Kenen suomalaisen nykytaiteilijan töitä kannattaisi hankkia?
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merenmies on oudon hypetetty. En vain tajua. Ja seuraan taidetta paljon.
Minä pidän hänen töistään paljon. Hän ei yritä imitoida jotain nykytaiteen klisettä, kuten hyvin monet suomlaiset taiteilijat tekevät. Jos kuka, niin Merenmies kulkee omia polkujaan.
Näin hänen teoksensa Hamissa. Melkein pörisi pörriäisten ääni korvissa. Tämä ääni jäi mieleen. Hienoja töitä hänellä. Mutta ehkei ennakoimatonta. Hän on kuitenkin siinä sopivaisuuden laatikossa taituruudesta huolimatta.
Taituruus on noista tekeleistä kaukana kuin Kiina Suomesta.
Gugguuta päähän vedettäväksi kehottanut, kenen tekemisistä sä itse pidät? Anna kun arvaan, Henry Wuorila-Stenberg? Ei sillä, itsekin kritisoin montaa samaa seikkaa kuin sinä. Sille ei vaan oikein mitään mahda, että piirit pienet pyörii, ja taso on sen mukaista.
Sain jokunen vuosi sitten vielä näppylöitä siitä, miten nuoret itseoppineet naiset alkoivat taiteilijoiksi, tuuttasivat markkinoille muutamalla satasella myyntiin pastellisia, selkeästi "tuossa tuokiossa" sudittuja maalauksia, joissa kantava teema on sinne tänne vedellyt viivat. Ja osa heistä tekee tänä päivänä aika paksua tiliä, kun ovat saaneet asiakaskuntaa ja hilattua hintoja hurjasti. Tällaisista pastellipläjäyksistä ihmiset maksaa näköjään tuhansia. Ja ei mitään väärää pastellisävyissä, osaavissa käsissä aivan loistavia. Ei se siitä pastellisuudesta ole kiinni. Mutta siis, olen nykyään kai vanhempi ja viisaampi, kun en jaksa enää ottaa kierroksia noista. Ei ne taida olla yhtään keneltäkään pois.
Samaa mieltä siitä, miten akatemialaiset nostetaan jalustalle oli taso mitä tahansa. Tai en tiedä, olitko se sinä joka sitä kritisoit.
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti puhuen, kannattaa ostaa vain teoksia, joista itse pitää. Sijoituskohteena taide ei ole varmimmasta päästä.
Päätä budjettisi ja ala käydä keskeisissä gallerioissa sekä taidekoulujen, erityisesti Kuvataideakatemian, kevätnäyttelyissä.
Tämä
Ostin jokin aika sitten Ismo Pyykön öljyvärimaalauksen vuodelta 1983. Hyvin tyylikäs ja kaunis talvimaisema vähän Pekka Halosen tyyliin.
Maksoi 200+ euroa, mutta kunhan kansallisromanttinen maisemamaalaus taas tulee muotiin (myös nykytaiteilijoiden tekeminä), niin eiköhän arvo nouse. Abstrakti modernismi nykytaiteilijoilta ei tuota rahojanne takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Noora Svärd
Loistava esimerkki pastellipläjäyttäjistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainaskii Juliana Hyrri, Eeva Peura, Henni Alftan, Linda Linko, Anna Tuori, Niina Villanueva, Harri Puro, Elina Merenmies, Fanny Tavastila
Hyvä lista. Nämä ovat kaikki hyviä ja osa jopa erittäin taitavia. Hienoa värien käyttöä monella.
Itse pidän näistä eniten Linda Linkosta ja Fanny Tavastilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petri Ala-Maunuksen maisemat on komeita jos tilaa ja pätäkkää riittää.
Tämä on sellaista kuvastoa mitä pystyy tuottamaan ai:lla ja kuvankäsittelyllä muutamassa minuutissa.
Kuten paljolti muukin taide. Tosin Ala-Maunuksen aloittaessa ei ollut ainakaan tekoälyä vielä.
Eikä tekoäly edelleenkään osaa tehdä kuvia muista materiaaleista kuin nollista ja ykkösistä. Maalaukset ovat esineitä, kankaasta ja Petri Ala-Maunuksen tapauksessa öljymaalista tehtyjä uniikkeja esineitä, joista joku voi haluta maksaakin.
Jos ei ole varaa maalauksiin niin ostakaa grafiikkaa, sitä saa parilla sadalla eurolla.
Maalareita ja yksi valokuvaaja aakkosjärjestyksessä:
Jenni Hiltunen, upean plastista öljymaalin käyttöä, kuva-aiheena jonkinlaisia tympeitä tyttöjä
Sanna Kannisto, valokuvaa upeita pikkulintujen "studiomuotokuvia"
Elina Merenmies, tehkää kritisoijat itse perässä musteella ja temperalla
Anna Retulainen, erittäin vahvaa öljymaalausta, usein kasvillisuusaiheita
Janne Räisänen, herkkää tajunnanvirtaa vesivärillä, musteella ja öljyllä
Jani Tolin, graffitiartisti, onkohan hänellä edes myytäviä töitä vai pelkkiä seinämaalauksia, kehun silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainaskii Juliana Hyrri, Eeva Peura, Henni Alftan, Linda Linko, Anna Tuori, Niina Villanueva, Harri Puro, Elina Merenmies, Fanny Tavastila
Hyvä lista. Nämä ovat kaikki hyviä ja osa jopa erittäin taitavia. Hienoa värien käyttöä monella.
Itse pidän näistä eniten Linda Linkosta ja Fanny Tavastilasta.
🤢🤮Oot varmaan lähes sokea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakel Liekin.
Kohottavaa taidetta. Hardcore.
Pääsikin niillä tv-töihin Ylelle.
Vierailija kirjoitti:
Maalareita ja yksi valokuvaaja aakkosjärjestyksessä:
Jenni Hiltunen, upean plastista öljymaalin käyttöä, kuva-aiheena jonkinlaisia tympeitä tyttöjä
Sanna Kannisto, valokuvaa upeita pikkulintujen "studiomuotokuvia"
Elina Merenmies, tehkää kritisoijat itse perässä musteella ja temperalla
Anna Retulainen, erittäin vahvaa öljymaalausta, usein kasvillisuusaiheita
Janne Räisänen, herkkää tajunnanvirtaa vesivärillä, musteella ja öljyllä
Jani Tolin, graffitiartisti, onkohan hänellä edes myytäviä töitä vai pelkkiä seinämaalauksia, kehun silti.
1. En tajua kuka haluaa tympeitä laihoja, vanhoja kärsivän näköisiä akkoja seinälleen. En minä ainakaan
2. Evvk. pikkulinnut. Laittaa lintulaudan niin siinä niitä näkee muutenkin joka päivä.
3. Ok. Mutta jotenkin lapsellisen oloista ja tienaa ihan tarpeeksi muutenkin ilman sponsorointia.
4. Bioroskisräjähdys.Ei erota kasvin kasvia tuosta sotkusta.
5. Epämääräistä sutilointia. Lapsellinen kädenjälki. Eikä näytä kivalta seinällä.
6. En jaksa ottaa selvää nimen perusteella. Eikö sen nimen pitäis olla edes jotenkin mystinen kun on graffattisti.
Stenberg on ihan hyvä maalari mutten ostaisi hänen teoksiaan ehkä kuitenkaan suurissa määrin kun en ole keräilijä. Teemu Mäki on hyvä maalari mutten ostaisi sellaista kakofoniaa kotiini. Taikosta löytyy jotain ja instasta mutta harvalla taiteilijalla on tasaisen hyvää ja aina ilahduttavaa tuotantoa. Yleensä tykkään realistisesta tyylistä joka ilmaisee jotain kiinnostavaa maailmasta tai taiteesta joka luo selkeän oman maailmansa. Mitkään hei olen tässä ja olen läski homo/nainen/muusu jne katsokaapa minua-teokset ei toimi.Pitää olla muutakin kuin se yksi tyyppi pääosassa kuvassa. Abstrakti on no-no. Täällä mainittu Petri-Ala Maunus on hyvä ja hänellä on erinomainen Jehovan todistajien julistetta mukaileva teos Petrien maailmasta jonka voisin ostaa jos se ei olisi jo museon omistuksessa.
Näköjään Suomessa miehet maalaa paremmin kuin naiset. Kuitenkaan lempitaiteilijani Suomesta ei ole maalari vaan Markus Copper. Hänen väestönsuoja teoksensa ostaisin jos ei Kiasma olisi pöllinyt niitä perikunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Stenberg on ihan hyvä maalari mutten ostaisi hänen teoksiaan ehkä kuitenkaan suurissa määrin kun en ole keräilijä. Teemu Mäki on hyvä maalari mutten ostaisi sellaista kakofoniaa kotiini. Taikosta löytyy jotain ja instasta mutta harvalla taiteilijalla on tasaisen hyvää ja aina ilahduttavaa tuotantoa. Yleensä tykkään realistisesta tyylistä joka ilmaisee jotain kiinnostavaa maailmasta tai taiteesta joka luo selkeän oman maailmansa. Mitkään hei olen tässä ja olen läski homo/nainen/muusu jne katsokaapa minua-teokset ei toimi.Pitää olla muutakin kuin se yksi tyyppi pääosassa kuvassa. Abstrakti on no-no. Täällä mainittu Petri-Ala Maunus on hyvä ja hänellä on erinomainen Jehovan todistajien julistetta mukaileva teos Petrien maailmasta jonka voisin ostaa jos se ei olisi jo museon omistuksessa.
Näköjään Suomessa miehet maalaa paremmin kuin naiset. Kuitenkaan lempitaiteilijani Suomesta ei ole maalari vaan Markus Copper. Hänen väestönsuoja
Ja olen siis se vetäkää Gugguut päähänne-tyyppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään Suomessa miehet maalaa paremmin kuin naiset. Kuitenkaan lempitaiteilijani Suomesta ei ol
Ja sekoitin muuten Stenbergin( josta en välitä) tuossa puheenvuorossa vahingossa päässäni Korkeilaan vai kuka se nyt oli joka maalaa niitä värikkäitä läskejä karnevalistisia ukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään Suomessa miehet maalaa paremmin kuin naiset. Kuitenkaan lempitaiteilijani Suomesta ei ol
Sitten esim. Elina Ruohonen, maalaa pleksille. Kävin pitkästä aikaa katsomassa, ja oli mennyt todella mielenkiintoisella tavalla eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän liian esittävää taidetta minun makuuni. Anna Retulainen, Alina Sinivaara, Tapani Hyypiä kiinnostaa minua enemmän.
Galleria Ama Richardin kadun kirjaston vieressä on paras galleria. Forsblommilla olen tykästynyt Raili Tangiin, työt vaan ovat aika arvokkaita.
Minusta taas Viljami Heinosen kuvasto muistuttaa hyvin paljon keinoälytaidetta.