Olen ehkä jäämässä työttömäksi, neuvoja tukiasioihin kun säästöjä on
Niin siis työttömyys ehkä edessä (olen30v) ja asun vuokralla yksin, muuta omaisuutta ei ole kuin oma vanha auto. No nyt rasittaa sen verran tämä työttömyyden uhka joten olen alkanut pohtia vaihtoehtoja kun uuden työn löytyminen saattaa olla hankalaa tässä tilanteessa ja täällä päin Suomea. Olen siis säästänyt rahaa, jotta olisi ollut mahdollisuus ostaa oma kohtuuhintainen talo (alle 100k) ja nyt olen selvitellyt sitä jos ansiosidonnainen joskus loppuu, niin mitkä ovat milläkin skenaariolla vaikutukset työmarkkinatukeen.
Eli kysymys on kannattaisiko minun ostaa (tavoiteltua halvempi) oma asunto käteisellä, jotta kaikki tuet jäisi itselleni heti alusta alkaen, huomioiden se että työmarkkinatuelle tiputtaessa en saisi asumistukea omistusasuntoon. Myöskään sitä ei saa vuokra-asuntoon jos omia säästöjä on tietty rahamäärä (en siis saisi), vaan joutuisin käyttämään säästöjäni elämiseen ja vuokran maksuun jos jatkaisin vuokralla asumista.
Ja ei ole tarkotus loukata oikeasti varattomia työttömiä tällä, olen vain elänyt työelämässä olon ajan säästeliäästi kun olen ajatellut että sitten joskus pääsen toteuttamaan haaveita. Nyt taidetaan vetää matto jalkojen alta.
Aion siis viimeiseen asti välttää sitä että joutuisin tulevaisuuden varalle laittamiani säästöjä käyttämään elämiseen. Sen ymmärsin jo että osakkeet tulisi myydä siinä vaiheessa ja korkotilillä olevat rahat siirtää pois koska kaikki pääomatulo pienentää myös työmarkkinatukea. Kiinteä omaisuus ei (vielä, eiköhän senkin aika tule). Niin mitä kannattaisi ostaa sellaista joka säilyttää ehkä arvon? Metsää?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No selitetään tyhmälle. Töissäkäydessä olisin voinut kustantaa luksusta itselleni vaatteiden ja hyvinvoinnin muodossa ja elää kädestä suuhun säästämättä euroakaan. Sitten työttömyyden tullessa saisin kaikki tuet koska säästöjä ei ole. Nyt kun on säästöjä niin on hyvin rajattu mitä tukia saisin, joten pääsisin käyttämään ne säästöni välttämättömyyksiin. Jäisi siis kokonaan se huvitteluvaihe välistä. Ap
Taidat elää jossain illuusiossa että tuet ovat tuhansia euroja kuussa? Työmarkkinatuki on käteen korkeintaan 630 e hujakoilla. Asumistukea muutama satku päälle. Sillä mitään huvitella.
Joo ei minimituilla mitään huvitella todellakaan. Joten ei tarvitse surra että joku kiva elämänvaihe on jäänyt välistä kun ei ole minimituilla vielä elänyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No selitetään tyhmälle. Töissäkäydessä olisin voinut kustantaa luksusta itselleni vaatteiden ja hyvinvoinnin muodossa ja elää kädestä suuhun säästämättä euroakaan. Sitten työttömyyden tullessa saisin kaikki tuet koska säästöjä ei ole. Nyt kun on säästöjä niin on hyvin rajattu mitä tukia saisin, joten pääsisin käyttämään ne säästöni välttämättömyyksiin. Jäisi siis kokonaan se huvitteluvaihe välistä. Ap
Taidat elää jossain illuusiossa että tuet ovat tuhansia euroja kuussa? Työmarkkinatuki on käteen korkeintaan 630 e hujakoilla. Asumistukea muutama satku päälle. Sillä mitään huvitella.
En tarkoita mitään ikänsä tukien varassa eläneitä, vaan tarkoitin esimerkiksi joitakin kollegojani, jotka eläneet turhankin huolettomasti (mukavasti ja tuhlaillen) seuraavaa tilipäivää odotellen ja nyt ovat myös työttömyysuhan alla, että he olisivat oikeutettuja enempiin tukiin kuin minä, joka on yrittänyt säästää omaa rahaa tulevaisuuden varalle ja siksi saisin ihan minimituet. Ap
ASP-tili? Ei pitäisi vaikuttaa asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut ikääsi etkä alaasi tai sitä miten mahdollista on saada töitä uudestaan. Nämä ovat tärkeää tietoa, jos sun tilannetta arvioi. Selvitä myös montako päivää ansiopäivärahaa voit saada (muistaakseni lasketaan vaan ne arkipäivät), niin sitten osaat arvioida miten nopeasti on saatava uusi työpaikka tai joutuu työmarkkinatuelle.
