.

Kyllä Suomessa on monilla ollut yltäkylläisyyttä eri aikakausina ja kaikki naiset eivät ole olleet vain lapsentekokoneita.

Vierailija
73/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautisista puhuminen on ihan normaalia. 

Kyllä, mutta on myös normaalia, jos joku vaikkapa nuori haluaa pitää ne yksityisasianaan, ja siihen on oikeus. Esim tässä tapauksessa tyttö voi halutessaan kertoa asiasta äidilleen, mutta kyllä hän saa jäädä kotiin, vaikka ei olisi mitään menkkoja.

Vierailija
74/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin asunut nuorena talossa jossa oli vain ulkohuussi ja peseytyminen vain ulkosaunassa. Mutta tuo oli ihan eri asia kun siihen oli tottunut pienestä pitäen ja vatipesut oli rutiinia ja se oli sun oma tuttu koti. 

Vierailija
75/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä varmaan tuntuu lapsesta mukavalta, kun äiti ja isä riitelee hänen menkoistaan. Hävetkää, jos osaatte! Tyttö on jo päätöksensä tehnyt ja piste. 

Vierailija
76/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin asunut nuorena talossa jossa oli vain ulkohuussi ja peseytyminen vain ulkosaunassa. Mutta tuo oli ihan eri asia kun siihen oli tottunut pienestä pitäen ja vatipesut oli rutiinia ja se oli sun oma tuttu koti. 

Mikä saa sinut ajattelemaan, että tämän tarinan tytölle mökki ei olisi tuttu?

Vierailija
77/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokseva vesi on melkein ehdoton kuukautisten kanssa. Tai ainakaan kenelläkään sivullisella ei ole asiaa pakottaa olemaan ilman sitä. Kädet on saatava oikeasti puhtaiksi suojia käsitellessä, muuten kaikki bakteerit jäävät muhimaan ja aiheuttavat terveysriskin. Erityisesti tamponien kanssa tämä on todella vaarallista.

Muutenkin mahdollisuus hygieniasta huolehtimiseen on tärkeää. Lisäksi veri olisi hyvä pestä mahdollisimman nopeasti pois tahriutuneista vaatteista ja vuodevaatteista. Kaiken päälle kivuissa ei muutenkaan välttämättä jaksa mitään askeettisia mökkioloja. 

Eli ei ole mitään asiaa mökille pakottamiseen.

Vierailija
78/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi olkoon, muistan sen!

Inhottavaa!

Nykyään on esimerkiksi kosteuspyyhkeitä. Ja kai mökillä voi lämmittää saunan joka ilta.

Tietenkin voi, jos haluaa. Mutta isän pitää oppia, että hänen pitää alkaa keskustella nuorten kanssa, mitä nämä haluavat tehdä lomallaan, tai muuten he eivät tule. 

Vierailija
79/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on edelleen maita, joissa on kiellettyä mennä kouluun kuukautisten aikaan. Toisinaan koko koulunkäynti päättyy siihen. Siksi näkisin tärkeänä, että kuukautisia ei stigmatisoida ja näytetään myös itse esimerkkiä, että niiden aikaan voi tehdä mitä vain voinnin mukaan.

Voi hölmö sua. Ei kyse ollut mistään stigmasta. Tottakai isoäiti olisi halutessaan saanut mennä kouluun, tuo vapaus jäädä kotiin ja levätä raskaista töistä oli ihan pelkkä etu hänelle. 

Vierailija
80/384 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa sinut ajattelemaan, että tämän tarinan tytölle mökki ei olisi tuttu?

Eihän se siellä asu eikä selvästi ole ainakaan tottunut olemaan menkkojen aikana siellä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi