Lasten piti lähteä syyslomalla isänsä kanssa mökille, nyt tyttö ei halua lähteä menkkojen takia. Antaisitteko jäädä kotiin?
Tyttö on 12-v ja kuukautiset alkaneet vasta kesällä, eli asia on hänelle vielä uusi. Mökillä ulkovessa ja kantovesi, eli ymmärrän hyvin ettei tyttö halua sinne, mutta isän suostuttelu voi olla vaikeaa ja vaatia riitelyäkin. Mitä mieltä olette, antaisitteko vastaavassa tilanteessa tytön jäädä kotiin ja riitelisitte isän kanssa? Ollaan siis erottu ja lasten asioiden hoitaminen on välillä vaikeaa isän joustamattomuuden takia.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosisatoihin ei naisilla ollut nykyisiä ylellisyyksiä.
Menee naurettavaksi, jollei mökille voi mennä.
Silloin kuukautiset alkoivat myöhemmin, vuoto oli usein niukempaa ja avioitumisen jälkeen suurin osa naisista oli jatkuvasti raskaana jolloin ei tarvinnut miettiä koko asiaa.
On suorastaan hävytöntä esiäitejä kohtaan väittää, että heillä olisi ollut jotenkin helpompaa kuukautisten kanssa.
Ruokavalion niukkuuden vuoksi kuukautiset alkoivat myöhään ja tulivat harvoin. Ja sitten oltiinkin raskaana tai imetettiin. Ei itse asiassa ole ollenkaan luonnonmukaista että kuukautiset tulevat niin usein kuin ne nykypäivän naisilla tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en itsekään menisi noihin oloihin vapaaehtoisesti menkkojen aikaan. Tietysti saa jäädä kotiin.
Kuukautisia ei ole hyvä pitää esteenä millekään.
Opeta alusta asti, että kaikkea voi tehdä kuukautisten aikaan paitsi ehkä ei mielellään uimista tai seksiä tulehdusvaaran vuoksi.
Jotkut naiset käy sentään armeijankin! Riparillakin saattaa olla ulkovessa.
Esim. mökillä on hygienia hieman heikkoa, kuten aloituksessa lukee.
Ei kyse ole siitä, että kaikkea voi tehdä.
Tähän aikaan vuodesta on muutenkin tosi nihkeää olla mökillä jos on ulkohuussi ja peseytyminen saunassa -saati sitten menkkojen kanssa.
Olen asunut 24 vuotiaaksi ulkohuussi ja ulkosauna systeemillä. Kuukautiset alkoi 10 vuotiaana. Kaksi vanhinta lastakin sain tuollaisiin olosuhteisiin. Olen edelleen hengissä näin 50 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä antaisin jäädä kotiin. Olisi eri asia, jos sinä olisit mukana neuvomassa miten selvitä askeettisissa olosuhteissa ja omassa rauhassaan. Osaako isä neuvoa? Jos osaa, ei hätää, mutta muussa tapauksessa tyttö ei mene ikinä toista kertaa, jos kokee kuukautiset hankalaksi isän kanssa mökillä.
Juttele kuitenkin tytön kanssa, miten kuukautisia voi siirtää vanhempana ja gynen kanssa neuvotellen. Ettei hän keksi kuukautisista tekosyytä sitten joka peruuttamiseensa.
Hieno esimerkki medikalisaatiosta. Mökille ei voi mennä kuukautisten aikaan, mutta erikoislääkärin kanssa voi terveenä käydä neuvottelemassa.
No jos menisi vasta myöhemmin sinne kun kuukautiset loppuneet, olisiko mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä. 12-vuotias saa jo itse päättää missä haluaa olla. Jos ei halua mennä toiselle vanhemmalle, ei ole mikään pakko. Oli se sitten mökki tai ei.
Ei saa todellakaan 12-vuotias päättää, missä on. Muutenhan moni jättäisi menemättä kouluunkin. 12-vuotiasta täytyy kuunnella hänen huoltajuuttaan koskevissa asioissa, mutta se on vähän eri asia.
12-vuotias erolapsi saa päättää kumman vanhemman luona on.
Miten ihmeessä päättää, jos vanhempi ei suostu ottamaan luokseen?
No sehän on eri asia, mutta jos molemmat vanhemmat haluavat niin lapsi päättää.
Jopa nuorempi voi päättää. Sille kun ei mitään voi, jos lapsi tois
Jos molemmat vanhemmat haluavat, niin vanhemmat päättävät keskenään. Lapsellekin on helpompaa, kun päätöstä ei sälytetä hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kuukautiset alkoivat myöhemmin, vuoto oli usein niukempaa ja avioitumisen jälkeen suurin osa naisista oli jatkuvasti raskaana jolloin ei tarvinnut miettiä koko asiaa.
Ei ole varmaan ikinä ollut naisilla niin kauhean vaikeaa kuin vuonna 2025 Suomessa.