ASUNTO
Mielestäni asunnon ostaminen nyt olisi harkitsematonta. Elämäntilanteesi takia olisi fiksumpaa pitää rahat sijoituksissa kasvamassa. Lisäksi jos sulla on rahaa, voit muuttaa ulkomaille töihin tai perustaa yrityksen ja työllistää itse itsesi.
Moni ei tajua, että omistusasunnossa asuminen ei ole ilmaista sekään. Just jossakin mediassa oli tästä laskelmat. Muistaakseni pk-seudulla velattomassa omistusasunnossa asuminen tuli maksamaan vähintään 600 e/kk riippuen tietysti onko omakotitalo, rivi
Aivan niin ymmärsin. Mutta asuntoa ei kannata ostaa kuin pk-seudulta, ja myöhemmin hän kertoi että haluaa sijoitustensa kasvavan. Jos ostaa pk-seudulta kämpän, jossa ei ole vastiketta kuten hän sanoi eli omakotitalon, niin eipä siihen edes riitä ne nykyiset säästöt.
Täysin surkea suunnitelma siis. Lisäksi eihän ole järkeä ostaa nuorena jostain muuttotappioalueelta Itä-Suomesta asuntoa, jos ei ole alueella töitä. Se on totaalisen surkea yhdistelmä. Sekä asunto, rahat että oma elämä menee hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla on nuorille Suomalaisilla mahdollisuus, ei Suomessa
Ulkomaille annan myös ääneni. Siellä on nuorten tulevaisuus, ei täällä. Ajatelkaa monenko miljoonien eläkeläisten eläkkeet joutuu pieni ryhmä maksamaan.
Mitä
pitempåän olet työtön, sitä huonommat mahdollisuudet on saada töitä.
Unohta toi paikkakuntauskollisuus. Kaikki verkot vesille nyt
Vierailija kirjoitti:
Mitä
Ei minun henkinen hyvinvointi kauaa kestä jos joudun yksin ja työn takia kauaksi siitä mikä tuo iloa ja hyvinvointia elämääni. Läheiset on minulle oikeasti tärkeitä ja olemme paljon tekemisissä. Ap
Lähde pois täältä konkurssi maasta, ulkomaille töihin. M55
Kun olin ansiosidonnaisella säästöt eivät vaikuttaneet tukeen milläänlailla eikä sijoitukset, kunhan ne eivät tuota tuloa vaan ovat kasvattamassa sitä ilman myyntiä.
Sama työmarkkinatuessa.
Asumistuessa oli ennen että sai omistusasuntoon täyden tuen ja vuokralla myös. Nykyään on tullut omaisuusraja (n. 10K€) jonka jälkeen tukea ei myönnetä vuokralla oleville tai omistusasujille.
Toimeentulotukea et saa jos on yhtään selvää omaisuutta kuten talo/asunto. Virallisesti jos on rahaa ei myöskään saa mutta rahan voi piilottaa käteisellä. Kunhan tallennat kuitit jos joskus haluat ne siirtää takaisin tilille (muuten tilisi jäädytetään kunnes rahan alkuperäinen selviää).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita mitään ikänsä tukien varassa eläneitä, vaan tarkoitin esimerkiksi joitakin kollegojani, jotka eläneet turhankin huolettomasti (mukavasti ja tuhlaillen) seuraa
Sinä säästit palkastasi, et tuhlaillut, se oli hyvä. Älä sitä koe katkeruutta. Sehän oli oma päätöksesi. Työkaverisi tuhlasivat omat rahansa, se oli heidän päätöksensä.
Ei sinulle kuulu työttömänä yhtään enemmän rahaa kuin kellekään muulle. Jokainen sen saman Kelan rahan saa.
Olet nuori, joten toivon että pääset uudestaan töihin tai opiskelemaan, ja kyllä se elämä sitten kantaa - ja lisäksi sulla on pesämuna säästössä. Ehdit vielä hyvinkin humputella ja huvitella. Elämässä ei kannata katua mennyttä, se on mennyt. Siirrä katse tulevaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä
Ei minun henkinen hyvinvointi kauaa kestä jos joudun yksin ja työn takia kauaksi siitä mikä tuo iloa ja hyvinvointia elämääni. Läheiset on minulle oikeasti tärkeitä ja olemme paljon tekemisissä. Ap
Kannattaa miettiä niin, että jos vaihtoehto
A. on jäädä omalle paikkakunnalle elämään työttömänä vaikka vuosiksi ja työmarkkinatuella joka on noin 650 euroa netto (veroprosentista riippuen / voi muuttaa itse).
