AAARGH. Saanko avautua parista hoitolapsen vanhemmista? ov
Mulla ja muilla hoitajilla menee kohta hermot kahteen perheeseen.
Perhe 1.. Tuovat ja hakevat lapsensa hoidosta miten sattuu, tuontiaika voi olla mikä tahansa klo 6.30-11.30 väliltä ja hakuaika puolestaan mikä tahansa klo 16.30-18.00 väliltä (HUOM! Päiväkoti menee kiinni klo 17.30, erikois sopimuksissa olemme avoinne klo 6.00-18.00). Ihan kiva muuten, mutta A) vanhemmat eivät ilmoita yhtikäs mitään, jos lapsi on sairas, pitää vapaapäivän tms. eli joudumme pelkästään arvailemaan, tuleeko tuo lapsi tänään hoitoon vaiko ei. B)Lapsen virallinen hoitoaika on klo 8-16.00 eli lapsi on niin sanotusti yliaikaa, kun lapsi haetaan myöhässä.
Lapsi ei myöskään oikeastaan koskaan pääse tekemään mitään askartelu-, jumppa- ja muita "kivoja" juttuja, tuon takia, että lapsi tuodaan niin myöhään (meillä toimintatuokiot on aamupalan jälkeen ja lähdetään ulos klo 10.30-10.40).
Perhe 2.
Vanhemmilla (varsinkaan äidillä) ei ole mitään otetta esikoiseensa. Esim. kotiinlähtö on iso show, kun äityli kyselee joka hemskatin kerta kullanmurultaan, että lähdetäänkös jo kotiin kulta? Johon lapsi tietty vastaa, että EN lähde! Äitihän tietty antaa melkein periksi ja rupeaa neuvottelemaan asiasta, tyyliin: jos nyt lähdet, niin mennään ostamaan jädet/namia/mennään Heseen/Mäkkiin tms. tai mä lähden nyt ja tulen hakemaan sut klo 17.00, heippa! Onpahan tuo jopa pari kertaa tehnytkin niin, että jätti esikoisen hoitoon ja otti kuopuksen kainaloon ja lähti kotiin ja tuli n. puolen tunnin päästä takaisin. Lapsi on myös pilalle hemmoteltu ja laiska kuin mikäkin. Oikein odottaa, että aikuinen auttaa, vaikka kuinka osaisi itse pukea ja riisua (kyse on siis n. 4 vuotiaasta). Tietty autetaan esim. vetoketjun ja nauhojen kanssa, mutta tuo lapsi odottaa, että aikuinen pukee hänet kuin jonkun taaperon tai vauvan! Jos aikuinen ei ehdi/jaksa/halua auttaa, lapsi jää lattialle maate ja saa karmean itku-kiukku-raivarin kuin joku 2v uhmis! Ja voin kyllä sanoa, ettei edes meidän talon taaperotkaan vedä tuollaisia pultteja koskaan! Lapsi voi maata siinä lattialla puolikin tuntia, jos kukaan ei pue häntä.
Lapsi myös on välillä todella ilkeä. Sanoo todella rumasti toisille, että mä en leiki sun kanssa!!! Tai, että älä istu siihen mun viereen!! Lapsi myös kielii joka hemmetin asiasta (siis Täysin turhista asioista! Tyyliin, "Matti" tökkäsi vahingossa mua käteen), vaikka itse on vielä pahempi kiusaaja. Lapsi ei myöskään osaa jakaa mitään. Jne. Jne. Jne.
Kiitos, että sain purkautua. Mulla nimittäin meni tänään hermot, kun "jouduin" pitkästä aikaa iltavuoroon ja tuon ekan perheen äiti oli taas vaihteeksi myöhässä ja haki mukelonsa vasta lähemmäs klo kuutta. Onneksi en joutunut hakemaan lapsia tarhasta, kun miehellä oli tänään vapaapäivä, mutta kyllä ketutti ja rankasti!
