Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko yläluokkaisia köyhiä

Vierailija
25.04.2025 |

Tiedättekö tai tunnetteko ketään yläluokkaista, joka asuisi esimerkiksi vuokralla ja elättäisi itsensä matalapalkka-alalla?

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.Kaikki ystävät on työelämässä ja ne muutamat, jotka ei oo, on perinneet suvulta asunnon jossa asuvat.

Vierailija
2/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En.Kaikki ystävät on työelämässä ja ne muutamat, jotka ei oo, on perinneet suvulta asunnon jossa asuvat.

Implikoitko kuuluvasi yläluokkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suku on ylempää keskiluokkaa ja itse olen pitkäaikaistyötön, kouluttamaton alkoholisti

Vierailija
4/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten tekee ihmisestä yläluokkaan kuuluvan?

Itse asun vuokralla, palkka on noin 2000-3000 e/kk riippuen siitä mitä töitä teen, kaksi korkeakoulututkintoa ja omaisuutta on jonkin verran. 

Vierailija
5/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lordi Penniless on hyvä ystäväni. 

Vierailija
6/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida ihmiset mahtua noihin luokkiin, koska on niin erilaisia taustoja ja elämäntilanteita.

Vierailija
7/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitäisi määritellä, ketä yläluokkaan kuuluu. Siitä ei koskaan ole ainakaan tällä palstalla päästy yhteisymmärrykseen. Minusta kolmannen polven apurahalla elävä tutkijatohtori vuokraluukussaan ei ole mitään yläluokkaa.

Minulla oli aikoinaan suomenruotsalainen alainen, jolla oli miljoonien arvoinen sukutila pääkaupunkiseudulla. En minä tätä pelkän peruskoulun käynyttä rasvanäppiä kovin yläluokkaiseksi ajatellut.

Vierailija
8/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että yläluokkaa, kas kun ei oikein aatelia:) Minua on alkanut tosissaan ärsyttämään möllisuomalaisten jatkuva lässytys jostain luokista kuin briteissä ikään. Milloin Suomen tilanne muuttui? En ole koko ikäni aikana (45v) kuulunut mihinkään "luokkaan" eikä minun tuntemassani Suomessakaan käytetty moisia termejä enkä todellakaan aio nyt alkaa kopioimaan jonkin luokkayhteiskunnan termejä. 

On vain varakkaat/rikkaat(muutama prosentti) (perus)duunarit(hyvin toimeentulevat/matalapalkka-alaiset) ja vähävaraiset/köyhät.

Vierailija
9/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ihmisiä pitäisi määrittää keski- tai yläluokkaisiksi ollenkaan. Kaikki on suhteellista ja mitä ihmeen väliä?

Ihan samoja hommia esimerkiksi minä ja yksi työkaveri tehdään, meillä on samanlainen koulutus ja palkka, vaikka toinen on syntynyt varakkaaseen perheeseen ja perinyt alaikäisenä vanhempansa ja toisen vanhemmilla ei ole peruskoulua kummempaa koulutusta, ei töitä eikä omaisuutta.

Vierailija
10/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin ensimmäisen polven akateemisilla on usein kova tarve yhteiskuntaluokkien määrittelyyn.

Vierailija
11/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on eläkkeellä oleva koulunkäynninohjaaja Lars-Johan Jocke Grönholm, joka ottaa ruotsinkielisyytensä tosissaan.

Vierailija
12/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kyllä niin pieni yläluokka - jos sitä nyt oikein edes on kun ei meillä ole aatelisia kuten esim. Ruotsissa - että en ehkä osaa vastata kysymykseesi...

Tunnen yhden vanhan rouvan, joka aikanaan on kyllä elänyt aika yläluokkaista elämää. Ollut kotirouva, puolisonsa jokin erikois-/ylilääkäri. Iso asunto keskustassa arvoalueella. Rouvalle vain kävi niin, että puoliso halusi eron, lähti kai toisen matkaan. Rouva jäi asumaan tuohon valtavaan asuntoon yksin, mutta hänellä ei ole mitään työhistoriaa, joten ei ole juuri eläkettäkään. Puhuu aika avoimesti taloushuolistaan ja esim. kerää pulloja kaupungilla. On jotenkin surullinen näky - fiksun oloinen ihminen, valtava asunto, mutta joutuu joka ikisen pennin miettimään, että riittää ruokaan raha. 

