Olen ehkä jäämässä työttömäksi, neuvoja tukiasioihin kun säästöjä on
Niin siis työttömyys ehkä edessä (olen30v) ja asun vuokralla yksin, muuta omaisuutta ei ole kuin oma vanha auto. No nyt rasittaa sen verran tämä työttömyyden uhka joten olen alkanut pohtia vaihtoehtoja kun uuden työn löytyminen saattaa olla hankalaa tässä tilanteessa ja täällä päin Suomea. Olen siis säästänyt rahaa, jotta olisi ollut mahdollisuus ostaa oma kohtuuhintainen talo (alle 100k) ja nyt olen selvitellyt sitä jos ansiosidonnainen joskus loppuu, niin mitkä ovat milläkin skenaariolla vaikutukset työmarkkinatukeen.
Eli kysymys on kannattaisiko minun ostaa (tavoiteltua halvempi) oma asunto käteisellä, jotta kaikki tuet jäisi itselleni heti alusta alkaen, huomioiden se että työmarkkinatuelle tiputtaessa en saisi asumistukea omistusasuntoon. Myöskään sitä ei saa vuokra-asuntoon jos omia säästöjä on tietty rahamäärä (en siis saisi), vaan joutuisin käyttämään säästöjäni elämiseen ja vuokran maksuun jos jatkaisin vuokralla asumista.
Ja ei ole tarkotus loukata oikeasti varattomia työttömiä tällä, olen vain elänyt työelämässä olon ajan säästeliäästi kun olen ajatellut että sitten joskus pääsen toteuttamaan haaveita. Nyt taidetaan vetää matto jalkojen alta.
Aion siis viimeiseen asti välttää sitä että joutuisin tulevaisuuden varalle laittamiani säästöjä käyttämään elämiseen. Sen ymmärsin jo että osakkeet tulisi myydä siinä vaiheessa ja korkotilillä olevat rahat siirtää pois koska kaikki pääomatulo pienentää myös työmarkkinatukea. Kiinteä omaisuus ei (vielä, eiköhän senkin aika tule). Niin mitä kannattaisi ostaa sellaista joka säilyttää ehkä arvon? Metsää?
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toukokuusta alkaen ei ole mitään työmarkkinatukea enää olemassakaan. Nyt työttömäksi joutuvat pääsevät 400 päivän ansiosidonnaiselle, jos ovat asiansa hoitaneet. Sen jälkeen pudotaankin sitten yleistuelle, mikä on siinä vaiheessa jo nykyistä toimeentulotukea vastaava tuki. Yleistukea ei vuoden 2026 jälkeen makseta sillä perusteella, että on työtön, vaan tuelle pitää olla tarve kuten toimeentulotuelle nyt.
Jos tuossa kuitenkin käy niin, että nykyiset tuet (peruspäiväraha, työmarkkinatuki) vaan laitetaan saman nimikkeen alle samanlaisin myöntöperustein. Lakiesityksestä ei löydy omaisuus-sanaa, joten tarpeen arviointi ei liene samanlaista kuin toimeentulotuen.
Tämän takia ministeri Juuso yrittää kieltää ministeriön työntekijöiltä lausunnon antamisen. Hallitus on antamassa joululahjan kaikille köyhille.
Niin se on kuin ap totesi, että asumistukea ei saa, jos asuu vuokralla ja on säästöjä, eikä myöskään jos asuu omassa talossa. Jatkossa asumistuki korvautuu yleistuen asumisosalla, johon todenäköisesti tulee samat säännöt.
Ansiosidonnaisen päättymisen jälkeen jos tipahtaa työmarkkinatuelle, tai jatkossa yleistuelle, niin sillä noin 600 €/kk tuella ei kuitenkaan pysty maksamaan asumiskuluja.
Vaihtoehtoina on
a) hankkia kassakaappi ja nostaa käteiseksi jo ansiosidonnaisen aikana kaikki säästöt ja muuttaa vuokralle, jolloin saa työmarkkinatuen lisäksi asumistuen, tai
b) lähteä ansiosidonnaisen loputtua ulkomaille, missä on halvempaa ja säästöillä voi elää pidempään.
Vastauksena lopussa olevaan kysymykseen, että metsää nyt ei ainakaan kannata ostaa. Metsän omistamisesta lasketaan aina jokin laskennallinen osuus pääomatuloksi, vaikka tuloja ei olisi, eikä se välttämättä säilytä arvoaankaan.
Niin ja voihan se olla, että hallitus peruu kaikki leikkaukset ja nostaa päivärahojen suuruutta.