Kommentit (50)
Minä arvostan ainakin hoitajissa avoimuutta eli suomeksi sitä, että asiat sanotaan suoraan niitä kainostelematta asianomaiselle itselleen!!! Ja todellakin ainakin minua ärsyttää suunnattomasti tällaiset selän takana motkottavat hoitajat. Se näkyy niin pärstästä. Toivomus kaikille hoitajille: panostakaa kodin ja hoidon väliseen vuorovaikutukseen, kiitos! Minä ainakin haluan tasan tietää lapseni positiivisista ja negatiivisista piirteistä.
(Ap, näille perheille sinäkin voit tarjota tukea ja antaa hienoja esimerkkejä, eikös se vähän kuulu sinun ammatilliseen kuvaasi..?)
Olen samaa mieltä
Kaikkea hyvää silti sinulle ap toivoen :)
Esim. 2 tapauksen vanhemmat VARMASTI haluavat tietää, kuinka lapsensa hoidossa käyttäytyy ja puuttua häiriökäyttäytymiseen. Toivon,että tietävätkin.
En kyllä uskaltaisi julistella työasioitani täällä enkä muilla keskustelupalstoilla..
Ap:lle sen verran että kyllä nyt olet sillä rajalla ollut, että rikot mielestäni jo vaitiolovelvollisuuttasi. Olisit puhunut edes yleisellä tasolla. Missäkö on oma ammattietiikkasi?
Minua taas ärsyttää nimenomaan se, että päiväkodit eivät jousta aamu-ajoissa. Meillä tilanne on sellainen, ettei lapsemme koskaansyö aamiaista päiväkodissa vaan heidät halutaan viedä hoitoon vasta n. 9.00-9.30 aikoihin, koska haluamme pitää hoitopäivän mahdollisimman lyhyenä (haemme pois klo 16 mennessä).
Minua ärsyttää suunnattomasti se, että päiväkodin henkilöstö valittaa, jos lapsemme menevät paikalle "kesken" jonkun leikki/satu/askartelutuokion. Että minun pitäisi sitten tahtomattani viedä lapset hoitoon viimeistään 8.30, jotta ehtivät mukaan "kaikkeen kivaan toimintaan", koska sehän on tietysti aamutuimaan aina järjestettävä. Retket on eri juttu (minulle on ihan ok silloin tuoda tiettyyn aikaan mennessä).
Mutta, jos haluan viettää aamuni rauhassa kotona lasteni kanssa perheen yhteisellä aamupalalla, niin siitä tulee vaan piikittelyä/valitusta/töykeitä katseita ja voivottelua!!! Olemme tästä kyllä ihan ilmoittaneet (hoitoaika 9-16 vaikka maksetaan kyllä koko ajasta, koska joskus voi mennä minuutin yli 7 t).
Lapseni on aloittanut päivähoidon pari kuukautta sitten. Hoitoaika on 7.45-16.15, käytännössä kuitenkin lapseni on hoidossa joko 11-16.15 tai 7.45-14.15 (tai joskus haen jo heti lounaan jälkeen).
Mietinkin, että riittääköhän, jos aamulla ilmoitan, että haen esim. lounaan jälkeen vai pitääkö jo edellisenä päivänä ilmoittaa? Ja riittääkö, jos edellisenä päivänä ilmoittaa moneltako lapsi seuraavana päivänä tulee?
Tuli vaan mieleen, kun me toimitaan vähän niin kuin tuo ensimmäisen esimerkin perhe, sillä erotuksella, että lapsi haetaan aina viimeistään klo.16.15. Miehelläni on säännöllinen työaika 8-16, mut mun ajat vaihtelee ja sen vuoksi lapsella on vaihtelevia hoitopäiviä.
päiväkoti ei anna perheelle nro 1 sokkihoitoa eli jos ei tulla hakemaan klo 16 mennessä, ilmoitus lastensuojeluun ja sillä selvä. Soitatte vaikka ensin hakijalle, että tämä napero lähtee kohta lastenkotiin, sieltä voitte käydä noutamassa...
Ja perheen nro 2 kohdalla minä hoitajana tekisin niin, että sanoisin lapselle "nyt äiti tuli sinut hakemaan kotiin, heihei, huomenna nähdään". Ja jos ei halua itse pukea, olkoon sisällä tai viette pihalle sisävaatteissa, eiköhän se pukeminenkin ala onnistua?
