Lasten piti lähteä syyslomalla isänsä kanssa mökille, nyt tyttö ei halua lähteä menkkojen takia. Antaisitteko jäädä kotiin?
Tyttö on 12-v ja kuukautiset alkaneet vasta kesällä, eli asia on hänelle vielä uusi. Mökillä ulkovessa ja kantovesi, eli ymmärrän hyvin ettei tyttö halua sinne, mutta isän suostuttelu voi olla vaikeaa ja vaatia riitelyäkin. Mitä mieltä olette, antaisitteko vastaavassa tilanteessa tytön jäädä kotiin ja riitelisitte isän kanssa? Ollaan siis erottu ja lasten asioiden hoitaminen on välillä vaikeaa isän joustamattomuuden takia.
Kommentit (384)
Sinä saat peseytyä likaisessa ja seisoneessa vedessä, mutta älä yritä muita sellaiseen suostutella.
Kerro vielä miten se padassa oleva vesi tarkalleen ottaen likastuu yön aikana?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä ihmisiä jotka vertaavat että "mutta kun ennenvanhaan sitä ja tätä ja tota" ajat muuttuvat ja se että ennenvanhaan elettiin huonolla hygienialla ei tarkoita että nykyajassa pitäisi.
Joskus ennenvanhaan ei taloissa ollut sähkyö eikä juoksevaa vettä, ei ollut nettiä eikä kännyköitä. Nykyisin on. Nämä "mutta kun ennenvanhaan" voisivat sitten lakata käyttämästä niitä koska ei niitä ennenvanhaankaan ollut ja käytetty.
Tämä "kyllä ennen vanhaan" koskee vain kaikkea naiseuteen liittyvää: kuukautisia, raskautta, synnytystä, imetystä ja vaihdevuosia. Muilla elämänaloilla voidaan käyttää hyväksi nykyajan keksintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa olen mökkeillyt kuukautisten aikana ja puhtaan ja lämpimän alapesuveden keittäminen puulla on vaivalloista. Ei sitä saunaakaan 24/7 viitsi kuumana pitää. Siihenhän menisi 50€ edestä puutakin päivässä.
Olen ihan samaa mieltä että jokaisen oma valinta, mutta sen verran pitää sanoa että se veden lämpimänä pitäminen ei kyllä noin vaikeaa ole. Ei kai kukaan kiehuvalla vedellä pese, kun vesipadan lämmittää kunnolla niin se on vielä seuraavanakin päivinä ihan sopivan lämpöistä käytettäväksi.Vesi tulee pitää yli 60C tai alle 20C jotta se on hygienista. Niistä sitten sekoitella sopivan lämpöistä. Eilen lämmitetyllä vedellä ei alapesua tehdä.
Ei siinä alle 60C asteisessa vedessä niin nopeasti mitään kasva jos joka päivä kuitenkin lämmittää
Jos lämmittää vesivaraajaa yösähköllä, niin ei sekään ole koko vuorokautta yli 60 asteista. Jos mökillä on kunnon kokoinen pata, niin kerran päivässä lämmittäminen riittää. Silti en pakottaisi 12 vuotta vanhaa niihin olosuhteisiin, ei peseytyminen ole ainoa asia. 12 vuotias voi olla melko kipeä kuukautisten aikaan ja silloin on paras saada olla kotona.
Isä voi nähdä tytärtään kaupungissa. Tytär voi mennä isänsä luokse. Mökille ei tarvitse mennä. Isä voi pahoittaa mielensä siitä ettei pääse mökille juuri tuona viikkona, mutta voi voi. Lasten vuoksi tulee joustaa, joten isä nyt joustaa.
Kuukautisten aikana on ikävä olla ja vielä ulkohuussi. Voi olla että tyttärellä on esim vatsa kipeänä ja jopa löysänä kuukautisten aikana. Itselläni on näin enkä tällöin ole ulkohuussimökillä. Lisäksi mahdollisesti jatkuva ramppaaminen vessaan siteen vaihtoon ulkohuussiin jossa on kylmä. Todella ymmärrän ettei tyttö halua mökille. Mä kietoudun aina lämpimään vilttiin, juon paljon lämmintä juomaa, rentoudun ja katson hauskoja leffoja menkkapäivinä. Ei mitään urheilusuorituksia, sienestystä jne vaikka muulloin tälläisestä rennosta ulkoilusta pidän.