Ja kyllä, olen nainen itsekin. Jos on kovat kuukautiskivut, se voi olla rampauttavaa, mutta muuten voi elää ihan tavallista elämää. Ja on suorastaan hävytöntä esiäitejä kohtaan väittää, että heillä olisi ollut jotenkin helpompaa kuukautisten kanssa.
Esiäideillä kuukautiset alkoi yleisesti myöhemmin, noin 15-17v. Sitten mentiin naimisiin 18v ja saatiin eka lapsi 19v ja siitä eteenpäin sitten oltiin aina raskaana tai ihmeteltiin, joten eipä niitä kuukautisia ollut kuin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en itsekään menisi noihin oloihin vapaaehtoisesti menkkojen aikaan. Tietysti saa jäädä kotiin.
Kuukautisia ei ole hyvä pitää esteenä millekään.
Opeta alusta asti, että kaikkea voi tehdä kuukautisten aikaan paitsi ehkä ei mielellään uimista tai seksiä tulehdusvaaran vuoksi.
Jotkut naiset käy sentään armeijankin! Riparillakin saattaa olla ulkovessa.
Ymmärräthän myös, että ne kuukautiset voi olla TODELLA kivuliaat? Se, että sulla ei ole, ei tarkoita, ettei kellään ole.
Ne voi olla myös niin runsaat, että ilman (käsi)suihkua on tosi hankala toimia.
Vierailija kirjoitti:
No joo, sinun mielestä tytön pitää saada jäädä kotiin isän mielestä ei ? Miksi kuukautisista tehdään numero ja jäädään kotiin ?
Miksi ylipäänsä nämä menkat eivät saa olla tytön ihan yksityisasia ja miksi hänet pakotetaan mökille? Miksi hän joutuu keksimään tekosyitä, miksei hänen tahtoaan kuunnella, miksei hänellä ole yksityisyyttä. Olette törkeitä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 24 vuotiaaksi ulkohuussi ja ulkosauna systeemillä. Kuukautiset alkoi 10 vuotiaana. Kaksi vanhinta lastakin sain tuollaisiin olosuhteisiin. Olen edelleen hengissä näin 50 vuotiaana.
Sä oot varmaan kuitenkin asunut kotona ja äitikin ollut läsnä etkä ole joutunut jonnekin mökille.
Minusta on väärin tehdä kuukautisista jotain stigmaa.
Pieniä pusseja mukaan. Vaihtaa siteen ulkohuussissa ja peseytyy tarpeen mukaan saunassa. Tuon ikäisellä todennäköisesti vuoto on vielä niukkaa.
On tietysti poikkeuksia.
Eiköhän tässä ole pääsyy että AP haluaa tytön pois jaloistaan että voi avata viinipänisterin.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti näin, ja sudetkin varmaan ulvoivat hiihtäessäsi kuutamolla naapuripitäjään kouluun, mutta en näe yhtään syytä, miksi nuori pakotetaan mökille jollei halua, oli menkkoja tai ei. Isän pitää oppia: nuorten kanssa keskustellaan, mitä lomalla halutaan tehdä. Jättäkää nyt noi hiton menkat keskustelusta ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, sinun mielestä tytön pitää saada jäädä kotiin isän mielestä ei ? Miksi kuukautisista tehdään numero ja jäädään kotiin ?
Numero tehdään siitä että 12v saa ihan lainpuitteissa päättää onko kotona va möklä. Ymmärrätkö. 👿
Olen eri, mutta näytäpä tuo lain kohta. Laissa nimittäin tarkoitetaan pikkuisen eri asiaa.
Millaiset välit tytöllä ja isällä on? Pystyvätkö he puhumaan kuukautisistakin? Mahtaako tyttöä huolettaa isän reaktio, jos side falskaa ja sänky on veressä? Itse sain lapsena tuollaisessa tilanteessa huutoa ja se sai minut itkemään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ole pääsyy että AP haluaa tytön pois jaloistaan että voi avata viinipänisterin.
Ja äitikin on aikuinen ihminen, joka voi ottaa muutaman lasin viiniä eikä tarvi siihen kenenkään lupaa.
Vierailija kirjoitti:
No jos menisi vasta myöhemmin sinne kun kuukautiset loppuneet, olisiko mahdollista?
Isä on ehkä jo kuollut menopaussin aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ennen sitä p*skannettiin linnoistakin ikkunaluukuista ulos pitkin seiniä.
Menee naurettavaksi, jos aletaan vertaamaan johonkin vuosisatojen taa.
Kyllä ne kuukautiset oli vaikeimmat just silloin nuorena ja teininä. Olin 13v kun kuukautiset alkoi ja kipuja ja epämukavaa oloa oli vain teininä, enää parikymppisenä ja siitä eteenpäin ei koskaan. Lisäksi kierto oli alkuun epäsäännöllinen ja itselläni ei ollut, mutta monilla vuoto on nuorempana runsaampaa.