Kyllä perheistä ja lapsista saa puhua nimettömänä.
Lapsi tuodaan koska tahansa 6.30 jälkeen mutta ei pääse koskaan kivoihin juttuihin koska ei milloinkaan ole paikalla aamulla? Jätättekö ne kivat jutut sitten aina tarkoituksella väliin kun lapsi on paikalla?
Perhe 1.. Tuovat ja hakevat lapsensa hoidosta miten sattuu, tuontiaika voi olla mikä tahansa klo 6.30-11.30 väliltä ja hakuaika puolestaan mikä tahansa klo 16.30-18.00 väliltä
Lapsi ei myöskään oikeastaan koskaan pääse tekemään mitään askartelu-, jumppa- ja muita "kivoja" juttuja, tuon takia, että lapsi tuodaan niin myöhään (meillä toimintatuokiot on aamupalan jälkeen ja lähdetään ulos klo 10.30-10.40).
Ollaan puututtu, tuohon kotiinlähtö asiaan, mutta hakija veti siitä herneet nenään.
rakentavasti keskustellen jotta se menisi perillekin.
Ollaan puututtu, tuohon kotiinlähtö asiaan, mutta hakija veti siitä herneet nenään.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sillä ykköstapauksen lapsella nyt MIKÄ hoitoaika? Jos 8-16, niin missä mättää? Erityistapauksissa, jos menee yliajan niin silloin se tarttee päivää ennen käsittääkseni sanoa, mutta muuten ei. Siis ei sitä tartte sanoa että huomenna tullaan kymmeneltä, ylihuomenna kasilta.
Meillä on tarha auki 7-16. Se on kaikille lapsille silloin avoinna, miten nyt tulee paikalle. Ainoastaan on meillä pyydetty ilmottamaan eri ajoista jos ruokailut peruuntuu niin keittiö ei tee liikaa ruokaa.
Päivää ennen tarttee kertoa jos tuo kuuteen tai jää kuuteen.On varmaan ikävää teidän hoitajien kannalta jos joku lapsi tuodaan milloin miten, mutta jos lapsen hoitoaika käsittää koko tarhan hoitoajan liukuvana niin MITÄ SITTEN? Jotain kivaa lapsi tekee aamutunnit välillä vanhempiensa kanssa, onko lapsen sitten tarkotus tulla varhaseen aina vaan koska teillä on jotain erikoista ohjelmaa? Kai nyt jokanen saa viettää aikaansa aamulla lapsen kanssa pidempään jos siihen on mahdollisuus. Eka kerta kun kuulen tälläsestä narinaa -yleensä se on sitä ettei lapsi "kiinnosta" vanhempia kun ne vie lapsen ajoissa hoitoon ja lähtee asioilleen... :D
Jos hoidosta tarttee sopia erikseen tiettyihin aikoihin niin siihen pitää sitten puuttua!
Jännä että teillä edes on joku kuudelta töissä valmiina jos kukaan ei ole ilmottanu sillon tulevansa.
Tätä minäkin mietin. Tein nimittäin yhden lapsemme ollessa pieni joustavaa työaikaa ja vein lapsen aamuisin hoitoon, kun oltiin valmiita lähtemään. En todellakaan ilmoitellut tarhaan, jos jäi se desilitran kaurapuuro syömättä.
No jospa opettajilla ei noin hermo menisi ja he ottaisivat asialliset keskustelut käyttöön.
Provo.
Varhaiskasvatuksen ammattilaisena tietäisit, että esim kovin pitkään ei hakua odotella vaan soitetaan vanhemmille ja tarvittaessa lastensuojeluun.
Miten tuo 1 perheen lapsi on yliaikaa, jos tuodaan tunteja myöhemmin ? Siis kokonaishoitoaika on lyhyempi kuin muilla
Vierailija kirjoitti:
--- ja eikö vaitiolovelvoll. tarkoita myös sitä, ettei tänne tulle puimaan perheiden asioita
Ei suomi niin iso maa ole etteikö tuosta voisi joku tunnistaa perheitä.
Ja ettekö te päiväkodin tädit oikeasti osaa tehdä tilanteelle mitään!?? Millainen päiväkodin lastentarhanope / vastuuhoitaja on? Entäs pk:n johtaja?
