Ketä palvelee, ettei vegemakkaraa saa sanoa makkaraksi?
Eikös sellaista turhaa ja haitallista sääntelyä pitänyt rajoittaa?
Se on vaan esimerkki miten useless ne ihmiset siellä europarlamentissakin on. Miettisivät jotain hyödyllistä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Palvelee kaikki kuluttajia ettei vegeslerbaa saa kutsua vegemakkaraksi. Makkara on eläinperäistä ravintoa.
Jos se makkara voi olla lihaa, kanaa, kalkkunaa, kalaa, ryyniä ja lihaa, niin miksei se voi olla myös papua tai hernettä?
Itse aina luulin että makkara on se muoto/tyyppi, ei mistä se on tehty.
Äärioikeiston trollaushanke. Jeillä ei muutakaan ansioita ole.
Vierailija kirjoitti:
"Itä-Suomessa saatettiin laittaa makkaraan pelkkiä jauhoja tai ryynipuuroa. Savossa valmistettiin kakaramakkaraa, joka tehtiin pelkistä suolatuista ohraryyneistä. Niitä voidaan pitää nykyajan kasvismakkaroiden edeltäjinä.[35]"
"Makkaramassasta valmistetaan myös pihvejä, jotka paistetaan pannulla tai uunissa.[37]"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itä-Suomessa saatettiin laittaa makkaraan pelkkiä jauhoja tai ryynipuuroa. Savossa valmistettiin kakaramakkaraa, joka tehtiin pelkistä suolatuista ohraryyneistä. Niitä voidaan pitää nykyajan kasvismakkaroiden edeltäjinä.[35]"
"Makkaramassasta valmistetaan myös pihvejä, jotka paistetaan pannulla tai uunissa.[37]"
Ei makkara voi olla pihvi!!!!!!
jaahah vegemakkarajankuttaja ei tajua, että se paska ei ole makkaraa nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihmetellyt näissä vegeasioissa sitä, että miksi ne kasvisversiot yrittävät olla kuin lihaversioita? Kauramaito, kasvismakkara, vegepihvi jne yms.
Mikseivät ne voi rohkeasti olla omia itsejään, kasvistuotteita?
Se on kauraJUOMA.
Kyllä se ilmeisesti joitakuita auttaa, sellaisia jotka eivät esim. osaa lukea mitä pakkauksessa sanotaan. Ja tällaisiahan on ilmeisen paljon. Säästää myös monet mielipahalta asioista jotka eivät ole mitenkään heiltä pois, eli pikkusieluisilta.
Paras oli muute se ku joku itkuraivos että oli ottanut valmisruokahyllyltä kaksi lasagnepakettia päällekkäin, ja kotona vasta huomasi että toinen oli kasvispas*kaa! Jäi epäselväksi että mitä tämä tyyppi oikein halusi, että kasvislasagnekin nimetään uudelleen? Uskomatonta miten huonoilla korteilla jotkut pelaa.
Toinen tapaus avautui kaverinsa koettelemuksesta, oli tilannut jossain hesessä härkisburgerin ja luuli saavansa lihapihvin. Härkäpapu on satoja vuosia vanha ravintokasvi Suomessa, ja hyvä lyhenne sille on juurikin härkis. Häränlihaa ei ole koskaan kutsuttu moisella nimellä. Ja onko oikeesti liikaa odotettu että jos tilaa jonkun uuden ruoan, niin lukisi mitä se sitältää? On! Sitten uhriudutaan. No, nyt ei tule tyypille ongelmia enää, jos kasbisburgeria ei saa enää kutsua kasvisburgeriksi.
Voimariinin nimi muuttui 20 vuotta sitten. Mikä tässä on uutta?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihmetellyt näissä vegeasioissa sitä, että miksi ne kasvisversiot yrittävät olla kuin lihaversioita? Kauramaito, kasvismakkara, vegepihvi jne yms.
Mikseivät ne voi rohkeasti olla omia itsejään, kasvistuotteita?
Oon vasta nyt aikuisiällä havahtunut että tosiaan, iso osa ihmisistä on todella niin yksinkertaisia, että tällaistakin asiaa pitää ihan pohdiskella.
Tämä tulee ehkä yllätyksenä, mutta eläimet eivät ole makkaran tai nugetin muotoisia. Miksi siis ei söisi eläintä ihan eläimenä, vaan siitä täytyy tehdä jotain massaa, mihin vielä tungetaan kasvikunnan tarjoamia mausteita?
Jos halutaan kasvispohjainen tuote jota voi kaataa kahviin tai käyttää lettutaikinaan, käyttää kuten maitoa, niin millaista sen pitäisi olla. Pitäisikö se esimerkiksi värjätä vaikka vihreäksi, niin erottuu maidosta? Kauramaitoa ei edes kaupoissa myydä, vaan kaurajuomaa, joten nimestä on turha kiukutella, eikä kukaan voi sitä päättää millä nimellä ihmiset tuotteita kutsuvat. Kauramaito on ainakin itselleni aika vakiintunut nimetys.
Jos halutaan tehdä härkäpavusta massaa ja siitä kahden sämpylän väliin sellainen sopiva muoto, siis pihvi, niin pitäisikö tämä massa muotoilla vaikka parsakaalin tai avaruusaluksen muotoiseksi, vaikka se ei siinä muodossa tulekaan pysymään, puristuessaan sämpylöiden väliin?
Kysymyksesi on siis naurettava ja typerä eikä toki yhtään puhkikulunut.
Voimariinin nimi muuttui aikoinaan oivariiniksi, kun ei saanut käyttää voi - sanaa nimessä, jos kyseessä ei ollut aito voi.
Tuo vegetuotteiden muutos on ihan perusteltu. Makkara on lihatuote. Entä sitten vegepihvit. Pihvi on lihaa ja ulkomaalaisille ei voi kääntää esim carrotsteak. Steak on lihapihvi.
Osmankäämin mukaan voisi olla käämi. Muistuttaa tuota kasvia.
Niitä sanotaan ihan vaan hedelmiksi, marjoiksi ja vihanneksiksi.
Nuo vegetuotteet imitoi muita usein siksi, että monet käyttää niitä eettisistä, ei makusyistä. (Eettisyyteen en ota tässä kantaa). Ja leikkele nyt vain on sopiva leivälle, olipa se sitten tehty kanatahnasta tai pavusta. Ja jos tykkää maitokahvista, niin jotain sellaista nestettä siihen sitten tarvitaan.
Ja sekasyöjä olen itse.