Vierailija
13/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kyllä niin pieni yläluokka - jos sitä nyt oikein edes on kun ei meillä ole aatelisia kuten esim. Ruotsissa - että en ehkä osaa vastata kysymykseesi...

Tunnen yhden vanhan rouvan, joka aikanaan on kyllä elänyt aika yläluokkaista elämää. Ollut kotirouva, puolisonsa jokin erikois-/ylilääkäri. Iso asunto keskustassa arvoalueella. Rouvalle vain kävi niin, että puoliso halusi eron, lähti kai toisen matkaan. Rouva jäi asumaan tuohon valtavaan asuntoon yksin, mutta hänellä ei ole mitään työhistoriaa, joten ei ole juuri eläkettäkään. Puhuu aika avoimesti taloushuolistaan ja esim. kerää pulloja kaupungilla. On jotenkin surullinen näky - fiksun oloinen ihminen, valtava asunto, mutta joutuu joka ikisen pennin miettimään, että riittää ruokaan raha. 

Ja mikä tässäkin tekee elämästä yläluokkaista?

Vierailija
14/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston tutkijat ovat sellainen porukka, jota tavallinen kansa pitää varmasti jotenkin todella hienona ja yläluokkaisena. "Oooh, naapurin Maijan poikahan kuule on ihan Helsingin yliopistossa, jotakin väitöskirjaa tekee ja kemiaa tutkii, niin oli vaikealta kuulosta aihe, etten mitään ymmärtänyt..."

Todellisuudessa tutkijat elävät apurahalla, mikä voi olla niin pieni, että hyvä jos nenä on köyhyysrajan yläpuolella. Ja työttömiä tohtoreitahan Suomi on pullollaan. 

Tämä oli itsellenikin pieni yllätys, kun silloinen miesystäväni teki yliopistolla osana tutkimusryhmää jotain hienolta kuulostavaa lääketieteen alan tutkimusta. Palkka eli tutkimusryhmän saama apuraha oli niin pieni, että todennäköisesti olisi päässyt paremmille ansioille esim. lähihoitajan töitä tekemällä.

Vierailija
15/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta kyllä on ollut aika yläluokkaista, kun perhe on elänyt 60-luvulla jossain Töölössä 150 neliön asunnossa, mies ylilääkäri taijotakin ja rouva kotona. Sellainen sukunimi, että suurin osa suomalaisista sen tunnistaa. Mutta elämä tosiaan kokenut sittemmin aika ison muutoksen.

Vierailija
16/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Euroopasta löytyy köyhtynyttä aatelistoa.

Vierailija
17/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen sekä aatelisia että laajemmin yläluokkaa, jotka ovat pienituloisia. Yksi on sairaseläkkeellä. Toinen on kirjastonhoitaja. Kolmas on metsänhoitoyhdistyksen metsänhoitaja.

Aatelisten jälkipolvissa on erilaisia humanistitutkijoita aika paljon, mutta en tiedä ovatko he köyhiä vaikka ovatkin pienitulosia.

Vierailija
18/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt on yläluokkaa. Tunnen kyllä yhden aristokraattisen kulttuurisuvun jälkeläisen, joka asuu vuokralla eikä ole mitenkään varakas, mutta  jotenkin hienostunut silti. Hän voisi ihan yhtä lailla asua kartanossa näyttämättä lainkaan siltä, että olisi muuttanut sinne kaupungin vuokra-asunnosta.

Vierailija
19/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minusta kyllä on ollut aika yläluokkaista, kun perhe on elänyt 60-luvulla jossain Töölössä 150 neliön asunnossa, mies ylilääkäri taijotakin ja rouva kotona. Sellainen sukunimi, että suurin osa suomalaisista sen tunnistaa. Mutta elämä tosiaan kokenut sittemmin aika ison muutoksen.

Asunto on voinut olla peritty tai velaksi, Töölökään ei 60-luvulla ollut ihan samanlaisessa maineessa kuin nykyään. Sukunimeen ei kukaan ole voinut itse vaikuttaa, ja avioliitonkin kautta tulleella sukunimellä on aika turhaa brassailla. Kuten myös puolison ammatilla jne.

Vierailija
20/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään "yläluokkaisia"