Ettekö osaa keskustella vanhempien kanssa niin lasten kasvatukseen liittyen kuin päiväkodin säännöistä ja klo-ajoista? Ja ettekö voi puuttua noihin kotiinlähtö-tilanteisiin? Menette ja otatte sen muksun ja sanotte: nyt lähdet!
Ottakaa erityislastentarhanopettaja mukaan keskusteluun - sitä ennen ELTO mukaan päiväkodin toimintaa seuraamaan muutaman päivän ajaksi.
Niin toimitaan muissa päiväkodeissa, siellä onkin ammattitaitoisia työntekiköitä eikä mitään keskenkasvuisia pentuja jotka tulee tänne purkamaan perheiden asioita nimettömänä.
Olen täysin samaa mieltä. Olen myös kasvatusalalla.
Järkytyin ensimmäiseksi että vaitiolovelvollinen tulee vauva palstalle avautumaan asioista, josta hänen olisi oltava HILJAA, nämä asiat hoidetaan TYÖPAIKALLA!
Suosittelisin sinulle kokonaan alanvaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin nyt kukaan tuosta pystyy perheitä tunnistamaan, miettikää nyt kuinka monta päiväkotia Suomesta löytyy...........
Ei pysty tunnistamaan, kuin ne jotka okeasti ovat juuri tuollaisia perheitä. Tässäpä lukevat nyt siitä, miten käyttäytyvät. Tuo on niin tuttua niin tuttua ja näitä perheitä riittää hamaan loppuun asti, joka paikassa.
Itsekkin aikanani törmännyt juurikin tuon tyyppisiin perheisiin ja vielä pahempiinkin.
Samaa alaa liipaten ja ilmeisesti ap:n nähden iäkkäämpnänä työntekijänä näen lasten vanhemmat samanlaisia taaperoina kuin heidän omatkin lapsensa.
Lapset ovat suoraa toistoa vanhemmistaan, joten aloita kasvatus vanhemmista. Käytä hyväksesi kaikki se tuki, apu, neuvot, mitä saat työpaikaltasi esimiehen ja asiantuntijoiden taholta.
KOhtaa lapsen vanhemmat ja anna rakentavaa palautetta. Kerro, että pirjopetterillä on ikäluokkaansa nähden vielä paljon oppimista pukeutumisessa ja sääntöjen opettelussa. Mieti ehdotuksia, ratkaisuja, kikkoja, joilla lapsi saadaan ymmärtämään. Ole selkokielinen lapselle. Jos näet, ettei lapsi halua lähteä äitinsä mukaan ja äiti ei osaa käskeä lasta valmista lapsi lähtöön jo puoli tuntia ennen äidin tuloa. Muistuta lasta, että kohta äiti tulee. Emmehän me aikuisetkaan ole kaikki heti valmiina, vaan osa vaatii ajoissa tietoonsa koska jotakin tapahtuu. Lapsi ei muista vielä saati ymmärtäisi ajankulua.
Jos vanhemmat eivät välitä tuonti- ja noutoajoista kerro, että olette huolestuneita lapsen puolesta ja pitäisi varmasti jo keskustella yhdessä seuraamuksista esim, päiväkodin johtajan kanssa. JOhtaja voi sitten kertoa lisää seuraamuksista.
Ymmärrän, että olisi kivempaa juoruilla työkavereiden kanssa ja haukkua vanhempia tai lapsia. Se on helppoa ja siinä silti saa palkkansa. Kuitenkin alalla pitäisi jaksaa olla myös oma-aloitteinen, käyttää aivojaan ja miettiä lapsen hyväksi ratkaisuja. Kukaan ei ole väittänyt, että lasten kasvattaminen ja vanhempien ohjaaminen olisi helppoa.
Lasten iät, äidin käyttäytyminen, hakuajat ym. ovat tunnistetietoja joista näin yleisellä paikalla kailotetuista jutuista voi ainakin asianomainen tunnistaa itsensä.
Ja tiedättekö, se, että asianomainen itse tunnistaa itsensä, riittää. Vaitiolovelvollisuutta on rikottu...