Minkä ikäinen tahansa voi vuotaa kuin seula menkkojen aikana. Ei missään tapauksessa tuollaisiin olisuhteisiin ole kenenkään pakko lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä. 12-vuotias saa jo itse päättää missä haluaa olla. Jos ei halua mennä toiselle vanhemmalle, ei ole mikään pakko. Oli se sitten mökki tai ei.
Ei saa todellakaan 12-vuotias päättää, missä on. Muutenhan moni jättäisi menemättä kouluunkin. 12-vuotiasta täytyy kuunnella hänen huoltajuuttaan koskevissa asioissa, mutta se on vähän eri asia.
Koulu ja mökki on eri asia. Koulun jumppatunnilla ei tarvitse kuitenkaan mennä uimahalliin jos on kuukautiset.
Kuka muistaa ?: Tampaxin kanssa voi uida ja pyöräillä huoleti.
Kuka voi uida ja kuka ei. Älä yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en itsekään menisi noihin oloihin vapaaehtoisesti menkkojen aikaan. Tietysti saa jäädä kotiin.
Kuukautisia ei ole hyvä pitää esteenä millekään.
Opeta alusta asti, että kaikkea voi tehdä kuukautisten aikaan paitsi ehkä ei mielellään uimista tai seksiä tulehdusvaaran vuoksi.
Jotkut naiset käy sentään armeijankin! Riparillakin saattaa olla ulkovessa.
No herranjestas ei nyt ehdoin tahdoin lasta tarvitse laittaa heti alkuun selviytymään alkeellisissa oloissa. En itsekään mielelläni mene kuukautisten aikaan mökille ulkovessaan. Yöllä tähän aikaan vuodesta tosi tympeä lähteä pimeällä ja kylmällä huussiin. Kunnon pesumahdollisuutta ei ole. Olen sentään aikuinen, lapsi vielä oudossa tilanteessa eikä välttämättä osaa isälle puhua asiasta.
Tämä on just tätä niin suomalaista, että hammasta purren pitää kestää naisen kun ennenkin on kärsitty. Ei tarvitse!! Ihana äiti kun huolehdit ja tuet tytärtäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä ihmiset on kermapilluja. Ei se toosa siitä pilalle mene, jos menkkojen aikaan mökillä on! Voi käyttää kosteuspyyhkeitä, varmaan on sauna ja vettä pystyy muutenkin varmasti lämmittämään.
Ihmiset on niin vierautuneita lupnnollisesta elämästä. Itse asun ihan vakituisesti ilman juoksevaa vettä ja ainut vessa on kuivakäymälä. Porakaivosta haen veden. Pihalla on vanha puusauna. Ihan olen pystynyt silti huolehtimaan hygieniasta, ja voin peseytyä ihan milloin haluan.
Ja olet 12-vuotias?
No tottakai tuon ikäisen pitäisi saada ihan itse päättää. Täysin hänen asiansa, mutta ihmettelen aikuisten naisten kauhistelua. Onko ihmiset oikeasti niin avuttomia nykyään?
Kyseessä on LAPSI.
Siis opetatko tyttärellesi,että menkat on joku elämisen este??? Voi hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Siis opetatko tyttärellesi,että menkat on joku elämisen este??? Voi hyvää päivää.
Ei varmaankaan, mutta eihän nyt asiaa vasta opettelevaa lasta laiteta ensialkuun mihinkään ulkohuussiin ilman pesumahdollisuutta.
Ja kyllä ne valitettavasti joskus ovat ihan elämisenkin este, jos vuoto on hirveän runsasta tai kivut kovat. Edelleenkään Suomessa ei ihan hevillä saa helpotusta näihin, kas kun ovat ennenkin naiset kärsineet. Jos kyse olisi miehistä niin veikkaan että olisi todellakin eri ääni kellossa.
Vierailija kirjoitti:
"Tuon ikäisellä todennäköisesti vuoto on vielä niukkaa. "
Mitä mä just luin? 🤣
Joku mies yrittää päteä?
13-vuotias sai rautaa tiputettuna suoraan suoneen, kun runsaat vuodot pudottivat veriarvot ja tytön kanveesiin. Nyt syö pillereitä. että estää tulvat. Poikkeuksia on. Yhtä monenlaisia kuukautisia kuin naisiakin.