B. muuttaa sellaiseen maahan / paikkakuntaan jossa on töitä ja jolla voit elää. Voit vaikka matkustella, joka on itselle henkireikä. Ihmisiä on myös muualla ja voi saada uusia läheisiä sekä nykyään on hyvät mahdollisuudet pitää yhteyttä läheisiin ihmisiin.
Itsekin ennen aina ajattelin, etten koskaan muuta muualle, mutta niin se elämä on kuljettanut ja tulee jatkossakin kuljettamaan.
Vierailija kirjoitti:
N. 40 000e saa helposti uppoamaan Asoon. Siihen saa tukea käyttövastikkeeseen.
En ole ap, mutta samoja miettinyt näinä jatkuvien yyteiden aikana. Miten tuommoiseen asoon vaan "mennään", parikin sitä ehdottanut. Kun on jonotusnumerot ja kaikki, onko ne vuosien mittaisia, en oikein sisäistä sitä kuviota. Joko jonoon?
Mites kulta? Voiko kultaan "sijoittaa" ihan fyysisesti (en siis tarkoita että ostaa jotain helyjä) ja sitten myydä käteisellä(?) tarpeen mukaan? Vai onko sijoituskulta aina jossain "alustalla" pankissa tmv?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita mitään ikänsä tukien varassa eläneitä, vaan tarkoitin esimerkiksi joitakin kollegojani, jotka eläneet turhankin huolettomasti (mukavasti ja tuhlaillen) seuraa
Miksi et ap nosta tuota rahaa ns sukanvarteen sopivissa osissa. Pankki kysyy ,mihin tarvit, tietysti elämisiin ja matkoihin. Näinä aikoina on hyvä olla käteistä, tiedä vaikka sota tulisi. Sitten saat niitä tukia. Kun saat taas työn, ni pikku hiljaa siirrät rahat tilillesi. Ja pankki kysyy mistä rahat, no sinulla on tietysti se kuitti tallella ,kun aina nostelit niitä pankista. Ei tuossa ole mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Älä teen juuri nyt mitään päätöksiä. Odota ensi vuoteen ja sitten nähdään miten hallitus päättää, tuleeko rahallinen omaisuus vaikuttamaan työmarkkinatukeen. Asumistukeehan se jo vaikuttaa. Jos nyt jäät työttömäksi niin sullahan on anssia kumminkin noin vuoden verran, joskin sen osuus vähenee noin 4-8kk kohdalla.
Jos olisit jo työtön (anssilla) ja miettisit tätä niin kannattaisi miettiä sitä että hankit asunnon jossa mahdollisimman pieni vastike, joka tosin tulevaisuudessa tulee mahdollisesti nousemaan koska vanhassa talossa tulee remppaa. Toki jos kyseessä olisi ok-talo niin sitten tekisit ne pakolliset rempat vaan ja elelisit sillä perusteella että ne sun pienet rempat kantaa hamaan tulevaisuuteen tai sitten 10-20v sisällä se sun ok-talo vaan hajoaa käsiin. Mutta näin saisit ostettua itsellesi aikaa. Joka tapauksessa omaan asuntoon ei saa asumistukea työttömänä, ja siksi joko pieni vastike tai oma ok-talo (jossa ei missään
Anssi on miehen nimi eikä mikään ansiosidonnainen. Suorastaan etovaa tuollainen suomen kielen pahoinpitely.
Tee tuo, ennenkuin olet työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuisit siis käyttämään säästösi välttämättömyyksiin? Sitä vartenhan sinä olet ne säästänyt, vaiko?
Et kai tarkoita sitä, että sinun pitäisi saada pitää rahasi ja saada lisäksi rutiköyhille perustarpeisiin suunnattua tukirahaa?
Ei säästöjä säästetä sitä varten että tällaiset kateelliset ruikuttajat voi ruikuttaa tai kauppareissuja varten. Minä sä
Kunhan uhoat. Ani harva lopulta lähtee eläkkeelle pois Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
tervetuloa maailmaan jossa kela on maanpäällinen helvetti! Koeta vaan kestää kun huomaat kuinka vaikeaksi elämäsi menee jos joudut asioimaan toimeentulo ja muiden tukien kanssa.
On se helvetti. Mutta pahempi helvetti olisi ilman Kelaa.
Älä ihmeessä osta asuntoa, vaan hae töitä koko Suomesta ja miksei ulkomailtakin. Nuorena ja perheettömänä olisi hullua tieten tahtoen syrjäytyä. Et tule pärjäämään loppuelämää tuilla ja et saa uutta työtä ikinä, jos olet ollut monta vuotta työttömänä. Elämäsi olisi ohitse 30-vuotiaana.
Itä-Suomesta ei asuntoa kannata ostaa missään nimessä, siellä asunnon arvo on miinuksella pahasti. Ja tulevaisuudessa varmaan pahenee entisestään.