Vierailija kirjoitti:
12 vuotias on vielä täysi lapsi, vaikka itse yrittäisi esittää puoli aikuista. Kaikkea aikuisuuteen liittyvää ei tarvitse vaatia tuon ikäiseltä. Kaiken lisäksi moni aikuinenkin nainen joutuu olemaan lähes joka kuukausi sairaslomalla päivän tai pari kuukautisten takia, vatsakipujen tai migreenin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa olen mökkeillyt kuukautisten aikana ja puhtaan ja lämpimän alapesuveden keittäminen puulla on vaivalloista. Ei sitä saunaakaan 24/7 viitsi kuumana pitää. Siihenhän menisi 50€ edestä puutakin päivässä.
Olen ihan samaa mieltä että jokaisen oma valinta, mutta sen verran pitää sanoa että se veden lämpimänä pitäminen ei kyllä noin vaikeaa ole. Ei kai kukaan kiehuvalla vedellä pese, kun vesipadan lämmittää kunnolla niin se on vielä seuraavanakin päivinä ihan sopivan lämpöistä käytettäväksi.Vesi tulee pitää yli 60C tai alle 20C jotta se on hygienista. Niistä sitten sekoitella sopivan lämpöistä. Eilen lämmitetyllä vedellä ei alapesua tehdä.
Ei siinä alle 60C asteisessa vedessä niin nopeasti mit
Vesivaraajaan menee kunnan puhdas vesijohtovesi. Ilman mukavuuksia olevalla mökillä lotrataan taas järvivedellä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on sen ikäinen, että päättää itse. Jos isä alkaa hankalaksi niin se tarkoittaa vain sitä, että lapsi ei halua enää mennä isän luo ollenkaan.
Moni isä pilaa suhteet lapsiin itsekkyydellä ja ihan käsittämättömällä joustamattomuudella.
#miesvihanäkyväksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä. 12-vuotias saa jo itse päättää missä haluaa olla. Jos ei halua mennä toiselle vanhemmalle, ei ole mikään pakko. Oli se sitten mökki tai ei.
Ei saa todellakaan 12-vuotias päättää, missä on. Muutenhan moni jättäisi menemättä kouluunkin. 12-vuotiasta täytyy kuunnella hänen huoltajuuttaan koskevissa asioissa, mutta se on vähän eri asia.
12-vuotias erolapsi saa päättää kumman vanhemman luona on.
Lapsi saa päättää kumman luona asuu, ei päätä onko isällä tapaamisoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu ja mökki on eri asia. Koulun jumppatunnilla ei tarvitse kuitenkaan mennä uimahalliin jos on kuukautiset.
Juu, se onkin jännä miten samoilla tytöillä kuukautiset kestää koko lukukauden kun on uintia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii mennä mökille menkkojen kanssa. Olen 53v enkä menisi itsekkään, hygienia on tärkeää. Ja jos isä on niin juntti ettei ymmärrä tätä, niin sitten ei ainakaan!!
#miesvihanäkyväksi
Vierailija kirjoitti:
12-vuotias saa päättää, tapaako etävanhempaa. Laki ei salli täytäntöönpanon, kuten tapaamisen pakottamisen, jos 12-vuotias sitä vastustaa. Tapaamisoikeus on lapsen oikeus, ei velvollisuus, ja laki edellyttää lapsen edun huomioimista päätöksenteossa.
Tätä naiset käyttääkin kun vieraannuttavat lapsen isästään.
Rahat kelpaa kyllä edelleen
Vierailija kirjoitti:
No joo, sinun mielestä tytön pitää saada jäädä kotiin isän mielestä ei ? Miksi kuukautisista tehdään numero ja jäädään kotiin ?
Ulkohuussissa kantovedellä verenpesu on erittäin alkukantaista ja sotkuista. Miksi lapsen pitäisi kestää sellaista?
Sinä itse tietty pyyhit jäkälään alapäätäsi verestä kesät talvet.
Ja ennen vanhaan ei ollut naisilla äänioikeuttakaan, joten kai nämä menneitä aikoja kaiholla muistelevat naiset jättävät siis myös äänestämättä.